![Interjú a környezetvédelem TikTok harcosával, Szebenyi Péterrel](uploads/articles/182/18127/lead_800x450.jpg)
Mióta foglalkozol környezetvédelemmel, mi a Te életutad?
Falun nőttem fel, ahol testközelből tudtam érintkezni a természettel. Már akkor tapasztaltam azokat a negatív eseményeket, amik nemcsak a környezetet rombolják, hanem az egészségemet is.
Számomra a környezetvédelem egyfajta egészségvédelem is. Mivel korán elmentek a szüleim, ezért az én életemben ez kiemelt fókuszban van. Vallom azt, hogy a környezetvédelem ma már nem hobbi, hanem cél.
Miért a TikTokot találod a legjobb platformnak az üzeneted célba juttatásához?
Több éve foglalkozom lakossági és céges edukációval. Minden létező közösségi platformot kipróbáltam a Facebooktól egészen a Youtube-ig, de egyiken sem sikerült áttörést elérni. Sok esetben hiába volt jó tartalmam, nem jutott el organikusan az emberekhez. A TikTok ebből a szempontból teljesen más, ott egy jó content milliókhoz juthat el. Kiváló eszköz arra, hogy egyszerű üzeneteket átadjak vele, de jól megfogalmazva akár komplexek tartalmak közlésére is alkalmas.
A legutóbbi Internet Hungary konferencián említettél különféle videós kategóriákat. Milyen típusú tartalmakkal jutsz el Te a célközönségedhez?
A TikTokon többféle kategória van: 1. vicces tartalmak; 2. edukatív tartalmak; 3. főzős tartalmak; 4. "magamutogató kategória"; 5. táncos-éneklős kategória. Ezek mindegyikével ki lehet tűnni. Számomra az első kettő a testhezálló. Legnagyobb bánatomra főzni nem tudok.
Kerti edukatív - Vicces - Főzős
Mit gondolsz, miért tudsz hatással lenni különféle korosztályokra - beleértve a gyerekeket is - a videóiddal?
Úgy gondolom, hogy egy réteg témával foglalkozom, ami mindenkit érint, de kevesen foglalkoznak vele. Így aránylag könnyű kitűnni, egyedivé válni a témában. A jelen korunkban tapasztalható klímaváltozás, környezeti katasztrófák az embereket cselekvésre ösztönzik. A személyem a pánikkeltést kerüli, viszont cselekvésre ösztönöz. Ezért mutatok be egyszerű zöld tippeket, trükköket, sőt, kerti témában a vegyszermentes kertészkedésben is elmerülök tartalmaimmal. Igaz, zöld marketing szakemberként tervezem, hogy kimondottan cégek számára készítek fenntarthatóságot erősítő tartalmakat.
Szerinted célszerű lenne olyan cégeknek, akik valamilyen formában népszerűsitik a környezetvédelmet, jelen lenni a TikTokon?
Mindenképpen. Magam részéről a Klímapolitikai Intézet munkatársaként rendszeresen készítek olyan videókat, amiben az Intézet lakosságot érintő elemzéseit fordítom át edukatív jellegűvé, könnyen fogyaszthatóvá. Ilyen volt korábban a zöldre mosás vagy a tervezett elavulás témái.
Zöldre mosás - Tervezett elavulás
Mit javasolsz, ezek a cégek inkább építsenek saját csatornát vagy vásároljanak fizetett hirdetést, esetleg fogjanak össze egy TikTok influenszerrel?
Valójában bármelyik út járható. Szerintem minél többen foglalkoznak valamilyen formában környezetvédelemmel, a környezeti neveléssel, a fenntarthatóság intézményével, annál jobb. Szerencsére az utóbbi időben egyre több cég - nem csak zöldre mosás jelleggel - foglalkozik a környezetvédelemmel. Engem is több ízben kerestek már meg együttműködés kapcsán.
Mire figyelsz oda, amikor szponzorált tartalom miatt keresnek meg?
Mindig szigorúan mérlegelek, hiszen nem mindegy mihez adom az arcom, a nevem. Korábbi években több "tisztességtelen" ajánlatot is kaptam és utasítottam vissza. Ilyen volt, amikor egy ásványvizes cég keresett meg azzal, hogy a műanyagmentes július után mondjam azt, hogy a PET-palack jó termék és az emberek buták, hogy azt eldobják. (Erről egy index.hu címlapos cikkben is beszéltem: )
Fontosnak tartod, hogy már gyermekkorban elkezdjék a szülők a gyerekeket környezettudatosságra nevelni?
Igen, kimondottan. Ez az alapja a társadalmunk továbbfejlődésének, megmaradásának. A korszakok jönnek, mennek, de hosszú távon egy fenntarthatóbb jövőt kell megteremtenünk magunknak, a jövő generációjának. Szerencsére a gyerekek is hatással vannak a szülőkre, így sokszor közösen zöldül, tanul a család.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!