OTT vagyunk már?

OTT vagyunk már?
Hódít az over-the-top műsorszórás, de vajon mikor küldi nyugdíjba a hagyományos sugárzást? Leváltja-e egyáltalán teljes egészében, ha pedig mégsem, akkor milyen területeken maradhat erős a klasszikus broadcasting szolgáltatás? Milyen megoldásokkal kísérleteznek a piac jelentős szereplői – Gerlei Gyöngyvérrel, az Antenna Hungária kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk.

Hányadikán lesz a hagyományos tévézés temetése?

Nem napokban, inkább évtizedben mérném még a hagyományos tévézés élettartamát. Az újgenerációs OTT szolgáltatások csak fokozatosan, és a korábban jósoltnál sokkal lassabban fogják átvenni a hagyományos tévézés helyét. Európában, és azon belül is a közép-kelet európai régióban még jelentős szerepe marad. Az USA előrébb jár ezen az úton, persze a tengerentúli médiapiac és médiafogyasztási trendek az eltérő fejlődés miatt is nehezen összevethetők az európai, pláne a magyarországi mintákkal. Bár ez inkább eltérő fejlődési út, mint lemaradás.

És miből fogjuk tudni, hogy mi is OTT vagyunk már?

Kérdés, mikor jön el az a pont, amikor az OTT-s tartalmakat már többet fogunk nézni, mint hagyományos tévét, illetve az OTT előfizetések száma globálisan meghaladja a hagyományos pay TV előfizetések számát? Mert egyelőre a mérések alapján a teljes, televíziókészüléken mért tévénézés 1-2%-a történik csak nem valós időben. Az OTT-előfizetések még jellemzően nem helyettesítik, inkább kiegészítik a hagyományos TV-előfizetéseket. Ráadásul a Netflixen és mondjuk a Youtube-on kívül nem tudok említeni nagy üzleti sikert, ami összevethető lenne a hagyományos televízió jól működő modelljével. Azt gondolom, hogy középtávon az Antenna Hungária meghatározó lokális szereplő lesz a nagy nemzetközi szolgáltatók mellett az OTT piacon, ráadásul a három nagy vezetékes szolgáltatóval szemben minket sokkal kevésbé gátolnak a hagyományos kábeltévés üzleti modellek. Mi arra törekszünk, hogy a jelenlegi tartalom beszállító partnereinkkel dolgozhassunk öt év múlva is, és megtermeljük nekik azokat a plusz bevételeket, amik a kábeles piac esetleges csökkenéséből elveszítenek. Fontos azonban, hogy az OTT szolgáltatásainkkal nem a hagyományos kábeltévés szolgáltatásokkal akarunk versenyezni, sokkal inkább a nemzetközi szereplők egyre inkább lokalizált OTT szolgáltatásaival szemben szeretnénk helyi alternatívát biztosítani.

Bizonyos tartalmaknak nagyon jól fekszik az OTT, sőt vannak eszközök, amiket kifejezetten erre a platformra fejlesztenek. Miben maradt versenyképes a hagyományos tévézés?

Vannak olyan tartalmak, amiket még sokáig a hagyományos broadcast tud csak hatékonyan terjeszteni. Ezek tipikusan az élő, vagy valamilyen real time nézői interakciót igénylő műsorok. Ilyenek a sportesemények, a breaking news tartalmak, a valóságshowk, a tehetségkutatók. Ráadásul ezek jellemzően ingyenesen terjesztett műsorok, nagy közönséget vonzanak, sok esetben a közszolgálati média terjeszti. De a közvetítési technológia is költséghatékonyabb: a broadcast a legolcsóbb technológia, ha egy időben sok embernek ugyanazt akarjuk közvetíteni. A hagyományos sugárzás esetén a hálózat és költség szempontjából mindegy, hogy hány nézőt szolgál ki, azaz fix költség mellett nagy tömegeket tud egyidőben elérni. Ezzel szemben az unicast típusú tartalomterjesztés költsége a nézőszám növekedésével emelkedik. A korlátos hálózati kapacitások miatt egy kiemelt sportesemény, például egy olimpia közvetítésénél nem tudna több százezer vagy akár millió nézőt kiszolgálni, mert a hálózat összeomlana.

Beszéljünk kicsit a hazai helyzetről! A magyarok hagyományosan sokat tévéznek, nemzetközi összehasonlításban is magas a tévéképernyő előtt töltött órák száma. Idehaza hogy áll a piac?

Ha a magyar TV-s háztartásokat nézzük, látszik, hogy a hagyományos tévézés népszerűsége még töretlen. A pay TV előfizetések aránya Európai szinten is magas, jóval 80% feletti. Az ingyenes földfelszíni platform használata stabil tudott maradni az elmúlt években, több mint 580 ezer háztartást, azaz kb. 1,2 millió nézőt szolgál ki. Ráadásul a csatornaszám az elmúlt években folyamatosan nőtt, lényegében a mostani 12 csatornás kínálat egy mini alap csomagként funkcionál a nézők számára. A vezetékes technológiák (IPTV és kábel) térnyerése ugyanakkor egyértelmű, amelyet erősít az uniós és hazai szélessávú vezetékes infrastruktúraépítést támogató fejlesztéspolitika is.  Ha az OTT előfizetéseket nézzük, ezek igénybevétele, előfizetése még marginális, 2-5%-ra tehető, szemben a nyugat-európai 32%-os átlaggal.

Ha már szóba került, hamarosan döntenek az ingyenes digitális földfelszíni sugárzás következő 12 éves periódusáról, azonban a nyertesnek részben osztoznia kell majd a mostani frekvenciákon az 5G pályázat győzteseivel. Lesz konkurenciaharc?

Az ingyenes tévé stabil, de valóban, több kihívással is szembe néz az elkövetkező időszakban. A legjelentősebb ezek közül a frekvenciakészlet csökkenése, hiszen 2020-tól kevesebb frekvencia áll majd rendelkezésre.  Szintén kihívás a vezetékes technológiák terjedése, mivel a vezetéknélküli szolgáltatók nagy hátrányban vannak az internet hiánya miatt. Az 5G viszont egyszerre jelent kihívást és lehetőséget számunkra. A hagyományos broadcast kiváltása ugyan még jóval későbbre tehető, bőven 2025 utánra, az 5G által biztosított szélessávú kapcsolat ugyanakkor számos lehetőséget biztosít majd a vezetéknélküli szolgáltatóknak is. Összességében azonban azt mondhatjuk, ezekre a kihívásokra az Antenna Hungáriának van válasza.

Az Antenna Hungária több fronton is érdekelt ezekben a folyamatokban. Azt mondja, inkább alakítója, mint elszenvedője a folyamatoknak?

Mi egy olyan integrált média platform kialakításán dolgozunk, amely a nézők széleskörű médiafogyasztási igényeit ki tudja elégíteni. A meglévő három lábunkra építkezünk: a több mint 1,2 millió nézőt elérő ingyenes TV szolgáltatásunkra, az előfizetéses TV tapasztalatainkra és az egyre bővülő OTT kompetenciánkra. A fókusz továbbra is az ingyenes TV-n marad, de modernebb és a spektrumfelhasználást tekintve hatékonyabb hálózatot alakítunk ki. Célunk a nézők számára a kínálat további bővítése, a csatornák számára pedig az előnyös ajánlatok kidolgozása. Benne van ugyanakkor, hogy az előfizetéses tv-kínálatunkat újra kell gondolni, mert kapacitás tekintetében nem tudunk versenyezni a nagy szolgáltatókkal. Mi inkább a smart choice típusú kínálat kialakítására törekszünk. Az OTT szolgáltatásokban pedig komoly jövőt látunk. Az önállóan működő lokális, egyedi tartalmak mellett a földi digitális műsorszórást ki szeretnénk terjeszteni az online felületekre. Új technológia, mint például a streaming, az online műsorszórás segítségével, webes és mobil alkalmazások mellett akár okostévés alkalmazást is biztosítani fogunk a jövőben.

Ez a fajta hibrid tv szolgáltatás láthatóan jelentős potenciált rejt a jövőben.

A hibrid TV szolgáltatás legfőbb előnye, hogy a lineáris adásfolyamhoz kapcsolódik, az élő adást szinkronizálni tudjuk az interaktív tartalommal. Amellett, hogy gazdag funkcionalitást is kínál. Nemcsak arról van szó, hogy az SD csatornák HD (vagy akár 4K) minőségben is nézhetők, vagy hogy visszanézhetők az adások és akár a tévé képernyőjén megrendelhetők lesznek a fizetős csatornák, tematikus minicsomagok. Olyan, egyelőre a tévétől korábban nem megszokott funkciók is realitássá válnak, mint a kattintható reklámok, a célzott hirdetések (akár a programmatic), az elektronikus ügyintézés, az ügyfélkapus időpontfoglalás, az online nézettségmérés vagy a műsorokhoz tartozó kiegészítő információk, mint a szavazás, játékok, receptek. Meggyőződésem, hogy rendkívül izgalmas korszak küszöbén vagyunk, a tévézés évtizedes tradíciójának gyökeres átalakulását látjuk, ha úgy tetszik: alakítjuk éppen. A magunk részéről annyit mondhatok, hogy az Antenna Hungária új integrált média platformja a nézők széles csoportja médiafogyasztási igényeit ki tudja majd elégíteni. Olyan platformot építünk fel, amely a médiapiaci szereplők számára is jelentős értéket képvisel, ezért a sikeres megvalósításában számítunk rájuk és az együttműködésükre.

Névjegy:

Gerlei Gyöngyvér - kereskedelmi igazgató

2019. április 1-től az Antenna Hungária Zrt. értékesítési igazgatója. Kereskedelmi szakközgazdász diplomáját a Kereskedelmi és Vendéglátóipari főiskolán szerezte. 2001-2015 között 15 évig dolgozott a telekommunikációs szektorban, az Invitel Távközlési Zrt-nél és jogelőd cégeinél - 2003-2006 Euroweb operatív vezérigazgató helyettes, 2006-2008 Invitel Partner csatorna igazgató, 2009-2012 Invitel Kiemelt ügyfelek értékesítési igazgató, 2013-2015 Invitel Üzleti ügyfelek értékesítési igazgató. 2016-től, 3 évet töltött a Canon Hungária Kft-nél, ahol a magyarországi leányvállalat értékesítési csapatát vezette.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!