Korlátozza a művészeket az Instagram és a Facebook - a TikTok az organikus elérés sztárja

Korlátozza a művészeket az Instagram és a Facebook  - a TikTok az organikus elérés sztárja
Szabó Szabolcs Szabyest néven az első között lett kedvelt vlogger, de az online videók helyett inkább a zenei karrierjét erősíti. Ma már a legtöbb közösségi média platformon nagyon nehéz tömegekhez eljutni, és a cégek algoritmusai egyre inkább csak a fizetett tartalmakat juttatják el az emberekhez. A megszokott közösségi média felületeket egyre több fiatal hagyja ott, ma már a TikTok-on lehet a leginkább elérni őket, ami a tartalom előállítóknak is több lehetőséget biztosít.

- Miért kezdtél el a YouTube-ra videókat készíteni zenészként?
- A fő célja az volt a videóblogolásnak, hogy globálisabb teret adjak a Szabyest névnek. Azt akartam, hogy lássák: nem csak egy előadó vagyok, hanem hogy meg tudjam mutatni, hogy milyen sok munka van egy zene megszületése mögött, vagy éppen hogyan hülyéskedek, lazítok. Alapvetően a zenéhez kapcsolódó videókban gondolkodtam, de muszáj volt követni a trendeket, a vicces és figyelemfelkeltő videókat. Az online világban hozni kell a nézettséget, manapság is sokan bevállalják, hogy csinálnak csak azért klikkvadász videoklipeket – amit lehet a készítők is cikinek tartanak –, hogy azokkal a megosztásokal érjék el a felhasználókat, és így tudják a nekik fontos művészetüket is megmutatni.

- Téged sokan vloggerként ismertek meg, és nem zenészként, ezt nem bánod?
- A vlogolással én is többször próbálkoztam, 2016-ban kezdtem el ismét: szép lassan csúszott át a hangsúly az ismertségemben. Először csak a nevem szerettem volna ismeretebbé tenni, aztán már direkt vírusvideókat készítettem. Ezek nagyon jól be is jöttek, amikor Ipadet turmixoltunk vagy rántottunk ki, néhány nap alatt tízezrek iratkoztak fel a csatornámra – de ezek nem spontán ötletek voltak, hanem alaposan végig gondolt stratégia eredménye. Ez nem csak feliratkozókat, hanem szponzorokat is hozott, ezek a videók nagyot dobtak a nevem ismertségén. Ez azonban beszippantott egy nézettségi harcba, hozni kellett a számokat, és ezért vicces, egyszerű videók kellettek, komolyabb tartalmakkal nem lehet tömegeket elérni.

- Egy zenész csak a zenéjét megosztva az interneten nem tud elegendő követőt, figyelmet szerezni magának? Vagy egy kiadó nem tudja elég emberhez eljuttatni a zenéjüket?
- Szerintem ma Magyarországon kiadóval dolgozni zenészeknek többnyire öngyilkosság. Ezt a luxust maximum az engedheti meg magának, akinek már elegendő tartaléka van, egyszerűen nem térül meg a befektetett munka és energia a klasszikus kiadói rendszerben. Elég megnézni a különböző tehetségkutatók nyerteseit: szinte kivétel nélkül pillanatok alatt elsüllyednek az ismeretlenségben, ez is mutatja, hogy ez a modell már kifulladt. Kiadónál és menedzsmentnél az van, aki nem tudja megcsinálni vagy finanszírozni a gyártási és egyéb költségeit. Ma már sokan nem csak a zenéjüket csinálják maguknak, hanem a videóklipjeiket is – ezek pedig hiába nagyon jók, önmagában nem keltenek fel elegendő figyelmet.

- Mennyire fontos a minőség az eléréshez?
- Sokszor ez fordítottan arányos: amikor a nézettség volt fontos a számomra, le kellett mondanom olyan témákról, amikkel szívem szerint foglalkoztam volna. A minősgénél sokkal fontosabb a gyakoriság: néhány éve még heti egy videóval tömegeket lehetett elérni. Manapság naponta kellene nem is csak a YouTube-ra, hanem még más közösségi média felületekre tartalmat feltölteni, közben a követőkkel és a rajongókkal a kapcsolatot tartani – a közösségi média önmagában egész napos munka lett. Emellett nem ártana a zenéléssel is foglalkozni, illetve a marketing együttműködésekre is kellene terveket kitalálni, és fel is kellene lépni előadóként is. Eközben az igények egyre jobban mennek fel, a tévés minőség lassan minimális elvárás, viszont pénz nem lett több a rendszerben.

- De miből lehet pénzt csinálni? A szponzorált tartalmak, hirdetők vagy a fellépések jelenthetik a fő forrásokat?
- Az elsők között működtem együtt szponzorokkal a vloggerek közül, de nem az anyagi támogatás volt az elsődleges. Olyan cégekkel dolgoztam együtt, amik az én személyes márkám presztízsét is emelni tudták. Amikor megjelentem az iStyle-lal, Magyarországon első internetes hírességként, az nekem hatalmas elismerés volt. Később a Fanta teljes kampányát rám, az én jelenségemre építették, az én szlogenjeimre és brandemre. Itt ráadásul a tartalomkészítésben is résztvehettem, hiszen mi gyártottunk a Fantának tartalmakat. Közben sok kritikát is kaptam, hogy „eladtam magam”. Kicsit visszás, hogy úgy várják el az emberek, hogy mindig friss, ötletes és profin kivitelezett tartalmat hozzanak a művészek vagy a vloggerek, hogy ne legyen benne szponzor.


- Várni kell, hogy a szponzorok, hirdetők megtaláljanak, vagy aktívan keresni kell őket?
- Nemrég készítettem egy 9 részes minisorzatot Farm, ahol élek címmel. Három hónapig tartott ennek a megtervezése, megvalósítása. A folyamatnak része volt, hogy azon gondolkodtam, hogy kinek és miért tudom kiajánlani – kicsit már ügynökségként is kell működnöm. Aki nem tudja kiajánlani magát, értékesíteni a felületeit az gyorsan csalódott lesz, azt fogja látni a YouTube-on, hogy nem éri meg a befektetett munka. A YouTube ma már nem arról szól, hogy minél érdekesebb tartalmat hozzunk, hanem a botrányos és sértő tartalmakra van igény. Megdöbbentő, de elég sokan vannak, akik már-már bűncselekményt követnek el, rágalmaznak, a jó hír névhez való jogot sértik, sértegetnek. Őket ez nem érdekli, ezzel félmilliós nézettséget is elérhetnek, a YouTube pedig egyszerűen nem foglalkozik az egésszel.

- Mennyire lehet a vlogolás belépő a tévés világba?
- A televízóknak más elvárásaik vannak, mint az internetes videók közösségének, tévében például nem dolgozhat, aki nem tud artikulálni, megfelelően beszélni – ez online nem olyan nagy probléma, maximum többet kell vágni. Ezért kevés olyan példa van, hogy a két felület között átjárás lenne: Tokár Tomi egy ritka kivétel ebből a szempontból, de az RTL-es szereplése és a YouTube jelenléte élesen elválik egymástól. A dalaim és én is 2014 óta szerepelek rádióban, tévében, kifejezetten szeretek tévékben szerepelni. A tévé hitelességet ad a személyiségnek, aki tévében szerepel, az online felületeken is nagyobb magabiztossággal tud megjelenni, ez alátámasztja, hogy értékes és értelmesebb tartalmakat gyárt. Kaptam már kereskedelmi tévétől ajánlatot, de mérlegelni kell, hogy mit fogadok el, ami nem rontja a már felépített személyes márkámat.

- Mennyire stabil egy online celeb pozíciója? Ha kihagy valaki, vagy rosszul reagál a trendekre, akkor végképp elsüllyed?
- Én tudatosan adtam le a népszerűségemből, nem akartam részt venni a lájkokért folytatott alacsony színvonalú harcban. A YouTube és más közösségi portálok is elég kegyetlenek: hiába van valakinek több százezer feliratkozója, ha nem gyárt aktívan tartalmat, akkor a posztokat kirosálja az algoritmus. Az organikus elérés mára mind a YouTube-on, Facebookon és az Instragmon kvázi megszűnt, ezek a cégek nagyon odafigyelnek rá, hogy csak az lehessen igazán népszerű, aki hajlandó nekik fizetni. Hivatalosan nem ismerik el, de létezik a shadow ban – ilyenkor csak a követők látják az Instagram posztokat, új emberekhez esélytelen elérni. Jól látják, hogy egy nehezen felépített közösséget egyszerűen muszáj sokaknak elérni. Ma már a TikTok az egyedüli olyan platform, ahol jelentős organikus eléréshez lehet jutni.

- Csalódtál a közösségi médiában?
- Eléggé dühítő, amit ezeken a platformokon látok. Az Instagram példáját érdemes megnézni! Van például egy olyan reklámjuk, amiben azt írják, hogy az aktuális posztunk jobban teljesít az összes posztunk 95 százalékánál, és ajánlja, hogy fizessünk a kiemeléséért. Csakhogy ezt olyan sűrűn ajánlgatja, hogy biztosan nem igaz, még a legrosszabbul teljesítő posztoknál is ezt ajánlgatja! Aki pedig hajlandó fizetni, attól bármikor elvehetik az organikus elérést, senki nem tudja ellenőrizni őket. Több influencer ismerősöm panaszkodott már erre,  bosszantó, hogy ezek a felületek, akikre több éves munkával, bizalommal építettük ki a táborunkat, egyszer csak gondolnak egyet és megtiltják, hogy elérd őket. S habár beszéltem a Facebook Supporttal és azt mondták, hogy ők semmilyen jelét nem látják a rendszerben annak, hogy korlátozva lenne a fiókom, viszont egyértelműen nem mutatja a fiókomat a felfedezés fülön a követőimnek, ami közösségi média szereplőként egy hatalmas érvágás.

- Mi lesz a megoldás, hol lehet tömegeket elérni az interneten?
- Egyre inkább a TikTokra koncentrálok – egyrészt ez egy új, felkapott felület, ami organikusan is működik, és még a kreativitás is több itt. A fiatalok sokkal több időt töltenek itt, mint az Instagramon vagy a Facebookon. Az a varázsának a lényege, ami az Ask.fm-nek volt: lájkokat kell gyűjteni, mutogatni kell magunkat. Az Instagramon egy posztom alatt 2500 komment volt, de ez ott semmit nem segít a poszt megosztásában – itt viszont minél több a reakció, annál többekhez jut el. Ráadásul olyan is van náluk, hogy amiről azt gondolják, hogy nagyon jó, azt minden felhasználónak kiküldik – úgy informáltak, hogy én voltam az első, akinek a videóját kiküldték. Ők sokkal jobban figyelnek a közösségre, annak építésére, itt még lehet ismertséget szerezni. Csak a TikTokra találtam ki egy zenés minisrozatot olyan szereplőkkel, akik ezen a platformon lettek ismertek. Erre pedig nagyon jó kampányokat lehet építeni – a TikTok oldalamnak már 80 ezer követője van, több dalom is egyenként 9-10 ezer feldolgozást kapott a platformon, de van olyan egyedi, általam készített hang ami majdnem 700 ezres elérést generált. Itt egy ilyen eléréshez tátikázni kell egy videófelvételen – YouTubeon sokkal több munkával se lehet sokkal több emberhez eljutni.


- Miben tér el leginkább a TikTok más közösségi oldalaktól?
- A TikTokon sokkal közvetlenebb a kapcsolat, sokan kommentelnek és beszélgetnek, sokkal interaktívabb. Azért is többekhez lehet itt eljutni, mert itt gyorsan pörög a tartalom, a mai fiataloknak nincs türelme 5-10 perces YouTube videókhoz sem. A sorozatot is inkább 3-4 percesre csináltam, több részben: inkább várnak a következő részre, csak ne legyen hosszú. Már a zeneírásnál oda kell figyelni arra, hogy ha te TikTok-kampányt akarsz ráhúzni, akkor legyen egy olyan flow, egy olyan szövegrész, ami megmarad, feltátikázható és ezzel még üzengetnek is flegmán egymásnak a fiatalok. "Oltod a stílusom mikbe vagy gyerek a herbáltól tiszta ragya lett a fejed" – ez ütős ezen a platformon. Tehát itt sem lehet minden zene trendi, de érdemes külön projektet építeni rá.

- Akkor a többi platformot érdemes hanyagolni?
- Elvárás, hogy mindenhol ott kell lenni, de nem mindegy, mibe mennyi erőforrást és energiát ölünk. Nem lehet minden platformra külön tartalmat gyártani, miközben már az is elvárás, hogy jobb legyen a minőség, lassan minden videóhoz elvárás lesz az operatőr, saját kézből szelfizni már nem trendi. Másrészt a színvonal is nagyon alacsony, ha valaki leül a fotelbe és megbotránkoztatóan beszél, azt többen nézik, mintha valaki egy éven át dolgozik egy igényes videóklippen. Az se zavar már sokakat, ha nem szponzorált tartalmat, hanem egyenesen egy reklámra körített tartalmat kapnak. Az erkölcsi elvárások nagyon lesüllyedtek. Ezért is sokkal inkább a zenei karrieremre koncentrálok, az egyre sűrűsödő és durvuló versenyben nem akarok részt venni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.