Miből lett a Foodpanda? Nem csak nevet, márkát is váltottak.

Miből lett a Foodpanda? Nem csak nevet, márkát is váltottak.
Nagyon szereti a gasztronómiát, az egyik legtöbbet rendelő felhasználónak tartja magát. A Netpincér Foodpandává keresztelését eredményesnek tartja, amivel a tulajdonos Delivery Hero cégcsoport a lehető legnagyobb autonómiát és szabadságot biztosította az általa vezetett vállalatnak. Úgy véli, egy brand megreformálásakor, illetve egy új márka bevezetésekor az egyik legfontosabb szempont az, hogy megfeleljen a helyi fogyasztói igényeknek és specialitásoknak. Patai Zoltánnal ügyvezetővel beszélgettünk.

Szeret jókat enni?
Nagyon szeretem a gasztronómiát, feleségemmel mindig izgatottan tervezzük, hogy hol és milyen helyi ételeket fogunk kipróbálni az utazásaink során. Az étkezés mindig a nyaralásunk egyik központi eleme. Emellett Magyarországon is nagyon szeretünk új éttermeket kipróbálni. Bár nagyon szeretem a spanyol és olasz konyhát, a kedvencem továbbra is néhány magyaros fogás: leginkább a brassóit és a kacsacombot kedvelem.

Szokott ebédet rendelni a saját cégén keresztül?
Talán az egyik legtöbbet rendelő Foodpanda felhasználó vagyok, gyakran rendelek akár naponta többször is. Az étkezés mellett most már gyakran a bevásárlást is innen intézem.

Miért fontos Önnek ez a márka?
A cég az elmúlt 3 évben teljesen a szívemhez nőtt, olyan szemléletben vezetem, mintha a saját magam által alapított vállalat lenne. Ennek oka elsősorban az a nagyszerű csapat, akikkel együtt építhetjük céget.

Mik a jó márka ismérvei, eleget tesz ezeknek a cége?
Egy jó márka legfontosabb ismérve az, hogy a felhasználók igényeire van szabva és minden szempontból kiszolgálja ezeket az igényeket. A mi márkánk szempontjából a kulcsszavak az innováció és a gyorsaság, melyeknek folyamatosan igyekszünk megfelelni.

Mik a brand legnagyobb erősségei, és mik azok a dolgok, amiken a jövőben javítani kellene?
A Foodpanda a gyorskereskedelem éllovasaként piacvezető szerepet tölt be az országban, és azon dolgozunk, hogy ez hosszú ideig így is maradjon. Hiszen mi voltunk az elsők Magyarországon – és a mai napig az egyetlen olyan nagyobb szereplő –, akik országosan, fél órán belüli élelmiszer és háztartási termék kiszállítással foglalkoznak.
A legnagyobb erősségünk, hogy országos lefedettséggel bírunk és Magyarországon 800+ településen érhetik el a szolgáltatásunkat a 2 milliós megrendelői bázisunk tagjai. Ezenkívül olyan innovatív szolgáltatást nyújtunk, amellyel ma már szinte bármit házhoz tudunk szállítani, amire a megrendelőinknek rövid időn, akár 30 percen belül szüksége lehet. (Tavaly az átlagos házhozszállítási időnk 28 perc 45 másodperc volt országosan előrendelések nélkül.)
Fejlesztendő területeket, bármennyire is sokat innoválunk, mindig találunk a szolgáltatásunkban. Egy 2 milliós megrendelői bázis kiszolgálása során ugyanis előfordulhatnak késői teljesítések vagy egyéb jellegű problémák. Ezeket minden rendelkezésünkre álló eszközzel igyekszünk megoldani. A teljesítményünket percről-percre monitorozzuk, így az esetlegesen felmerülő problémákat képesek vagyunk akár rögtön kezelni. Kollégáimmal azon dolgozunk, hogy napról napra jobb ügyfélélményt nyújtsunk a felhasználóinknak és partnereinknek egyaránt.

Megkerülhetetlen a kérdés, hogy mi állt az átkeresztelésének hátterében?
A Delivery Hero cégcsoport koncepciója és alapvető értéke, hogy a lehető legnagyobb autonómiát és szabadságot adja a helyi piacoknak, hiszen a helyben lévő vállalkozók ismerik a legjobban a saját piacukat. Emiatt a cégcsoport aktív felvásárlási időszaka után hagyta szabadon működni a felvásárolt márkákat.
Ettől függetlenül természetesen a cégcsoport folyamatosan vizsgálta, vizsgálja, hogy lehet olyan szinergiákat elérni a piacok között, amelyek nem csökkentik jelentős mértékben a helyi autonómiát.
Ennek első lépése az volt, hogy tudásmegosztást alakítottak ki az országok mögött. A második a technológiai integráció volt – többek között ennek is köszönhető, hogy a tavalyi év során átmigráltuk a teljes technológiánkat a központ által fejlesztett, mára már több mint 20 országban használt platformra. A folyamat következő lépése pedig maga a névváltoztatás és a brand egységesítése volt.

De mégis mi indokolta ezt a lépést, nem lett volna elég egy egyszerű márkafrissítés?
Az elmúlt években rengeteget fejlődött a NetPincér, mely az átkeresztelésig egy 22 éves márkanév volt. A vásárlók viszont a brandnévvel arra asszociáltak, hogy pizzakiszállítás, még csak nem is étel, kifejezetten pizza. Ez égett be ennyi idő alatt a vásárlók fejébe, ezért is szerettük volna teljesen újrapozicionálni a márkát és egy új névvel és arculattal megmutatni, ahová fejlődtünk.
Egy másik, ezzel párhuzamos törekvés, hogy a cégcsoporton belül szeretnék egységesíteni a márkákat Európában, aminek első lépéseként a kontinensen Németország után Magyarországon vezettük be elsőként az új Foodpanda márkát. Ezzel előnyökre tettünk szert, úgy mint az új szolgáltatások gyorsabb bevezetése, vagy a megszokott applikáció országokon átívelő használata. Magyarország mellett egyébként már Szlovákiában is erre a névre váltott a Delivery Hero ottani leányvállalata, míg a tervek szerint hamarosan minden európai márka azonos névre vált.

Általánosságban mi az a pont, amikor már nem elég egy brandet frissíteni, hanem azt teljesen meg kell változtatni?
Ez egy komplexebb téma annál, mint hogy néhány mondatban meg lehessen válaszolni. Egy márkaváltást rengeteg elemzés, döntéselőkészítő egyeztetés és iparági kutatás előz meg. Arra, hogy egy brand frissítése vagy megújulása mikor és miért történjen meg, nincs egyértelmű recept.
Mindazonáltal, amennyiben a márkanév és a márka arculata, valamint az annak kapcsán kialakult percepciók már nem fedik a szolgáltatás valódi elemeit, úgy érdemes lehet megvizsgálni azt, hogy egy brandváltás közelebb hozhatja-e a felhasználókat a szolgáltatás valódi elemeihez.

Egy márka megreformálásakor milyen szempontokat kell mindenképpen figyelembe venni?
Egy márka megreformálásakor, illetve akár egy új márka bevezetésekor az egyik legfontosabb szempont az, hogy megfeleljen a brand a helyi fogyasztói igényeknek és specialitásoknak. Hiszen gyakran vannak olyan nyelvi vagy szokásbéli sajátosságok, amik befolyásolhatják egy márka boldogulását a piacon. Például nem előnyös, ha az adott márkanévről valami másra asszociálnak a fogyasztók, vagy ha az adott kultúrában vallásos jelentése van a márka egyik elemének. Éppen ezért fontos, hogy egy-egy brand bevezetését/megújulását mindenképp alapos előtanulmány és körültekintő környezetfelmérés előzze meg.
Egy másik fontos ismérv a márkaváltásnál, hogy a cég missziójához és hosszú távú stratégiájához is igazodjunk, hiszen nem minden nap vált az ember brandet, és sok esetben évtizedeken át kell képviselnie a vállalat törekvéseit.
A fenti ismérvek kombinálása egy több országon átívelő regionális márka esetében kifejezetten nagy kihívás. Ilyenkor a közös többszörösökben kell gondolkodni, viszont tudatosan kerülni is kell azt, hogy a vége egy olyan márka legyen, ami annyira az uniója mindennek, hogy végül semmi egyediség nincsen benne. Jelen esetben például az innovációt és a vagányságot a márka identitásának részeként képzeltük el: ennek köszönhetőek az élénk színek, valamint a kreatívokon használt graffiti hatás is. De magának a pandának is fontos szerepet szánunk hosszú távon.
Terveink szerint a márka minden eleme hozzájárul ahhoz, hogy a számunkra fontos üzeneteket még jobban képviselni tudjuk és a fogyasztók ismerjék, értsék és szeressék azt, amiről az új márka szól.

Eddig mik a tapasztalataik, az új márka bevezetésével nyertek vagy veszítettek, illetve a váltás hogyan befolyásolta a cég eredményeit?
Összességében a márkaváltásról elmondhatjuk, hogy már az első időszakban is beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Örömmel tapasztaljuk, hogy a megrendelési számok és a visszajelzések azt igazolják, hogy az elmúlt csaknem két hónapban a több mint 2 milliós megrendelői bázisunk nyitottan állt a márkaváltáshoz és legnagyobb részüknek pozitív élményt okoztunk a rendelés során. A felméréseink és a személyes tapasztalataink is azt bizonyítják, hogy nem nagyon vannak olyanok, akik még nem hallottak arról, hogy a “NetPincér mostantól Foodpanda”, illetve továbbra is töretlen lendülettel rendelnek tőlünk a felhasználók.
Ennek kapcsán egy egészen friss, országos reprezentatív omnibus kutatás eredményeit is érdemes megemlíteni, melyet az Ipsos kutatóintézettel készíttettünk. Ebben arra a nyitott kérdésre, hogy milyen Magyarországon elérhető étel- és élelmiszer-házhozszállítással foglalkozó márkákat ismernek a megkérdezettek, a legtöbben a foodpandát (31%) említették. Ezt követte a 27 éves Tesco (25%), míg a NetPincér (13%) már egy hónappal a váltás után lejjebb szerepelt a sorban. Ugyanerre a kérdésre akkor, amikor válaszlehetőségként minden hazai hálózatot felsoroltak a válaszadóknak, a NetPincér futott be az első helyre (84%) és ezt követte másodikként a foodpanda (68%). A harmadik és negyedik helyen a Tesco (66%) és az Auchan (56%) végzett.

A különböző üzleti mutatók és ezek az eredmények alapján elmondhatjuk, hogy a márkaváltás nem csak elérte, hanem felülmúlta az elvárásainkat. Itt azonban nem állunk meg: tele vagyunk tervekkel és ötletekkel ahhoz, hogy hogyan tudnánk még inkább megismertetni és megszeretettetni a márkát.

Mik a jövőbeni terveik, várható-e esetleg hasonló kaliberű fejlesztés a cég kapcsán
Folyamatosan fejlesztjük szolgáltatásunkat és innoválunk azért, hogy a partnereink, illetve a megrendelőink minden igényét ki tudjuk szolgálni. Ennek kapcsán folyamatosan keressük is az új irányokat és területeket. Az aktuális fókuszpontjaink az alábbiak:

• A korábban említett panda marketek további bővítése kiemelt jelentőségű számunkra, hamarosan további vidéki városokban lesz elérhető a szolgáltatás, hogy ezen a területen is országosan tudjuk ugyanazt a szolgáltatási színvonalat és kínálatot biztosítani, mint az már az éttermek esetén megszokott.

• A nagyobb partnereink boltszámának növelése (Tesco, Penny, BioTechUSA) és országos szintű elérhetősége is cél, valamint tervezzük az üzleti partnereink körét, és ezzel a termékkategóriák számát is bővíteni.

• Végül szeretnénk a logisztikai szolgáltatásunkat, és ezzel a gyorskereskedelmi élményt, külső partnerek számára is elérhetővé tenni, ami az úgynevezett Logistics-as-a-Service szolgáltatás. Már 2019 óta nyújtjuk ezt az egyik legnagyobb éttermi partnerünk számára, de szeretnénk ezt most még inkább kiszélesíteni, és megnyitni a lehetőséget bármilyen webshopnak, hogy igénybe vegye ezt a szolgáltatást.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Latyák Balázs

"Vannak olyan írók-rendezők, akiknek jobb, ha nem állnak színpadra" - mondta 2011-ben Rusznyák Gábor rendező a kaposvári színművészeti egyetemre való felvételim során. Igaza volt, mert az írás beszél …