Multiplatform tartalom és értékesítés

Multiplatform tartalom és értékesítés
A televízió számára ma már elvárás a multiplaftorm jelenlét. Az ATV a lineáris tévé mellett nem csak a saját médiatárban és YouTube-on teszi elérhetővé tartalmait, hanem keresik az újabb és újabb médiafelületeket. A tartalmakat azonban jól tervezetten, a hirdetői elvárásokat szem előtt tartva érdemes az egyes felületek között elérhetővé tenni - nyilatkozta lapunknak Zájer Attila, az ATV Csoport kereskedelmi igazgatója. A hirdetési bevételek kapcsán az is szóba került, hogy miért érdemes a non-spot bevételeket kiemelten kezelni.

Az ATV közel tízedével növelte bevételeit, főként a reklámbevételek növelésének köszönhetően, mivel tudtatok a piacnál jobban szerepelni?

Minden reklámbevételi águnkban sikerült tovább építkezni. A GRP tömegek és az értékes nézői rétegek is kedveztek nekünk, hiszen különösen a COVID időszak elején az információ éhség előtérbe helyezte a hírtartalmat. Átstrukturáltuk a szponzorációs és nyereményjátékokra vonatkozó stratégiánkat is, aminek meglett az eredménye és online bevételeink is jelentősen emelkedtek. Az ATV mellett pedig az ATV Spirit is építkezett a korábbi évünkhöz képest.

A tévénézésre fordított idő 2020-ban jelentősen nőtt, miközben a reklámbevételek, ha csak enyhén is, de csökkentek. Milyen hatása volt ennek a tévés hirdetési árazásra?

A televíziós kereskedelmi árainkat az Atmedia gondozására bízzuk és utána építjük fel a sajátunkat ezzel összhangban. A GRP tömeg emelkedése egy kissé szűkülő piacon valóban árcsökkenés felé mutathat, de ezt árnyalja az ügyfélkör költési szerkezetének megoszlása is. Az elérés ugyanakkor továbbra is fontos szerepet játszik, az ATV előnye az is, hogy a közönség összetétele kiemelten értékes a hirdetők számára.

A non-spot hirdetések aránya nőtt az elmúlt években, az ATV esetében is egyre fontosabb ez a bevételi láb?

Hogyne, és erre van a legnagyobb ráhatásunk. Csatornánként eltérő, hogy meddig lehet a non-spot bevételéket emelni, de szerintem még jelentős kiaknázatlan lehetőség van ennek kapcsán mindenhol. Persze nem szerencsés szponzortemetőket létrehozni, de már csak a szpotok hossza miatt is ezen a területen van még dolgunk.

Ez alatt mit értesz?

Az átlagos reklámhosszok más médiatípusokban szerintem csökkennek, például online sokszor csak annyi idő van, hogy egy hírfolyam túlgördítés során láttassa magát egy márka. Ezért egyre inkább azok az üzenetek, vizuális megoldások fognak érvényesülni, amiket rövid idő alatt is át lehet adni. A szponzorszpotokra jellemző rövidebb hossz és kisebb reklámzaj mellett érdemes több hirdetőnek efelé fordulnia.

ATV műsorainak túlnyomó része saját gyártású. A lineáris tévé mellett hogyan lehet ezeket legjobban monetizálni?

Részben terjesztési oldalon van ebben potenciál, melyet Lukács Csilla kolléganőm képvisel, de a saját gyártott tartalmaink jogperiódusa (ameddig felhasználhatjuk azoktat) nem járnak le úgy, mint egy filmlicenc. Ezzel szemben persze az aktualitásuk lehet véges. Mindenesetre lekérhető tartalomként is értékesek és persze a saját videótárunkba fel is kerülhetnek, ezzel a videós tartalmaink folyamatosan bővülnek.

A legfontosabb továbbra is a lineáris televízió privilegizálása és csak aztán, nem kannibalizálva az élő műsor erejét, egyediségét jöhet a többi felület.

Az ATV műsorai mennyire lehetnének podcast vagy rádiós formában is használhatók?

Erre korábban is volt példa, a SpiritFM műsorán adtuk a Jakupcsek Plusz című műsorunkat is. De az Önkényes Mérvadónak is van podcast felülete és mi magunk is tervezünk egyre több ilyen tartalommal. Szerintem ebben van potenciál.

Az online fogyasztott és a tévén fogyasztott média bevételei mennyire térnek el egymástól, lehet a kettőt egymás nélkül is használni, fejleszteni?

Vannak műsoraink, amik egy idő után részben, vagy egészében a saját weblapunkon, vagy YouTube-on is megélnek, vagy a podcastok, amik a felületeinken debütálnak és aztán akár külön életre is kelhetnek az ATV YouTube csatornáján. Ezek, mint minden automatizált megoldás, segítenek maximalizálni a bevételt, ugyanakkor elhelyezkedésük a tartalom árazási waterfallban meglehetősen hátul lenne. A kulcs hirdetők megnyerésére továbbra is a tervezésben, a célzásban van. Márpedig ebben az Atmedia tud teljes körű, célcsoportspecifikus kampányokat nyújtani, amihez a brandsafe környezetet mi, a kiadók biztosíthatjuk.

És nem csak, hogy lehet, hanem kell is egymástól függetlenül fejleszteni ezeket a tartalmakat, hiszen nem minden tartalom állja meg a helyét mindkettőben. Épp ezért működik nálunk külön online szerkesztőség saját stábbal, nem pedig a televíziós tartalmak onlinera szabása folyik csupán.

A kereskedelmi tévé bevételek esetében a terjesztési díjak is fontosak. Ennek árazása, kiszámíthatósága mennyire fontos nektek, és hogyan függ össze a nézettséggel, elismertséggel?

Ez az egész terület egy külön beszélgetést érdemelne, és az ATV Csoport esetében erre Lukács Csilla a legmegfelelőbb interjúalany. Ugyanakkor én személy szerint nehezen fogadnám el, hogy a nézettséghez legyen kötve a terjesztés mértéke, vagy pláne a díja – főleg, ha épp még egy épülő csatornáról van szó, mint nálunk az ATV Spirit.

A Spirit FM rádió milyen szerepet tölt be az ATV médiaportfoliójában, ez egy önálló médiacsatorna, vagy ez segít a médiatartalmak platformok közötti felhasználásában?

Minden felületünket, az ATV-t, az ATV Spiritet, az atv.hu-t és a SpiritFM-et is önálló csatornaként kezeljük, miközben persze hiba lenne nem kihasználni a szinergiákat. Több televíziós műsorvezetőnk is jelentkezik saját műsorral a rádióban. Továbbá Vogyerák Anikó személyében saját belpolitikai főszerkesztője is van a rádiónak és persze az Önkényes Mérvadó meghatározója a délutáni főműsoridőnknek. A tartalmak egyediek és frissek, semmint ismétlések más felületeinkről.

A multipratform jelenlét jó lehetőség, vagy sok munka? Mennyire éri meg sok platformon jelen lenni?

Egyrészt csapatban kell tervezni. A szervezet arra van felépítve, hogy az egyes részlegek megfelelően specializáltan, de ugyanakkor sokrétűen elláthassák a feladataikat. Jól működő munkaszervezésre van szükség. Elég csak arra gondolni, hogy korábban egy forgatócsoport hány emberből állt, és mára mi mindent meg lehet oldani egy megfelelő minőségű felszereléssel egyedül. Ma már nem ritka a világban, hogy egy riporter vág és utómunkázik is és mindezt olyan szemmel végezni, hogy abból online tartalom is kinyerhető legyen (vagy akár csak archíválási szempontokat is figyelembe lehessen venni) – ez már szerintem elkerülhetetlen. Egy sales munkakör is sok esetben marketing, kommunikáció, beszerzés és jog is akár. Egyszerűen minden lehetőséget meg kell ragadni egyéni és vállalati szinten is, hogy sokoldalúan lássuk el a feladatainkat. Ez a jövő.

Mennyire fontosak a mai médiában a húzónevek, a celebek?

Szeretem ezt a kérdést. Nem akarnám szétszalámizni a produkciót, mert aki a kamera előtt ül, legalább annyira fontos, mint aki azt vezérli, vagy aki a fényeket belövi, vagy akár aki azt a műsort eladja. Vagy mint most bebizonyosodott, az is, aki letörli a fényes üvegasztalokat és COVID-mentessé teszi a környezetet. Jó csapat nélkül nincs jó produkció. Persze mégis igaz, hogy aki ott ül, több fókuszt kap, legyen szó dicséretről, vagy akár kevésbé barátságos visszajelzésekről.

Az ismertség fontos és legalább annyira ugródeszka az egyik fél javára, mint a másiknak, de hitelesség nélkül nem sokat lehet vele kezdeni. Láttunk már nagy neveket csatlakozni műsorokhoz a szakmában és mégis bukás lett, vagy félig befutott arcokat remekelni és nívót emelni máshol.Az ATV-ben megítélésem szerint nagyon helyén van kezelve ez a témakör, sok esetben adott a lehetőség, mindenki megmutathatja a legjobb oldalát, feltéve, ha van olyan műsorunk épp.

A hazai médiavilágban mennyire elfogadott, hogy a munkavállalók, vezetők akár több területen is kipróbálhassák magukat?

Ahogy a multitasking és a megosztott figyelem megjelent az életünkben, sok ember számára ma már a valóság az, hogy munka mellett tortacsodákat készítenek, esküvőket fotóznak, DJ-ként lépnek fel, zenét komponálnak, vagy e-sport rendezvényeken villantanak, esetleg driftelnek saját tunningolt autóikkal. Ezek egy része tekinthető hobbinak, más része önmegvalósítás, vagy épp másodállásnak. Bárhonnan is nézzük, mind készségeket fejleszt és rengeteg új tapasztalatot és rálátást biztosít, amivel nem csak az illető, de az őt foglalkoztató cég is gazdagodik vagy így, vagy úgy. Ha ez egyeztett formában meg tud valósulni, az nem csak a fejlődést garantálja, de az elköteleződést is növeli.

Webrádiót alapítottál. Kiknek szól a Balatonica?

A Balatonicát Szalontai László barátom alapította, én társként veszek részt a működésében és együtt dolgoztuk ki az ötletből a webrádió és a majd későbbiekben ehhez kapcsolódó terveket. Gyerekkorom óta kötődök a Balatonhoz, évek óta kétlaki életet élek már a főváros és a tó között, amihez kiválóan társult a Balatonica ötlete, egyik szlogenünk, hogy „Engedd, hogy mi szolgáltassuk a zenét életed felemelő pillanataihoz!”

A webrádió tényleg nem egy hot topic, de mégis egyre többen választanak minket és szeretnénk fejlődni, van is hová. A hallgatóink leginkább háttérzenének használják a rádiót, de mire elindítják, addig is találkozhatnak reklámokkal, de utána már csak a zenefolyam szól, megszakítás nélkül. Ezt szeretném, ha így is maradna.

A mostani stream mellett pedig tervezzük egy második adás elindítását is, kifejezetten vendéglátóhelyek részére. Egy spotify listához képest mi egy komoly szelektált adatbázisból tudunk dolgozni és rengeteg külföldi és hazai nagy név ebből a szcénából partnerünk már, és első kézből jutunk hozzá kiváló minőségű chillout és lounge tartalmakhoz.

Nem csak a hazai hallgatóknak szól a rádió, de a névválasztás nyilván befolyásolja a többséget. Viszont, ahogy egyre népszerűbbekké válunk, mi a Balaton hírnökeinek egyikévé válhatunk a nagyvilágban. A honlapon pedig előbb-utóbb nem csak a zenéhez, hanem akár a stílushoz kapcsolódó zenei aktualitásokhoz és a tóhoz kapcsolódó tartalmakat is olvashatnak a „hallgatók”.

A Popgroup reklámügynökségben is szerepet vállalsz, a hirdetői elvárások és a tévés kereskedelmi igazgatói munkád mennyiben tud segíteni a mindennapi munkában?

Tizenhat évvel ezelőtt média pályafutásom egy WPP leányvállalatnál indult, és sosem kerültem távol az ügynökségi gondolkodástól. Abból a szempontból semmiképp, hogy a jó alapoknak hála mindig megértettem az ügyfél és az ügynökség igényét. Nem a sales attitűd vezérelt, a mindenáron eladni gondolat a későbbiekben sem.

A Popgroup nem annyira csak média-, hanem inkább egy 360 fokos ügynökség, sokrétű feladatokat látunk el. A szakmai tapasztalatom is lendített azon, hogy a kezdeti ötletektől a polcra kerülésig kísérjünk partnereket és a legváltozatosabb kreatív, kommunikációs, és event munkákban is szerepet kaphassunk. Gyártottunk már sorozatot is (Stone in the river), de tanácsadással, vagy dalszövegírással is foglalkozunk és trading vonalon is kiépült kapcsolataink vannak.

Ez mind azért férhet bele az életembe, mert itt is egy nagyszerű, fogaskerék hatékonysággal szervezett csapat részeként tudom támogatni a folyamatokat tanácsaimmal immár harmadik éve. Örömmel tölt el, hogy az életem minden szegmensét egy fenntartható jó rendszerként élem meg, amiben minden területnek meg tudom adni a maximális odaadást, miközben állandóan fejlődhetek magam is naprakészen tartva a lehető legtöbb kihívásra.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.