Online értékesítés nélkül ma már nehezen rúghatnak labdába a kiskereskedők

Online értékesítés nélkül ma már nehezen rúghatnak labdába a kiskereskedők
Az online értékesítésnél fontos leszögezni: ez nem olyasmi, aminek a bevezetése vita tárgya lehet egy komoly kiskereskedőnél. Hiszen a fogyasztók elvárása megváltozott: kifejezetten igényt tartanak arra, hogy a termékeket bárhol megtudják vásárolni – mondta el a DigitalHungary.hu-nak Szomolányi Márk, az Auchan Retail Magyarország digitalizációért és internetes kereskedelemért felelős vezetője.

- A kiskereskedelem világa rohamléptekben változik. Hogy lehetne leírni: milyen a korunk vásárlója?
- Korábban a fogyasztóknak az volt a fontos, hogy a nagy üzletekben mindent egy helyen el lehessen érni. Az utóbbi években azonban a vásárlók nagyobb rugalmasságot követelnek meg a kiskereskedőktől. Most már azt szeretnék, ha bármit bárhonnan meg tudnának venni. Közelebb kell menni a fogyasztókhoz. Emiatt egyrészt mi a városközpontok szomszédságában tavaly 4 supermarketeket és 2 superstore-t nyitottunk. Másrészt nagy hangsúlyt helyezünk az online értékesítésre. Ebben az új digitális világban a marketingnek is változnia kell.Az  okostelefon-használat folyamatosan emelkedik. A nyomtatott sajtóban megjelenő reklámok vagy az óriásplakátok ugyan nem tűnnek el, de nő az internetes hirdetések szerepe.

- Az online értékesítést 2017-ben indították el. Itt mik a tapasztalatok?
- Budapesten és környékén a teljes ellátási lánc hozzánk tartozik, ami azt jelenti, hogy a saját sofőrjeink és teherautóink viszik házhoz a termékeket. A vevők ebben a régióban 23 ezerféle árucikkből választhatnak. Vidéken picit más a felállás: itt a kiszállítást szerződött partnereken keresztül bonyolítjuk, az elérhető terméktípusok száma pedig itt valamivel 10 ezer fölött mozog elsősorban nem élelmiszer területen. Azt látjuk, hogy online sokkal többet költenek az emberek, mint a hagyományos üzletekben: az élelmiszerkosarak nagysága háromszor akkora az interneten, mint a hipermarketekben. Vagyis a világhálón főleg a nagybevásárlást intézik szívesen az emberek: általában 50-60 terméket vesznek több mint 20 ezer forint értékben. Azt is látjuk, hogy ahogy nő a bizalom az internetes értékesítéssel szemben, egyre több friss árura érkezik rendelés. Egyelőre a teljes forgalmunknak a másfél-két százalékát teszi ki az online értékesítés. Tavaly így is az ötezer hazai webáruházból a miénk volt a 14-dik legnagyobb.

- Nem kell attól tartani, hogy a netes értékesítés rontja a hagyományos üzletek forgalmát?
- A saját adatainkból látjuk, hogy az online vevők nem hagynak fel az offline vásárlással. Jól látható, hogy a webshop növeli a vásárlások gyakoriságát és az online szolgáltatások miatt hűségesebbek lesznek az Auchanhoz. Az online értékesítésnél egyébként is fontos leszögezni: ez nem olyasmi, aminek a bevezetése vita tárgya lehet egy komoly kiskereskedőnél. Hisz a fogyasztók elvárása megváltozott: kifejezetten igényt tartanak arra, hogy a termékeket bárhol megtudják vásárolni. A kiskereskedőknek pedig ehhez az igényhez kell alkalmazkodni. A rugalmasság része az is, hogy hagyjuk, hogy a fogyasztó döntse el, hol kezdi el és hol fejezi be a vásárlást.

- Ami az online marketinget illeti: úgy tűnik itthon a Facebook-on és a Youtube-on viszonylag könnyen el lehet érni az embereket, az Instagramon és a Twitteren viszont nem
.
- Az Instagramon és a Twitteren korban a Z-generációtól lefelé lehet elérni a fiatalokat. Én úgy látom, hogy ezeken a platformokon per pillanat nincsenek jelen nagy tömegben a fizetőképes vásárlók. De ez olyasmi, ami viszonylag hamar, pár éven belül meg fog változni. Az Instagram már most is látványosan erősödik.

- Mi a véleménye az influencer marketingről? Mekkorra a jelentősége a webes marketingben?
- Egy ma készülő kommunikációs stratégiából az influencer markerting kihagyhatatlan. Ez remek eszköz arra, hogy a neten barangoló és online tartalmat fogyasztó vásárlókat megszólítsuk. Mi például Lefőzlek címmel Rákóczi Ferivel és Havas Dórával készítettünk saját főzővideókat. Itt a híres műsorvezetők könnyed hangulatú szkeccsekben mutatnak be néhány receptet. A szórakoztató videók közben arra is rávilágítanak, hogy a termékeinkből mi mindent lehet készíteni. Az influencer marketinggel olyan arcot lehet a márka mögé tenni, amely sokszor a hagyományos reklámoknál is sokkal hatékonyabban továbbítja a cég üzenetét.

- Ha reklámozásról van szó milyen a TV és az online kapcsolata?
- Bár az online hirdetési piac folyamatosan erősödik, Magyarországon, ha élelmiszerről van szó, a TV-t mint reklámozási csatornát nem lehet megkerülni. Még úgyse hogy itt a konverziók nyomon követésére nincs lehetőség. Hogy melyik reklámozási csatornát veszem igénybe az attól is függ, hogy mi az üzenet. Ha például egy országos kampányba vágok bele, akkor a TV-s hirdetésekre mindenképp szükség van. De ha csak egy jól körülhatárolható csoportot akarok megszólítani – mondjuk a budapestiek figyelmét akarom felhívni a netes rendelés előnyeire – akkor az online reklámozást választom. Ilyen módon a TV és az online jól kiegészítik egymást.

NÉVJEGY
Szomolányi Márk több mint 10 éve az internetes kereskedelemben illetve a digitalizáció területén dolgozik. Online pályafutását a bookline.hu -nál kezdte, részt vett több retail digitalizációs projekt megvalósításában. A Magyar Telekom üzletfejlesztési területén e-commerce projektek megvalósításával foglalkozott. 2015 -től az Auchan Retail Magyarország internetes kereskedelemért felelős igazgatója, felépítette és elindította az Auchan webáruházát. 2017-től a vállalati online kommunikáció mellet a teljes digitalizációs transzformáció megvalósításában is jelentős szerepe van.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró