„Nem elég jónak látszani, jónak is kell lenni!”

„Nem elég jónak látszani, jónak is kell lenni!”
A mi receptünk három összetevőből áll: inspiráló munkák, jó munkakörnyezet, motiváló bérrendszer. Nem mondom, hogy a nap minden pillanatában mindenki egyszerre érzi mindezt, de ha általánosságban ránézünk a cégre, ez a helyzet – mesél saját employer branding megoldásukról a HD Group ügyvezetője. Az üzleti sikerhez persze felkészültség, folyamatos tanulás és vezetői figyelmesség is szükséges. Erről, valamint a munkáltatói márkaépítés buktatóiról és inspirációs előadókról is beszélgettünk Duca Andreával.

Az interjú először 2018. február 26-án jelent meg.

- Azt mondják, ez itt a nők évszázada. Egy sokszáz milliós árbevételű ügynökség első embereként te is így látod?
- Örülnék neki, nőpárti vagyok. Jót tenne az egész társadalomnak, ha így lenne. Minden nőben van ugyanis néhány olyan vonás, amitől a sarkos dolgok kicsit lekerekednek. Feszültség mentesebb társadalmunk lenne, konfliktus mentesebb közeg. 

- Sosem ért hátrány amiatt, hogy nő vagy?

- Nem élek meg atrocitásokat az egyenjogúság kapcsán, de látom, hogy létezik, és látom a statisztikákat is. Ismerek egy női vezetőt, aki, miután megtudta férfi kollégája fizetését, kiharcolta magának, hogy ugyanazt az összeget kapja meg, pedig sokkal kevesebbet ajánlottak neki. Ezt felvállalta és egy konferencián el is mesélte. Látom tehát, hogy van egy ilyen jelenség Magyarországon, és azt is tudom, hogy egy kivételezett kör része vagyok, mert alkatilag is határozott vagyok, és a családomtól is olyan belső erőt kapok, hogy nem hagyom magam hátrányos helyzetbe szorítani. 

- Honnan ez az attitűd?
- Vállalkozó családban nőttem fel, operatívan édesanyám vezette a céget, így az egyenjogúság már a családunkban is természetes volt. A férjem ugyanígy áll hozzá, erős, intelligens, értékalapon ítél. 

- Hat nyelven beszélő üzletasszony vagy, nem lehet nagyon könnyű dolguk a potenciális kritikusoknak. Mi a tanulási stratégiád?
- Nem tudom, hogy ez valami különleges adottság vagy csak simán nem félek tőle és ezért megy könnyen. Erdélyi vagyok, román iskolába jártam ahol a latin, angol, francia kötelező volt. Egy nyáron át laktam később Olaszországban, fél évig Spanyolországban, mindenütt nyelvet tanultam. Megértem az írott katalánt és portugált is. Nemrég pár hónapig német órákra jártam minden nap reggel nyolcra, ha a németet is a beszélt nyelvek közzé számítom, akkor hét nyelven beszélek. 

- Gondolom, nemcsak nyelveket tanulsz.
- Sommelier szintű borszakértői képzettségem is van, a bor és a gasztronómia nagy élvezet számomra. Ha tanulok valamit, akkor azon vagy a cég miatt rágom át magam, vagy örömöt szerez és feldobja a napomat. 

- Most milyen tanulmányokba vágtad a fejszéd?

- Az employer brandinget tanulom. Az elmúlt 4-5 évben az ügyfeleink révén értékes tudásra tettem szert. Néhány partnerünknél fantasztikus szakember ül, akivel öröm beszélgetni. 

- E témáról adsz elő az Evolution konferencián.
- Igen. Az előadásomnak az lesz az alapgondolata, hogy nem elég jónak látszani, jónak is kell lenni. Ma már ott tartunk, hogy akit érdekel egy vállalat, az a közösségi oldalakról – tehát a cég által ellenőrizetlen csatornák révén – azonnal megtudja, mi a valóság. Ezt nem lehet kontrollálni, fontos tehát, hogy a munkavállaló márkanagykövetté váljon, ekkor lesz majd bevonzó ereje a vállalatnak. 

- A cél tehát a munkaerő lojalitásának erősítése, tehetségek vonzása és megtartása, ugye?

- Az employer branding a vállalat pozitív imázsának menedzsmentje a munkaerő piacon és a munkatársak körében. Más oldalról megközelítve azt is jelenti, hogy marketing eszközöket alkalmazunk a HR-ben. A teljes folyamat azon az értékajánlaton alapul, amit a munkatársainak nyújt az adott cég. De ha azt is figyelembe vesszük, hogy a munkaerő a vállalat legjobb márka nagykövete, akkor az employer brandingnek ezeken túlmutató szerepe is lehet. 

- Melyek a tipikus félreértések, hibák a téma kapcsán?
- A munkáltatói márkának semmiképp sem szabad arról szólnia, hogy milliókat költenek egy virtuális valóság felépítésére a cég köré. Fontos, hogy minden a stratégiából induljon ki. A HR csapat tudja a prioritásokat, a célcsoport szegmentációt kijelölni. Ha az empolyer branding stratégia nem elég kidolgozott, akkor előfordulhat, hogy a cégnek jelentős veszteségeket kell elkönyvelnie akár az employer brandingre rosszul elköltött pénz miatt, akár mert nem sikerül megfelelő embereket találni, és ezzel a toborzásra és a betanításra fordított idő és energia vész el. Fontos a belső márkaépítés is. 

- A hazai gyakorlat mit mutat?
- Hét nagyvállalat körében végzett mini kvalitatív kutatásom során alig találtam olyan céget, amelynek már most van kiforrott employer branding stratégiája. A jellemző, hogy néhány marketing eszközt használ e célra a HR és a belső kommunikáció, de a stratégiakészítés még a legtöbb helyen zajlik. 

- Hogyan lehet jól csinálni, és mi lehet az első lépés?
- Vannak olyan kötött iparágak – gyógyszeripar, olajipar, jogi szektor –, ahol önmagában az is óriási előrelépés, ha a vezetőség ad érdemi tájékoztatást, mondjuk elindulnak egy belső hírlevéllel. Az egyik hazai nagyvállalat vezetője azt mondta e téma kapcsán, hogy jelentős visszhangja lett, amikor négy éve elkezdtek tegeződni a hírlevélben! Néha banálisnak tűnő dolgok egy 10 ezer fős szervezetre óriási hatással lehetnek. Jók a belső újságok is, ahol el lehet lazulni, és a szervezethez szorosan nem kapcsolódó témát be lehet hozni. A belső inspirációs sorozatok is hasznosak és nagyon jó platform a rendezvény. 

- Mit lehet egy rendezvényen keresztül üzenni?

- Mondok egy példát. Ügyfelünknek, az egyik legnagyobb hazai vállalatnak nagyon klassz tehetséggondozó programjai vannak. Az egyik ilyen lényege, hogy 1-2 évig rotálódnak a frissdiplomások házon belül és kipróbálják magukat különböző platformokon. Az on boarding napot mi szoktuk szervezni, ekkor az összes vállalati vezető elmondja, mit gondol a cégről A vezérigazgató egy ilyen alkalommal megkérdezte, hogy ki szeretne a vállalat igazgatója lenni 20 év múlva. Felálltak négyen. Ekkor kivette a zsebéből a telefont, megfordult, selfiezett egyet velük a színpadról és azt mondta: elteszem, és megnézem majd, mit csináltok. Ez a vezető ahelyett, hogy egy unalmas beszédet tartott volna, csinált egy cool show-t. Beletett a prezentációba képeket a gyerekeiről, meg arról, ahogy DJ-zik egy vidéki rendezvényen. Azt üzente: a vezérigazgató is ember, aki majd utódot keres. Ezt az üzenetet biztos, hogy nem fogják elfelejteni. 

- Inspirációs előadó.
- Abszolút. Volt egy ügyfelünk, akinek az 1000 fős, vezetőknek szóló rendezvényére egy TED-es előadásban látott izraeli karmestert hívtunk meg. Itay Talgam megfigyelte, hogy a világhírű dirigenseknek teljesen sajátos módszereik vannak. Ezeket sorba szedte, videót hozott róluk, amelyből minden vezető típus magára ismerhetett. Rendkívül izgalmas volt, állva tapsolták. Ajánlom a könyvét is, amelynek címe Karmester, főnök, dada. 

- Honnan tájékozódsz inspiráló személyiségekről?
- Most néztem ki Bukarestben egy konferenciát májusban, Seth Godin (amerikai marketingguru – a Szerk.) is ott lesz, és számos inspirációs előadó. Mindegyiküket látni akarom! A TED-et is nagyon szeretem: nyitottabbá tesz, mecénása is vagyok a TEDX Danubianak. Karizmatikus szakemberek beszélnek olyan témákról, amelyek nagyon távol állnak tőlem, ezért is nagyon érdekesnek találom őket. 

- Az inspirációs előadók korát éljük?

- Igen, négy-öt éve trend már, sokan kérik tőlünk. A HD Group volt egyébként az egyik első, amely a magyar piacra inspirációs előadókat hozott. Azt mondtuk az ügyfeleinknek: ez egy jó megoldás arra, hogy vonzzák a közönséget, emlékezetessé tegyenek egy eseményt. Volt már olyan, hogy egy biztosító rendezvényére filmproducert hoztunk, vagy nagy nemzetközi ügyvédi irodának olyan ügyfél-rendezvényt szerveztünk, ahol beszélt a volt spanyol miniszterelnök. Egy-egy ilyen előadásból az is kiderül, hogy egy másik szemszögből nézve is ugyanazokkal a problémákkal kell szembesülni. Nemrégiben a sztárközgazdász Tomáš Sedláčekkel, A jó és a rossz közgazdaságtana szerzőjével dolgoztunk az egyik rendezvényen. Olyan klassz dolgokat mondott, hogy később mindenki idézte őt. Ezek beépülnek utána a vállalati mondakörbe, részesévé válnak a vállalati kultúrának. 

- A munkatársaidat hasonló módszerrel is motiválod?

- Igen! Most indítottam például egy inspirációs előadás sorozatot, minden hónapban jön hozzánk egy érdekes, szakmájában elsőrangú vendég. Az első negyedévben a reklám legendákat – Kaszás György és Sas István –, ezt követően influencereket fogok hozni. És aki könyvnek is szerzője, annak a kötetével minden kollégát megajándékozunk, hogy így a házi könyvtárakat is építsük. 

- Rád ki tette a legnagyobb hatást?

- Egy holland úriember, Martijn Gribnau, máig jóban vagyunk. Ő volt az itteni ING vezérigazgatója 2008 és 2011 között. Innovatív és merész; elképesztő dolgokat bevállalt, filmes trükköket például – egyszer egy vállalati rendezvényen leugrott egy tetőtől –, mindezt csak azért, mert kommunikációs célja volt vele. Ez volt egyébként az első rendezvény 2010-ben, amivel nagy kreatív díjakat nyertünk. Az egész szakmai életem során olyan feladatokról álmodtam, mint amiket most csinálunk. 2008-ban kezdtem el arra vágyni, hogy külföldre is dolgozzunk. Most pedig ott tartunk, hogy az elmúlt három évben a forgalmunk több mint 10 százaléka már onnan jön. 

- Ebből azt hallom ki, hogy jó előre tervezel, és el is éred, amit kitalálsz.

- Szorgalmas és kitartó vagyok, valóban, de van egy férjem, aki üzlettárs is. Ő nagyon előrelátó, a stratégiai mérföldköveket mindig ő rakja le. Tőle jön a nagy ötlet, és ha ezzel azonosulni tudok, akkor szívósan, kitartóan haladok a cél felé. De mindehhez tíz évig gyűjtöttem a szakmai tapasztalatot. A ranglétra legalján kezdtem. Gyakornok voltam, asszisztens, filmes és tévés gyártásvezető. Lassan jött minden, sokat kellett gyakorolni, tanulni ahhoz, hogy egyszer csak legyen saját cég, sikeres munkák. Én a klasszikus értékekben hiszek: tanulás, szorgalom. Nem látom azt, hogy egy nagyon jó ötlettel, tudás és tapasztalat nélkül érvényesülni lehetne. Vagy csak rám nem működik?

 

Duca Andrea, a HD Group Kommunikációs ügynökség ügyvezető partnere

Üzleti szemléletéhez az alapokat az IBS-ben, majd a Corvinuson szerezte – közgazdász-szociológus –, látóköre és kapcsolati hálója bővítéséhez pedig nagyban hozzájárul, hogy hét nyelven beszél, és sokat utazik. Pályáját projektvezetőként kezdte, tévés gyártásvezetőként folytatta, majd a Hunnia Filmstúdió következett, onnan tért vissza a rendezvényszervezés világába. A Nexus partneri pozíciója után alapította férjével közösen saját BTL ügynökségét, amellyel 2013-ban társultak a HD Grouppal. A Budapesti Metropolitan Egyetem Kreatív Event Management szakának oktatója, a Magyar Rendezvényszervezők Szövetségében az Ügynökségi Tagozat vezetője. Szakmai érdeklődésének fókuszában a motiváció és a márkák kommunikációja áll. Férje egyben üzlettársa is, két gyermekük van.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kovács Ágnes Lilla

  Kovács Ágnes Lilla közgazdász diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte, ösztöndíjasként emellett tanult a montreáli HEC-n és a Maastricht University-n is. Négy évig kontrollerként …


Címkék: munka, HD Group