A PR-eseket sokan még mindig a sajtóközlemények írásával azonosítják. Milyen feladatai vannak most a PR-nak és milyen új feladatokat tett magáévá az elmúlt években?
A PR szerepe és funkciója az elmúlt két évtizedben óriásit változott. A klasszikus feladatok mellé, és sokszor a helyébe is jöttek újabbak, gyakorlatilag minden terület digitalizálódott, a PR sokkal szervesebb része lett a vállalati marketing-stratégiának, fontosabb helye lett a szervezetek kommunikációjában. Az utóbbi években egyre fontosabb lett a digitalizáció, az adatalapú működés, és sok esetben a felhasználói élmény került a középpontba. A klasszikus feladatokon túl – mint a sajtóanyagírás, interjú- és sajtótájékoztató-szervezés – sokkal inkább integrált fókuszú lett a PR, most már a digitális tartalomgyártástól kezdve, a vállalati social média csatornák, mint a LinkedIn vagy a YouTube felépítésén és működtetésén át, podcast és videós tartalmak megtervezése, és adott esetben gyártása is sokszor PR feladat.
A PR-innovációnak mi lesz a következő nagy durranása?
Sajnos nem vagyok próféta, de jól látszik, egy új és erőteljes irányvonal, melyben a mainstream megoldások helyét felváltják a személyre, sőt médiumra, akár egy szerkesztőre, vagy egy adott platformra szabott tartalomgyártási technikák. Ügynökségi szinten egyre többször kapunk olyan megbízást, hogy alkossunk átfogó tervet vállalati kommunikációs platformokra, beleértve a céges social media, vállalati belső és külső influenszerek tartalomgyártását, és ezt integráljuk a PR stratégiába. Ez a megközelítés már rég nem arról szól, hogy meg kell-e újulnia a PR iparágnak, sokkal inkább arról, hogy ha az iparág nem veszi fel a lépést, azt a tempót, amit a világ diktál, akkor lemarad. De úgy látom, ettől nem kell tartani. A hazai piacon is nagyon jó példák vannak, arra, hogy az ügynökségek, a kommunikációs szakemberek egyre komplexebben gondolkodnak. Mindig sok és érdekes változás van a PR szakmában, az elmúlt években is így volt ez, amikor volt egy purpose driven hullám, vagy a user experience fontosságának hangsúlyozása volt a fókuszban. Egy biztos, hogy villámgyorsasággal az e-PR - vagyis digitális PR - irányába haladunk. A nagy dobás mindig kisebb lépésekben valósul meg, de folyamatosan formálódik a szakma.
Mi vagy milyen környezet kell ahhoz, hogy az általad vázolt következő lépést megtegye a szakma?
Krízishelyzet hozta megoldások, maga a kríziskommunikáció nagyon rövid idő alatt nagyon sokat tud fejleszteni a PR-on. Ezek a kihívások visznek előre, hiszen rákényszerítenek bennünket arra, hogy olyan új és hatékony megoldásokat keressünk, melyeket azután a mindennapi stratégiaalkotásban, vagy a kommunikációs koncepciókban is kamatoztathatunk. Ennek eredménye egyébként a mindennapokban is egy gyorsabb és hatékonyabb feladatmegoldásban köszön vissza.
Hogyan tudja mindebben még inkább segíti a digitalizáció a PR-t?
Elsőként a gyorsaságot emelném ki. Az okostelefonnal rendelkező fogyasztóra úgy kell tekintenünk, hogy ő egyben egy tudósító is. Sokszor egy átlagpolgár előbb jut információkhoz, mint maga a sajtó. Ezért nekünk, vagyis a PR-osoknak sokkal gyorsabban kell működnünk. Ez nem egyszeri helyzet vagy szakaszos feladat, hanem állandó készenlétet feltételező működés. Ha az input előbb jön meg a piacról, akkor nekünk már csak a reagálás lehetősége marad. Ennél sokkal jobb, ha mi vagyunk először az információ birtokában, lépéselőnyben vagyunk és proaktívan tudunk cselekedni. A gyorsaságon túl természetesen a digitalizáció van segítségünkre az eszköztár fejlesztésében, különböző kommunikációs megoldásokban és helyzetfelismerésekben, de már ügynökségi szinten a csapatkommunikációban is rengeteget változtatott és fejlesztett.
Hogyan teheti nélkülözhetetlenné magát a PR-os? Milyen tulajdonságai kellenek, hogy legyenek ma egy PR szakembernek?
Gyorsan, sőt a lehető leggyorsabban kell reagálnunk a változó igényekre és az egyre gyakrabban kialakuló krízisekre. Az utóbbi években átéltünk néhány olyan szituációt, amikor egy krízis hetekig, hónapokig is eltartott, és villámgyorsan végigszáguldott a világon. A piachoz, az ügyfél- és a fogyasztói igényekhez leginkább alkalmazkodó PR szakembereknek, ügynökségeknek muszáj ezzel a tempóval lépést tartani, muszáj minden téren tájékozottnak, felkészültnek lenni, és a lehető leghatékonyabban reagálni helyzetekre.
Az utóbbi egy-két évben jöttek igazán divatba az influenszerek. Mit tud kezdeni velük a PR?
Tudatosan és jól kell, hogy tudja használni őket. Az influenszereket két nagyobb csoportra oszthatjuk: vannak a corporate (vagy B2B) influenszerek, akik márkához, vállalatokhoz kapcsolódnak, akik a social médiában azt a céget, adott esetben az „énmárkájukat” képviselik, ahol dolgoznak. Másik csoportjuk a „klasszikus” (vagy B2C) influenszerek, akik adják az arcukat egy márkákhoz, szervezethez, ügyhöz, kezdeményezéshez.
Vállalati kommunikációban mi főként szakmai influenszerekkel dolgozunk, és azt kell mondanom, hogy jelenleg nincs olyan iparág, ahol ez ne lenne trend, a tech cégektől kezdve az ingatlanszektoron át a légiiparig, és természetesen a fogyasztói márkák esetében is így van ez. Erre a szerepre kiválóan alkalmasak maguk a tisztességesen felkészített, affinis munkavállalók, de sokkal eredményesebb és hitelesebb például, amikor maga a CEO vagy egy terület vezetője rendszeresen ad hírt a saját felületén a cég történéseiről. Legfőbb szempont itt is, ahogy a B2C influenszerek esetében: a hitelesség és az őszinte, érthető kommunikáció.
(A téma hamarosan egy influenszerekről szóló tartalommal folytatódik.)
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!