Megéltünk már kríziseket és fogunk is még a jövőben

Megéltünk már kríziseket és fogunk is még a jövőben
Szeptember elején elindult az online shop új oldal, pörög a vállalat TikTok oldala és a SPÁR úgy véli, hogy egyre hangsúlyosabbá válik az elérés fontossága, és kevésbé a kattintásszám lesz a lényeg, hiszen az árkommunikációban fontosabb, hogy átmenjen az üzenet, mint az, hogy hányan kattintanak a további információkért. Interjú Varga Katalinnal, a SPAR Magyarország Digitális Marketingkommunikációs vezetőjével.

2021-ben érkezett a SPAR-hoz a média világából - nagy rádiócsatornák digitális marketingvezetőjeként dolgozott a korábbiakban. Mivel tudták elcsábítani?

Mindig is fontos célom volt, hogy egy olyan vállalatnál dolgozhassak, ahol lehetőségem van nemzetközi projektekben is részt venni külföldi kollégákkal, és ez itt a SPAR-nál megadatott, egyrészt az anyavállalatunk, a SPAR Ausztria országaival, másrészt még nemzetközibb szinten a világ SPAR országait összefogó Nemzetközi SPAR központtal is van közös projektem. Egyébként a váltás nem közvetlenül történt, a covid alatt szabadúszóként is dolgoztam.A rádiózásban szerzett tapasztalatom viszont nagyon hasznos itt a SPAR-nál is, elsősorban a tipikusan ATL formátumok digitalizálásának folyamataiban.

A vállalat mekkora hangsúlyt fordít digitalizációs törekvésekre és milyen stratégiai célokat kíván teljesíteni az egyes területeken?

A lehető legnagyobb hangsúlyt – nyilván mindenki látja, hogy ez a jövő. Ez persze nem azt jelenti, hogy a fizikai boltok hátrányba kerülnének, hiszen ez mindennek az alapja, de a SPAR Online Shop folyamatos fejlesztése és terjeszkedése is stratégiai cél. Szeptember elején elindult a SPAR online shop új oldala, ahonnan országos kiszállítást biztosítunk a műszaki cikk, kerti és konyhai eszköz, illetve játékkínálatunk vonatkozásában.

Emellett kiemelt célunk, hogy a világszintű tendenciákra reagálva edukáljuk fogyasztóinkat, hogy online keressék szórólapjainkat és ajánlatainkat. Ennek eszköze például a MySPAR applikációnk is, amelynek letöltésszáma dinamikusan növekszik.

“Marketingdizájnban átgondoljuk, hogy mit és hogyan kommunikálunk, figyelembe vesszük a generációs különbségeket. Sajnálatos módon a Z generáció jó, ha a hirdetés első két sorát elolvassa. Számukra a leghatásosabb csatorna már nem az írott hirdetés, hanem minden más formátum, főleg a videóüzenetek” - nyilatkozta a Pénzcentrumnak egy korábbi interjúban a vállalat HR vezetője. A digitális marketing elsősorban rájuk és az Y valamint a még később született Alfa generációkra fókuszál - hogyan teszik ezt, mik a főbb sarokpontok?

Igen, erre jó példa, hogy már többször sikerrel futtatunk HR célzatú TikTok hirdetéseket – bár a célzási lehetőségek korlátozottak – de mégis jó fogadtatásra találtak a kreatív, trendi megközelítés miatt.

Természetesen azért a hirdetéseink nagy része még mindig inkább a főbevásárló közönséget célozza meg, főleg az ajánlataink kommunikációja során, de itt is igaz, hogy nem ereszthetjük bő lére a szövegelést, és a képes hirdetéstípusokat preferáljuk.

Milyen a cég digitális jelenléte a Linkedin és a Facebook mellett olyan újmédia típusok esetében mint a TikTok, Snapchat vagy Instagram?

Az Instagramot már nem tartom újmédiának, főleg mert 2014 óta jelen vagyunk ezen a csatornán is. Viszont érdekesnek tartom, hogy ez a platform is erőteljesen a videós formátumok felé tolja a felhasználóit, ami nemcsak a márkákat állítja kihívás elé tartalomgyártás terén, de a meglévő felhasználóbázis körében sem arat osztatlan sikert. Ráadásul véleményem szerint kétséges, hogy ezzel a TikTokról át tudnának csábítani fogyasztókat, amikor szabad szemmel is látható, hogy a népszerű Instagram Reel-ek már TikTok vízjelesek, tehát jó eséllyel már „le is trendingeltek” TikTokon, mire átjutnak Instára. Ezért mi inkább a TikTokra fókuszálunk.

2019-ben indult el a SPAR online shopja, amely a 2021-es évben 120 ezer körüli kiszállítást végzett és már elérhető a MySPAR applikáció is - milyen fogadtatásúak ezek a fejlesztések?

Egyértelműen látható, hogy az online vásárlók számára is fontos a kényelem, és a kedvező árak. Jó példa erre a MySPAR appban a pontért vásárolható kuponok, melyek rendkívül sikeresek. A folyamatos felhasználószám-növekedésből is kiderül, hogy a fogyasztók jól akarnak járni, ezt tartjuk szem előtt a jövőbeni fejlesztéseknél is.

A digitalizációs törekvések B2c megoldásai között egyre elterjedtebbek az önkiszolgáló kasszák, ugyanakkor a népszerűségük megoszlik. Egyértelmű megjelennek a generációs különbség az önálló fizetés megítélésében: míg az idősebb korosztály jellemző rutintalansága miatt kevésbé elfogadó a számítástechnikai megoldásokkal szemben, addig a fiatalabbak szívesen fogadják a gyorsabb, bár személytelenebb megoldást. Hol tartanak a rendszer kiépítésével és mik a tapasztalataik?

Ezt nem tudom megerősíteni. Az önkiszolgáló kasszák például generációtól függetlenül népszerűek, amely azt mutatja, hogy az idősebb korosztály is maximálisan nyitott az újdonságokra és használja is azokat, méghozzá rutinosan. Rendelkezünk hűségprogrammal a SuperShopon keresztül, ahol azt látjuk hogy szintén magas arányban képviseltetik magukat az idősebbek is. Bár átlagkosaruk elmarad a 35-50 év közötti korosztályhoz képest, de vásárlási frekvenciájuk magasabb, így összforgalomban bizony jelentős költőnek minősülnek. Érdekes tény, hogy 60-70 év között is sokan váltottak MySPAR mobil appra és azok, akik ezzel vásárolnak, jelentősen magasabb átlagkosarú vásárlók.

Az elmúlt két év megkívánta a folyamatos alkalmazkodást és ennek az időszaknak még koránt sincs vége: a Covid hozta átrendeződés, majd a háború és az infláció, illetve a kormányzati intézkedések következtében bevezetett árstop és a globális olajválság erőteljesen érinti az FMCG szektort. Mire érdemes helyezni ilyenkor a hangsúlyt a kommunikációban, amikor az árazás a legmeghatározóbb szemponttá válik?

Kríziseket megéltünk már és minden bizonnyal lesznek is még a jövőben. Egyvalamit azonban nem szabad soha figyelmen kívül hagynunk: nálunk a vásárló áll a középpontban. Történjen bármi, mi a SPAR-nál a 14500 munkatársunkkal közösen mindig azon dolgozunk, hogy a vevő az elérhető legjobb ár-érték aránnyal találkozzon áruházainkban és a szolgáltatás színvonala mindig magas legyen.

“A 2022-es év nagy kihívása a kiskereskedelemben, a kiskereskedelmi marketingben pedig biztosan az lesz, hogy hogyan tudjuk a gazdasági helyzet miatt szükségszerű volumencsökkenést és a kereslet akciós termékek felé történő tolódását kompenzálni” – nyilatkozta egy panelbeszélgetésben Németh Károly kollégája. A digitális tervezés hogyan segíti ezt a törekvést, milyen felületeket és elérési stratégiát érdemes alkalmazni?

Az elérési stratégia meghatározásakor is sok szempontot kell figyelembe vennünk. Azt gondolom, egyre hangsúlyosabbá válik az elérés fontossága, és kevésbé a kattintásszám lesz a lényeg, hiszen az árkommunikációban fontosabb az, hogy átmenjen az üzenet, mint az, hogy hányan kattintanak a további információkért. Ugyanakkor, ha látnak pár kedvező ajánlatot, akkor az is célunk, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a további ajánlatok iránt, és átlapozzák az online katalógusunkat. De például hatékony eszköz lehet az is, amikor a fogyasztóink online viselkedése/érdeklődése alapján több olyan ajánlatot láthatnak, amelyek érdekesek számukra – például szegmentált hírleveleken vagy MySPAR kuponokon keresztül.

Másrészt még fontosabb az is, hogy az online szórólapunkon, vagy a fókuszban tartott termékkategóriákhoz készült aloldalainkon mindig friss tájékoztatást adjunk az aktuális ajánlatokról, és hogy a vásárlóink már maguktól is ide forduljanak információkért. Ezért már a nyomtatott szórólapokban is egyre gyakrabban találkozhatnak QR kóddal, webcímeinkkel.

De nem szabad megfeledkeznünk arról a vevői rétegről sem, aki továbbra is prémium termékeket keres, ennek fontos eszközei azok a nagyívű együttműködéseink, amikor Rácz Jenővel vagy Fördős Zével készítünk közösen inspiráló gasztro-tartalmakat.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Gaszner Veronika

A digitalhungary.hu újságírója, a Business Class Magazin főszerkesztője. Több mint tíz éve publikál és szerkeszt elsősorban kulturális és üzleti témákban. Emellett a filmszakmában tevékenykedik …