Bogdan Colceriut újítónak, a román Elon Musknak tartják, miután több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a román startup ökoszisztéma területén. Többek között Románia vezető video streaming szolgáltatása, a Trilulilu és Románia legnagyobb online könyvesboltja, az Okian társalapítója, másrészt mint Románia első pre-seed fázisra fókuszáló start-up accelerátora, a Risky Business társalapítója. Jelenleg a néhány éve alapított e-logisztikai cég, a Frisbo Közép- és Kelet-Európa legnagyobb lefedettséggel rendelkező intelligens e-fulfillment platformját működteti, szemléletével és innovatív megoldásaival az európai terjeszkedésén keresztül alakítja át a logisztikai piacot.
Izgalmas élettörténetet tudhat magáénak, sok kérdéssel is bombáznám, de legelőször mondja már meg nekem, mi az a fulfillment platform?
(Nevet) Amúgy nem túl bonyolult a magyarázat: az e-fulfillment egy olyan szolgáltatás, amelynek révén egy szolgáltató átveszi a megrendelések teljesítésének teljes folyamatát egy webáruház nevében, a raktározástól kezdve a megrendelések felvételén át a csomagolásig és a kiszállításig vagy akár a weboldal kezeléséig, a rendszerek felhőalapú menedzsmentje, a jelentéstétel és a megrendelések nyomon követése alapján. Az e-fulfillment kiszervezésének fontos előnye tehát a működési költségek jelentős csökkentése. Még egyszerűbben fogalmazva, mi együttműködést kötünk az online kereskedelmet folytató cégekkel és átvesszük tőlük az összes feladatot, amelyet egy platformon keresztül bonyolítunk le.
Mindehhez nem kevés erőforrásra van szükség, ugye? Ha jól tudom már elég komoly hálózattal rendelkeznek.
Jelenleg több mint 20 logisztikai központunk van Magyarországon, Németországban, Lengyelországban, Romániában, Szlovákiában, Csehországban, Bulgáriában, a Moldovai Köztársaságban és Chilében. Szóval, bent vagyunk az uniós országokban és további tervünk, hogy az Egyesült Királyságban is kialakítsunk raktárhálózatot, de a Brexit miatt ezt egy picit nehezebb lesz megvalósítani, mert megváltoztak a szabályozások.
Egyébként a cég több mint 200 online kiskereskedőt szolgál ki és együttműködünk a régió összes jelentős e-kereskedelmi platformjával és piacterével, mint például az eMag, az Amazon a Shopify, a WooCommerce, a Magento, az Allegro és a Channeladvisor. Továbbá ügyfeleink között szerepel még a Xiaomi hivatalos magyarországi és romániai képviselője, a foodpanda, a Bitdefender, az Aosom, a Morphy Richards, a Meli Melo és az Intercars is. Azzal, hogy integrált raktárhálózatot biztosítunk az online kereskedők számára, sikerült könnyen elérhetővé tennünk a szomszédos és távoli piacokat is.
2019-ben 1,2 millió euró értékű befektetésüket a GapMinder Venture Partners által vezetett körben szerezték, s most 2021-ben 2 millió dollár összegű befektetés érkezett az Eleven Ventures által vezetett befektetési körtől, amelynek tagjai között található például a GapMinder Ventures, a RocaX és a Neogen. Milyen terveik vannak a tőkeinjekciónak köszönhetően?
A mi üzleti modellünk arra épül, hogy az említett fullfilment digitális platformon intézzük a partnereink e-logisztikai, eladási és sales, illetve számlázási folyamatait. Jelenleg mi vagyunk a legnagyobb európai Next Day Delivery e-kiszállítási hálózat, és ezt a pozíciót szeretnénk megszilárdítani.
Szeretnénk fejleszteni továbbá az operációs hálózatunkat is, s terveink között szerepel, hogy egyszerűsítsük az országok közötti számlázási folyamatokat, illetve minél több webshopot és online szolgáltatást kapcsoljunk be a rendszerbe. Ezenkívül fejleszteni szeretnék a raktározási folyamatokat is és élményalapú szolgáltatásokkal szeretnénk elvarázsolni a vásárlókat. S persze tovább szeretnénk terjeszkedni Európában, már meg is van a következő célpontunk: Bulgária.
Boncolgassuk kicsit az e-commerce területhez kapcsolódó export jövőjét. Különös tekintettel arra, hogy mit várnak el a fogyasztók és mit kellene tenniük a magyar cégeknek?
Csehország 10,7 millió lakosának 68 százaléka vásárol online és az e-kereskedelmi piac értéke 4 milliárd euró, évi 16 százalékos növekedéssel. Szlovákia 5 milliós lakosságának 59 százaléka vásárol online, az e-kereskedelmi piac évről évre 10 százalékkal nő, Lengyelország 37,9 milliós lakosságának pedig 63 százaléka szokott online vásárolni, a lengyel e-kereskedelmi piac értéke 12 milliárd euró és évente 33 százalékkal nő. Csak ebben a 3 országban több mint 34 millió online vásárló van, akik potenciális célpontjai a magyar termékeknek.
Úgy látom, hogy az EU-ban működő online áruházak több mint 90 százaléka nem értékesít a saját országa határán túl, csak a maradék, kevesebb mint 10 százalékuk exportál külföldre. Ennek oka lehet az adott ország nyelvének nem ismerete, az adózási problémák vagy akár az is, hogy nem ismerik jól az adott piacot. De nagyobb problémának látom azt, hogy a webshopok logisztikai területe nem elég fejlett ahhoz, hogy kiszolgálja a külföldre szállítást, illetve az a szempont is közrejátszhat, hogy a legtöbben úgy gondolják, a határokon átnyúló értékesítés túl drága, a webáruházak nem képesek másnapra szállítani - ami egyre fontosabb követelmény a vásárlók részéről, - a helyi visszaküldési cím hiánya pedig csökkenti a konverziós arányt. Ez a félelem nem alaptalan, hiszen a nemzetközi másnapi kiszállítás költsége akár tízszerese is lehet a helyi szállításhoz képest.
Továbbá, bár a használati cikkek, mint például a divat és műszaki vagy egyéb használati tárgyak szállítása egyszerűbb, addig az élelmiszerszállítás már több gondot jelenthet. A friss élelmiszerek esetében másfajta kiszállítási metódust kell alkalmazni, ezért ebben az esetben is magasabb költséggel kell számolni. Számunkra ez is a jövőbeli megoldandó feladatok közé tartozik.
Adódik a kérdés, ha ennyi ország, ennyi partner felé kell figyelni, hogyan lehet mindezt menedzselni?
Ezt is beleépítettük az üzleti modellünkbe, hogy miután nagyon sok országban vagyunk jelen, egyfajta piramis-szerű menedzselést folytatunk, tehát nem mindenkivel, csak a nemzetközi kereskedőkkel és az operátorokkal vagyunk kapcsolatban, s a menedzsmenten belül osztódik fel a többi vezetési feladat.
A folyamatokat pedig úgy menedzseljük, hogy összekapcsoljuk az online boltokat és a piacokat, illetve összesítve kezeljük a rendeléseket. Ezek a folyamatok függetlenek attól, hogy melyik országról beszélünk. Ezt a típusú “use case”-t a fullfilment platformunk segítségével tudjuk megvalósítani.
A COVID-19 nagyon sok iparágat összekuszált. A járvány okozta helyzet egyik nyertese azonban az e-kereskedelem. Hogyan látja ennek tudatában az e-commerce jövőjét?
Valóban, a pandémia összekuszálta a korábban viszonylag stabil nyomvonalon haladó gazdasági ágakat, de az online kereskedelmet új pozícióba helyezte. Maga a piac szerkezete is átalakult. Ennek köszönhető, hogy a kelet-európai térségben a forgalom mintegy 25 százalékkal ugrott meg, az elmúlt évekhez képest. Ekkora változást eddig nem láttunk, s ha ez így marad, akkor az elkövetkező években több mint 10 százalékos növekedést produkálhatnak, amely az online boltokat komoly versenyhelyzetbe kényszeríti. Ezért jó lehetőségeket látok a teljes online kereskedelmi piac előtt, a mi elvárásunk pedig az, hogy tovább építkezhessünk a nemzetközi piacon.
Mit gondol, miért vált egyre népszerűbbé az online vásárlás, például az idősebb generáció számára?
Egy picit messzebbről kezdeném a választ. A magyar e-kereskedelmi piac 2020-ban 46 százalékos növekedést tapasztalt, az iparág éves bevétele elérte az 1,7 milliárd eurót. Az e-kereskedelem várhatóan tovább növekszik, az előrejelzések szerint évi 12 százalékos növekedési ütemmel. A lezárás okozta korlátozás, illetve a félelem és a kényelmi szempontok a vásárlók zömét tolta az online vásárlás irányába, így a középkorú és az idősebb generáció el kezdett kísérletezgetni az új vásárlási formákkal. Megszerették és kitapasztalták az online vásárlásban, mi a kedvező számukra.
Mondana arról néhány szót, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, amikor a külföldi terjeszkedést tervezi?
Amikor egy új piacra tervezünk lépni, az első feladatunk, hogy felmérjük, kik a piaci szereplők és kik azok a partnerek, akikkel együtt szeretnénk dolgozni. Szerencsés, ha a legjobb helyi partnerekkel sikerül megállapodnunk. Utána felmérjük, hogy milyen raktározási és logisztikai folyamatokkal rendelkezik a partner és azokat a paramétereket emeljük át. A Frisbo egy nagyon összetett platformmal rendelkezik, hiszen mi fogjuk össze a hozzánk kapcsolódó online boltok teljes forgalmát.
Miért gondolja úgy, hogy a magyar cégeknek érdemes lenne Európába exportálniuk?
A magyar e-kereskedelmi cégek hamarosan elveszítik versenyelőnyüket, ha nem kezdik el kialakítani exporttevékenységüket más európai országokba. A hazai webáruházak látványosan bővülhetnének, ha a szomszédos országokba kezdenének el exportálni, ahol az online piacok még nem telítettek.
Miért vált Magyarország vonzóvá a szomszédos országok szemében?
Magyarország, Romániához, Bulgáriához és Szlovákiához hasonlóan igen gyorsan emelkedő növekedést tudott elérni, egyre több kereskedelmi lánc vagy bolt váltott digitális csatornákra. A magyar vállalatoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy a szomszédos országokból sok potens kereskedő érdeklődéssel tekint Magyarországra. A lengyel, cseh, szlovák és román cégek szívesen értékesítenek a magyar közönségnek, mióta az e-kereskedelmi import aránya növekszik. Tehát Magyarország jó piaci területnek számít. Az átlagfogyasztót pedig valójában nem érdekli, hogy helyi webshopból vásárol-e, vagy sem, amíg időben megkapja a terméket. Magyarország 15 legnagyobb e-kereskedője közül csupán kettő magyar tulajdonú cég, de sokkal több nemzetközi szereplő áll készen arra, hogy belépjen a magyar piacra.
Mit kell tenniük a magyar cégeknek a versenyelőnyük megtartása érdekében?
A magyar cégeknek a versenyelőnyük megtartása érdekében el kell kezdeniük a határon túli értékesítést. A július 1-jén bevezetett áfaszabályok változása ezt elősegítheti. Korábban a kereskedőknek gyakorlatilag annyi országba kellett adózniuk, ahány országba értékesítettek. Az idei évtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal az adóbevallás alapján teljesíti a kifizetéseket a jogosult országoknak.
Milyen tervvel kell rendelkezniük az e-kereskedelmi cégeknek, ha külföldi piacra való terjeszkedésben gondolkodnak?
A külföldi piacokon való sikerhez az e-kereskedelmi cégeknek megfelelő exporttervvel, stabil logisztikával és erős marketinggel kell rendelkezniük. Ahhoz azonban, hogy sikeresek legyenek a külföldi piacokon, az e-kereskedelmi cégeknek el kell felejteniük a régi szokásokat és meg kell próbálniuk újfajta látásmóddal közelíteni a partnerekhez és a vásárlók igényeihez.
Mondana néhány támpontot, hogy mit tartalmazzon egy exportterv?
Tipikusan a tesztelés legyen az első lépés. Tesztelni a piacot, azaz megnézni más országokban mi működik. Teszteljük a webshop landing page-ét is, s ne hagyjuk ki a versenytárs elemzést sem, illetve elemezzük a nagyobb webshopok termékeit. Készítsünk több nyelvű weboldalt, természetesen legyen benne az adott országé is. Készítsünk mérhető szolgáltatásokat és építsünk be ügyfél visszajelzési pontokat. De az egyik legfontosabb, hogy mindenképpen támaszkodjunk a helyi szereplőkre és velük építsünk ki hálózatot.
Végül egy személyesebb kérdés. Újítónak tartják, Elon Muskhoz hasonlítják vállalkozói szemlélete alapján. Ön milyen képességű üzletembernek tartja magát?
Erre leginkább a közvetlen munkatársaim tudnának válaszolni. De ha már magamról kell beszélnem, akkor azt mondanám, hogy bizonyos etikus elvek mentén próbálok haladni. Ilyen például a lojalitás és az ügyfélszerződésekkel szembeni átláthatóság. Csak akkor írok alá egy szerződést, ha biztos vagyok benne, hogy én is aláírnám, ha a másik oldalon állnék. A másik dolog, ami fontos számomra, hogy a csapatomban mindenki részesüljön a vállalatból, és legyen része a sikerünknek. És a mindenki alatt mindenkit értek. Próbáljuk akár 3-5 évre előrelátni a jövőbeni lehetőségeket, ami azt jelenti, hogy nem tudjuk, hogy mit nem tudunk, ezért olyan emberekre kell támaszkodnunk, akik képesek kezelni a stresszt és a bizonytalanságot.
S ha már a jövőbelátás szóba került, akkor azt mondanám, hogy itt az ideje, hogy a magyar cégek felismerjék a régióban rejlő lehetőségeket, másképp gondolkodjanak és megtalálják a módját, hogyan tudják kiszolgálni a termékeikre kíváncsi több tízmillió vásárlót. Ha ezt felismerik, akkor a piacuknak nem lesznek határai.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!