Pelenka, állateledel és szekrénysor is a webről!

Pelenka, állateledel és szekrénysor is a webről!
A szintén a Steinhoff csoportba tartozó Kika online bútoráruháza is az Extreme Digital támogatásával újul meg. A régióban már erősek, de a nyugat-európai országok piacára való belépés keményebb dió – mondja Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. ügyvezetője és társalapítója.

Várkonyi Balázzsal az Internet Hungary konferencián két fórumbeszélgetés alkalmával is találkozhatnak!

 

A fórumbeszélgetések:

 

18:05–18:55 Kereskedelem szekció, Egy közös érdek: az idő hadrendbe állítása.

 

– Kitart a növekedés idén és jövőre is az e-kereskedelemben? Még mindig túl kicsi az aránya a kiskereskedelem egészéhez viszonyítva, nemde?

– A tapasztalatok és a piackutatók előrejelzései is azt mutatják, hogy tovább bővül az online kiskereskedelmi forgalom. Nem csupán a piac mérete, de a virtuális kosarak mérete is nő, az eNet számai alapján tavaly már 13 000 forint volt az átlagos kosárérték, 1700 forinttal több, mint 2015-ben. Az a trend is megfigyelhető, hogy akik egyszer online vásárlóvá válnak, egyre több alkalommal rendelnek a netről. Ezért nem tartok attól, hogy kifulladna a növekedés, legfeljebb lassulhat.

– Milyen nemzetközi lehetőségeik vannak az önökéhez hasonló hazai nagyobb webshopoknak? Miben lehet jobb egy magyar, mint egy más régiós versenyző?

– Jelenleg csupa olyan piacon vagyunk jelen, amelyek a hazaihoz hasonló fejlettségi szinten vannak: Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Horvátországban, Szlovéniában és Bulgáriában. Ez nem véletlen, ezeken a piacokon a felhasználói szokások nagyon hasonlóak, így a hazai tapasztalatainkat hatékonyan kamatoztathatjuk. A piacok eltérő mérete, a különböző helyi szabályozások miatt mindig van egy olyan rés, amelyet „külsősként” be tudunk tölteni.

– Mely területeken van még esély, milyen típusú innovációk kellenek egy sikeres terjeszkedéshez?

– Nem is elsősorban innovációra, hanem az adott piac lehető legjobb ismeretére van szükség, ezért például egy nyugat-európai ország piacára való belépés keményebb dió, komolyabb felkészülést igényel. De ez is folyamatban van.

– A legnagyobbak felől milyen „fenyegetések” érkeznek? Milyen válaszokat lehet erre adni? Gondolok itt az Amazon régen emlegetett belépésére, ami részben (pozsonyi raktár) meg is valósult. A logisztikai akadályok mennyire meghatározóak egy régiós vagy távolabbi terjeszkedésnél? Az Alibababa-Aliexpress páros egyszerű postát használ többnyire, B2C-ben mégis sikeresek, ráadásul hatalmas régiós raktárbázist is terveznek, és globálisan lassan felnőhetnek az Amazonhoz egyes szegmensekben.

– A logisztikai szempontok kulcsfontosságúak egy online kereskedés számára, nem véletlen, hogy mi is folyamatosan bővítjük a helyi raktárkapacitást: csak így lehet garantálni a gyors kiszállítást. Az Extreme Digital az idén 15 éves, e másfél évtized alatt a felhasználók elvárásai is nőttek: nem csupán azt igénylik, hogy szállítsák házhoz számukra a nagyobb, nehezebb termékeket, szinte azonnal át akarják venni azt – ezért is kínálunk már Budapesten négy órán belüli expressz kiszállítást. Tudatában vagyunk annak, hogy az Amazon vagy egyes kínai kereskedők nagyon kedvező árat kínálnak, ám úgy vélem, hogy a postai küldeményként való kiszállítás ezeknek az elvárásoknak nem felel meg. Ráadásul egy ázsiai eladóval nagyon nehézkesen, hosszadalmasan lehet garanciális problémákat rendezni, míg esetünkben tizenhét üzletet is fel lehet keresni személyesen az országban.

– Milyen fenyegetést jelentenek a bevezetett webáruházakra az olyan helyettesítő jellegű szolgáltatások, mint a C2C piacterek, különösen a Facebook Marketplace szolgáltatás, ami az ismerősök megbízhatóságát – vagy az ebbe vetett hitet – és az erős lokalizáűltságot C2C kiskereskedelemre is kiterjesztheti a következő években?

– Úgy gondolom, hogy a Facebook Marketplace szolgáltatása inkább a Jófogás és Vatera piactereinek a riválisa. Nem tűnik reálisnak, hogy a használt termékek adásvétele a közeli jövőben olyan mértékű forgalmat generáljon, amely hatást gyakorolna a mi forgalmunkra. A Facebook ráadásul – velünk ellentétben – sem a fizetésben, sem a problémás vagy garanciális ügyek intézésében nem működik közre.

– Csendesnek tűnik a webáruházi térkép, de alaposan forrong a piac, új belépők jönnek és a GDPR és a liberalizáció révén könnyebben építhetnek a tőkeerős nyugati ellenfelek is erősen brandelt webáruházakat. Milyen stratégiával készül az erősödő versenyre az Extreme Digital?

– Az Extreme Digital az egyetlen olyan nagyobb online webáruház, amely omnichannel modellben működik, azaz az online platformot országszerte 17 márkapont egészíti ki, melyekben a helyi igényekhez igazodó, jól strukturált raktárkészlettel rendelkezünk. Mindez azt jelenti, hogy 17 helyszínen aznapi átvételt tudunk biztosítani, és a teljes országban akár másnapi, a fővárosban pedig aznapi szállítást tudunk vállalni. A gyors szállítás és a szakértői kiszolgálás, melyben vásárlóink részesülnek, komoly hozzáadott értéket biztosít az elektronikai termékek piacán. Emellett ügyfeleink a vonzó akcióinkat is nagyra értékelik, ezek folytatására a jövőben is számítani lehet.

– A cégcsoporton belül milyen ütemben halad a további termékkörök irányába mozduló stratégia, ahogyan kisbútorok vagy állateledel felé is elmozdultak. Az FMCG szektor is beindult online. Milyenek a tapasztalataik e téren?

– Tíz évvel ezelőtt a nem elektronikai termékek aránya csupán 1 százalékát tették ki az eladásoknak, mostanra azonban már 20 százalékát teszik ki a forgalmunknak. Komoly forgalmat bonyolítunk már az állateledel mellett például a pelenkából is: mindkettő olyan terméktípus, amelyet senki sem szeret hazacipelni, jóval kényelmesebb, ha házhoz szállítják a terméket. Elégedettek vagyunk a kisbútorok forgalmával is, de az igazi kihívást a nagyobb bútorok kiszállítása jelenti, amelyet a cégcsoportunkban lévő bútoráruházakkal, a Kikával és az Abrával közösen fogunk megvalósítani.

– Milyen fejlesztéseket valósítottak meg a 2015 végén belépett nagy nemzetközi társtulajdonos, a Steinhoff International Holdings révén?

– Az Steinhoff-csoporttal kötött stratégiai megállapodásunk óta egy nagyon jelentős fejlesztést végeztünk a rendszereinkben, amelynek csak egy részét képezi az oldal redizájnja, a kiszolgáláshoz szükséges háttérszolgáltatások viszont jelentősen megújultak. A humán-erőforrás területén is nagyon komoly fejlesztéseket vittünk véghez, így elmondhatom, hogy az Extreme Digital a hazai internetes cégek közül nagyon vonzó juttatáscsomagot kínál munkatársainak. Ezzel persze nem titkoltan azt szeretnénk elérni, hogy a remek szakembereinket a riválisok ne tudják elcsábítani. Eközben a cégcsoport digitális fejlesztéseiben is közreműködünk, így például a Kika induló online áruházának kialakításában és üzemeltetésében is számítanak a szakértelmünkre.

– A Mobil vásárlások mennyire terjednek? Mennyit segíthet ebben a mobiltelefonba költöző (NFC) bankkártya megoldások terjedése. Lassan ezek drámaian leegyszerűsítik a checkout folyamatot, javítja ez a költési hajlandóságot például mobilon?

– Néhány éve az online áruházunkban csupán az eladások 1 százalékát fizették ki bankkártyával, most már minden tizedik tranzakciót ezzel rendeznek: ez ugyan nem egy túl magas szám, de legalább már értelmezhető mennyiségű vásárlót jelent. Érdekes módon az üzleteinkben (amelyek tulajdonképpen márkapontok, amelyek leginkább átvevőhelyként funkcionálnak) minden második terméket kártyával fizetnek ki. Az NFC-s bankkártyák elterjedése is inkább az üzletekben való fizetést egyszerűsíti. Ugyanakkor az okostelefonokba települő bankkártyás megoldásokat online fizetésre is lehet használni, ezek terén pedig arra számítok, hogy népszerűbbé teszik majd a bankkártyás fizetést online vásárlás esetében is.

– Az olyan fintech újítások, mint a közösségi kölcsönzés vagy az online scoring segít azon, hogy az online áruhitelezés még elterjedtebb és könnyebb legyen?

– Személy szerint én a social scoringot egy nagyon érdekes technológiának gondolom, de a hazai realitásokat figyelembe véve szerintem egyelőre itthon már az is komoly újításnak számít, ha egy kereskedőnél nem csak személyesen, az üzletben lehetséges hitelt igényelni, hanem akár otthonról, kényelmesen is el lehet indítani az elbírálás folyamatát, ahogy az Extreme Digitalnál is.

Bemutatkozás

Az Extreme Digital Zrt. ügyvezetője és társalapítója.

A 2001-ben alapított Extreme Digital mára Magyarország és a régió egyik meghatározó webáruháza. A cég pillanatnyilag 7 országban van jelen, online kereskedelmi és logisztikai rendszere számos díjat és elismerésben részesült.

Várkonyi Balázs - Extreme Digital Zrt. ügyvezetője

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Halaska Gábor

Dr. Halaska Gábor Figyelő hetilap rovatszerkesztője, startup szakértő diplomáit az Államigazgatási Főiskolán és az ELTE Jogi Karán szerezte. A kilencvenes évek eleje óta dolgozik újságíróként. …