Egyedi megjelenésű termékkínálat, szakmai elismerések sorozata - minden, amit a Lumenetről tudni akartál!

Egyedi megjelenésű termékkínálat, szakmai elismerések sorozata - minden, amit a Lumenetről tudni akartál!
Az e-kereskedelemi szektor az elmúlt két év egyik legdinamikusabban növekvő ágazata, csak hazánkban 30%-os bővülés tapasztalható. A magyar piac mára eljutott abba a fázisba, amikor a vásárlók egyre kevésbé árérzékenyek, inkább a minőséget részesítik előnyben. A kereskedők csak abban az esetben lehetnek sikeresek, ha folyamatosan fejlesztenek a versenyképesség érdekében, és az árak alacsonyan tartása helyett a szolgálatás minőségén javítanak. A kihívásokra és a lehetséges megoldásokra Zabari István, a Lumenet alapító-tulajdonosa és az Ecommerce Hungary alelnöke, illetve Perényi András, a Webshippy kiszervezett logisztikai cég ügyvezetője hívta fel a figyelmet.

A szakmában sokak számára ismert és elismert a Lumenet neve, hiszen számtalan szakmai díjat kaptatok már, illetve Te magad is rendszeres előadója vagy az e-kereskedelmi rendezvényeknek. De hogyan indult a mai Lumenet?

2012. nyarán egy hosszas baráti sörözéssel indult a történetünk, amikor úgy döntöttünk, hogy az akkor már sokéves világítástechnikai kereskedelmi tapasztalatunkat felhasználva webáruházat nyitunk. László barátommal azt láttuk, hogy a hagyományos világítástechnikai kereskedelem a standard termékek még olcsóbban való értékesítésének bűvköre körül forog, és a speciálisabb igényeket szerintünk rosszul szolgálják ki a kereskedők. A koncepció az volt, hogy minél szélesebb körű, de szakmailag megkérdőjelezhetetlen minőségű termékeket kínáljunk jövőbeni vásárlóinknak. Akkoriban a világítástechnikai gyártók nem igazán hittek abban, hogy termékeiket lehetséges interneten is eladni és az évtizedes múlttal rendelkező hagyományos kereskedők sem fogadták kitörő örömmel az újítókat. Természetesen a legnagyobb kihívás a vásárlói bizalom elnyerése volt. Kitartóan hittünk azonban abban, ha becsületesen dolgozunk, annak előbb-utóbb meglesz az eredménye.

Nem is voltak akkor versenytársaitok?

Azokban a prémium márkákban, amit mi terveztünk online értékesíteni, nem volt erős verseny, viszont az ár miatt kereslet is kicsi volt azon termékekre. Ez még a LED technológiai korszak hajnalán volt, melyhez a nagy gyártók a rengeteg tesztelés, fejlesztés és még kiforratlanság miatt lassan nyúltak hozzá, az eredmény pedig drága volt. Ekkorra viszont a távolkeleti, alacsony minőségű termékek ellepték a piacokat. Az igazi kihívásunk tehát az alacsony árak iránti jogos fogyasztói elvárás volt.

Hogyan tudtatok mégis növekedni?

Az első perctől fogva kizárólag minőségben akartunk utazni, ez ma sincs másképp. Ma is csak úgy kerülhet fel egy új termékkör oldalunkra, ha előtte világítástechnikai tanácsadó kollégáink letesztelték, jóváhagyták azt, értékesítés közben pedig folyamatosan ellenőrizzük a minőséget. Ha több negatív visszajelzést kapunk egy termékre, azt visszavásároljuk és befejezzük értékesítését. Kollégáink megszállottan kutatják Európaszerte az új, innovatív világítástechnikai termékeket, a kiváló ár/érték arányt és a megkérdőjelezhetetlen minőséget figyelembe véve. Látva azt, hogy akkoriban árban (ma már ebben is képesek vagyunk) versenyképtelenek vagyunk a dömpingtermékekkel, így szolgáltatásban és alacsony minőségű termékek esetében vállalhatatlan garanciális vállalással kezdtünk el versenyezni. Nagyságrendileg akkoriban 500-1.000 Ft körül mozgott egy noname termék, viszont a általunk értékesített Osram, vagy Philips LED fényforrás akár 3-4.000 Ft is volt, így azt vállaltuk, ha meghibásodik a jótállási 2-5 éven belül, saját költségen küldünk érte futárt, aki viszi az új csereterméket is.

Bevált és ma is van ilyen szolgáltatásotok?

Akkoriban bevált, minden évben 30-50%-ot növekedett a forgalmunk. 2019-ben a Financial Times összesítése alapján a Lumenet Kft. egyike volt Európa 1000 legdinamikusabban növekvő vállalkozásainak. Ugyanakkor az otthongarancia szolgáltatásunkat kivezettük, hiszen ma már akár 199 Forinttól elérhetők oldalunkon márkás, minőségi LED fényforrások.

Más szakmai elismeréseken túl, többször kaptatok Év Honlapja díjat, mely díj a leginkább felhasználóbarát, legszebb megjelenésű honlapokat díjazza. Ha valaki ellátogat a Lumenetre, valóban egy teljesen egyedülálló megjelenésű termékkínálatot és letisztult oldalt talál. Ez az igényesség tudatos?

Az igényes és minden vásárlói igényt kielégítő megjelenés az első perctől fogva tudatos, mindig csak a pénztárcánk szab neki határt. A 2016-os márkanév-váltásunk arculatát már Magyarország talán legtöbb szakmai díjat elnyert grafikus stúdiója készítette, hogy az elérhető technológia lehetőségek tekintetében legkorszerűbb, legletisztultabb, legjobb élményt biztosító weboldalt nyújtsuk vásárlóinknak. Rengeteg munkaórát töltünk a legapróbb részletekkel a tökéletes vásárlási élményért: csak a legutóbbi – 2021-es ráncfelvarráson - grafikus, frontend fejlesztő, backend fejlesztő, műszaki tanácsadó, adatbázis kezelő, ux designer, tartalomkészítő, vállalatirányítási rendszer fejlesztő, világítástechnikai tanácsadó kollégák több mint egy éven keresztül dolgoztak, összesen mintegy 3.000 munkaórában.

Folyamatos fejlesztés eredményeként egyre több termék esetében látható a gyártói valós idejű készlet. Ez azért nagyon fontos, mert egy különlegesebb csillár esetében értelmezhetetlen szó a forgási sebesség, így gazdaságosan nem tartható saját raktáron. Természetesen saját – illetve hamarosan a Webshippy – raktárban mintegy 100.000 termék azonnal elérhető, de a kínálatunkban szereplő immár több mint 35.000 fajta világítástechnikai terméket képtelenség folyamatosan nagy mennyiségben raktáron tartani. A gyártói adatkapcsolatok eredményeként vásárlás előtt szinte napra pontos információt kap a vásárló a saját és a gyártói készletről is, így előre láthatja, mikor kapja meg a terméket. Természetesen a fejlesztés jóvoltából a gyártónál és a Lumenetnél sem elérhető termékek azonnal lekerülnek oldalunkról, így minimálisra szorul a későbbi szállítási probléma.

A beszállítóitok ilyen jó minőségű fotókkal látnak el, vagy Ti készítitek?

Szakemberként látva azt, hogy a gyártói termékfotók gyakran nem pontosan adják vissza egy termék valódi megjelenését, 2020-ban nagy fába vágtuk a fejszét: egy csarnokot felújítva egy 180 m2-es fotóstúdiót alakítottunk ki, ahol új eszközeinkkel akár 4K minőségű videót készítve tudjuk oldalunkon megmutatni például egy mennyezeti lámpa megjelenését működés közben.

A gyártók által rendelkezésre bocsátott fotók tervezőasztalon készülnek (renderelt fotók), így a fogyasztó nem tudja elképzelni, miképp fog az adott lámpa mutatni az otthonában. Tíz éves működésünk alatt már több tízezerszer kaptunk olyan vásárlói visszajelzést, hogy élőben szeretném látni, milyen fénye van. Persze a gyártók nincsenek könnyű helyzetben, hiszen egy működő fényforrást nem kis kihívás nagy felbontásban úgy levideózni, hogy a fényforrás és a kamera interferenciája ne tegye tönkre a képet, illetve fotózásnál is egyedi stúdió eszközt igényel, hogy egy világító tárgyat fotózva ne legyen vaksötét a környezet a fotón. Magyarország meghatározó színházvilágítás és stúdióvilágítási szakembereinek tanácsaival felépített stúdiónkban immár valós környezetben úgy tudjuk a lámpákat megmutatni, hogy pontosan látja a vásárló, hogyan néz ki a valóságban, azaz hogyan nézne ki az otthonában.

Azt gondolom, hogy ez volt pályafutásunk legjobb döntése, mely alapjaiban kezdte megváltoztatni jelenünket és jövőképünket. Ma már látjuk, hogy a Lumenet fő produktuma nem az, hogy az áru beérkezésétől a csomagolásig mi akarjunk ellátni minden folyamatot, hiszen mindenben nem tudunk legjobbak, de még talán csak jók sem lenni. Az elmúlt években be kellett látnunk, hogy minden szezonban megbuktunk logisztikából, annak ellenére, hogy a nyereségünk jó része többek között logisztikai fejlesztésbe ment - csak 2021-ben bő nettó 30 milliót költöttünk erre a célra - ezzel párhuzamosan folyamatosan megoszlott a fókuszunk és nem tudtunk arra figyelni, amiben a legjobbak tudunk lenni.

Tényleg ilyen sokat számít a fotó?

Kedvenc példám erre egy olyan lámpa, amiből a gyári fotóval évi (!) negyven darabot adtunk el több éven keresztül. Miután elkészítettük a képeket róla, két hónap alatt elment ezer. És csak azért ennyi, mert a gyártó nem tudott többet küldeni, hiszen egyszerre megvásároltuk az éves európai fogyását.

Ennyire csak a kép számít? A műszaki adatok nem érdeklik a vásárlókat?

Kicsit olyan ez, mint az IKEA: nem a műszaki jellemzőket keresik ott a vevők, hanem a dizájnt, az életérzést, a jó árakat. A műszaki adatokat minél egyszerűbben és átláthatóbban kell tudni megadni. Több évvel ezelőtt olvastam egy tanulmányt, miszerint egy webshopban árult mosógépnél a látogatók nagy része nem a műszaki adatokban nézi meg a mosógép fordulatszámát, hanem a mosógép betöltő nyílásának részletfotóján.

Hova kellenek a jó képek, a honlapra vagy a hirdetésekbe? Hol érdemes reklámozni?

Mindkét felületen kiemelten fontos a jó minőségű kép, sőt egyre inkább a videó. A hirdetések esetében az online megoldások egy folyamatosan változó arányú kombinációját használjuk leginkább. Az offline hirdetések hatékonysága véleményem szerint egyre inkább visszaesett az elmúlt években. Korábban többször használtunk óriásplakátot, legutóbb idén év elején közel ötszáz plakáttal jelentünk meg Budapesten, jelentős rádiós, szórólapos, natív médiamegjelenésekkel kiegészítve. Korábban az offline, főleg a tévés hirdetésekről azt gondoltuk, hogy ha erre lesz forrásunk, az lesz a Szent Grál. Ma már úgy látom, hogy Facebook, Google, vagy éppen TikTok kampány esetén nagyobb megtérülés érhető el. Az eredményességet a jó célzási lehetőségek nagyban növelik, így akik nem tömegtermékeket árulnak, a hagyományos médiafelületek nélkül is hatékonyan tudnak ma már csak digitális felületeken reklámozni.

Hol milyen kép működik? A honlapra és az online hirdetésre is ugyanaz kell?

Mi csak alapképként három képet készítünk és töltünk fel, ebből a fehér hátteres vízjel nélkülit olyan platformra küldjük, ahol ez az elvárás, például a partner shopoknál. Vízjeles fehér háttereset küldünk az árösszehasonlító oldalakra, ahonnan mások is könnyen lementhetik. Vízjel nélküli, lehetőleg enteriőr háttereset küldünk például a Facebook hirdetések felé, ahonnan nem lehet lemásolni, viszont jobban konvertál a saját stúdióban készült fotó. És természetesen van olyan platform is, ahova enteriőr hátteres, de vízjeles képet küldünk. A már stúdiónkban feldolgozott termékek esetében oldalunkon további 10-20 részletgazdag fotó és egy 4K termékvideó is elérhető az adott termékről. Hogy mely platformon, mely képtípus működik jól, annak kiismerése az e-kereskedői munka fontos része. A fotózás és a videózás költséges és munkaintenzív. Jelenleg nálunk 6 munkatárs főállásban dolgozik a stúdióban, viszont úgy gondoljuk, hogy hosszú távon ez a legjobb, legbiztosabb befektetésünk. Amint a Webshippy átveszi tőlünk a logisztikai terheket, itt szeretnénk leginkább fejleszteni.

Hol tart most a Lumenet?

Ma már végtelenül büszkék vagyunk arra, hogy olyan nagyszerű csapatunk van, ahol mindannyiunknak szenvedélye a minőségi világítástechnika. Odaadásunknak köszönhetően eddig közel 12 millió látogatónk, már több mint félmillió rendeléssel szavazott nekünk bizalmat. Odafigyelésünket a szakma is díjazta, mára az e-kereskedelem szinte minden díját megnyertük. Eközben minden általunk forgalmazott világítástechnikai gyártónak a legnagyobb hazai e-kereskedői, több esetben pedig disztribútorai lettünk.

Mi a működési elvetek és az hogyan változott az elmúlt évtizedben?

10 év alatt nagyot fordult velünk a világ, hiszen egy évtizeddel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy egy vásárló az interneten rendeljen meg egy csillárt. Eközben ma az a legfontosabb kérdése, hogy hogyan kaphatja meg a számára legkényelmesebb szállítási móddal, a leggyorsabban rendelését. A célunk az első perctől fogva az volt, hogy az online világítástechnikai piac úttörői legyünk, ezért nyereségünk nagy részét a mai napig fejlesztésekre fordítjuk. Minden fejlesztésünk alapelve, hogy a vásárlóink fejével gondolkozzunk: mi lenne az elvárásunk, ha mi vásárolnánk a Lumeneten? Válogatott termékkínálat, előre számítható szállítási nap, megnyugtató garanciák, segítőkész ügyfélszolgálat, szaktanácsadás országosan elismert világítástechnikai szakemberektől, kiváló minőségű termékfotók, döntést segítő termékvideók, bármely eszközről kiváló vásárlói élményt nyújtó weboldal? A vásárlónak melyik fontos?

Nekünk mind fontos.

A Lumenet 5 éve jelen van Szlovákiában is. Mik az eddigi tanulságok?

A külföldi terjeszkedés csábító ötletekor azt kellett végiggondolnunk, hogy a hazai működésünkből mit tudunk a másik országban reprodukálni, és szükség van-e a jelenlétre. Amikor mi elindítottuk a szlovákiai cégünket annak az az egyszerű oka volt, hogy amíg itthon egy kisebb csomagot 600 forintért szállítottak ki a futárcégek, ha ugyanezt a határtól csak 5 km-re küldtük, már ugyanez 2600 forintba került – így nem lehet versenyezni. De ennek ellenére nem gondoltuk, hogy a hazai működésünket teljes egészében le tudjuk képezni az érsekújvári székhelyünkön. Ott nincsenek szakembereink, akik ipari világítási rendszereket tudnak tervezni, és ezt el kellett tudunk fogadni. Ma már látjuk, hogy az online kereskedelem egy centrális játszótér, egy központban kell folyamatosan gyors és minden területtel összehangolt döntéseket hozni, ezért hamarosan felszámoljuk szlovák cégünket és innen fogjuk üzemeltetni a megújuló (az évek alatt a magyar redesignokat se tudta lekövetni egy önállóan működő oldal) szlovák oldalt a Webshippy bevonásával.

A legnagyobb tanulság az elmúlt évek külföldi működésével kapcsolatban, hogy rájöttünk, teljesen tévúton járunk. És nem csak a szlovák működésben, hanem bizonyos tekintetben az itthoniban is. Az elmúlt években itthon mindent akartunk csinálni és mindennek meg akartunk felelni. Egyedi projekteket kezeltünk, üzletet üzemeltettünk, melyek okán szóba se jöhetett kiszervezett logisztika, közben pedig elvesztettünk a fókuszt a „fő termékünkről” a világítástechnikai szakmai tudásról. Pár hónapja még azt terveztük, hogy az ősztől innen induló szlovák szállításhoz szükségünk lesz legalább 10 új tervezésű csomagoló asztalra, egy 30 méter hosszú automata szállítószalagra, egy raklap fóliázóra, egy alvállalkozóra, aki délutánonként felveszi itt a csomagjainkat és kiviszi egy szlovák depóba és még ki tudja, mi mindenre. Aztán Vorobcsuk Zoli elhívott egy ebédre és egy üzemlátogatásra és pár napon belül elkezdtünk mindent másképp látni. Miért akarnánk olyan terheket a vállunkra venni, amiben sosem leszünk legjobbak, de talán még csak jók se? Ugyanakkor kézifékként fékeztek a tovább gondolkodásban a saját megkérdőjelezhetetlennek hitt elveink, miszerint a bolt, a saját szállítás, a vonalkód nélküli termékek szükségessége megkérdőjelezhetetlen és mérlegelni sem érdemes.

Kiszervezett logisztikával már elégedett barátaink (Tóth Zoltán: tok-shop.hu /medenceorias.hu, Csereklei Zoltán: pelenka.hu, Kobza András: lifestyleshop.hu) a Zolival történt megbeszélésünk után azt mondták: számold ki, mennyibe kerül neked az, amit eddig számolni se voltál hajlandó!

Pénzügyi vezetőnkkel és nagyszerű munkatársainkkal hetekig ki se bújtunk a táblázatokból. Kiszámoltuk minden problémás termék árrését évtizedes múlttal, elemeztük az összes működési költséget, jövőképet modelleztünk a különböző működési módok mentén. Éppen mire kész lettünk, beérkezett a bekért három logisztikai szolgáltató ajánlata és ezzel elérkezett az igazság pillanata is: ha a következő évtizedekben is a világítástechnikai e-kereskedelem innovátorai szeretnénk lenni, most fel kell adnunk sok olyan dolgot, amiben szentül hittünk, és alapjaiban újra kell gondolnunk a működésünket.

Cziráki úti boltotok elég látogatott, hiszen naponta 100-200 vásárló látogat el hozzátok. Az igazság pillanata alatt azt érted, hogy megérheti feladni ezt azért, hogy ki tudjátok szervezni a logisztikát?

Az igényeket figyelni kell, de nem szabad, hogy eltérítsenek teljesen a stratégiánktól. Anno a Fogarasi úton átvevőpontot nyitottunk, ami szándékaink ellenére kiskereskedelmi üzletként kezdett egyre inkább működni. Mivel könnyen elérhető volt tömegközlekedéssel, sokan bejöttek, és akár egy-egy izzóval kapcsolatban kértek tanácsadást. De ez nem éri meg: a Lumenet árrése nem arra volt kitalálva, hogy néhány száz, vagy ezer forintos vásárlásokkal töltsön 15-20 percet egy szakemberünk. Amikor kiköltöztünk erre az ipartelepre jelentősen visszaesett ez a forgalom, majd pár év alatt ismét megnőtt. Ez egyfelől jó és őszintén szólva a második gyermekem a boltunk, mégis be kellett látnom, hogy mi egy webáruház vagyunk és abban szeretnénk a legjobbak lenni. Ha ennek az az ára, hogy feláldozzuk a boltunkat, hosszútávon racionális döntés megtenni.

Miért a Webshippy nyert a három ajánlatból? Ár?

Ár tekintetében sem volt rossz az ajánlat, viszont ahogy elkezdtem beszélgetni Zolival, kirajzolódott, hogy rengeteg kapcsolódási pontja van cégjeinknek. Egy pár nap múlva azt vettük észre, hogy mindennap valamelyikünk hívja a másikat egy újabb ötlettel. Mi a világítástechnikai online aggregátoraivá szeretnénk válni Magyarországon, vagy akár a régióban, de képtelenek vagyunk ehhez logisztikai skálázhatóságban felfejlődni. Zoliék pedig részint ilyen partnereket is keresnek, részint szükségük van mind arra a szakmai tudásra, amit az elmúlt évtizedben a törékeny áruk kezelésével kapcsolatban megtanultunk. Óriási kapcsolódási pont még a belső Marketplace, mely segítségével a jövőben számos hazai és külföldi e-kereskedő tud befektetés nélkül értékesíteni reményeink szerint pár éven belül százezressé duzzadó prémium világítástechnikai termékkínálatunkból.

Egy új shopnak kiszervezett logisztika mellett dönteni már kézenfekvő döntés, de nektek 10 év működés után feladni elveitek nem kevés részét óriási vállalkozás. Nem tartasz a változástól?

Annak idején oldalunk vilagitas.eu néven indult, ezt nevet váltottuk a ma már európai védjeggyel rendelkező Lumenetre. Kétszer váltottunk cégnevet, háromszor költöztünk, most fogunk negyedszer, amikor visszaadjuk bérleményünket és egy saját irodába költözünk Csömörön. Háromszor váltottunk már könyvelőirodát, legalább hatszor lecseréltük futár partnerünket és szintén legalább négyszer bankkártyás szolgáltatónkat. Kétszer váltottunk bankot és legalább négyszer frissítettünk arculatot. Azt gondolom, hogy az e-kereskedelem a változásokról szól. Ha egy e-kereskedő a területén a legjobb akar lenni, akkor folyamatosan be kell látnia a változás szükségességét és képesnek kell lennie felülírnia korábbi döntését.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!