Munkaerőhiány? Így kell saját adat-szakembereket képezni! Interjú Gandera Balázzsal.

Munkaerőhiány? Így kell saját adat-szakembereket képezni! Interjú Gandera Balázzsal.
A webanalitika és az online kommunikáció terén gyakorlatorientált hét hónapos képzések indulnak, aminek árát a sikeres tanulók vissza is kapják, ha a szervező partnereknél helyezkednek el. Gandera Balázs, az Intren digitális ügynökség ügyvezető-társtulajdonosa, a Brainery! Digitális Akadémia egyik kitalálója szerint robbanás előtt áll a digitális adatvezérelt projektek piaca. Ezek a projektek már nem csak a nagyvállalatok, de a közepes hazai webes cégek számára is megtérülnek.

Mit láttok a munkaerőpiacon: nincsen elég munkavállaló, vagy csak nem ismerik eléggé a szakemberek, hogy milyen szaktudásra van igény? Vagy nincsen elég képzés?
- Ez egy nehéz kérdés, szerintem mindez együttesen igaz. Ezzel kapcsolatban számos szociológiai és közgazdasági kutatás készül, ügyvezetőként azonban inkább a saját tapasztalataimat tudom megosztani. Mi a digitális marketing adat-alapú megközelítésével foglalkozunk, és biztosan állíthatom, hogy ezen a területen a piacon sokkal több szakembernek lenne munka, mint amennyi szakképzett munkaerő rendelkezésre áll. Ehhez pedig nincs igazán gyakorlat-orientált képzés, ezt az akadályt sikerült a Brainery! Digitális Akadémia beindításával elhárítani.

- Mit tehetnek a cégek egy ilyen piacon, ahol kevesebb a szakember, mint a piaci igény?
- A valóságban leginkább az történik, hogy a cégek HR-esei a konkurencia alkalmazottaira írogatnak rá LinkedInen. Mindezek ellenére azt láthatjuk, hogy rengeteg nyitott pozíció van meghirdetve: de maguktól az emberek, bárhogy érdeklődnek is a mi szakmánk iránt, nem fogják tudni elsajátítani a munka elvégzéséhez szükséges ismereteket.

- Hogyan oldják meg az utánpótlást a cégek? A pályaváltóknak lehet lehetősége a szükséges ismereteket elsajátítani?
- A digitális marketing szaktudást nem igazán iskolai keretek között sajátították el eddig sem az emberek. A legtöbben saját maguk tanulták ki, ahogy elkezdtek ezzel a területtel foglalkozni, vagy éppen a saját családi vállalkozásban besegítve mélyedtek el a témában. A másik tipikus karrierút az adat alapú marketing irányába, hogy generalistaként foglalkozott valaki marketinggel, és eközben kezdte el beszippantani az adat alapú döntéshozatali terület. Ezért találtuk ki a Brainery! Digitális Akadémia képzést, ahol egy 7 hónapos oktatás és gyakorlat alatt tanulhatják ki az érdeklődők a webanalitika és az online kommunikáció terén szükséges ismereteket.

- Egy képzésbe invesztálni jelentős költséget és időráfordítást jelent a munkavállalóknak, hogyan tudják ezt a cégek megfizethetővé tenni?
- Külföldön már számos jól kiforrott megoldás létezik erre, így nem kellett igazán semmi újat feltalálni. A mi képzésünknek is van ára, ez 880 ezer forint. Ha valaki motivált, megfelelő előképzettséggel rendelkezik, akkor lehetőség van arra, hogy halasztott részletfizetéssel éljen, és csak akkor fizessen miután a piacon egyébként rendkívül keresett szaktudásával el tud helyezkedni. A képzés árát becsléseink szerint 2-3 hónap alatt vissza tudják fizetni majd később a résztvevők. Munkát is tudunk biztosítani az ügynökségnél vagy várhatóan több partnerünknél is. Aki így helyezkedik el, annak visszafizetjük a képzés árát. Egyszerűen ezt tartom fairnek, hiszen ha valaki beleteszi az idejét és a pénzét egy ilyen képzésbe, és utána így egy résztvevő partner kap egy jól kiképzett kollégát, akkor jó, ha átvállalja a képzés költségét.

- Milyen szerepe van az utánpótlásban, hogy egy-egy iparágat aktuálisan mennyire tartanak szexinek, felkapottnak? Hátrány lehet ma a munkaerőpiaci versenyben a reklámszakma?
- Minket leginkább digitális tanácsadó cégnek gondolnak, hiszen végső soron a munkánk eredménye arról szól, hogy a cégek hatékonyabb online jelenléttel rendelkezzenek. Az valóban igaz, hogy az ilyen adat-alapú rendszereket sokszor a marketingben szokták használni, hogy jobban hasznosuljon a hirdetésekre fordított pénz, innen nézve ez a terület is a reklámszakmához köthető.
De a logisztikában, árazásban és a digitális brand menedzsmentben is egyre több projekt van.
Pont az a nagyon izgalmas most, hogy olyan dolgokat lehet csinálni, amit néhány éve még csak sci-fiként lehetett elképzelni, vagy legjobb esetben is csak olyan óriásvállalatoknak volt elérhető, mint az Amazon vagy az Emirates. Néhány éve még nagyon drága és összetett volt mondjuk egy olyan rendszert készíteni, ami akár percenként átárazza a repülőjegyeket, kitalálja hova szállítsanak robogóval vagy gyűjtőfuvarral. Mára ezek a technológiák ott tartanak, hogy egy közepes webshop is meg tudja fizetni, és nagyot tud fejlődni vele. Szerintem nagyon vonzó, hogy jó cégeknek lehet klassz dolgokat csinálni!

- A tananyag összeállítása egy ilyen gyorsan változó területen mennyire nagy kihívás?
- Sok munkával jár a megfelelő tananyag összeállítása – hiszen ez nem is elsősorban arról szól, hogy a rendszerek minden csínját-bínját meg kell ismerni. Sokkal inkább egy gondolkodásmódot, problémamegoldást kell elsajátítani. Az előadóknak se kis kihívás ez, hiszen amit tegnap kifotóztak valamelyik rendszerből egy diára, ma már lehet, hogy másképp néz ki. A példák és a projektek azonban tartósabbak, ezek meg tudják mutatni, milyen feladatokra, kihívásokra kell számítani, és ez alapján a résztvevők jól meg tudják ítélni, hogy ez a feladatkör mennyire tetszik nekik. A Brainery! programjaiban olyan előadók vannak, akik minden nap ezen a területen dolgoznak, első kézből, valódi példákat adnak át.

- Mennyire érdemes a hagyományos iskolákkal, egyetemekkel együtt dolgozni? Vagy inkább a pályamódosítóknak érdekes a képzésetek?
- Az egyetemeken is bemutatjuk a képzésünket, különösen az adatelemzés iránt érdeklődő diákoknak. Ők akár az egyetemi képzés mellett is el tudják végezni, így az iskolai végzettség mellett egy gyakorlatorientált képzéssel már jóval könnyebben tudnak akár magasabb fizetéssel elhelyezkedni – hiszen már életszerű tapasztalataik vannak. Pályaváltókat is szívesen várunk, de azért azt látni kell, hogy általában olyanok számára könnyű a váltás, akik legalább már hasonló területről, például online marketingből, IT területről jönnek. A kapcsolódó területeken dolgozók közül sokan ismerik fel, hogy az adatelemzés előtt jelentős jövő áll, a képzéssel gyorsabb és profibb módon sajátíthatják el az ismereteket.

- Lesz elég munka a képzést elvégző szakembereknek? Vagy szinte bármennyi adatmérnököt felszívna a piac?
- Az ügyfelek projektjeinél azt látom, hogy ez a terület robbanás előtt áll. Az adat alapú, gépi tanulásra épülő elemzések néhány éve tényleg csak néhány globális óriásvállalat játszótere volt, ma pedig magyar középvállalatoknak is elérhető, de még csak kevesen ismerték fel az ebben rejlő lehetőségeket. Ma már egy-egy projekt nem több száz millió forintos, hanem néhány tízmilliós, ami megtérül éven belül. Így a jövőben nem a kereslet, hanem a kínálat lesz a szűk keresztmetszet a piacon. Jósolni nem tudok, de jelenleg nem tartok attól, hogy hirtelen túlkínálat lenne a piacon a szakemberekből…

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.