Miért érdemes Petőfi titkos szeretőjéről beszélni a TikTokon?

Miért érdemes Petőfi titkos szeretőjéről beszélni a TikTokon?
Művelődéstörténet, humor, és egy csepp irodalmi pikantéria – mindez egy platformon, ahol a múlt és a jelen találkozik. Varga András, 68 éves művelődéstörténész elmesélte nekünk, hogyan tud több generációt is bevonzani a kultúra világába a TikTok segítségével.

Honnan jött az érdeklődése a közösségi média, különösképpen a TikTok iránt?
A Szegedi Tudományegyetem könyvtára viszonylag gyorsan digitalizálódott, ezért már a 90-es években találkoztam a digitális kultúrával. Eredetileg bölcsészként végeztem, de az informatika és számítástechnika is érdekelni kezdett, amit tovább erősített, hogy megnyertem egy Nokia programozási versenyt a 2000-es évek elején. Végül jött a Covid időszaka, amikor komolyabban is elkezdtem foglalkozni a digitális világgal a home office és az online oktatás miatt. Ekkor ismerkedtem meg a TikTokkal, ami zenei és oktatási szempontból is érdekes volt számomra. Úgy döntöttem, hogy megpróbálok a diákjaim számára is tartalmakat készíteni rajta. Igyekeztem figyelembe venni a TikTok sajátosságait, mint például, hogy rövid, 30 másodperces vagy maximum 1 perces videókat érdemes készíteni, valamint extrémitásra kell törekedni. Aztán itt ragadtam. Az online oktatás és a digitális platformok azóta is fontos szerepet játszanak a munkámban.

Az egyértelműen látszik, hogy az Ön csatornáján nagyon intenzíven jelen van a kultúra és a művelődéstörténet.
Igen, ennek az oka, hogy a művelődéstörténet egy érdekes és extrém területével, a régi könyvek világával foglalkozom. Az egyetemi könyvtárban a Régi Könyvek Tárának munkatársa voltam, ahol a 15. századtól a 19. század közepéig terjedő könyveket kezeltem, többek között olyan ritka kódexeket is, amelyekből csak egy darab létezik a világon. Az első videóim is ezekről készültek, például az első magyar szakácskönyvről, amely a 17. század végén jelent meg.

Milyen szempontok alapján választja ki a témákat?
Az irodalom és a művelődéstörténet olyan területeit választom, amelyeket könnyen vizualizálni lehet, tehát videóban is jól megjeleníthetők. Például egy Mária Terézia korabeli témáról nehéz képi vagy videóanyagot találni, bár a mesterséges intelligencia fejlődésével ez már nem lehetetlen. Amikor elkezdtem a videógyártást, még nagyon gyerekcipőben járt ez a technológia. Ezért inkább olyan korszakokat dolgozok fel, amelyek vizuálisan is könnyebben hozzáférhetők, például a 19. vagy 20. századot, hiszen ezekhez már létezik képanyag, filmek, és közelebb állnak a mai közönséghez is. A TikTok sajátos platform, amely az endorfinra és a dopaminra épít, az állandó figyelem fenntartása érdekében. A videók lényege, hogy a valóságot extrém módon mutatják be, mert az érdekesebb, mint a hétköznapi változata. Ezért fontos, hogy a kultúrát is ebben a formában közvetítsem, mert egy hagyományos irodalmi tartalom önmagában nem biztos, hogy leköti a nézőt. Így lettem művelődéstörténészből és könyvtárosból tartalomgyártó.

Mi a célja a tartalomgyártással?
Kezdettől fogva az volt a célom, hogy olyan témákról beszéljek, amikről az iskolai órákon alig, vagy egyáltalán nem esik szó. Sokan írják a videóimhoz, hogy miért nem hallottak ezekről korábban, érdekesnek találják, amit bemutatok. Ennek két oka van: egyrészt az iskolában nincs idő ezekre a részletekre, másrészt én sokkal inkább az érdekességekre, különlegességekre fókuszálok. Egy jó példa erre Petőfi Sándor és a felesége, Szendrey Júlia története. Az iskolákban sok szó esik Petőfiről mint költőről, de arról, hogy neki szeretője volt, szinte soha. Pedig majdnem a házasságkötése idején kezdődött egy viszonya, amiről kevés forrás beszél. Nem azért marad ki ez a történet az irodalomórákból, mert szemérmesek lennének, hanem egyszerűen azért, mert nincs rá idő. Ez már az irodalomtörténet "csemegéi" közé tartozik, olyan apró, de érdekes részlet, ami az életének egy kevésbé ismert oldalát mutatja meg, és talán más megvilágításba helyezi őt. Az ilyen történetek teszik igazán izgalmassá a múltat. A régi korokat nehezebb a mai fiatalokhoz, az Y vagy alfa generációhoz közel hozni, de a 19. század második fele, illetve a 20. század még mindig viszonylag fogyasztható. Szendrey Júlia élettörténete abból a szempontból is érdekes, hogy teljes mértékben aktualizálható. Az ő második házassága, amely rosszul sikerült, napjaink családi és párkapcsolati problémáival is párhuzamba állítható, így a múlt és a jelen között is kapcsolatot tudok teremteni a videóimban. Kosztolányi és Karinthy kapcsán sok mindenről lehet beszélni, de én mindig olyat választok, amiről az iskolai tanmenet nem szól. Például Kosztolányi egyik vulgáris verse Karinthyhez, ami azért érdekes, mert új oldaláról mutatja be a magyar irodalmat. Ezek a költők szinte „szentek” lettek, de ha megmutatjuk, hogy ők is emberek voltak, akik viccelődtek, közelebb kerülhetnek a mai diákokhoz. Korán rájöttem, hogy a kultúra önmagában unalmassá válhat, ezért humorral fűszerezve készítem el a videóimat.

Milyen munkafolyamatokat végez el egyedül, és mihez kér segítséget? Hogy néz ki egy videó elkészítése?
Segítséget nem használok, mindent egyedül készítek. Technikailag nem bonyolult, ha van egy 30-40 éves számítástechnikai múlt. A videókészítés folyamata azzal kezdődik, hogy kiválasztom a témát és megírom a szöveget. Fontos, hogy rövid, érthető és figyelemfelkeltő legyen, hiszen egy percen belül kell bemutatni a videó mondanivalóját. Továbbá mindig igyekszem humorral és érdekes információkkal is megölteni azokat. Ezután következik a képi anyag összeállítása. Mindig arra törekszem, hogy legyen elegendő mozgókép, mert a fiatal nézők számára ez kulcsfontosságú, ugyanakkor autentikus elemeket is beépítek. A mesterséges intelligencia segítségével olyan vizuális megjelenítéseket is használok, amelyekhez nincs korabeli forrás, például történelmi személyek esetében. A videóhoz feliratozás is készül, ami szintén elengedhetetlen, mert sokan hang nélkül nézik a tartalmat. Miután minden összeállt, a videót tesztelem, megnézem, hogy minden rész megfelelően működik-e, majd publikálom a TikTokon. A cél, hogy a videó rövid, de hatásos legyen, és fenntartsa a nézők érdeklődését. Korán rájöttem, hogy a kultúra önmagában unalmassá válhat, ezért humorral fűszerezve készítem el a videóimat. Mindezek segítségével a kultúrát is fogyaszthatóvá teszem egy olyan platformon, ahol az extrém és figyelemfelkeltő tartalmak dominálnak.

Ez egy nagyon összetett munkafolyamat. Mennyi időt vesz igénybe elkészíteni egy videót?
Egy jó videó elkészítése általában egy hétig tart, bár nem minden nap dolgozom rajta. A legfontosabb, hogy a kiválasztott témára mindig jusson elegendő felkészülési idő. Régi művelődéstörténeti kézikönyveket lapozgatok, és olyan területeket keresek, amelyeket eddig nem nagyon dolgoztak fel. Például a 16-17. században élt Baksa vitéz története, aki arról volt nevezetes, hogy a harcok során egy lándzsa átfúrta a szemét, és ezzel a lándzsával a fejében még évekig elélt. Erről korabeli metszetek is készültek, és egész Európában ismertté vált.

Milyen változásokat lát a TikTokon az elmúlt évekhez képest, és hogyan befolyásolják ezek az Ön tartalomkészítését?
Ez a platform már nem olyan, mint régen. Korábban a TikTok egyfajta menekülési útvonal volt a Facebookról kivonuló generációnak, hiszen a Facebookon, az osztályfőnök és szülők is mind fent voltak ismerősként. Ekkor kezdtek el a fiatalok TikTokra felreigsztrálni, ahol kezdetben táncolós és szórakoztató videókat csináltak. Ma a TikTok közönsége jelentősen változott: már nemcsak fiatalok használják, hanem különböző korosztályok is. Magyarországon több mint 2 millió felhasználója van, akik naponta átlagosan több mint 70 percet töltenek az applikációval. A TikTok hatása kiterjedt a marketingre, politikára és szolgáltatóiparra is. A platform most már szélesebb közönséget vonz, nemcsak fiatalokat, hanem más korosztályokat is. Félő, hogy a TikTok lassan elérheti a végnapjait, és új platformok léphetnek a helyére. Ironikus módon, amikor 2020-ban a TikTokra léptem, hozzájárultam ehhez a változáshoz. Az új tartalmi irányok mellett, a háttérben már készülhet egy új platform, ahova a fiatalok, például az alfa generáció is átkonvertálhatnak.

Sokan kifejezetten negatív gondolkoznak a túlzott digitalizációról és közösségi média jelenlétről. Motiváló látni, hogy Ön ilyen szinten ki tudja használni a TikTokot oktatási célra, a kultúra és az irodalom közvetítésére.
Szerintem az emberek továbbra is olvasnak, csak másképp. Nem várhatjuk el, hogy a régi médiahordozók, mint a könyv és a tévé, ugyanúgy működjenek a modern világban. A social media és más digitális platformok segítségével kell eljutnunk a fiatalokhoz, de a tartalomnak tömörebbnek és lényegre törőbbnek kell lennie. Az a célom, hogy ezek a platformok segítsenek elérni, hogy az emberek érdeklődjenek a művelődés iránt, például a könyvek iránt is.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …