Nyakunkon a jövő! Így automatizálható a kiskereskedelem

Nyakunkon a jövő! Így automatizálható a kiskereskedelem
Hogyan segítheti az FMCG szektort a mesterséges intelligencia? Erről és a kiskereskedelmi iparágban rejlő digitális lehetőségekről beszélgettünk Barak Turovskyval, a Trax Retail Chief Product Officer-ével.

- Szerteágazó tapasztalatot szerzett a digitális világban és komoly múlttal rendelkezik a mesterséges intelligenciát (AI) alkalmazó fejlesztésekben, hiszen mintegy 10 évet töltött a Googlenál, mint a Google Translate termékfejlesztési igazgatója, illetve részt vett a Google Pay fejlesztésében is. A nagy cégóriásoknak, közöttük a Google-nek is nagy szerepe volt a virtuális világ felépülésének. Hogyan látja a múltban és a mai életben a digitális világ és a digitalizáció jelentőségét?

- Valóban, a Googlen-ek is nagy szerepe volt abban, hogy újraértelmezzük a mesterséges intelligenciát, s elkezdjük alkalmazni az iparban, az üzleti vagy akár a személyes életünkben. A mesterséges intelligencia egyik “elsőszülött gyermekei” közé tartozik például a Google Térkép, amely igen meggyőző példa lehet a kérdésére válaszolva. Ugyanis az AI segítségével, többek között ki tudtuk választani a legjobb útvonalat, elkerülve a forgalmas gócpontokat. Jelenleg mindezen már túlmutat az is, hogy ma már akár hangvezérléssel is kijelölhetjük célállomásunkat. Illetve említhetném még a Google fordítót is, amely a folyamatos finomhangolásnak köszönhetően egyre pontosabban fordítja a szöveget. A korábban kezdetleges, de mégis úttörő technológiai megoldások mára beépültek a mindennapi életünkbe.

A digitalizáció evolúciós folyamatában fontos mérföldkő jutott a Facebooknak, az Applenak, az Amazonnak és a Microsoftnak is, s tegyük hozzá, hogy az egyetemek AI-val foglalkozó kutatólaboratóriumainak, továbbá a technológiai cégeknek, akik a mobilkommunikáció és videó konferencia, illetve online platformok fejlesztésében működnek közre. A kognitív tudományt kutató tudósok, mérnökök és pszichológiai szakemberek közös munkáját se feledjük. Akárhonnan is nézzük, sok szereplős a történet, és minden zseniális fejlesztés előrébb mozdította, hogy mára egy rendkívül okos és tanítható intelligenciáról beszélhessünk. Ma már ott tart a virtuális világ, hogy a mesterséges intelligencia képes a múltbeli tevékenységeink alapján az adatokat értelmezni, azaz megjegyezni a vágyainkat és az érdeklődési körünket.

Megdőlnek azok a teóriák, amelyek elképzelhetetlennek tartották, hogy a gépek képesek tanulni. A 21. században egyre több lehetőségünk nyílik arra, hogy a robosztus infrastruktúrákat minél több iparág szolgálatába állítsuk, de nem gondolnám, hogy az informatika önálló életre kelne.

- Nagyon izgalmas lehetett olyan technológia fejlesztésekben részt venni, amivel mi, halandó emberek legfeljebb a filmvásznon találkozhattunk. Mégis sikerült elcsábítani Google-től…

- Igen, így van. Joel Bar-El és Dror Feldheim, a két alapító tulajdonos piaci rést talált a CPG (Consumer Packaged Goods - mindennapos használati árucikkek) kisbolti eladások piacán. Pontosabban nem a piacon, hanem a polcokon. A Trax ugyanis olyan fejlett technológiákat használ, mint a számítógépes látás (computer vision), a képfelismerés (image recognition) és a tárgyak internetét használó eszközök (Internet of Things devices), amelyek felforgatták a fizikai kiskereskedelem világát. Amikor Joel és Dror felajánlotta nekem a lehetőséget, hogy a mesterséges intelligencia területén szerzett szakértelmemet a kiskereskedők, a márkák és a fogyasztók többcsatornán (omnichannel) történő vásárlási élményének javítására alkalmazzam, nem tudtam nemet mondani.

- Hogyan találták meg a rést a polcokon?

A pandémia okozta megváltozott körülményeknek köszönhetően alapvetően a kiskereskedelmi ágazatról elmondható, hogy fénysebességgel fejlődik. Azonban az emelkedés mellé jóval több kihívás is társult. Például megváltozott a fogyasztók magatartása és a szokása. Ez azt jelenti, hogy más termékek váltak fontossá, mint korábban vagy nagyobb mennyiség fogyott egyes használati cikkekből, mint azelőtt.

Az addig bevált, de ma már nem korszerű manuális áru-leltározási és adatgyűjtési modellek nem tudták kiszolgálni az elvárásokat, az összegyűjtött adatok elavultak vagy pontatlanok voltak. A CPG-gyártóknak és kiskereskedőknek olyan megoldásokra volt szükségük, amelyek segítenek megérteni, mi történik valós időben a polcokon.

- S itt jön a képbe a Trax?

- Igen. Az AI-t felhasználva kifejlesztettünk egy gépi tanuláson alapuló virtuális szkennert, amely egy IoT-kompatibilis (Internet of Things) platformmal van összekapcsolva, s amely képes beolvasni, hogy mely áruk fogytak el a polcokról. Így elmondva lehetséges, hogy bonyolultnak hangzik, de a valóságban akár mindössze egy mobiltelefonnal vagy okoseszközzel végig lehet pásztázni az árusorokat és a rendszer megmutatja, hogy mely termékeket kell újratölteni.

- Mekkora adatmennyiséget képes tárolni a háttérrendszer?

- No limit, azaz határ a csillagos ég. A Big Data és a felhő technológiának köszönhetően az összegyűjtött adatokat korlátlan méretben lehet tárolni.

- Hogyan tudja az algoritmus megkülönböztetni a termékeket?

- Ez egy izgalmas kérdés, hiszen itt a találkozási pontja a digitalizációnak, a mesterséges intelligenciának, az algoritmusoknak, a mobileszközöknek és a computer visionnek. Szabadalmaztattunk egy finomfelbontású képfelismerő és képrögzítő algoritmust, amely képes azonosítani a márkák és termékek közötti különbséget. A szoftver pontosan észleli a termék cikk- (SKU - Stock Keeping Unit) vagy a raktárkészlet számát, amelyet a kiskereskedők a termékek megkülönböztetésére és a készletszint-követésére használnak, még akkor is, ha a fényviszonyok nem ideálisak, vagy a termék doboza takarásban van.

- Egyre népszerűbb fogalom az omnichannel (többcsatornás) ügyfélélmény-kezelés kifejezés az e-kereskedelem és az online szolgáltatást nyújtó területeken. Milyen mértékben változik a hagyományos bolti értékesítéssel szemben az online platformokon történő eladás?

- A globális viszonylatban vizsgált e-kereskedelmi szegmes, amely valójában az Egyesült Államok teljes kereskedelmének még mindig mindössze a 13 százalékát teszi ki (2021. harmadik negyedévi adatok alapján), a COVID-19 járvány csúcsán 15 százalékra ugrott, majd csökkenő tendenciát tapasztaltunk. Az amerikai e-kereskedelem volumene például 900 milliárd dollárra becsülhető (évi 0,7 százalékos átlagos növekedés), a hagyományos bolti kereskedelem pedig 6,7 milliárd dolláros forgalmat bonyolít.

Egyszóval, ahelyett, hogy a bolti értékesítést helyettesítenénk, inkább a többcsatornás élmény felé haladunk, ahol a fizikai, az online és a mobilkommunikáció adta élmények elképesztő ütemben keverednek - a kiterjesztett valóság és a Metaverzum pedig a sarkukban liheg. Azok a kereskedők gondolkodnak jól, akik hibrid boltokat alakítanak ki. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek esetében tehát továbbra is szükség van a fizikai boltegységekre is, a webshopok mellett.

Az Egyesült Államokban jó példa erre, ahogy az Amazon megvásárolta a Whole Foodsot (amerikai multinacionális élelmiszeráruház-lánc), mivel felismerték, hogy az olyan gyorsan mozgó fogyasztási cikkeknél, mint az élelmiszer, klasszikus fizikai boltokra van szükség, emellett még a kiszállítás is a fizikai boltokból történjen.

Az ökoszisztéma minden szereplőjének - a márkáknak (mint például a Coca Cola), a kiskereskedőknek (mint például a Whole Foods), a fogyasztóknak, a kiszállító cégeknek (mint például a Doordash - amerikai cég, amely online ételrendelési és ételkiszállítási platformot üzemeltet; a Wolt vagy az Instacart), mindenkinek szüksége van arra, hogy képben legyen, mi történik a boltjaik polcán. S ne felejtsük azt sem, hogy a különböző márkák hatalmas költségeket fizetnek a kiskereskedőknek azért, hogy termékeiket elhelyezzék a boltokban és a promóciókról minél többen értesüljenek. De még így is sokszor fordul elő, hogy a fogyasztók vagy a kiszállító cégek nem találják meg a keresett terméket, annak ellenére, hogy az áru raktáron van. Például az egyik ilyen eset volt a pandémia kezdetén, amikor hiánycikknek számítottak a Covid-tesztek a gyógyszertárakban.

Szóval, ez az a terület, ahol a Trax egyedülálló módon tud segít abban, hogy a márkák, a kiskereskedők és a vásárlók számára egyaránt biztosítsa a digitális átláthatóság szintjét. Az a célunk, hogy a holnap boltjának hajtóereje legyünk, s segítségünkkel sikeresen ötvöződhessen a fizikai és a virtuális bevásárlás.

- Melyek azok a technológiai eszközök, amelyek segítik a többcsatornás ügyfélélmény fejlesztését?

- Többek között a digitális képfelismerő rendszerek, a mesterséges intelligencia alapú kamerák, amelyek mobilalkalmazásokon keresztül is képesek képeket készíteni, most a zászlóhajósoknak számítanak. Ezek a megoldások ugyanis képesek a valós idejű adatrögzítésre és feldolgozásra, s alkalmazásuk minden kereskedelmi csatornán hasznosítható, legyen szó hagyományos vagy online kiskereskedőről, modern hiper- és szupermarketekről, bárokról és éttermekről, kisboltokról, drogériákról vagy más kereskedelmi egységekről.

- Ön szerint hogyan változtatja meg a mesterséges intelligencia a vásárlói ügyfélélményt?

- Még az internet megjelenése előtt az jelentette az ügyfélélményt, ha lementünk a helyi élelmiszerboltba, beleszagoltunk a friss pékáru illatába vagy megfogtuk egy terméket. Ez egy ún. zárt univerzum volt. Az elmúlt 25 évben az internetes profilunknak köszönhetően rengeteg információ, kedvezmény és termékválasztási lehetőség zúdul ránk. A háló jelenléte és az általa kapott széles skála kibővítette a vásárlási univerzumunkat. Itt már metaverzumról beszélhetünk, ami azt jelenti, hogy nincsenek határok, kinyílt a világ és sok-sok mini univerzum kapcsolódik össze a technológia segítségével.

Az elmúlt két év azonban bonyolulttá tette a kiszolgálást: készletezési és ellátási lánc problémákkal küzdött a szegmens. Alkalmazkodtunk mi is a megváltozott igényekhez, például fejlesztettünk fogyasztói vásárlási alkalmazást (Shopkick), amely az üzletekbe tereli a vásárlókat, és növeli a vásárlók elköteleződését. Például, kéri a fogyasztót, hogy szkenneljen be egy terméket, hogy ezáltal több információhoz jusson, vagy vásároljon és küldjön be egy nyugtát, hogy jutalmat kapjon.

Az értéknövelés következő határa a gyorsan romlandó áruknál várható, miután a kereskedők jelentős veszteségeket szenvednek el a friss termékekkel kapcsolatban, ugyanis, ha az eladás nélkül lejár, akkor jogi felelősséget (például lejárt áru eladása) és logisztikai kihívást is jelent a selejtezés.

- Összefoglalva, jól értem, hogy a szolgáltatásukkal forradalmasíthatják a készletgazdálkodást az FMCG szegmensben?

- A ma már rendelkezésre álló komplex technológiáknak, mérnöki tudásnak köszönhetően és a pandémia okozta nyomás hatására egyre több fejlesztő cég talál rá olyan megoldásokra, amelyekkel segíthet egy-egy, korábban nem tapasztalt üzleti probléma megoldásában. Úgy gondolom, mi is közéjük tartozunk, találtunk egy rést, ami izgalmas és érdekes és a problémára adott válaszunk enyhítheti a fejtörést az FMCG szegmens szereplői számára.

- Amennyiben ilyen gyors ütemben válnak automatizálttá a boltok és az üzleti folyamatok, nem fenyeget-e az a veszély, hogy nem lesz tovább szükség humán erőforrásra?

- Az emberi munkaerő mindig is kritikus szerepet fog játszani a kiskereskedelemben. Például Magyarországon is egyre több üzlet küzd munkaerőhiánnyal. A technológia azonban lehetővé teszi a kiskereskedelmi dolgozók számára, hogy több időt töltsenek a vásárlói élmények fokozásával. Röviden, úgy vélem, hogy az automatizálás és a technológia fel tudja javítani az emberi készségeket, amely óriási értéket képvisel.

- Meg tudja-e jósolni, hogy milyen mértékben fognak elterjedni az automatizált élelmiszerboltok? Vajon kiszorítják-e a hagyományos boltokat a piacról?

- Ahogy korábban is beszéltem róla, az automatizálás szükséges és értékes eszköz a kiskereskedelemben. A vásárlók profitálhatnak az olyan megoldásokból, amit az online webshopok vagy az önkiszolgáló pénztárok nyújtanak. De nem cserélődik le a klasszikus bolti hálózat, hiszen a vásárlók mindig is igényelni fogják, hogy bemehessenek egy üzletbe, megfoghassák az árut vagy megszagolhassák a gyümölcsöt, zöldséget vagy a péksüteményeket. Úgy vélem, a technológia abban segíthet, hogy a kiskereskedők több időt szánhassanak az ügyfélélmény lehető legmagasabb szintre emeléséhez, a többi csip-csup folyamatot pedig elvégzi a mesterséges intelligencia.

 

Barak Turovsky

A Trax Retail Chief Product Officere. A Google mesterséges intelligencia csapatán belül 10 évig vezette a Natural Language Understanding AI és a Google Translator termékmenedzsmentjét, a legmodernebb mesterséges intelligencia és gépi tanulási technológiák alkalmazására összpontosítva. Részt vett a Google Search, a Google Assistant, a Chrome, a Hirdetések és más termékek fejlesztésében, és 2 évig termékvezetőként dolgozott a Google Wallet csapatában. Mielőtt 2011-ben csatlakozott a Google-hoz, termékigazgató volt a Microsoft mobilhirdetési részlegénél, a PayPal mobilkereskedelemért felelős vezetője és egy izraeli startup technológiai igazgatója volt. Az izraeli Tel Aviv-i Egyetemen szerzett jogi alapszintű diplomát, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetemen pedig Master of Business Administration diplomát.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!