„Ha valamiben segítek egy e-kereskedelmi szereplőnek, akkor abból rendszerint én magam is tanulok”

„Ha valamiben segítek egy e-kereskedelmi szereplőnek, akkor abból rendszerint én magam is tanulok”
Nem gondolja, hogy a covid-járvány időszakának az e-kereskedelmi szektor minden szereplője egyaránt nyertese lett volna, ahogy azt sem, hogy protokollokkal lefedhető lenne cége működése. Világítástechnikai webáruházával, a Lumenettel folyamatosan szintet lép, most épp a nemzetközi piacra lépés a cél. Az Ecommerce Hungary elnökeként pedig azt látja, hogy hazai és nemzetközi szinten is küzdeni kell az esélyegyenlőségért az olyan piaci szereplőkkel szemben, mint a Temu. A Példakép díjas Zabari Istvánnal beszélgettünk.

- A beszélgetésünk fő apropója, hogy a Példakép díj e-kereskedelem kategóriájában te lettél a győztes. Mennyire lepett meg, hogy a szakmai grémium előválogatása után a közönség neked szavazta meg ezt a díjat?
- Mondhatni, hogy váratlanul ért, olyan jelöltek voltak mellettem, akik miatt nem gondoltam volna, hogy végül én viszem el a díjat. Láttam rá ugyan némi esélyt, de gondolatban már letettem róla, a másik két jelölt – Fazekas Bálint és Pörzse Norbert – is bőven megérdemelte volna a díjat.

- Mit jelent egyáltalán számodra az, ha valaki példakép? Neked vannak-e példaképeid?
- Nagyon sok ember van, akikre bizonyos szempontból példaként tekintek, többüket a barátomnak is tudhatom, de azt hiszem nincs egy olyan személy, akit kineveznék kizárólagos példaképemnek. Legalábbis ezen még sosem gondolkoztam.

- Ahhoz, hogy te példaképpé válhass, a szakmai grémium téged jelölő tagjának kellett egy indoklást megfogalmaznia, miért is tart méltónak a díjra. Többek között ezt írta: „Néhány év alatt épített fel egy olyan webáruházat, amely a nemzetközi versenytársak közt is megállta a helyét a világítástechnika területén. A webáruház felépítése mellett István rendkívül aktív az e-kereskedelem ismertségének, a vállalatok digitalizációjának terjesztésében”. Ha neked kellene megfogalmaznod, hogy mi a példaértékű a pályafutásodból, mit emelnél ki?
- Az, hogy az e-kereskedelemben aktív szerepet vállaljak és segítsem a vállalkozások, vállalatok digitalizációját egy organikusan jött dolog az életemben, nem terveztem el előre. Ahogy az Ecommerce Hungarynál betöltött elnökségi tagságomat, vagy most már elnöki pozíciómat sem. Ha valamiben segítek egy e-kereskedelmi szereplőnek, akkor abból rendszerint én magam is tanulok, és ezt rettenetesen élvezem.

- Miért épp a világítástechnikában láttál fantáziát annak idején?
- Már gyerekkorom óta rajongtam a világítástechnikáért, mindig is ezzel akartam foglalkozni. Kipróbáltam magam másban is, de végül mindig visszacsapódtam a világításvezérléshez, villamossági kivitelezéshez. Amikor kereskedelemben dolgoztam, akkor is a világítástechnikai területen. 2010-ben volt az a gondolatom, hogy ezen a piacon is az e-kereskedelemé lesz a jövő, akkor indítottam az első webáruházat, bár akkor még többen azt gondolták, hogy ilyesmit a neten nem lehet eladni.

- A mostani sikerek azt igazolják, hogy de, nagyon is lehet. Miért lehettél te már 15 évvel ezelőtt ilyen előrelátó?
- Az volt a tapasztalatom, hogy a világítástechnikai nagykereskedelmi üzletek szűk portfólióval dolgoztak, ha már valami speciálisabbat keresett a vevő, nem tudták kiszolgálni. Ezt a hiányosságot jól orvosolta a webáruházam, most is van legalább 5000 termék az oldalunkon, ami az Amazonnál sem található meg – ezek nagy részét ritkán keresik, de ha mégis, akkor Kelet-Európában egyedül nálunk megtalálják.

- Hogyan emlékszel vissza a kezdetekre? Melyek voltak a legnagyobb kihívások és fordulópontok?
- A véget nem érő tanulásra és felfedezésre emlékszem. Jó szívvel gondolok vissza az Online Marketing Akadémia tananyagaira, amiket beszereztem. Esténként olvasgattam szorgalmasan a 100 oldalas tananyagokat, egy évbe is beletelt, mire mindent a saját igényeimnek megfelelően feldolgoztam, és addigra meg is tanultam alkalmazni a tanultakat.

A másik fontos momentum, ami eszembe jut, hogy a kicsi, mindössze harminc négyzetméteres akkori irodánkban kiraktam egy nagy tévét, amin folyamatosan a Google Analytics valós idejű adatai futottak, az érkező tárgyalópartnerek pedig mindig rácsodálkoztak erre.

- Ha már adatokat emlegetsz … Hogyan lehetne érzékeltetni a cég fejlődését?
- A portfóliónk alakulása szemlélteti ezt legjobban: amikor kezdtük, akkor még LED-fényforrások sem nagyon voltak a piacon, 2014-től vezettük be a lakásvilágítási termékeket, és idővel a termékek mérete és sokfélesége is változott. Így egyre nagyobb raktárhelyiségre volt szükségünk, 30 négyzetméterről indultunk, 2022-ben már 2000 négyzetméteren működtünk. Szinte minden évben előjött a probléma, hogy úristen, megint nem férünk el, megint nagyobb hely kell, állandóan lapszabászok és bútorosok jártak hozzánk, mert folyton átalakításra volt szükség.

- Említetted, hogy kezdetben ki volt vetítve az irodádban a Google Analytics adatsora. Ha összevetnénk azt az adatsort a mostani helyzettel, mi lenne a markáns különbség? Hogyan változott a vásárlóközönség az évek során?
- Folyamatosan nőtt a vevők száma úgy 2020-ig. 2020-ban még olcsón lehetett látogatót szerezni és azóta viszont csak minimális a növekedés, inkább stagnálás van. 2016-ban az ember kirakott egy Facebook posztot, aminek organikusan olyan elérése lett, hogy több ezer látogatót behozott a webshopba – ma már több ezer látogatóért vaskos összeget kell fizetni. Az első egy-két évben eleinte napi 200, aztán jellemzően napi 500 látogatója volt az oldalnak, mostanra ez a szám 10.000 – 20.000 között mozog.

- Mi különbözteti meg a Lumenetet a versenytársaktól?
- Rengeteg energiát öltünk abba, hogy az oldal felhasználóbarát legyen, hogy a vásárló másodpercek alatt megtalálja a számára releváns információkat. A világítástechnika piaca olyan, hogy naponta akár 1000 termék szűnik meg és lesz helyettük új. Ezért én már egy ideje azon a véleményen voltam, hogy nincs jövője egy fizikai világítástechnikai boltnak, mert nagyon nehéz kezelni az óriási változásokat. Viszont a vásárló joggal szeretné látni, hogy hogy néz ki a termék, a gyártói fotók pedig erre az igényre nem jelentenek kielégítő választ. Kerestük azt a megoldást, hogyan lehet jól bemutatni képileg egy világító tárgyat – nem egyszerű, gondoljunk csak arra, amikor egy videóban a háttérben vibrál a tévéképernyő. Komoly stúdiótechnikai, színháztechnikai háttérrel rendelkező szakemberek segítettek kifejleszteni a megfelelő módszert. Most már a munkatársaink 30%-a videókat gyárt a Lumenetnek, pillanatnyilag olyan 8000 4K felbontású videó fut az oldalunkon, amik egy-egy termék böngészésekor elindulnak. Ez az, amivel mi meg akartuk magunkat különböztetni a versenytársaktól.

- Bejött ez a számítás?
- Ha a saját számainkat hasonlítjuk össze a versenytársakkal, akkor azt kell mondjam, igen. Évtizedes versenytársak szűnnek meg létezni, nekünk egyelőre sikerül a felszínen maradni az elmúlt két év építőipari zuhanásának és a tavalyi év Temu által okozott webshopping-letarolás ellenére.

- Utaltál arra, hogy 2019-20 óta nagyon nehéz növekedést elérni az e-kereskedelmi piacon. Mi minden áll ennek a hátterében?
- Menjünk sorban. Először betört a covid-járvány, s bár ezt az időszakot sokan emlegetik úgy, hogy az e-kereskedelem volt a nagy nyertese, én ezt nem mondanám egyértelműen. Lehet, hogy bizonyos termékek jól mentek, mi megküzdöttünk a forgalomért. Kültéri lámpákra vonatkozó kampányt indítottunk, de ott is a földbe leszúrható szolárlámpák lettek kelendők, és tudod miért? Mert nem tudtad kihívni a villanyszerelőt a házadhoz, hogy bekösse az újonnan vásárolt lámpádat, egyedül pedig nem tudtad megoldani. Szóval nem mondanám, hogy nyertesnek éreztük magunkat.

Egy másik probléma, ami nehezíti a növekedést: öt évvel ezelőtt az átlag Google CPC ár 23 forint volt a mi szegmensünkben – jelen pillanatban nyalogatja a 150 forintot. Egészen elképesztő hirdetési árszintváltozás van, ugyanazért a 10 millió forintért teljesen más mennyiségű látogató- és vásárlószámot tudsz elérni. Ugyanez elmondható a Facebook algoritmusváltásairól, ami szintén negatívan hatott a piacra, hogy korábban sokkal nagyobb közönséget el lehetett érni egy-egy organikus poszttal, most már szinte csak akkor, ha fizetünk érte. Egy további szempont, hogy az évek alatt megváltozott a gazdasági környezet, nyűglődik az építőipar, nem futnak be hozzánk sem építkezésekhez kötődő megrendelések, amelyek korábban napi szinten jellemzők voltak. Aztán beléptek a piacunkra a nagyobb multik, változó minőségű szolgáltatással, de ezzel csak nőtt a kínálat, míg a kereslet csökkent.

- Milyen kihívások várnak most az e-kereskedelmi szektorra? A tavalyi évben sokszor esett szó a Temu térnyeréséről – idén is így lesz?
- Nem lesz most sem másként. Mindig, amikor belépett egy új piacra egy nagy cég, mint egy e-cipo, vagy egy mall.hu, akkor vállalhatatlan mértékű marketingbüdzsével, ingyenes kiszállítással operált, hogy vevőt szerezzen. A Temu esetében viszont egy olyan erőről beszélünk, amit nem egy piaci gazdálkodás eredményez, hanem egy állami segítség. Ugyanakkor, ha az Ecommerce Hungary-sapkámat veszem elő, akkor én kifejezetten örülök a Temu-jelenségnek. Voltak már korábban is bátor próbálkozók az európai piacon, emlékezzünk a Wishre például. Nehéz is lett volna felvenni a versenyt az ő áraikkal, ha nekik nem kellett bekalkulálniuk a termékárba az áfát, az iparűzési adót és egy sor más adót – mégis radar alatt maradtak. A Temu olyan bődületes erővel lépett be, hogy már nem maradhatott észrevétlen, nem lehet már szőnyeg alá söpörni azt a problémát, hogy nem oké, hogy nekünk hazai szereplőként vannak fizetési kötelezettségeink, ami egy külföldről érkező versenytársat nem terhel. Én csak azért fizetek elég nagy összeget egy külső tanácsadónak, hogy segítsen bevallani a hulladékkezelési díjamat, ami az árbevételem 5%-a világítástechnikában, miközben a csúcsévben volt ennyi az adózott eredmény. Az Ecommerce Hungary is tett ez ügyben jogi lépéseket, és akkor még nem is beszéltünk a fogyasztók megtévesztéséről. Tenni kell magyar és európai szinten az esélyegyenlőségért, és ennek épp a Temu érkezésével jött el az ideje.

- Ha már a hulladékkezelési díjat említetted … Az e-kereskedelmet egyre gyakrabban éri kritika a csomagolás és a szállítás környezeti hatásai miatt. Hogyan közelítitek meg a fenntarthatóság kérdését?
- Szerintem ezek a felvetések nagyrészt sztereotípiákra épülnek. Sok esetben lényegesen nagyobb az ökológiai lábnyoma annak a vásárlásnak, amikor egyénileg nekiindulunk, több üzletet is felkeresve, mint ha egy futár szállít ki egy nap több mint 100, egymáshoz közeli címekre csomagokat. Ha valami ki van számolva hatékonyságra, gazdaságosságra és ezáltal fenntarthatóságra, az pont az e-kereskedelem. Én azt gondolom, hogy éppen a hagyományos kereskedelem nem fenntartható. Már 2005-ben azt mondta nekem egy német élelmiszer-áruházlánc vezetője, amikor náluk dolgoztam, hogy nincs jövője a hentespultoknak, vagy azoknak a magas belmagasságú üzleteknek, ahol 100 méteren sétálgatsz az ásványvizek mellett – azt az épületet fel kell fűteni, vagy épp le kell hűteni. A hagyományos kereskedelem sok esetben iszonyú hatékonytalan, épp ezért fenntarthatatlan.

- Az infláció és a bizonytalan gazdasági környezet mennyire veti rá az árnyékát az e-kereskedelemre?
- Mi sem vagyunk kivételek, érezni fogjuk ennek hatását. A megoldás a folyamatos hatékonyságnövelés, termékportfólióbővítés, országhatárok átlépésével a vásárlóbázis bővítése. Ha nézzük a világszintű számokat, van olyan ország, ahol már 20% az online kereskedelem aránya. Magyarországon 10% körül mozgunk, tehát van még hova növekedni.

- Tudja-e segíteni a hatékonyságnövelést a mesterséges intelligencia?
- Ha most csak arra gondolunk, hogy mennyire tolta meg a Temut az, hogy magyarul elérhető az egész oldaluk, pedig nyilvánvaló, hogy akik ezzel foglalkoznak, egy hangot nem beszélnek magyarul, akkor egyértelmű, hogy van jelentősége az AI-eszközöknek. A Lumenetnél alkalmazzuk szövegírásra, fotózásnál, és van AI-alapú chatünk is. Elmúltak azok az idők, amikor kettesével veheted fel az új embereket a céghez. Nincs is más választása egy e-kereskedelmi cégnek, ha talpon akar maradni, minthogy alkalmazza az AI-eszközökből azt, amit tud.

- Ha jól gondolom az e-kereskedelemben tevékenykedni élethosszig tartó tanulást jelent.
- Persze. Én reggel a futópadon AI-témakörben hallgatok videókat most már lassan 8 hónapja. Mivel nincsenek ehhez speciális iskolák, igyekszem megtalálni a megfelelő csatornákat, ahonnan felvehetem a tudást, mert arra szükség van. Ügyvezetőként lehet, hogy semmihez sem kell nagyon érteni, cserébe mindenhez egy kicsit. Látni, hogy az AI mire képes, azzal az ügyvezetőnek is tisztában kell lennie.

- A Példakép díjas bemutatkozásodban is kiemelted a szenvedély szerepét, különösen a munkádban. Hogyan tartod fenn ezt a szenvedélyt ennyi év után is? Mi az, ami nap mint nap motivál?
- Fenntartok egy egyensúlyt a munkám és a családom között. Legfontosabb tényezője ennek, hogy határokat húzok, meddig tart a munkám, és mikortól foglalkozok mással – van jónéhány aktív kikapcsolódásom. A motivációmat az adja, hogy úgy gondolom, hogy minden nap lehet valami újat alkotni. Ha valami monoton tevékenységem lenne, amiben nem találnám a megújulást, akkor az megölne. Minden nap szembe jön egy olyan forradalmi változás, ami pont felrúgja azt a mondást, hogy „mi ezt így szoktuk csinálni”. Tudni kell vezetőként felülírni magad, sutba dobni egy megoldást, ha jön egy annál jobb – ez nem szégyen, ezt így kell csinálni. Röviden úgy fogalmaznám meg, hogy a változás lehetősége motivál.

- Ez beillik akár jótanácsnak is kezdő vállalkozók számára. Hogy látod, mit tartogat a 2025-ös év?
- A Lumenettel a külföldi piacra készülünk, ezzel együtt portfólióbővítésre. Logisztikai szolgáltatót is váltunk hamarosan. Ugyanakkor nincs az e-kereskedelemben rögzített protokoll, számolni kell rá, hogy bárhogy alakulhat. Egyszer egy kerekasztalbeszélgetésnél is felmerült, hogy bizonyos helyzetekben mit tenne a cég, hogyan reagálnánk, de ott is elmondtam, hogy nincs rögzített protokollunk, de pontosan tudjuk, hogy kihez forduljunk az adott szituációban.

Ecommerce Hungary szempontjából azt látom fontos célnak idénre, hogy bővítsük a taglétszámot, amihez az kell, hogy több értéket tudjunk kínálni a tagságunknak. Ezen most sokat dolgozunk, azt gondolom, hogy valóban értékes dolog lesz Ecommerce Hungary taggá válni. Ha a nagyképet, a teljes magyar piacot nézem, akkor hiú ábránd lenne azt várni, hogy kétszer ennyi online kereskedő legyen, mint amennyi van, a jelen gazdasági környezetben ennek nincs realitása. Ezért sokkal inkább az az idei cél, hogy a már meglévő magyar e-kereskedőkből minél többen talpon maradjanak.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Ganzler Orsolya

Kommunikációs tanácsadó és PR szakember, aki a média oldalát is jól ismeri. 14 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik. Dolgozott magyarországi kommunikációs ügynökségeknél dolgozott olyan …