
Az már a honlapotokon is szembetűnő, hogy szerteágazó a tevékenységetek, az épületvetítéstől a virtuális filmstúdióig. Hogyan jutottatok idáig?
Még 2008-ban kezdtem el ezzel a területtel foglalkozni. Akkor szerettünk volna egy országos hirdetési hálózatot létrehozni LED-falakból, ami ugyan nem jött össze, viszont elkezdtük bérbeadni ezeket a felületeket. Ekkor indult fejlődésnek a cég.
2015-ben egy kockázati tőkebefektetővel alapítottuk meg a Visual Europe-ot. Eleinte vizuáltechnikával és LED-falakkal foglalkoztunk, ehhez csatlakozott később a hang és a fény, onnantól pedig mindig jött egy újabb terület. Gyors növekedés vette kezdetét, így 3-4 év alatt felvásároltuk a legnagyobb cégeket a piacon, a Lounge Group pedig szakmai befektető lett a cégcsoportban. A Covid alatt kezdtük el online rendezvényekkel foglalkozni, többek közt az Internet Hungary szervezésében is részt vettünk. És ahogyan ez az irány kiépült, úgy egyéb területeken is folyamatosan keressük az új lehetőségeket.
A legutóbbi óriásprojekt az augusztus 20-ai tűzijátékot kísérő drónshow volt. Milyen eszközpark kell egy ilyen volumenű feladat megvalósításához?
Drónokkal alkotni nagyon izgalmas feladat: olyan, mintha lenne egy ceruzánk, amivel bármit rajzolhatunk az égre. Ez a forma bárhogy mozoghat, bármit meg tud csinálni, és a kreativitásnak tényleg csak a képzelet szab határt!
A mi életünkben az augusztus 20-a egyébként is speciális rendezvény, hiszen képernyőn keresztül közel 2 millió ember nézi. Idén azonban ezzel párhuzamosan dolgoztunk az Atlétikai Világbajnokságon, ráadásul ekkor lett vége a Szigetnek is. Mellette pedig szokás szerint zajlottak az egyéb rendezvényeink a helyszíneken, ahol kizárólagos szolgáltatók vagyunk: a Vigadóban, a Várkert Bazárban, a Puskás Stadionban, a Groupama Arénában és az MVM Dome-ban.
Tavaly, az előző évi tűzijáték után érkezett a kérdés hozzánk, hogy szeretnénk-e drónokkal foglalkozni. Ezt addigra már mi magunk is terveztük, így végül vásároltunk egy 500 darabos flottát, amit a Balaton Soundon, a Sziget Fesztiválon, majd augusztus 20-án és azóta több rendezvényen is bevetettünk. Az államalapítás ünnepére közel 900 drónnal készültünk, amelyek egy részét partnertől béreltük.
Hogy áll össze egy ilyen projekt kreatív része?
Az ötleteket az általános működésünk kapcsán a kreatív stúdiónk hozza, és ha van konkrét gyártási feladat, ahhoz is ők találják ki a tartalmat. Az igények nagyon eltérőek lehetnek, hiszen a Sziget fesztiválon például látványos műsort várnak tőlünk, de ott szinte bármit kivitelezhetünk. Augusztus 20-ára viszont egy kifejezetten grandiózus, lenyűgöző produkciót kell összeraknunk. Ezt hangolja össze a csapat a fényfestéssel, a zenével, az egész sztorimeséléssel. A tervezés közel egy éves munka, amihez fél évvel az ünnep előtt kapcsolódott be a drónshow is. Ennek a tartalmát a műsor üzenetéhez integráltuk, és plusz nehezítés, hogy a tűzijátékkal is össze kellett hangolnunk. Az előkészítésben nagyjából 200 kollégánk vett részt, a helyszínen még úgy 30 volt jelen, de a drónok vezérlése központilag történik.
Magát a repülést egy ember indítja el: őt formálisan drónpilótának hívjuk, de mindössze annyi a feladata, hogy a körülmények - időjárás, jelzavarás, egyebek - vizsgálatával eldönti, biztonságosan elindulhat-e a show. Vészhelyzet esetén az összes drónt le tudja ejteni és vissza is tudja hívni, tehát az ő kezében vannak a döntések. A drónok egyszerűen csak végrehajtják, amire beprogramozzuk őket, aztán hazajönnek.
Ezek mennyire elavuló eszközök? Mennyire számítanak időt álló befektetésnek?
A drónok világa gyorsan fejlődő terület, hiszen folyamatos az innováció. Mi ezzel együtt is igyekeztünk olyan drónokba fektetni, amik jó pár évig megállják a helyüket. Jelenleg három fő csapásvonalon halad a fejlesztés: egyrészt a mozgékonyság, másrészt a repülési idő, harmadrészt pedig a fényerő növelése a cél. A mi drónjaink gyakorlatilag LED-mezők négy propellerrel és egy akkumulátorral. A drónshow mindössze pár percet vesz igénybe, ezért a repülési idő kevésbé izgat minket. Bízom benne, hogy ezzel a technológiával pár évig látványos eredményeket tudunk produkálni, és esetleg utána nyitunk a még nagyszabásúbb, mozgékonyabb irányba.
Emellett milyen látványipari technológiákkal dolgoztok még?
Nagy a növekedés a fényfestés terén is, amit megvalósítottunk már a Parlamenten, a Nemzeti Galéria és a Gellért-hegy oldalán is. A MOME-val (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) minden évben vannak közös projektjeink: egyrészt támogatjuk a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíjat, másrészt kutatás-fejlesztési kurzusokban is együttműködünk velük. Az előző évben immerzív vetítésekhez adtunk nekik technológiát és oktattunk is. Így fényfestések, fényshow-k, interaktív vetítések jöhettek létre, egyszóval olyan tartalmak, amikkel egy másik világba repíthetjük az embereket.
Idén a MOME-nél is a drónok vannak fókuszban. A drónra való tartalomgyártás teljesen új iparág: mintha mozgó pixelekkel játszanánk, amiket különböző alakzatokba lehet rendezni, majd azokat átalakítani. Ezek a transzformációk nagyon alapos tervezést igényelnek, hogy minden a helyére kerüljön. Vannak pirotechnikai drónok is, formálhatunk például egy hadihajót, amiből kilő egy ágyú. Ha pedig a fényfestést kombinálunk a lézerrel, pirotechnikával és drónokkal, abból fantasztikus dolgokat lehet létrehozni. A művészek is folyamatosan tanulnak, így egyre szebb tartalmak születnek, az egyetemista lendület pedig új ötleteket hoz a mi működésünkbe is.
A te szívedhez a kreatív vagy a technológiai rész áll közelebb?
Én a végeredményét szeretem. Azt, hogy ebből látványos, lenyűgöző dolgokat tudunk létrehozni, amiket az emberek fotóznak, videóznak, megosztanak. Érdekel a technológiai és a kreatív rész is, de leginkább az, hogy mindent egybevetve mit hozhatunk ki belőle.
Milyen projektekre voltál eddig a legbüszkébb?
Nehéz kiemelni egyet-egyet, hiszen nagyon széles körű a működésünk. Mindenhol mások a kihívások, máshogy mérhetjük az eredményeket is. A pápalátogatás ugyanolyan siker, mint egy 150 fős konferencia a Várkert Bazárban, vagy éppen az atlétikai VB. Utóbbi a világ harmadik legnagyobb sporteseménye: a fél várost le kellett zárni a maratonhoz, LED-falakat kirakni, áramot és internetet telepíteni. Összesen 800 emberünk dolgozott rajta.
Botond Szabolcs, a Visual Group Europe vezérigazgatója
Versenyszerűen kajakozott, ezt 18 évesen egészségügyi probléma miatt abbahagyta. A BME-n végzett műszaki menedzser szakon. 17 évesen, informatikai területen kezdett először vállalkozni. 2006-ban alapította első rendezvénytechnikai vállalkozását, majd 2010-től csöppent a startupok világába. 2015-től Oszkó Péterrel az OXO Technologies kockázati befektető cég tulajdonosa. 2015-ben alapította a Visual Europe Zrt.-t. Elsősorban befektetésekkel foglalkozik, van építőipari vállalkozása és ingatlanbefektetése is, ám egyedül a Visual groupnál tevékenykedik operatív vezetőként.
Akkor nem csak az esemény volumene határozza meg, mekkora kihívást jelent…
Van olyan 20 fős rendezvényünk, 5 ország miniszterelnökével, ahol egy hibának sokkal nagyobb a tétje. Az atlétikai VB-n egy kisebb malőr megúszható, hiszen az atléták elviszik a show-t. De egy magas presztízsű, nemzetközi politikai rendezvényen, vagy például egy élő TV-műsornál is hamar kiszúrnak bármilyen bakit. Vagy vehetjük a pápalátogatást is, ahol mindenki szeme egy emberen van, és ha nem a tökéleteset nyújtjuk, akkor gyakorlatilag vége a rendezvénynek.
Ki mernéd jelenteni, hogy ti vagytok a legmegbízhatóbb szereplő a hazai piacon?
Tény, hogy mi vagyunk a legnagyobbak, de inkább úgy fogalmazok: vannak nálunk olcsóbb szereplők, de mi az ügyfeleinknek elsősorban a nyugalmat tudjuk garantálni. Egy rendezvényen gyakorlatilag bármi megtörténhet, például felborulhat egy autó odafele, vagy valaki beteget jelenthet. Mi arra tudunk ígéretet tenni, hogy mindig lesz ember és eszköz, mivel a legjobb eszközöket tudjuk bevetni és a legjobb szakemberekkel vagyunk körülvéve.
Ezzel együtt előfordul, hogy rástresszelsz egy-egy projektre?
Nagyon bízom a kollégáimban és a csapatban, tudom, hogy jól végzik a munkájukat. Én inkább azért szoktam jelen lenni, hogy megnyugtassam az ügyfeleket. Ilyenkor jobban izgulok, mint ha nem vagyok ott, és sok mindent észreveszek, amiért más talán nem is szólna. Hiszen a megrendelők igényszintje eltérő lehet, a sajátunk viszont nem változhat. Nekünk fontos, hogy szépen csináljunk meg egy kábelezést is, akár látja a megrendelő, akár nem. Épp úgy, mint ahogy otthon is kitakarítunk, még akkor is, ha épp nem jön vendég.
Hogy vagytok jelen a nemzetközi piacon?
Nyolc év alatt folyamatosan növekedtünk, míg másfél-két éve eljutottunk oda, hogy Magyarországon már nem nagyon tudunk nőni. Ezzel együtt keressük az új területeket, hogy milyen, az alapműködésünktől független lábaink lehetnek, amikre válság esetén támaszkodhatunk. Mi azt tanultuk meg a pandémia alatt, hogy nem vészforgatókönyveket kell gyártanunk, hanem alkalmazkodóképességet.
Külföldön a core tevékenységünket visszük tovább: alapítottunk céget Spanyolországban, Lengyelországban, Csehországban és Szlovéniában is. Ezek növekedésnek indultak, így egyre több rendezvényünk és referenciánk van, Lengyelországban például a Metának csináltunk eseményt. Elsődlegesen rep office-okat építettünk és sales képességeket vettünk fel. Egyelőre még itthonról szolgáljuk ki a rendezvényeket, de a későbbiekben ezekben az országokban tervezünk raktárkészletet építeni.
Innovatív megoldással álltatok elő a filmgyártásban is.
A Covid-időszak végén láttuk, hogy a filmgyártásban elindult egy új irányzat: a virtuális stúdió, ahol LED-fal előtt játszanak a színészek. Ez hasonló, mint a klasszikus green box, csakhogy ott zöld háttér van és mindent utómunkában tesznek a színészek mellé. Ezzel szemben a virtuális stúdióban, a LED-falnál a színész látja, mi történik és azonnali reflexiók vannak, például egymás után húszszor is fel lehet venni ugyanazt a naplementét.
Magyarország eleve nagyon vonzó helyszín filmforgatási szempontból: 120 éves történelmünk és nagyon jó támogatási rendszerünk van. Európában másodikak vagyunk a filmgyártási versenyben, ami óriási dolog. Mivel LED-falakkal és médiaszerverrel egyébként is foglalkozunk, építettünk egy 25 méteres stúdiót, ami kifejezetten virtuális produkciókat is képes kiszolgálni. Van benne LED-fal, green box, előkészítés és produkciós irodák is. Ezeket lehet bérelni komplett szolgáltatással.
Ilyen méretű stúdióból Közép-Európában jelenleg 2-3 működik. Ezek jól kiegészítik a nagy stúdiók munkáját, legyen szó filmekről, streaming platformokra készülő produkciókról vagy reklámfilm-forgatásról. Így Magyarországon újabb kompetencia vált elérhetővé a filmiparban, mi pedig olyan területen is helytállunk, ami teljesen független az alaptevékenységünktől.
Mi az, amit esetleg nem tudtok megcsinálni?
Ahogy növekedtünk, mindig akadt kihívás, amivel korábban nem szembesültünk. Volt kolléga, aki kijelentette, hogy ezt vagy azt nem lehet megcsinálni, engem pedig annál jobban érdekelt az adott dolog. Technikai kiszolgálásban tehát nincs olyan, amit ne tudnánk megcsinálni, de ha lehetetlennek éreznénk, annál inkább törekednénk rá!
Összességében szerintem bármire képesek vagyunk, csak az a kérdés, mennyi időnk van rá. A pápalátogatásra például másfél hónapunk volt. Ilyen rendezvényeket akár egy évig is szerveznek, tehát még ebben is rugalmasak tudtunk lenni. Folyamatosan feszegetjük a határainkat, új területekre vonulunk be, és bevonunk új szakértőket is.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!