Mi pörgeti leginkább az értékesítéseket? - interjú Bene Nikolettával

Mi pörgeti leginkább az értékesítéseket? - interjú Bene Nikolettával
A Spar is nyit a digitális értékesítés felé, 2018-ban indulhat a webshopjuk és a házhoz szállítás. A kiskereskedelemben azonban még mindig nem lehet csak a digitális kommunikációra támaszkodni - véli Bene Nikoletta, a Spar marketing vezetője.

- A kiskereskedelmi piac marketingjét mennyire alakítja át a digitális média térnyerése? Mennyire kap nagyobb szerepet a lokális kommunikáció?

- A felgyorsult világban a digitális eszközök egyre fontosabbak, hiszen minden fogyasztó zsebében ott az okostelefon és a vásárlási tapasztalatait azonnal megosztja a külvilággal. Ez a szegmens a marketingen belül egyre erősödik, de még mindig van egy olyan jelentős fogyasztói réteg, aki a klasszikus eszközökhöz – például. heti szórólap – ragaszkodik. A lokális kommunikáció egyelőre csak helyi események – például. üzletnyitás, rendezvény – szintjén jelenik meg, marginálisan.

- A brand és a termékmarketing közti egyensúly vátozhat a jövőben, melyik lesz fontosabb?
- A kettő nem választható el élesen egymástól, hiszen egy erős brandmarketing előkészíti a terepet egy sikeres termékmarketingnek. A fogyasztói bizalom a termékek iránt erősebbé válik, ha az azt kínáló brand – például. a Spar – is erős.

- Népszerű az online rendelés házhozszállítás egyre több területen, a Spar is gondolkodik esetleg ilyen szolgáltatáson? Élelmiszer vásárlásnál is lehet létjogosultsága az online rendelés után az átvételi ponton átételnek – akár a szupermarketekbe?- Az Európában tapasztalható trend szerint offline és online értékesítés ma már kéz a kézben jár. Éppen ezért döntöttünk úgy, hogy 2018 elején saját webshopot indítunk, melynek fejlesztése jelenleg már folyamatban van. A szolgáltatás égisze alatt elérhető lesz a házhozszállítás Budapesten és az áruházi átvétel is, meghatározott helyszíneken.

-  Az Amazon elindította első teljesen automata üzletét, ez mennyire reális és milyen távon itthon?
- Az automata üzleteknek van relevanciája, hiszen a felnövekvő generációkat már más, nem hagyományos eszközökkel és megoldásokkal lehet hatékonyan elérni, azonban itt még több évről beszélünk, mire ez bevezetésre kerülhet.

- Melyik tapasztalatuk szerint a leghatékonyabb platform a hirdetésekhez?
- Ha vásárlás generáló eszközöket keresünk, akkor egyértelműen az ajánlatainkat közvetítő eszközökről kell beszélni, azaz az online szórólapról, vagy a konkrét termék- vagy promóciós ajánlatokat tartalmazó bannerekről. Ha azonban arról beszélünk, hogy melyik a legjelentősebb online eszköz image építés tekintetében, akkor közösségi média eszköztárából egyértelműen a Facebookot emelném ki. A Facebook nem a direkt eladást ösztönző eszközök közé tartozik, azonban nagyon erős image értéke van – persze ha az adott vállalkozás jól szervezi tevékenységét ezen a platformon.

- A nyomtatott, akciókat hirdető újságok még mindig a leghatékonyabb hirdetési eszközök egyike?
- Kutatások és forgalmi adataink alapján igen, hiszen milliós nagyságrendben jut el a lakossághoz, és a fogyasztók a különböző láncok akciós újságait egymás mellé téve hasonlítják össze a bennük szereplő ajánlatokat és mennek vásárolni velük az üzletekbe.

- Mennyire hisznek a Facebookban marketingeszközként?
- Hiszünk benne. A Facebook legnagyobb előnye a nagyvállalatok számára, hogy kiléphetnek személytelenebb mivoltukból, és személyesebb, kötetlenebb kommunikációt folytathatnak ezen a csatornán, mely által a márka is személyesebb, emberközeli színben tűnhet fel. Az is tagadhatatlan, hogy a fogyasztó ezeket a megjelenéseket nem feltétlenül reklám tartalomként éli meg, így már a tartalom fogyasztására is sokkal nyitottabb lehet. A Facebook-oldalunk segítségével a közösségépítés mellett a fiatalabb generációk megszólítása és az értékes tartalom kínálása is kiemelt cél.

-  A Facebook oldal fenntartása egy PR, kommunikációs eszköz, vagy aktívan segíti az értékesítést? Hogyan lehet ezt mérni?
- Jelenleg abszolút márka építő stratégia nyomán haladunk e platform tekintetében, nem szervezünk kifejezetten sales promóciókat a Facebookra.

- Mi lesz a legfontosabb eszköz, a postaládába dobott újság, az elektronikus hírelvél, vagy a Facebook?
- Azt gondolom, hogy mindegyik más célt hivatott szolgálni. A szórólaptól, vagy egy elektronikus hírlevéltől óhatatlanul ajánlatokat vár a fogyasztó, míg a Facebooktól, (vagy egyéb közösségi médiás eszközöktől) teljesen mást. Az elektronikus hírlevél esetében egyébként tapasztalható egyfajta elfordulás a fogyasztók részéről ez iparági probléma, elsősorban a túl nagy reklámzajnak köszönhetően - túl sok már a hírlevél az e-mail fiókunkban…

- Mit gondol az online videókról? Lehet a neten a tévés kampányokat használni, vagy azokkal közös kampánnyal, de más tartalommal érdemes dolgozni, esetleg teljesen külön kell kezelni?
- Mindkét megoldással dolgozunk, azaz vannak tévé spotok, melyek egy az egyben online videó hirdetések is, de természetesen készítünk kizárólag digitális platformra is tartalmakat. Ha online videó tartalomról beszélünk, akkor az számunkra mindig az exkluzív (csak online felhasználásra szánt) videó tartalmakat jelenti. Érdemes külön kezelni a kettőt, mivel az online videós tartalmak estében van lehetőség a tévével szemben az üzenet bővebb kifejtésére, még akkor is, hogyha alapvetően az online-ban sem készíthetünk túl hosszú videó anyagokat, mégis van lehetőségünk story tellingre – erre a tévé korlátozottabb lehetőséget nyújt szerintem.

-  Mennyire lojálisak a vásárlók, hogyan lehet ezt mérni és ösztönözni?
- Lojalitást SuperShop kártyával tudunk mérni, mivel látjuk, hogy a kártyabirtokos mennyit jár hozzánk, mennyit költ nálunk. Az adatokból egyértelműen látszik, hogy egy SuperShop kártyabirtokos többet költ, és gyakrabban jár hozzánk, mint a nem SuperShop-kártyás vásárlók. Különböző aktivitásokkal – speciális termékajánlatok, árkedvezmények, extra pontbeváltási lehetőségek -  lehet ösztönözni és jutalmazni a hűséges vásárlót, amivel még elkötelezettebbé tudjuk tenni.

- A hűségkártyákat leválthatják a közeljövőben az okostelefon alkalmazások, esetleg bankkártyához köthetők a virtuális pontok?
- Elképzelhető, vannak erre irányuló fejlesztések, és a SuperShop már NFC képes telefonokkal is használható.


BEMUTATKOZÁS - Bene Nikoletta

- A Budapesti Gazdasági Főiskola, Kereskedelmi Szakán szerezte közgazdász diplomáját.
- 2000-ben kezdett a Spar Magyarországnál marketing asszisztensként dolgozni, miközben a BGF-en az idegenforgalmi szakot is elvégezte.

- 2003-tól marketing munkatársként dolgozott 2011-ig, amikor marketingvezető-helyettes lett.

- A Spar marketing tevékenységének vezetését 2014 óta végzi.

Bene Nikoletta - Spar

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter