Három fiatal gondolt egyet, és létrehozott egy különleges zenei műsort

Három fiatal gondolt egyet, és létrehozott egy különleges zenei műsort
A Digital-Media Hungary konferenciasorozat szervezői Kamera Hungária Online tartalom Fesztivál címmel versenyt hirdettek. Az online média szereplőinek seregszemléjére olyan audio és audiovizuális tartalmakkal lehetett jelentkezni, amelyek legalább egyszer már a nagyközönség elé kerültek. A díjakat idén májusban a siófoki konferencián adták át.

A Kráss Kontent Kft. a Sávlekötő by Lil Frakk - Azahriah: MIND1 című alkotásukért elnyerte a fesztivál díját az online video kategória szórakoztató, életstílus, kulturális témakörében. A műsor három készítője, Márky Anna főszerkesztő, Babaitisz Jorgosz, vagyis Lil Frakk műsorvezető, és Gabnay Máté rendező és producer mesélt nekünk arról, miért olyan különleges a műsor, és mitől lehet érdekes egy mélyen szakmai beszélgetés a nagyközönségnek. A műsor díjazott, második epizódjában a fiatal zenész, Azahriah, vagyis Pálffy Attila MIND1 című dalát szedték darabjaira.

Hol van a podcastok és online videók helye a médiapiaci versenyben?

Gabnay Máté: Ezt még mi is tapasztalgatjuk, új ez a terep nekünk is. Az a célunk, hogy azok a tartalmak, amiket mi készítünk, tűnjenek ki a többi közül. Legyenek kicsit szebbek, jobbak, frissebbek, tartalmasabbak, és ha az a nézői visszajelzés, hogy ez tényleg így van, akkor annak mi örülünk.

Márky Anna: A mi formátumunk videós és podcast is. Az volt a tervünk, hogy minden fogyasztói szokást kielégítsünk. Ez olyan formátum, ahol maga a beszélgetés az érdekes és figyelemfelkeltő. Mindenki úgy hallgatja, ahogy kedve tartja.

Miért hasít ennyire az online videós és a podcast tartalom?

Márky Anna: Egészen máshogy ér el hozzánk a tartalom. Ma még sokan olvasnak, de annyi inger ér mindenkit, hogy muszáj, hogy több fronton jusson el a fogyasztókhoz az üzenet. Ezért is akartunk mindkét felületen ott lenni, ahol látnak és hallhatnak is minket.

Babaitisz Jorgosz: Szerintem azért hasíthat, mert teljesen kötetlen, szabadon lehet alkotni. Nincsenek se tartalmi, se technikai határok. Itt azzal lehet kitűnni, ha jó vagy. Te alkotod a keretrendszerét annak, amit csinálsz. Az online videó olyan, mint a tévé, a podcast pedig mint a rádió, csak mindenki azt csinál, amit akar. Nincs egy vezető, aki egy irányba tolja a műsor menetét. Ha az anyagi források megvannak támogatókból, hirdetésekből, hallgatókból, akkor igazából bármit csinálhatsz, hogyha az tetszik nekik.

Mitől szebb, jobb a Sávlekötő, mint a többi beszélgetős műsor?

Babaitisz Jorgosz: Talán attól, hogy nagyon lelkesek vagyunk. Remélem, ez nem kopik el. És kevés beidegződést hozunk a tévékből, rádiókból.

Márky Anna: Amit hozunk, annak is próbálunk ellene dolgozni. Próbálunk komplexebben gondolkodni arról, hogyan épül fel a tartalom, és hogyan, milyen platformokon osztjuk meg. Csomagban gondolkodunk, ahol a podcast és a vizuális tartalom is érvényesül a közösségi média felületeken. A gyártásról és a publikálásról is csomagban gondolkodtunk, aminek minden eleme összeillik.

Mit ajánlanak a hirdetőknek? Kire számítanak, miért érdemes itt hirdetni?

Gabnay Máté: Nem egyszer, egy felületen jelenik meg a hirdető, hanem a közösségi médiában és a podcastban is komplex csomagot nyújtunk. Ez mindenhol más célközönséget ér el, pont ezért jó.

Márky Anna: A tavalyi nyár nagyon kalandos volt, amikor a szponzorokkal egyeztettünk. Az ő oldalukról jó pont volt, hogy nyitottak voltunk arra, hogy a lehető legfogyaszthatóbb módon, a mi műsorunkhoz leginkább illően jelenítsük meg a terméküket. Volt olyan, akitől kelléket kaptunk, és azt is be tudtuk illeszteni a műsorba úgy, hogy fogyasztható legyen a nézőnek, és ne érezze úgy, hogy tele van reklámmal a tartalom.

Mitől olyan komplex a műsor?

Babaitisz Jorgosz: Azért, mert nem csak hárman csináljuk, hanem 15-20 fős stábbal megyünk forgatni, és sok ember kiváló munkája az, ami a végén látszik. Mindenkinek megvan a maga szerepe. Nekünk a Sávlekötő szerelem a mai napig, és van egy nem csak szakmai, de lelki kötődésünk is a műsorhoz. Talán ettől olyan különleges.

Márky Anna: Az, hogy koncepcióban és készítésben ilyen komplex lett, hármunk közös gondolkodásának az eredménye. Egy tévésműsor-készítő osztályban találkoztunk. A műsorkészítésről közösek a gondolataink, de más szemléletet hozunk, és ezeket gyúrtuk egybe.

Gabnay Máté: Anna kommunikációs szakember volt évekig egy biztosítónál, belelátott abba, hogy épül fel egy cég, a márkáknak mi a jó. Jorgosz rapper, előadó, kreatív zenei szerző, illetve megfordult egy-két videós platformon, rádiózott is. Én németet tanítottam felnőtteknek és gimnazistáknak. Onnan hozom talán, hogy milyen eszközökkel lehet a figyelmet folyamatosan fenntartani. Van grafikai animációs hátterem is.

Mitől lesz egy interjú, egy beszélgetés művészeti termék?

Márky Anna: Akkor is jó egy beszélgetés, ha két ember érdekes dolgokról, jól beszélget. Azt kezdtük érezni, hogy rengeteg műsor van már. A mi koncepciónk az volt, hogy valami izgalmasabbat, figyelemfelkeltőbbet hozzunk létre. Ennek volt az eszköze, hogy inputokkal, játékokkal irányítva, egy témára fűzzük fel a beszélgetést, és mutassuk be az alkotót és a kiválasztott dalát. Ebben is a komplexitás és a koherencia számított.

Babaitisz Jorgosz: Ez nem csak egy interjú, hanem nagyon sok impulzust és plusz hátteret használunk fel egy adásban. Nem két darab beszélő fej van a műsorban, hanem különböző ráhatásokkal próbáljuk bemutatni az előadót. Azért is érdekes, mert nem csak mi teszünk bele a műsorba, hanem a vendég is, aki elhozza az egyik legféltettebb kincsét a stúdióba, a laptopját és a dalainak a sávjait. Ez pedig a dal háttere, az alkotási folyamat bemutatása, amiről csak a Sávlekötőben lehet hallani.

Nem kell nagyon győzködni az előadókat, hogy működjenek ebben közre? Mégis csak bizalmat feltételez az, hogy megmutatják az alkotási folyamatot, és hogy miből épül fel a daluk.

Babaitisz Jorgosz: Eddig szerencsére mindenki nyitott volt rá. Amikor forgatunk, akkor is azt látni, hogy teljes az átszellemülés, szinte el is felejtik, hogy forognak a kamerák. Itt arról beszélnek, amit szeretnek. Nem a bulikról kell mesélni, sztorikat mondani, hanem a zenéjükről.

Nagyon szakmai volt a beszélgetés, mégis befogadható. Kinek szól, rajongóknak vagy szakmai közönségnek?

Babaitisz Jorgosz: Zenészeknek és rajongóknak, de laikusoknak is szánjuk. Hogy ne egy olyan műsor legyen, ahol zenészek készítenek műsort zenészeknek, hanem nagyobb közönséghez vigyük el. Olyanokhoz, akik szeretik a zenét, szeretnek szórakozni, és nekik adjon valami pluszt.

Márky Anna: Az elején mindig van egy blokk, ami bemutatja az előadót. Az interjú, vagy a játékok kevésbé szakmaiak, azok azt célozzák, hogy a rajongók és az érdeklődők megismerhessék az embert, és azt, ahogyan alkot. Ami ennél szakmaibb, az a sávlekötés, de ott Jorgosz tereli, magyarázza is a beszélgetést, hogy érthető legyen.

Gabnay Máté: A szponzoroktól azt a visszajelzést kaptuk, hogy a zenei tematika hívogató számukra a fiatalok elérése miatt. Az egy plusz szempont, hogy a zenészek ide nem csak szórakozni jönnek, hanem a beszélgetés kiegészül egy szakmai háttérrel. Komolyabban vehető a műsor a hirdetők szempontjából is.

A beszélgetés menetét, a kérdéseket ki szabja meg?

Babaitisz Jorgosz: Nem csak én koordinálom a beszélgetést, hanem megelőzi azt egy szerkesztői háttérmunka. Hatalmas dózisban készül a háttéranyag, és én is készülök arra, hogy ki lesz a vendég, hogyan kell majd vele kommunikálni. Annával sokat egyeztetünk. Készül egy adásmenet, amiben felvázoljuk a főbb kérdéseket, a beszélgetés ívét. A játékok is úgy vannak kitalálva, hogy tovább vigyék a témát. Anna közben végig ott van a fülemen. Ami jó, mert ilyenkor bekerülök egy Bermuda-háromszögbe, és nem érzékelem az időt, a tempót.

Márky Anna: Ilyenkor egy külső szem és fül vagyok, és talán egy objektív külső szemlélő. Figyelmeztetem a tempóra, vagy ha nagyon alákérdez, és szólok, ha más irányba kellene vinni a beszélgetést.

Gabnay Máté: Kevés olyan műsor van már, amit egy ekkora csapat tesz össze, és ebben mi nagyon tudatosak vagyunk. Tudjuk, hova szeretnénk eljutni, mit akarunk megmutatni.

Hogy választják ki az interjúalanyokat? Ez kinek a döntése?

Babaitisz Jorgosz: Mindig az a legfontosabb döntés, hogy ki legyen a vendég, és hogy építsük fel a műsort. Nagyon szubjektív a zene, mindenki mást hallgat, mást gondol jónak. Az is szubjektív sokszor, hogy ki a népszerű, és azt szeretnénk, hogy zeneileg is széles legyen a paletta: egy zenekartól a YouTube-előadóig minden szegmens képviselve legyen.

Csak a YouTube-on ezen az egy adáson volt 116 ezer megtekintés. Mi volt a cél?

Gabnay Máté: A cél az, hogy érdekes, figyelmet fenntartó és nézett műsor legyen. Az Azahriah-rész a második adás volt. Amikor készítettük, sejtésünk se volt arról, hogy nézik-e majd, szeretni fogják-e az emberek. A hirdetők sem tudták, ők is abba a bizonytalanságba léptek be, mint mi, de ők is lelkesek voltak. Nagyon örültünk ennek a nézettségnek. Ehhez kellett Azahriah népszerűsége. Lehet soknak és kevésnek is titulálni a 116 ezer nézőt. Egy kereskedelmi tévében ez kevés lenne, nekünk nagyon jó. Az a mi megítélésünk szerint is változik, hogy mi a jó érték. A 116 ezer egyébként elég jó, hirdetői szempontból is.

Ez adásonként változó, vagy növekszik?

Gabnay Máté: Változó. Többnyire annak tudjuk be, hogy az előadó mennyire ismert, mennyire forró. Ha valami aktuális kötődik hozzá, akkor az nagyon nézett lesz.

Hogy találják meg a nézők a műsort? Hogyan jut el hozzájuk?

Gabnay Máté: Az Azahriah-adás nézettségének azért is örülünk, mert ott még nem tudtunk az elején semmilyen hirdetést alkalmazni. Az első évadot is támogattuk organikus kampánnyal, de ott a nézettségi szám inkább magától jött.

Babaitisz Jorgosz: Amikor elkezdtük, két dologban bíztunk. Az én követőtáboromban, és a vendég követőiben. Az általunk használt platformokon osztottuk meg a műsorokat. Úgy láttuk, hogy a mi közönségünk főként Tiktokon és Instagramon érhető el. Emellett sajtóanyagokat is küldtünk, és több médium beszámolt róla. Vagy volt olyan YouTuber, például a Fókuszcsoport, aki megemlítette a műsorunkat. Ezek is segítenek.

Milyen gyakran jött az új epizód?

Babaitisz Jorgosz: Az első évadban kéthetente, a második évadban pedig hetente.

Látszik, hogy sok munka van mögötte. Ezt hogy sikerült ilyen sűrűn összehozni?

Gabnay Máté: Ügyesen sakkoztunk a gyártási, forgatási időpontokkal. Nem úgy kell elképzelni, hogy hétfőn felvesszük, kedden megvágjuk, szerdán kitesszük. Hanem egyszerre felveszünk több adást, aztán szépen adagoljuk.

Kis ország, kis piac. Mennyire lehet előre gondolkodni? Mennyire lehet abban bízni, hogy mindig lesz előadó és hirdető?

Márky Anna: Úgy építettük fel, hogy fenntartható legyen. Azt nem akartuk, hogy minden héten jöjjön ki egy epizód az idők végezetéig. Inkább tavaszi és őszi évadokban gondolkodunk, hogy legyen mit várni. Tervben van, hogy jövünk még évadokkal. Ha épp nem a Sávlekötővel, akkor valami mással biztosan.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bíró Veronika

Évekig konferenciákat szervezett, majd egy hirtelen mozdulattal eldöntötte, hogy újságíró lesz, és elvégezte a MÚOSZ tanfolyamát. Nem sokkal később a 168 Óra újságírója, majd a Népszava online …