Interjú a környezetvédelem TikTok harcosával, Szebenyi Péterrel

Interjú a környezetvédelem TikTok harcosával, Szebenyi Péterrel
A környezetvédelmi influenszer évek óta azért dolgozik, hogy felhívja az emberek figyelmét az élőhelyünk megóvásának fontosságára, és mankót nyújtson abban, hogy miként tehetünk a legtöbbet a környezetszennyezés ellen. Ezt a fajta tudatosságot nem lehet elég korán elkezdeni. Többek között emiatt is használ Szebenyi Péter olyan népszerű platformot, mint a TikTok, ahol a Z és az Y generáció tagjai órákat képesek eltölteni minden nap. Interjúnkból Péter munkássága mellett a TikTokban rejlő lehetőségek is kiderülnek.

Mióta foglalkozol környezetvédelemmel, mi a Te életutad?

Falun nőttem fel, ahol testközelből tudtam érintkezni a természettel. Már akkor tapasztaltam azokat a negatív eseményeket, amik nemcsak a környezetet rombolják, hanem az egészségemet is.
Számomra a környezetvédelem egyfajta egészségvédelem is. Mivel korán elmentek a szüleim, ezért az én életemben ez kiemelt fókuszban van. Vallom azt, hogy a környezetvédelem ma már nem hobbi, hanem cél.

Miért a TikTokot találod a legjobb platformnak az üzeneted célba juttatásához?
Több éve foglalkozom lakossági és céges edukációval. Minden létező közösségi platformot kipróbáltam a Facebooktól egészen a Youtube-ig, de egyiken sem sikerült áttörést elérni. Sok esetben hiába volt jó tartalmam, nem jutott el organikusan az emberekhez. A TikTok ebből a szempontból teljesen más, ott egy jó content milliókhoz juthat el. Kiváló eszköz arra, hogy egyszerű üzeneteket átadjak vele, de jól megfogalmazva akár komplexek tartalmak közlésére is alkalmas.

A legutóbbi Internet Hungary konferencián említettél különféle videós kategóriákat. Milyen típusú tartalmakkal jutsz el Te a célközönségedhez?
A TikTokon többféle kategória van: 1. vicces tartalmak; 2. edukatív tartalmak; 3. főzős tartalmak; 4. "magamutogató kategória"; 5. táncos-éneklős kategória. Ezek mindegyikével ki lehet tűnni. Számomra az első kettő a testhezálló. Legnagyobb bánatomra főzni nem tudok. 



Kerti edukatív - Vicces -  Főzős

Mit gondolsz, miért tudsz hatással lenni különféle korosztályokra - beleértve a gyerekeket is - a videóiddal?
Úgy gondolom, hogy egy réteg témával foglalkozom, ami mindenkit érint, de kevesen foglalkoznak vele. Így aránylag könnyű kitűnni, egyedivé válni a témában. A jelen korunkban tapasztalható klímaváltozás, környezeti katasztrófák az embereket cselekvésre ösztönzik. A személyem a pánikkeltést kerüli, viszont cselekvésre ösztönöz. Ezért mutatok be egyszerű zöld tippeket, trükköket, sőt, kerti témában a vegyszermentes kertészkedésben is elmerülök tartalmaimmal. Igaz, zöld marketing szakemberként tervezem, hogy kimondottan cégek számára készítek fenntarthatóságot erősítő tartalmakat.

Szerinted célszerű lenne olyan cégeknek, akik valamilyen formában népszerűsitik a környezetvédelmet, jelen lenni a TikTokon?
Mindenképpen. Magam részéről a Klímapolitikai Intézet munkatársaként rendszeresen készítek olyan videókat, amiben az Intézet lakosságot érintő elemzéseit fordítom át edukatív jellegűvé, könnyen fogyaszthatóvá. Ilyen volt korábban a zöldre mosás vagy a tervezett elavulás témái.

Zöldre mosás - Tervezett elavulás

Mit javasolsz, ezek a cégek inkább építsenek saját csatornát vagy vásároljanak fizetett hirdetést, esetleg fogjanak össze egy TikTok influenszerrel?
Valójában bármelyik út járható. Szerintem minél többen foglalkoznak valamilyen formában környezetvédelemmel, a környezeti neveléssel, a fenntarthatóság intézményével, annál jobb. Szerencsére az utóbbi időben egyre több cég - nem csak zöldre mosás jelleggel - foglalkozik a környezetvédelemmel. Engem is több ízben kerestek már meg együttműködés kapcsán.

Mire figyelsz oda, amikor szponzorált tartalom miatt keresnek meg?
Mindig szigorúan mérlegelek, hiszen nem mindegy mihez adom az arcom, a nevem. Korábbi években több "tisztességtelen" ajánlatot is kaptam és utasítottam vissza. Ilyen volt, amikor egy ásványvizes cég keresett meg azzal, hogy a műanyagmentes július után mondjam azt, hogy a PET-palack jó termék és az emberek buták, hogy azt eldobják. (Erről egy index.hu címlapos cikkben is beszéltem: )

Fontosnak tartod, hogy már gyermekkorban elkezdjék a szülők a gyerekeket környezettudatosságra nevelni?
Igen, kimondottan. Ez az alapja a társadalmunk továbbfejlődésének, megmaradásának. A korszakok jönnek, mennek, de hosszú távon egy fenntarthatóbb jövőt kell megteremtenünk magunknak, a jövő generációjának. Szerencsére a gyerekek is hatással vannak a szülőkre, így sokszor közösen zöldül, tanul a család.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Szuchy Brigitta

Az írás, a szavak formálása, gondolatok és érzések átadása gyermekkorom óta a szenvedélyem. Tanulmányaimat éppen ezért Kommunikáció és médiatudomány szakirányon végeztem a Szent István Egyetemen (BA) …