Célegyenesbe fordult az Év Internetes Kereskedője Díj 2020 - interjú a zsűri elnökével

Célegyenesbe fordult az Év Internetes Kereskedője Díj 2020 - interjú a zsűri elnökével
A zsűri elnökét kértük meg arra, magyarázza el, miért csak nyerni lehet az Év Internetes Kereskedője versenyen. Dr. Horváth Attila, az elektronikus fizetési terület egyik vezető szakértője közben azt is elárulta, miről ismerszik meg az online vásárlás szempontjából biztonságos portál. És ahogy az lenni szokott, néhány érdekes kulisszatitkot is megtudhatunk a már beérkezett pályaművekről.

- Emlékszel, hogy mi volt az első dolog, amit online vettél?
- Vidéki srác vagyok, úgyhogy szinte biztos, hogy először vonatjegyet foglaltam az interneten, amikor elkezdtem feljárni Budapestre.

- Ha abból indulunk ki, hogy ma a Budapesti Metropolitan Egyetem docense vagy, és a céged, Magyarország legnagyobb független fizetési kapuját, a BIG FISH Payment Gatewayt is itt vezeted, akkor a Pestre szóló vonatjegyeket nyugodtan nevezhetjük jó vételnek. De mennyire lehetett nyugodt, aki akkoriban vásárolt valamit elektronikusan, és mennyire biztonságos ma az e-kereskedelem?
- Én azóta is nagyon sokat vásárolok a neten, és ez nemcsak szakmai ártalom. Pár egyszerű kritérium alapján meg lehet ítélni, hogy egy keresőből véletlenül megtalált portállal érdemes-e foglalkozni. Ha ez egy Google translate-tel magyarított oldal, már nem is nézem tovább. Utána az érdekel, lehet-e online bankkártyával fizetni. Sokan félnek megadni a kártyaadataikat, de ez a legbiztonságosabb, mert ha problémát érzékelünk, akkor a banknál, a kereskedőtől függetlenül is intézkedhetünk. Ha ezek a feltételek adottak, akkor a kommunikációt és az oldal minőségét vizsgálom: mennyire transzparens a vásárlási feltételek elmagyarázása, látom-e, hogy ki a kereskedő, mik a szállítási és fizetési feltételek… Aki ezeket még a kosár elérése előtt tudatosan megnézi, rengeteg energiát spórolhat meg magának.

- Mit tud az az e-kereskedelmi oldal, ahova te visszatérsz?
- A második vásárlás már az after sales kommunikáción múlik. Például, hogy a kereskedő hogyan informálja a futárszolgálatot, fizetés után mennyire engedte el a kezem, kíváncsi volt-e a tapasztalataimra.

- Ezek fontos szempontok az Év Internetes Kereskedője Díj címre beküldött pályázatok elbírálásakor is?

- Vannak szubjektív és objektív szempontrendszerek is. A szubjektív részbe a saját élmények is beleférnek, de a zsűri közel 40 fős létszáma miatt egy-egy korábbi vásárlási élmény emléke nem fogja torzítani az eredményt. Ráadásul minden zsűritag csak egy sorrendet állít fel, amit aztán teljesen objektíven összesítünk, meghatározott pontrendszer alapján. A zsűri titkos szavazás útján pontoz, tehát egyikük szavazata nem befolyásolja a másikét, mint egy klasszikus “összeülős” zsűrizés esetén.

- Bonyolultak az induláshoz szükséges formai követelmények?

- Nem. Ha a kereskedő komolyan veszi a pályázati formula kitöltését, és nem egysorosokban kommunikál, akkor a nehezén már túl is van. Nem kell mindenhol részletes leírást adni, mert nem biztos, hogy fókuszban volt nála 2019/2020-ban az adott terület, de a számára fontos dolgokat nem árt kidolgozni. Lényeges továbbá, hogy magyarországi cégbejegyzésű, magyar nyelvű honlappal rendelkező cég induljon, értékesítsen valamit - akár szolgáltatást - és legyen online megrendelési folyamat, vagyis a vásárlás a portál felületén megtörténhessen. Vizsgáljuk az üzleti működést, az új piacok kiaknázását, a fejlesztéseket, az ügyfélszolgálat színvonalát, az ügyfélélményt javító intézkedéseket, a logisztikai változásokat és a fenntarthatóság érdekében hozott üzleti döntéseket. Az idei év különlegessége, hogy az előző és az idei év tevékenységének bemutatásán túl, az értékelés egyik leglényegesebb szempontja a Covid járvány első hullámának kezelési módja, a kritikus időszakban hozott kreatív változás- és válságmenedzsment intézkedések.

- Az e-kereskedelem pozitívan vagy negatívan élte meg eddig ezt a világválságot?
- Általában pozitív hatással volt a járvány az e-kereskedelemre, hiszen a boltbezárások ide terelték a kiskereskedelmi forgalom nagy részét. Az viszont, hogy ezt valaki az előnyére tudta-e fordítani, attól függ, hogy ki mennyire kreatívan találta fel magát ebben a különleges helyzetben. Voltak, akik “belefulladtak” a rendelésekbe és korlátozásokat kellett bevezetniük, és voltak, akik olyan szerethető akciókat találtak ki, amik a love brand irányába terelték a céget. Az eddig beérkezett pályázatokból az is kiderül, hogy sokaknak most, a karantén alatt nyertek értelmet az elmúlt évek fejlesztései. Az elmondások alapján ezek korábban látszólag nem hozták az elvárt eredményeket, de most megmentették a vállalkozást és többszörösen visszahozták a rájuk fordított forintokat.

- A felhasználók is változtak?

- Átdigitalizálódtunk, amivel párhuzamosan nagyon sok épült le az ismeretlentől való félelmekből. A közelmúltban, a Mastercarddal közösen végzett kutatásunk is azt mutatja, hogy többtízezres tételben jelentek meg új vásárlók az online térben, és még ennél is nagyobb arányban terelődtek át a bankkártyás fizetésre. Ma, az 5 évvel ezelőtti 2-3% helyett, a teljes kiskereskedelmi forgalomnak 6-7%-át teszi ki az online kereskedelem. Sőt, bizonyos szektorokban, mint például az élelmiszer kereskedelemben, 2020 első félévében már 9-10%-os volt a netes vásárlások aránya.

- Előfordulhat, hogy valaki most a járvány alatt lett kényszer e-kereskedő, de már úgy érzi, hogy érdemes lehet egy ilyen elismerésre? Magyarán, az is pályázzon, aki eddig nem tartotta méltónak magát a díjra?
- A zsűri kíváncsi a történetekre, kreatív megoldásokra, s mivel az idei évben egyáltalán nem is szempont az objektív forgalmi adatok górcső alá vétele, ezért arra bátorítok mindenkit, hogy a Decathlon és Media Markt szintű nagy játékosok mellett is érezze azt, hogy labdába rúghat. A nagy, klasszikus e-kereskedő cégek között is láttunk olyat, akik rugalmatlanul kezelték a válságot. Ezek a készségek sokszor nem a méreten, hanem a cég szervezettségi fokán is múlnak. Pontosan ezért, ebben az évben, a hagyományoktól eltérően, nem indítunk külön kategóriát a nagyoknak és a kicsiknek. Nagyon heterogén a pályázók köre, ezért akkor is érdemes pályázni, ha nem a legnépszerűbb e-kereskedelmi kategóriákban értékesítünk.

- Mit nyer a díjazott?
- A PR értéken, ajándékokon, vásárlói bizalomszerzésen, karácsonyi forgalomnövekedésen és a megmérettetés élményén felül jogot kap az embléma használatára. Sokan az utóbbira csak legyintenek, de a már résztvevő kereskedőknek komoly érték akár egy 6. hely is, hiszen ennek a komoly múlttal rendelkező díjnak van presztízse, amellyel bizalmat lehet építeni a karácsony előtti dömpingben. Ezenfelül átgondolhatja a kereskedő az elmúlt évét és helyre tehet dolgokat a fejében.

- Kik a zsűri tagjai az idén?
- Idén nagyon sok zsűritag csatlakozott a versenyhez, ami külön öröm volt számomra, hiszen most teljes egészében a zsűri határozza meg a rangsort. A szakmai paletta nagyon színes: az akadémiai szektor képviselői, az e-kereskedők szakmai szövetségének tagjai, ügynökségek, az e-kereskedelmet kiszolgáló megoldások szakemberei, tanácsadók is részt vesznek az értékelési munkában.

***
A meghívókra érkezett visszajelzések alapján a zsűri tagjai jelenleg a következők: Barcsay Erik, Bognár Ákos, Bőgel György, Csermely Ákos, Deák András, Dely Gábor, Donáth Fruzsina, Gerő Viktor, Havasi Zita, Kis Bernadette, Dr. Kis Gergely, Kiss Ferenc, Kocsis Márk, Lichter Tamás, Matócza Szabina, Mondovics Péter, Nagy Sándor, Nemeslaki András, Novák Péter, Pataky Piroska, Pintér Róbert, Ráczné Hegedűs Klára, Rédey Iván, Starcz Ákos, Szabó Tamás, Szetnics László, Vadász Illés, Várkonyi Balázs, Zsólyom Laura, Schmidt Zoltán.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Buglya Gergely

A Men's Health első magyarországi főszerkesztője szinte minden nagy hazai kiadónál dolgozott, másfél évtizedes magazin készítői karrierjét lapigazgatóként zárta, hogy vezető tanácsadóként segítse PR …


Címkék: Évker2020