Kézműves sörök és gerilla marketing, avagy fiatal vállalkozóként hogyan tűnj ki a tömegből – interjú Kurucz Gergellyel

Kézműves sörök és gerilla marketing, avagy fiatal vállalkozóként hogyan tűnj ki a tömegből – interjú Kurucz Gergellyel
Egy testvérpár, akik tavaly nyáron megnyitották autentikus, lerombolt raktárépület helyén álló sörfőzdéjüket, amely a világ egyik legjobb technológiájával rendelkezik. Exportáltak már Mongóliába, Dániába, hazai területen és Amerikában dobogós helyet érnek el a söreik. Aktívan részt vesznek a sörforradalomban, harcolnak a kézműves söröket a piacról kiszorító multik ellen, céljuk megszerettetni a magyarokkal a prémium minőségű ízgazdag kisüzemi söröket. De mivel tudtak kiemelkedni a kézműves sörfőzdék közül? Kurucz Gergellyel beszélgettem a sörfőzés titkairól, az edukáció hiányáról, a fiatalok vállalkozási kihívásairól és úgy egészében, a FIRST Craft Beer Sörfőzde létrejöttéről.

- Honnan jött az ötlet, egyáltalán honnan vettétek a bátorságot, hogy két fiatal, vidéki srác nekivágjon a nagy Budapestnek, és a semmiből felépítsen egy vállalkozást?
- 2008-ban a válság a mi családunkat sem hagyta érintetlenül, az édesapám vállalkozásai sem prosperáltak, ezért úgy határoztunk a testvéremmel, hogy tenni akarunk valamit a helyzet jobbra fordításáért. Mindketten dolgoztunk az egyetem alatt, vállalkozói szellemben neveltek fel minket. Ahogy feljöttünk Pestre, elkezdtünk rendezvényeket szervezni, ezeken keresztül pedig megismertünk több olyan szolgáltatást, üzletet, amelyek kiszolgálják a rendezvényeket, éttermeket, klubbokat, és tudnak kis kockázattal növekedni. Ennek során igen jó kapcsolatrendszerre tettünk szert. 2011-ben rendeztük meg az első Budavári Sörfesztivált, ez volt az első igazán nagy projektünk – 20.000 fő vett részt a rendezvényen. Mivel nem volt még Budapesten ezelőtt igazi sörfesztivál, nagyon éreztük az erőt és a lehetőséget benne. Innen indult számunkra a sör szeretete, láttuk, milyen sokszínű ez a kultúra külföldön, sokkal fejlettebb, mint Magyarországon. Itthon tudás nélkül vannak hagyva az emberek a sör tekintetében: mindenki azt hiszi, hogy a sör egy proli ital, hogy az ember atlétában, a kertben kapáláshoz issza a kétszáz forintos nagygyári terméket, és nem áll közel a nőkhöz és az igényesebb férfiakhoz. A másik oldalon viszont láttuk a jó import és kézműves söröket, ahol óriási hiány mutatkozott. Így jutottunk el odáig, hogy szeretnénk egy saját sörfőzdét nyitni, úgy gondoltuk, mi tudjuk ezt jobban is csinálni.

Fiatalok voltunk, volt önbizalmunk, és bosszantott minket a nagyüzemek komoly piacbefolyásolása, hogy nem igazi piaci verseny alapokon működő magatartást folytatnak. A kis üzemeknek jó sörük van, de tehetetlenek, marketing és sales tudáshiányban szenvednek. A nagy üzemeknek ez a tudás a rendelkezésükre áll, de gyenge sört főznek. Eldöntöttük, hogy mi leszünk az arany középút, megalkuvás nélkül, nemzetközi szinten elismert prémium sört fogunk gyártani. Ezzel együtt megpróbálunk olyan fejjel gondolkodni, hogy a sör szeretetét az egész sörpiaccal együtt előre tudjuk vinni. A cél az, hogy megmaradjon a feelingje a kis üzemben főzésnek, a sör szeretete, az izgalom, ez az igazi lényeg, ezért csináljuk, de emellett vigyük bele a cégvezetésbe az üzleti profizmust, motivált, kiváló kollégákat vegyünk fel magunk mellé, akik ugyanazt a missziót vallják, mint mi. Tudtuk, hogy ez a minimum elvárás a sikerhez, de még mindig sok a kérdőjel. Így elkezdtünk utána járni, mik kellenek ahhoz, hogy ne csak Magyarországon, hanem világszinten a legjobbak közé tudjunk kerülni. Mára cool dolog lett sört főzni, ami azért is szuper, mivel a jó sörfőzők elindítják a sörfőzdéket, a jó sörfőzdék pedig motiválnak és munkát adnak a következő generációs sörfőzőknek. Amerikában már ’85-től működik a kézműves söripar, a teljes sörpiac közel 20%-át teszi ki. Nálunk 1-2%-ról beszélünk. A Craft Beer piacon a sörfőzők és a gyártók folyamatosan tanulják és tökéletesítik a folyamatok know-how-ját. Így álmodtunk egy nagyot: ez egy nemzetközi szinten is csúcskategóriás 2000 liter/főzet-es rendszer, minden megtakarításunk erre ment rá. Nekünk nincsen lakásunk, a mai napig albérletben élünk, mert mindent visszateszünk az üzleteinkbe, szívvel-lélekkel így tudunk hajtani érte. Lassan három éve dolgozunk 12-14 órákat, és a következő háromban is ez lesz. De ezt mi tudtuk, elhatároztuk, hogy még pont harminc pár éves korunkig be tudunk áldozni mindent – reméljük, a párkapcsolatokat nem kell -, bulit, utazást, nagyobb költekezést, lakást, házat, bármit. Egy vállalkozást szerintünk így lehet sikerre vinni.

- Gondolom a főzdétek megnyitását egy széles körű tanulási folyamat előzte meg.
- Két évig tanulmányoztuk a technológiát, mi is bele tanultunk, még a mikrobiológiai részébe is bele kell látnunk, minden csavarját ismerjük az üzemünknek. Végül egy magyar gyártó mellett döntöttünk, akit a világ egyik legjobbjaként tartanak számon, de még Magyarországon előttünk nem adtak el semmilyen rendszert. Rávettük őket, hogy csináljuk meg Magyarországon a világ legkorszerűbb sörfőző üzemét. Jelenleg ugyanolyan jó sörfőző üzem a miénk, mint a top kategóriába tartozó amerikai, német, angol sörfőzdék. Ez volt a célunk, hogy ne a technika legyen az oka, amiért Budapesten nem tudunk ugyanolyan jó sört gyártani, mint mondjuk New Yorkban; csak a marketing és a mi profizmusunk legyen a gátja ennek és ne a technológia. Hiszen a legjobb minőségű konzisztens sört jó technológián lehet főzni. A sör egy szerelem, egy művészet, de egyben technológiai termék is. Jó technológia, higiénia, komoly üzemi protokollok nélkül nem lehet finom, versenyképes sört gyártani hosszútávon.

- Hogy kell elképzelni egy sörfőző üzemet?
- Tavaly június-július környékén lett kész az üzem és a hozzá tartozó taproom, vagyis kocsma, ami szervesen kapcsolódik a főzdéhez, kvázi ahogy bemész a kocsmába, belátsz a főzdébe is. Nagyon nagy álmunk volt, hogy egy igazi amerikai feelingű főzdekocsmánk legyen, ahova majd kijönnek az emberek a városból a király sörökért. Igazán hangulatos az egész. Emellett persze sok extra költsége van egy sörgyár kialakításának: ülepítő medencéket alakítottunk ki; mivel savval, lúggal dolgozunk, mikrobiológiai folyamatokat kell figyelembe venni, egy precízen működő rendszernek kell lennie. Hiába előzte meg a kezdést 2,5 éves tervezési időszak, nagyon sok hibát vétettünk, amit most javítunk ki folyamatosan. Mindent lakva tanul az ember, minden sörfőzde egyedi, mindent úgy kell összehangolni, ahogy az éppen aktuálisan főzött sör vagy típus megkívánja. Ezután nyitottunk két bárt – most jön majd egy harmadik is -, mivel azt látjuk, a jó sör és finom kaja igenis jó kombináció, egy laza környezetben vevők rá az emberek, költenek a sörre, a gasztronómiára. Mi igenis sulykoljuk az emberekbe, hogy ha borra elköltenek több ezer forintot, akkor 800 Ft-ot ne sajnáljanak négy deci sörre, amikor egy Colát is 400 Ft-ért lehet kapni.

- Mit tehettek az ellen, hogy az emberek nem értékelik a sört?

- Főzde túrákat szervezünk (sokszor személyesen Danival) minden szombaton, cégeknek, egyedi alkalmakra külön is tartunk, pontosan azért, hogy több ezer ember ismerje meg, milyen bonyolult a sör gyártás, és hogy körülbelül ötszáz helyen lehet elrontani. Értékeljék az emberek a jó sört! Annak érdekében, hogy a sör mindig ugyanolyan csúcsminőségű legyen, minden nap 20-25 ember összehangolt munkájára van szükség. Meg van az esélye annak is, hogy egy főzésből prémium sör kerül ki, de az is lehet, hogy rossz lesz és csatornába engedjük. Sajnos tapasztaltuk már milyen, amikor 6000 liter sört kell leengedni a lefolyón, ami közel 2.000.000 Ft értékű sör. Egy ilyen vállalkozásnál, amikor még deficites minden hónap, ez nagyon nagy érvágás. Folyamatosan kontrolláljuk, hány fokon pihen, vagy erjed a sör, és ha változik pár fokot, mondjuk egy napig, akkor lehet, hogy már sosem lesz ugyanolyan. Nagyon bonyolult dolog, mi Danival sosem gondoltuk volna, hogy ennyire nehéz lesz, de most már úgy gondolom, hogy látjuk a fényt az alagút végén, és készek vagyunk még többet tanulni, utazni, kísérletezni és egy következő szintre lépni minden fronton. Számunkra ez volt a tesztév, bár nagyon szép sikereket értünk el. Több mint félmillió liter sört főztünk, amivel már most a top főzdék között vagyunk a magyar piacon. Emellett az sem utolsó szempont, hogy mi nem használunk semmilyen ízfokozót, erjesztés gyorsítót. Hozzánk San Diego-ból érkeznek hűtve a világ legjobb élesztői repülővel, a legjobb komlók az amerikai Yakima – völgyből származnak, a malátát Belgiumból és Hollandiából szállítjuk haza. Eredeti, ugandai és indonéz vaníliával főzzük a fekete Stout sörünket, kristálytiszta vizet állítunk elő egy egyedi technológiával, és egyedi vízprofilt hozunk létre minden sörünknek, a FIRST IPA olyan vízből készül, mint amilyen az ipa hazájában is van. Nincs megalkuvás ebben, a legjobbat akarjuk! Ezek nüánsznyi lépések, mégis miattuk lesz különleges és ízletes az adott sör.

- Itthon egyedi, amit képviseltek, a Forbes is írt rólatok, ami nagy elismerés. Számítottatok ilyen sikerre?
- Még nem mondanánk sikernek. Elindultunk egy úton, próbáljuk a lehető legjobban csinálni. Harcolunk a missziónkért minden nap. Nem a profitért csináljuk, mert ez nem az az üzlet, nem az a befektetési mérték, ami 3-5 éven belül megtérül. Nekünk az a célunk, hogy olyan értéket teremtsünk, ami változást hoz a piacra, hogy ha visszanézünk öt év múlva, azt mondják az emberek: „te is olyan kézműves sörös akarsz lenni, mint a FIRST, aminek már húsz bárja van és a jó sör mellé a burger buciját az ipa alapanyagából sütik?” Mindig próbálunk valami extrém különlegességet kitalálni. (nevet)

- Gyakorlatilag egy olyan kultuszt szeretnétek a sör köré felépíteni, mint ami a bort övezi?
- Így van. Ez a sörforradalom már zajlik. Amikor a bárunkba bemegyek kedd este, és tele van nem csak külföldiekkel, és jól felöltözött, igényes, fiatal huszonéves magyar lányok kóstolgatják a söreinket, akkor úgy érzem, hogy egy-két szintet lépett előre a sörforradalom. A kisüzemi vagy kézműves sör már nem csak a hipstereké és az ultra gazdagoké – a jó magyar sör alapjog. A bárjaink – azt hiszem - talán elsőként vezették be azt, hogy lehet egy decis sör adagokat kóstolni, így csak akkor költ az illető nagyobb összeget a sörre, ha valóban ízlik neki. Mert az ízek nagy része ismeretlen az emberek többségének, félnek tőlük. Mi ez ellen próbálunk tenni, esélyt adunk a kísérletezésre.

- Mi az, amire a régebben üzemelő főzdék nem fektettek elég hangsúlyt? Ti mit tudtatok hozzátenni?
- Szerintem, amire mindenkinek több energiát kellene fordítania, az az edukáció. Az újvonalas sörfőzdék sokszor talán azt hiszik, hogy a vásárló már tudja, mi az az IPA vagy Stout, pedig ez az esetek többségében nem így van, és az alapjaitól kell mindent elmagyarázni. Ez egyáltalán nem baj, hiszen a sörtudatlanságból így lehet kitörnünk pár év alatt! Mi máshonnan közelítjük meg a tudatlanságot. Elmondjuk, mi is a különbség a kis és nagyüzem között, mi az ipa, mi a története, mit kell róla tudni, mit várhatsz tőle, hogy a komló ízesíti a sört stb. Minden héten van egy Tudtad-e? poszt a közösségi oldalon, a bárokban papír háromszögek vannak kitéve az asztalokra: hogyan szagold, hogyan ízleld, milyen pohárból milyen típusú sört kell inni, mit egyél a sörhöz. Tehát folyamatos az edukáció részünkről. Sör vacsorákat is rendezünk, ami van, hogy csak három embert érdekel, van, hogy húszat. Dobozba elsőként kezdtünk kézműves sört csomagolni. Külföldön ez már egy bevett trend, itthon idegenkednek még tőle, mondván miért tesszük a drága, minőségi sört dobozba. Ezért csináltunk egy stressz oldás eseményt a dobozról, így lehetőséget adtunk a vásárlóknak arra, hogy feltehessék a kérdéseiket, elmondhassák, mi a bajuk vele, mi pedig megpróbáltunk válaszokat adni, edukálni, és érvelni a döntésünk mellett. Hiszen a doboz 99%-ban újrahasznosítható, jobban zárja a sört, védi a fénytől – mert az oxigén és a fény a két legnagyobb ellensége a sörnek, az változtatja meg az ízét. Például elkezdünk egy sorozatot, minden két hétben piacra dobunk egy New England IPA különlegességet, amit csak és kizárólag dobozban limitált számban értékesítünk 1-2 naposan (a hordón kívül), ennél frissebben nem is lehetne. A New England IPA egy új, nagyon izgalmas stílus, nagyon sikeres lesz, mivel kevésbé keserű, mint a sima West Coast IPA-k, izgalmasabb, összetettebb az ízük, zavaros őszibaracklé színükről lehet megismerni őket. Kóstold meg! Nem támadtuk a vásárlóinkat, hogy miért nem értik, hanem elmondtuk, mit miért teszünk. Két hétig reklámoztuk az eseményt egy sörboltban, és eljött 80-100 ember egy esős csütörtökön, amikor még én sem mozdultam volna ki, ha nem én tartom az előadást. (nevet) Facebookon kommunikálunk a vásárlóinkkal, kisebb megjelenésekkel dolgozunk. Amire nagyon büszkék vagyunk: elkezdtünk egy egyedi Sörkéntes programot: bevonjuk az embereket a kerületből, a városból, hogy sörért cserébe szedjünk szemetet a Népszigeten, a Gellért hegyen, vagy éppen ruhát, kozmetikai szereket gyűjtsünk. Már az első is egy tök jó buli volt, több száz ember eljött, pedig csak egy hétig reklámoztuk. Ezután láttuk, hogy van itt nyomógomb, lehet előre menni. Ezzel szemben egyszer szerveztünk egy gitáros estet a taproomban, és alig jöttek el. Ilyen is előfordul. De ami egyedi, ami megkülönböztet minket más vendéglátói egységektől, az bevonzza az embereket. A szemétszedés után behívtuk őket a főzdébe, körbevittük őket, főztünk babgulyást, szuper este volt. A Sörkéntes programnak biztos, hogy nagy jövője van. Nincs pénzünk marketingre, így ezekkel a módszerekkel összességében gerilla marketinget folytatunk amellett, hogy teszünk valami jót, aktivizáljuk az embereket. Nagyon jó érzés. A legfontosabb mindezek mellett mégis az őszinte kommunikáció. Ha rossz lett a sör, bevallottuk, hogy „hú, srácok, csináltunk egy tök jó sört, de valamit elrontottunk közben, nem lett tökéletes, kóstoljátok meg, mondjátok el a véleményeteket, az újrafőzésnél kijavítjuk a hibát”. Mi is emberek vagyunk, még egy pici cég, néha hibázunk, és nem akarjuk, hogy azt lássák az emberek, hogy mindent jól csinálunk, mert nem így van. Mi azt szeretnénk megmutatni, hogyan működik ez az egész. Azért csináltunk látvány főzdét is, mert az emberek nem tudják, hogy készül a sör. Kérdezték már tőlünk egy friss főzés után, hogy megkóstolhatják-e a sört, most főztük, mire mi felvilágosítottuk őket, hogy 3-4 hét múlva lesz kész, addig csak egy cukros, malátás lé, aminek erjednie kell. A borról mindenki tudja, hogy szőlőből készül és számít az évjárat. A sörnél nem. A sör szinte mindig ugyanolyan jó tud lenni. Informálni kell őket, ezáltal megváltozik a véleményük a sörről. És szeretik az emberek, hogy közvetlenek vagyunk, tetszik nekik a sztorink, hogy jött két idióta, akik feltették az életüket a sörkészítésre a multik elleni harcban. Írni is szoktak, hogy „srácok, ezzel a sörrel szerintem probléma volt, de imádlak titeket, azért szólok, hogy fejlesszétek.” Partnerek ebben.

- Ez különleges hozzáállás, mert a mai fogyasztó nagyon nem ilyen.
- Azért, mert tudják, hogy mi nem akarjuk őket átverni, hanem őszintén kommunikálunk feléjük.

- Milyen a tesóddal dolgozni? Mert ez kétféle módon sülhet el: nagyon jól vagy nagyon rosszul.

- A közös érdeklődés mindig a változás volt, hogy valami különlegeset hozzunk létre. Mindkettőnk életében felbukkantak olyan biznisz lehetőségek, amelyekkel sokkal rövidebb idő alatt jutottunk volna nagyobb összeghez, de mi mindig a nehezebb utat választottuk, mivel értéket akarunk teremteni. Kevés vállalkozó indul ezzel a felfogással, minket ez kovácsol össze. A kezdetektől nagyon jól kiegészítjük egymást. Szerintem mi nem is duplán dolgozunk jól, hanem exponenciálisan tudjuk a hatást növelni. Van, amiben ő jobb, és van, amiben én; van, amit ő szeret jobban, van, amit én. Minden esetben megvitatjuk a kérdéseket, mielőtt döntést hozunk, és ezáltal gyorsan is tudunk konszenzusra jutni. Mindig a vállalkozás életben tartása és fejlesztése volt a célunk, és így tudunk motiválni 20-30 embert, aki itt dolgozik, akinek a boldogulásáért mi felelünk nap, mint nap. Annak érdekében, hogy a hónap végén mindenkit ki tudjunk fizetni, keményen hajtanunk kell. Ez pedig egy végeláthatatlan spirál, mész mindig előre, nagyobbat, jobbat akarsz csinálni. Ez a felfogás a csapatunkban is benne van, nem véletlen, hogy sokan a kezdetektől fogva velünk vannak, ami azért nagy szó, mivel jelenleg Magyarországon, ha valaki egy évet dolgozik valahol, az már hosszú időnek számít. Az új generáció sok esetben problémás, nem igazán érdeklődőek, még semmihez nem értenek, ennek ellenére egyből sok pénzt akarnak keresni. Mi próbálunk fiatalabb, de mégis olyan gondolkodású embereket magunk köré venni, akik osztoznak a céljainkban és a felfogásunkban. Csak így lehet előre vinni a céget, és közös sikereket elérni.

- Az elmondottak alapján bőven vannak terveitek a jövőre nézve. 2-5-10 éves tervek…

- Az egy év alatt, mióta megnyitottunk, mindent megéltünk, a mennyet és a poklot egyaránt. Itthon is és Amerikában is nyertünk díjakat, Mongóliába exportáltuk a sörünket, pedig nem is terveztük. Dániába bérgyártást csináltunk. Hozzá szeretnénk járulni a magyar exporthoz, hogy a magyar sört külföldre is áruljuk, és hogy pénz folyjon be a magyar vállalkozásokhoz rajtunk keresztül is. Emellett a két-három éves távlatban legalább tíz bár megnyitása szerepel Pesten, aztán tovább a megyeszékhelyekre, majd külföld: Kassa, London, Bécs… De ami a legfontosabb, hogy lássuk és tegyünk érte, hogy a jó magyar kisüzemi prémium sör ügye előre menjen. Pár év múlva ne legyen kérdés egy vendéglátóhelyen vagy kisboltban, hipermarketben, hogy van-e magyar kézműves sörük hanem, hogy milyen típusok vannak, és a felszolgáló tudjon róla mondani néhány szót. Ez a cél, ezen kell dolgozni minden főzdének és vendéglátó egységnek. A fogyasztóknak pedig a magyar kisüzemi söröket kell támogatniuk, azzal, hogy minket választanak. Jó sör jó ügyért.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Maurer Fruzsina

Maurer Fruzsina vagyok, 21 éves gyakornok. Idén a második évemet fejeztem be a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció – és médiatudomány szakán. Az szakosodásnál a multimédia (újságírás, rádió …


Címkék: Marketing