
Vágjunk is a közepébe, nemrég indult a Forbes.hu. Milyenek az első tapasztalatok?
– Október 13-án indultunk, de jóval többnek tűnik ez az idő, mint pár hét, ami eltelt azóta (az interjúnk december első felében készült – a szerk.). A vártnál is jobb tapasztalatink voltak: az első harminc napban több mint 200 ezer egyedi látogatót vonzottunk.
– Hogy dolgoztok?
– A print magazinok és online szerkesztőségeik ritkán működnek együtt jól. A rengeteg online hírt töltő „droidok” és az inkább nagyobb, összetett anyagokat író magazin újságírók közt a napi gyakorlatban éles határok vannak. Nálunk mindenki mindent csinál, nem akartam, hogy kettészakadjon a szerkesztőség.
– A gyakorlatban ez hogy működik?
– Felvettünk még két új kollégát, Nagy Zsoltot, aki régóta dolgozott külsősként nálunk és Laza Bálintot, aki korábban az Indexnél volt. Ők nem online-os hírszerkesztők, hanem teljes értékű Forbes munkatársak lettek, közben pedig a szerkesztőség többi állandó munkatársa közt is felosztottuk a heteket, mikor, ki felel a tartalomért. Az online-ért, mint külön termékért felelős szerkesztő pedig Zsiborás Gergő lett.
– Üzletileg beválik a Forbes.hu?
– Igen, már rövid távon önfenntartó lett a forbes.hu. Az első hetekben sikerült két partnerrel szponzorált natív együttműködést kialakítani. Az első az Asus volt, közösen tettük közzé a Legbefolyásosabb közösségimédia-arcok listáját. A másik partnerünk pedig az Audi lett. Az autógyártó egy új modelljét az „untaggable” gondolattal vezeti be, ami kiválóan illeszkedik a szintén közösen létrehozott „nohashtag listához” az oldalon.
– Beszéljünk a magazinról is. Emlékeim szerint 1-2 éve volt egy nehezebb időszak. Most hogy állnak a dolgok?
– Én nem emlékszem ilyenre, talán csak arra, hogy az első időkben óvatosan terveztünk a tulajdonosokkal együtt. Talán én is kevéssé voltam optimista egy teljesen új modellel, miközben a szlovák tulajdonosunk, Peter Barecz kiválóan vette észre a piaci rést három éve, az indulásunkkor. Ma viszont már 14 ezer feletti auditált példányszámnál járunk, ami egyértelmű siker.
– Össze lehet foglalni egy mondatban a lap hitvallását, fő irányvonalát, hogy pontosan melyik piaci rést találtátok meg?
– Valahogy így foglalnám össze, ha nagyon tömören kellene: a Forbes sikersztorikat mesél magyar vállalkozókról. De annyival azért kiegészíteném, hogy nemzetközi történetek, egyéb cikkeink, magazinos tartalmaink, valamint tematikus kiadványaink is vannak.
– Melyek ezek?
– Egyik az anyacégünk fő kiadványa, a tavasszal megjelenő Világ milliárdosai, amely 11 ezer példányban kelt el idén itthon, de életmód magazinunk a Forbes Life is fontos, most jelent meg először novemberben. Informatikai kiadványunk a Kód, amelyből már megjelent kettő, az egyik az Informatikai Vállalkozások Szövetségével, a másik pedig a KPMG-vel közösen. Jövőre újra megjelenik a Forbes Gazda, a mezőgazdaságra koncentráló tematikus kiadványunk is.
– Ha már itt tartunk, a magazinra sokan úgy tekintenek, mint egy fővárosi elit lap. E szerint nem döntően a pesti belvárosi és a bel-budai közönség olvassa?
– Vidéken is vannak szép számmal sikeres vállalkozók, illetve az ő történeteikre kíváncsi olvasók. A lap vásárlóinak mintegy fele nem fővárosi.
– Az online és a print mellett a rendezvények jelentik a harmadik lábat. Mennyire működnek ezek?
– A legutóbbi őszi Forbes Flow üzleti fesztiválon, az Akvárium Klubban már több mint 700 fő vett részt, három színpadon egyszerre zajlott a rendezvény. De tavasszal is mindig tartunk Flow-t, és 2016 eleje óta Kilövés néven a havi lapindító eseményeink is vannak, amelyre rendre 100 fő volt kíváncsi.
– Üzletileg ez megéri?
–Csak akkor csinálunk meg egy eseményt, ha az anyagilag megéri, ha a támogatók, a szponzorok is látnak benne fantáziát. Az is fontos, hogy sokan jegyet is vesznek.
– Terveztek újdonságokat 2017-ben?
– Események terén a Be Better Day önálló esemény lesz. Ez egy önfejlesztéssel, coachinggal foglalkozó színpad volt eddig a Flow keretében, de alig fértek be az emberek a terembe, ezért úgy döntöttünk, hogy külön eseményként megszervezzük.
– Hogyan, hány fővel működik a magyar Forbes?
– Velem együtt hét főállású újságíró állítja elő a lapot és a forbes.hu-t. Emellett számos külsős szerzőnk, fotósunk is van, és persze a lap előállítására – művészeti vezető, tördelés, korrektúra – is van egy dedikált, kis csapat. A magyar kiadót Kocsis Attila vezeti, aki az üzleti részért felel. Nemrég, az online indulásával egy időben felvettünk egy kifejezetten webes világban jártas online specialistát, Gáll Szabolcsot, aki a klasszikus kiadói értékesítésen túl főként a natív együttműködések kialakításáért és megvalósításáért, az online feladatok összefogásáért felel. Minderre a bővülésre azért is van lehetőségünk, mert az elmúlt három évben folyamatosan nyereséges volt a működés.
– Ebben az eredményben az újságírók munkája mennyiben van benne?
– Mi állítjuk elő a terméket, amit az üzleti oldal ad el. Részben a hirdetők, részben az olvasók felé. Ez egy csapatmunka, amit mi nap mint nap átélünk és hagnsúlyozunk. Ugyanakkor nincsen átjárás a tartalmat előállítók és az értékesítés közt. Ezen a téren kifejezetten konzervatívak vagyunk.
![]() |
Fotó: Orbital Strangers |
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!