Dumaszínház az online térben – így lehet a kényszerből előnyt kovácsolni

Dumaszínház az online térben – így lehet a kényszerből előnyt kovácsolni
Egyre nagyobb értéke van a minőségi tartalmaknak a streaming világ erősödésével. Litkai Gergellyel, a Dumaszínház produkciós vezetőjével és tulajdonosával készült interjúnkból az is kiderül, hogy miért nem éri meg a YouTube-ra építeni a digitális jelenlétet, miért érdemes saját médiát fejleszteni.

A Dumaszínház számára azért nem okozott kezelhetetlen problémát a koronavírus okozta kényszerű lezárás, mert korábban erősen jelen volt a digitális térben, és e nélkül is 2020-ra tervezték a streaming szolgáltatásuk bevezetését. A járvány elmúltával sem kell majd elfelejteni a digitális szórakozást – vélekedett az éppen második koronavírus elleni védőoltása után 38 fokos lázzal nyilatkozó Litkai Gergely. Már csak azért sem, mert lázasan, a párnák között is lehet szórakozni, de még nyilatkozni is.

Gondoltad volna néhány évvel ezelőtt, hogy Magyarországon sok ezren hajlandók online előadásokért havidíjat fizetni? Megtörte a koronavírus a magyarok illegális tartalomfogyasztás iránti kedvét?

Azt gondoltam, hogy lehet – ezért csináltuk meg. Hiszek abban, ha sok mindenben első hullámosok tudtunk lenni, akkor ebben is sikeresek lehetünk. Amikor elindult a Dumaszínház, senki sem gondolta, hogy milyen jó lesz majd online jegyet vásárolni – pedig a vidéki előadásainkra már évek óta a jegyek 80-90 százalékát így adtuk el. Azt sem gondolták sokan, hogy jó ötlet Facebook oldalt indítani, amikor még egy színháznak sem volt. De ennek köszönhetjük, hogy az értékesítés sokkal hatékonyabb lett, a piac előtt el tudtuk kezdeni a programozott hirdetések használatát. A YouTube használatában is az elsők között voltunk, ahogy a tévékkel kialakított tartalmi együttműködésekkel is. Ezért azt gondoltam, hogy a DumaTV is egy olyan dolog lehet, ami működhet.

Mennyire lett fontos része ez a Dumaszínház működésének?

Nem azt vártuk, hogy egyik napról a másikra óriási siker lesz, azt tűztük ki célul, hogy ez ne termeljen fedezetlen költségeket, veszteséget – és ez sikerült is. Annyit változtattunk a 2020. május elején indult, a Netflixhez hasonló megközelítésű streaming szolgáltatáson, hogy decembertől már itt érhetők el az élő előadásaink is. De gyártottunk ide hangjátékokat a korábbi színházi estjeinkből, sok rövidebb anyagot tettünk fel.

Miért nem a YouTube-ot használtátok felületként?

Ma már egyre inkább zavaró a sok reklám – ha valaki egy humoros tartalmat néz, és megszakítják a hirdetések, az nem igazán működik. Ha pedig nem szakítják meg a reklámok, akkor nincsen bevételünk. Ezt a felületet inkább olyan tartalmakra használjuk, amik nagyon virálisak, amikkel hirdetünk valamit, vagy forgalomterelésre szeretnénk használni – például a DumaTV irányába, vagy éppen úgy gondoljuk, hogy fontos hogy sok emberhez jusson el az üzenetünk. A monetizációban a YouTube rendkívül rossz. Lehet, hogy Amerikában, ahol magasabb az egy megtekintésre eső reklámköltés, és van egy kritikus tömeg tud működni. De úgy gondolom, hogy a kisebb magyar piacon nem fogja megérni jelentős szponzori támogatás nélkül, komolyabb műsort erre a felületre gyártani.

A színházi műfaj mennyire működik élő közvetítésként?

Decemberben kezdtük el az élő online színházi közvetítéseket, és ez óriási, nem várt siker lett. Nem is kalkuláltunk azzal, hogy számtalan előadásra többen fognak jegyet vásárolni, mint egy hagyományosra. Nekünk ez elképesztően fontos volt ahhoz, hogy ezt az időszakot túléljük, hiszen támogatásokra nem nagyon számíthatunk magánszínházként, teljes mértékben a saját bevételeinkből és a tartalékainkból kellett ezt magunkat finanszíroznunk.

Az emberek miért vettek jegyet az online színházi előadásokra, támogatni akartak, vagy inkább szórakozni?

Ezt nagyon pontosan láthattuk, hiszen lehetett támogatói jegyet is venni. A tartalomfogyasztók 90 százaléka kifejezetten a tartalmat akart fogyasztani – meg akart nézni minket, mert hiányoztunk nekik.

A jövőben is lehet igény az előadások digitális közvetítésére, ha már elmúlik a járvány?

Amikor mi a pandémia előtt elkezdtük építeni a DumaTV-t, akkor nem az volt a célunk, hogy egy járvány estén tudjunk működni. Hanem pontosan azt gondoltuk, hogy megfelelő mennyiségű előfizetőt tudunk gyűjteni, vagy megállapodásokat tudunk kötni például telekommunikációs szolgáltatókkal, és akkor lesz egy olyan platformunk, ahova olyan tartalmakat gyárthatunk, amiket mi szeretnénk. Nem is csak feltétlenül stand-up-ra kell gondolni, akár más műfajoknak is lehet helye. De még olyan stand-up előadásoknak is jó lehetőség ez, amik még egy kábeltévénél is túlságosan niche műfajnak számítanak. Így sok olyan nézőhöz is el tudunk jutni, akik máshol nem tudnák megnézni a tartalmainkat. Nagyon sok promó és short anyagot is gyártottunk korábban, amiknek szintén van itt helye. Azt láttuk, hogy amennyiben vertikálisan integráljuk magunkat, akkor jóval hatékonyabban tudunk tartalmakat gyártani. Ha lenne külön egy gyártó, streaming szolgáltató, egy tévé műsorokkal foglalkozó cég, akkor már nem biztos, hogy életképes lenne, a sok médiafelület kiszolgálása azonban már egy kézből jól működik. A digitális tartalmaknál is ugyanazt a logikát vittük végig, amit az előadóművészetben – hiszen ott is minden helyszínt magunk bérlünk, magunk szervezzük a nézőket, magunk hirdetünk.

Milyen rendszereken át érnek el a nézők titeket, csak böngészőből?

Az Interticket rendszerét használtuk tavaly decembertől, de hirdetésoptimalizálási, regisztrációs, illetve üzleti megfontolások alapján májustól már a saját rendszerünket fogjuk használni az élő előadásoknál. Ebben a Magyar Kábelkommunikációs Zrt.-vel dolgozunk együtt, akik nagyon jó fejlesztéseket készítenek. Az okostévék közül Samsungra és LG-re van már alkalmazásunk, és hamarosan elkészül az Apple és Android rendszerekre is. Amikor meg van már egy kritikus tömeg egy-egy ilyen felület használatára, fel fognak ezek mind értékelődni – mi már most minél több felületen ott szeretnénk lenni. Ez azért fontos, mert ha egyszerre ott tudunk lenni sok platformon, akkor hatékonyan tudunk működni, egy-egy felületen ez a tartalomgyártás egyszerűen túl drága lenne.

Nem csak az online, de a lineáris tévé fogyasztása is nagyon megugrott az elmúlt egy évben – nektek mennyire érdekes médiafelület ebből a szempontból a tévé?

A televízió mindenhol egy lényeges bevételi forrás a stand-up számára. Igaz, a fejlett piacokon ez egyre kevésbé van így. Amerikában és Angliában is egyre inkább a streaming és a prémium csatornák irányába indult el a stand-up műfaj. Az HBO ez utóbbinak már évtizedek óta zászlóvivője volt, és a Netflix is már nagyon sok – és drágán – megvásárolt tartalom van. Magyarországon az emberekbe már szerintem nagyon beleivódott, hogy az RTL2-n, vagy a Comedy Centralon elérhető ez a tartalom, hogy kell egy kis idő, hogy a streaming irányába mozduljanak a fogyasztók. Az igény nem csak itt, de az RTL Most-on is látszik – vagy akár az nCore toplistáján. A fellépőknek is egy fontos anyagi láb a saját gyártású műsoroknál a tévé.

A hazai piacon is főként nemzetközi streaming szolgáltatók népszerűek, lehet igényük a hazai tartalmakra?

Abban bízom, hogy a jövőben a streaming szolgáltatóknál is megjelennek majd különböző előfizetői csomagok, és majd ezek közé a DumaTV be tud kerülni. Már nagyon régen ezt jósolta egy nagy amerikai cég stratégája egy Media Hungary konferencián. Ha ez nem is gyorsan lesz itt, de egyre közelebb van. A szolgáltatóknak is fontosabb lesz, hogy oda tudjanak csomagolni magyar tartalmakat is a nemzetközi kínálat mellé. Erre pedig kiváló lehet a DumaTV, ami rendkívül népszerű, folyamatosan megújuló tartalmakat biztosít. Ráadásul itt olyan niche műsorok is megjelenhetnek, amelyek eddig nem tudtak a kábeltévéken, és meg fogják találni a közönségüket.

Nektek is meg kell találni a nézőket, előfizetőket – milyen hatása volt a koronavírus járványnak az adat alapú hirdetési rendszereitek hatékonyságára?

Az élő előadásaink kapcsán a legnagyobb kihívás az volt, hogy mikor lehet egyáltalán egy eseményt meghirdetni – igyekeztünk ezeket a központi bejelentésekhez hozni. Nagyon megnőtt a hirdetések holtszórása, mivel az emberek maguk sem tudták, hogy milyen korlátozások várhatók. A mostani fokozatos nyitás hatását látjuk a hirdetési hatékonyságban is. Tavaly nyáron az elhalasztott előadásokra nagyon sokan, közel 90 százalék nem váltották vissza a jegyeket – ezért fontos volt azok megtartása. Amikor lehetett, már három nappal később meg tudtuk tartani ezeket szabad téren. Most is sok eladott jegyünk van már májusra és júniusra. Ami itt kihívás lesz, hogyan célozzunk majd azokra, akiknek van védettségi igazolványa? Kíváncsian várom, hogy lesz-e majd ilyen célzási lehetőség a Facebookon…

Amíg a nézőket várjátok, hogy alakulnak az eredményeitek?

A tavalyi nyár is minden idők legjobb nyara volt, és megmentette az egész évünket. Így sikerült egy szolid nyereséget elérni még az apokaliptikus körülmények ellenére is. Most is abban bízunk, hogy ez az első féléves közel nullszaldónkat év végére pozitívba tudjuk hozni. Azt várom, hogy idén is a szabadtéri események kapcsán több lazítás lesz. A védettségi igazolvány által biztosított kedvezmények pedig remélhetőleg minél többeket ösztönöznek az oltakozásra, így ha már a nyájimmunitást is elérjük, még szabadabbak lehetünk remélhetőleg hamarosan.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Vállalt rádiós műsorvezetést is, több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.