Ezt az információt Zuckerbergtől sem lehet megvenni

Ezt az információt Zuckerbergtől sem lehet megvenni
Jön a Be Social Nagy Facebook Körképe, amiben a magyar felhasználó vallott. Joanelli Tamással, a cég ügyvezetőjével beszélgettünk a reklámozásról és a leggyakoribb hibákról, amiket elkövethetünk A közösségi oldalon.

Joanelli Tamással szeptember 25-én, kedden találkozhatnak az Internet Hungary konferencián, Siófokon két alkalommal is. Előadásának címe Mondd, te kit választanál?, majd a Miképpen lehet a Google és a Facebook áraival versenyezni? című kerekasztalbeszélgetésen vesz részt, ahol a most tárgyalt tanulmány második felvonását fogja bemutatni, amelynek a kérdéseit az alábbi linken lehet kitölteni: https://www.surveymonkey.com/r/hogyanfacebookozol.

Szeptember 18-án hozza nyilvánosságra a Be Social a Nagy Facebook Körkép eredményeit és elemzését. Miért kell egyáltalán megkérdezni az embereket, hiszen ott van minden adat Zuckerbergéknél, csak meg kell venni.

Ha viccesen akarnék válaszolni, akkor azt mondanám, hogy azért, hogy ne kelljen fizetni Zuckerbergnek. De igazából azért gondoltunk rá, hogy végzünk egy szélesebb körű felmérést a hazai közösségi média használatról, mert így olyan – olykor számunkra is meglepő – információkhoz juthattunk, amiket egyébként semmilyen formában nem érhettünk volna el. A Facebook nem ad ki ilyen információkat, még pénzért sem.

Milyen témák köré épültek a kérdéseitek?

Szerettük volna alaposan körül járni az emberek közösségi média használati szokásait. Ezért 29, gyorsan megválaszolható kérdést tettünk fel több témakörben. Egyrészt szerettük volna megismerni, hogy az felhasználók tartalomfogyasztóként hogyan használják a közösségi csatornákat. Egy másik kérdéscsoportban arra voltunk kíváncsiak, hogy tartalom előállítóként mennyire aktívak. Azt is igyekeztünk megtudni, hogy mennyire hatékonyan érnek el a cégek a felhasználókhoz: megkérdeztük a válaszadókat, hogy mennyire fogadják be a márkáktól érkező tartalmakat. Végül pedig a tudatos használatra voltunk kíváncsiak: mennyire vannak tisztában az emberek bizonyos alapvető biztonsági kérdéssel: tudják-e, hogyan lehet szabályozni, kik látnak egy közzétett tartalmat, ismerik-e a hirdetés elrejtés funkciót, stb. Tanulságos eredményeket kaptunk, sokat tanulhatunk belőle.

Miért ezeket a témákat jártátok körül? Milyen gyakorlati haszna lehet egy ilyen felmérésnek?

Azt gondolom, hogy a beérkezett válaszok alapján máris picit jobban értjük, hogy milyen érzékeny témák vannak a közösségi oldalakon. Alaposabb betekintést kaptunk a generációk tartalomfogyasztási és előállítási szokásairól, és jobban látjuk, hogy hogyan tudjuk megszólítani a különböző célcsoportokat. Nagyon hasznos egy ilyen felmérés abban is, hogy megtámogasson egy koncepciót, elképzelést, amiben egy hirdető esetleg bizonytalan. Ügynökségként nagy hasznát vesszük a kapott adatoknak, de úgy gondoljuk, hogy minden olyan cég számára hasznos információkat nyújtunk, akik a közösségi marketinget használják eszközül a reklámozásban.

A Nagy Facebook Körkép bemutatása után egyből újabb felmérésbe vágjátok a fejszéteket, amit az Internet Hungaryn egy kerekasztal-beszélgetésen mutattok be. „Mi maradt le?”

A kapott válaszok alapján máris látszik, hogy vannak témák, amiket érdemes picit alaposabban körbejárnunk. Kaptunk olyan válaszokat, amiket szeretnénk egy következő körben egy picit kifejtősebben kielemezni, ez azt jelenti, hogy 12-13 újabb kérdéssel fókuszáltan erre a témára fordulunk rá (amit itt lehet kitölteni). Első körben a felhasználók hirdetésekhez és márkák kommunikációjához való viszonyát szeretnénk picit alaposabban feltárni és az eredményekről fogunk beszélgetni az Internet Hungary konferencián.

A Be Socialről sorra jelennek meg a hírek, hogy a legnagyobb hazai vállalatok és világcégek is rátok bízzák a közösségi médiában való jelenlétüket. A Facebook is nagyok játszótere lesz, mint a hagyományos médiák?

Kétségtelenül az utóbbi pár hónapban leginkább nagy cégek tiszteltek meg minket azzal, hogy ránk bízták a közösségi kommunikációt, de partnereink között vannak kkv-k is, akik pont annyira fontosak számunkra, mint a nagy világcégek. Meggyőződésem, hogy a Facebook továbbra is az a felület, ahol a kis cégek is érvényesülhetnek, kellő kreativitással és jóval kisebb költségvetéssel, mint az offline platformokon.

Mi a legfontosabb egy kkv számára, hogy sikeres legyen?

Három dologban tudnám egyszerűen összefoglalni: kreativitás, pénz és türelem. És ahhoz, hogy a pénzigény ne legyen elviselhetetlenül magas, elengedhetetlen a kreativitás, viszont ami mindenképp kell, az a türelem. A legtöbb kkv ott bukik el az online kommunikációban, hogy nem érti igazán, hogyan működik ez a felület. Nincs kreatív ötlete, amivel kitűnhetne a reklámzajból, vagy ha van, akkor sem tudja, hogy kéne azt hatékonyan átültetni social kommunikációra. Kevés pénzből próbál meg nagy eredményeket elérni, ami ma már szintén nagyon nehéz, már-már lehetetlen küldetés. És a türelem, ami szinte soha nincs meg: egy közösségi kommunikáció igazából 6-9 hónap alatt tud felépülni, a hosszútávú eredményekhez az építkezésre is idő kell.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Lóska Márton

Fiatal voltam és kellett a pénz, ezért relatíve korán beszálltam az internetes újságírásba, ami folyamatosan változott az évek alatt, ahogyan a net is (emlékeztek még a Facebook előtti időkre?!). Most …


Címkék: Be Social, Facebook