Kanyarban így kell előzni!

Kanyarban így kell előzni!
Nem lassította a fejlesztési terveit a MOL, és a kommunikációban sem vettek vissza 2020-ban. Orosz András, a MOL Nyrt. retail üzletág igazgatója szerint sokat jelent, ha egy márka a nehézségekkel teli időkben is aktívan jelen van. Mivel a reklámzaj is kisebb volt tavaly, sokkal láthatóbbak lehettek azok a cégek, akik nem fogták vissza a reklámköltésüket. A befektetés nem csak hosszú távon előnyös, már most is érzékelik a befektetések mellett kiálló üzleti döntésük eredményeit.

Mit jelentett a koronavírus-járvány, hogyan élte meg magánemberként és kereskedelmi vezetőként?

Példa nélküli kihívást jelentett a magán- és üzleti életben is a koronavírus. Elég csak arra gondolni, hogy mindkét szempontból milyen nehézséget jelentett otthonról dolgozni, a gyerekek felügyeletét megoldani, vagy éppen, hogyan tudunk gondoskodni az idősebb emberekről. Ennek pedig a mobilitásra is jelentős hatása volt, sokkal kevesebb km-t tettünk meg. Három tényező is jelentősen befolyásolta ezt. Először is a határok lezárása miatt szinte teljesen eltűnt a nemzetközi forgalom. Normális esetben ilyenkor tömegek indulnak síelni, ma pedig szinte csak áruforgalom van a határokon. Ma Eplény és Mátraszentistván a síelés központja – ami nyilván hatással van arra is, hogy az autópályákon merre van forgalom. Az első hullámban az oktatási intézmények is zárva voltak, ami szintén kihatással volt az autózási szokásokra – tehát a családtagok élethelyzete is nagyban befolyásolta, hogy mennyit közlekedünk. A harmadik fontos változás a home office – ami ma már szerves része lett az életünkben, az otthoni munka ha nem is állandóan, de heti néhány nap hosszabb távon is velünk lesz.

Az üzemanyag-kereskedelemben is érezhető volt a turizmus szinte teljes eltűnése?

Amikor a nyáron újra nyitott az ország, hiába volt rengeteg belföldi turista a Balatonon, a külföldiek hiányoztak. A második hullám során is nagyon jelentős hatása van annak, hogy a szállodáknak zárva kell tartania. Sőt, sehol nem lehet helyben fogyasztani, ennek még a töltőállomásokon is volt hatása, hiszen le kellett zárni az éttermeinket. A töltőállomások forgalmára is jelentős hatása van a gasztronómiai terület kiesésének.

Volt amiben új lehetőséget jelentett a válság?

Kerestük azokat a lehetőségeket, amik számunkra ebben a helyzetben új lehetőségeket nyitnak. Nagyon pozitív fogadtatása volt annak, hogy a MOL Csoport fertőtlenítőszereket kezdett gyártani és forgalmazni. Hasonlóan jól fogadták az emberek, hogy hogyan vigyáztunk a vásárlóinkra és a munkatársainkra. Lehetőségnek éltük meg azt is, hogy a jövőre készüljünk: a fejlesztési terveinken egyáltalán nem változtattunk, minden tervezett töltőállomás fejlesztést végrehajtottunk, és egyetlen töltőállomást sem zártunk be az országban. Minden fogyasztói döntés az érzelmeken alapul: nekünk kiemelten fontos, hogy megbízható és segítő partnerek legyünk. A nyári újra nyitás tapasztalata is azt bizonyította, hogy ez megéri: azt láttuk, hogy inkább jönnek hozzánk, akik a baj idején is segítettünk. A tapasztalatok a munkatársaknak is fontosak voltak: a tavalyi év több évnyi csapatépítő tréninggel ért fel számunkra, olyan energiákat tudtunk mozgósítani, amiket korábban nem is ismertünk.

A fogyasztás csökkent csak a kényszerű korlátozások miatt, vagy lehetett a szokásokban is átrendeződést látni?

A HoReCa (hotelek és vendéglátóhelyek – a szerk.) terület kényszerű bezárása jelentős hatással volt az emberek mindennapi szokásaira. Mivel nem lehet sem ételt, sem italt helyben fogyasztani, ezt sokkal inkább otthonra vásárolták meg az emberek. Ennek pedig a mi forgalmainkra is hatása volt. Bár nálunk korábban a háztartási és tisztítási termékek nem jelentettek jelentős bevételt, ez is nagyon jelentősen megugrott. A szárazáruban is voltak olyan kategóriák, amit sokkal aktívabban vásárolnak, mint korábban. De még olyan nem várt hatások is voltak, hogy például az első hullám alatt, a jóidőben sokkal többen kezdtek otthon autót mosni az emberek. Ezt onnan is tudjuk, hogy megugrott az autóápolási cikkek forgalma. A térség más országaiban igen különbözők voltak a tapasztalataink: ahol például a boltok bezárása sokkal szigorúbb volt, a kutak vették át a szerepüket.

A mobilitásra is lehet hosszabb távú hatása a járványnak? Az autózás akár népszerűbb is lehet, mint korábban?

Óriási igény van az emberekben arra, hogy kiszabaduljanak otthonról, így ha a járvány véget ér, biztosan sokan fognak elindulni. Már csak a kiszámíthatóság hiánya miatt nem a tengerentúli nagy repülős utak korszaka jön el, és nem is busszal szeretnének majd az emberek utazni. Feltehetően az utazásokban az autó lesz a preferált közlekedési mód. Az autós turizmus magas színvonalú kiszolgálása, segítése egy fontos lehetőség számunkra. A mindennapos közlekedésben is jelentősek a változások, a zsúfolt járművek pedig biztosan nem lesznek továbbra sem közkedveltek. A közösségi közlekedésben számos olyan korlátozó szabályt kell betartani, amelyek kevéssé kényelmesek. A közösségi autómegosztásnak azonban számos olyan előnye van, ami az egyéni és a közösségi közlekedés pozitívumait tudja egyesíteni. Ezét a MOL Limo szolgáltatás iránti igény növekedésére is számíthatunk, de a MOL Bubi újra indulásától is növekvő népszerűséget várok. Sőt, minden megosztás alapú közlekedési mód, elég itt az e-rollerekre gondolni növekvő közkedveltségre számíthat – de természetesen magasabb higiéniai elvárosok mellett.

A legtöbb cég gyorsan és jelentősen visszafogta a reklámköltéseit. Hogyan reagált a MOL a csökkenő keresletre?

Úgy gondolom, hogy ebben a helyzetben szinte kötelező marketingre költeni. Mi elég bátrak voltunk 2020-ban. Azt szerettük volna, hogy lássa mindenki, hogy mi megyünk előre. Ennek része, hogy ugyanúgy futnak a tévés és egyéb hirdetéseink és promócióink, amik a normalitást jelentik az életünkben egyébként. A visszajelzések pedig igen pozitívak a negatív externáliák ellenére. Sőt, megkockáztatom, hogy a most elköltött reklámforintok a korábbi éveknél is hatékonyabban térülnek meg. Azt gondolom, hogy még inkább láthatóvá, megkülönböztethető tudtak a megjelenéseink tenni minket. Jobban célba is értek a hirdetéseink, már csak azért is, mert nem volt akkora reklámzaj. Szerintem a bátraknak volt igazuk: ez egy jó lehetőség volt, hogy jobban megmutassuk magunkat, hatékonyabban vigyük át az üzenetünket. Úgy gondolom, ha valakinek meg van rá a lehetősége, ilyenkor a legfontosabb marketingre áldozzon.

A viharos sebességgel átalakuló médiafogyasztási trendekre is kellett reagálni? A több tévénézés és online tartalomfogyasztás például a médiamixre is kihatott?

Sok médiát fogyasztunk, jóval többet, mint korábban. A streaming sorozatokról rengeteget beszélnek az emberek, de például nekünk a közlekedés miatt kiemelt szerepe van a rádióhallgatásnak. Biztos vagyok benne, hogy sok tanulsága lesz ennek az időszaknak, de nem lehet ma még megmondani, hogy mik az átmeneti és mik a hosszútávú változások. Erről ma még csak megérzéseink lehetnek. Ez pedig szegmensenként, korosztályonként is igen eltérően alakulhat.

Mit jelent a MOL számára az online fogyasztás és a digitalizáció előretörése? A tankolás digitalizálódása is várható?

A fogyasztók hirtelen digitalizálódtak – otthonról kellett dolgozni és tanulni, ha akartuk, ha nem. Meg kell vizsgálni, hogy milyen platformokat használnak a fogyasztók, és miért, és nekünk is az igényeiknek megfelelő digitális megoldásokat kell nyújtanunk. Ma már nem az a kérdés, hogy lesz-e digitális megoldás a tankolásra, hanem hogy milyen és melyik. Nekünk az a kérdés, hogy mit fogunk nyújtani kényelemben, egyszerűségben és gyorsaságban. Nem csak a fogyasztó és a cégek között érdekes kérdés ez, hanem akár vállalaton belül is. Nálunk háromezer kolléga dolgozik a retail területen, a képzésüket és informálásukat egy olyan applikáción belül tudjuk online megoldani, amit napi szinten 95 százalékuk használnak. Ennek kapcsán azt is fontosnak tartalom kiemelni, hogy az elmúlt időszak megtanította nekünk sokkal jobban megbecsülni a frontvonalban dolgozó kollégáinkat. Lehet hogy én otthonról dolgoztam, de háromezer kollégám minden nap ott volt a töltőállomásokon. Mi mindannyian azon dolgoztunk, hogy hogyan lehet őket támogatni. Ez nem csak egy vállalati lózung, hanem tényleg a mindennapok valósága volt.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál. TRANSLATE with x English Arabic Hebrew Polish Bulgarian Hindi Portuguese …


Címkék: MOL, Orosz András