Borindex: ahol nem a nyereség a lényeg

Borindex: ahol nem a nyereség a lényeg
Láng Levente már a második vállalkozását építi arra az üzleti tervre, amit a főnöke évekkel ezelőtt egy tollvonással áthúzott, mondván, mindaz, amit fiatal kollégája kitalált, sosem működne. Levente gyakornokból lett igazgató-helyettes az egyik legnagyobb turisztikai cégénél egy karib-tengeri szigeten, jelenleg pedig egy dubaji turisztikai cég igazgató-helyettese. Mindemellett sikeresen működteti saját online utazási irodáját, melynek a már korábban kidolgozott webes rendszerét nemrég ültette át a borkóstoló piacra.

– Az egykori főnököd lesöpörte az asztalról azt az üzleti tervet, amiben te rendületlenül hittél, és végül megalapozta annak lehetőségét, hogy elindítsd saját online értékesítési cégedet. Hogy is történt ez pontosan?

– Évekkel ezelőtt egy karib-tengeri sziget viszonylag nagy turisztikai cégénél dolgoztam, amely egyebek között túrákat szervezett, rendezvényszervezéssel foglalkozott, illetve volt egy utazási irodája is, ahol több más cég túráit is értékesítette. Ehhez tartozott egy rendkívül elavult weboldal, és a főnököm kiadta nekem a feladatot, hogy ezt modernizáljam. Én komolyan is vettem a feladatot, csináltam rá egy rendes üzleti tervet, majd bemutattam, hogy szerintem a 21. században hogyan kellene kinéznie egy online utazási irodának. A főnököm szó szerint azt mondta, hogy hülye vagyok, és az elképzelésem sosem működne. Végül azt kérte, hogy minden maradjon úgy, ahogy volt, csak kicsit frissítsük a weboldal grafikáját. Frissítettük, aztán ugyanúgy nem volt forgalom az oldalon, ahogy korábban. Azonban nekem a saját ötletem annyira megtetszett, hogy arra gondoltam, ha a főnököm szerint ez úgyis hülyeség és nem tekint rá konkurenciaként, akkor megvalósítom saját magam. Végül sokkal nagyobb falat volt ez a munka, mint azt eleinte gondoltam. Két évnyi fejlesztésbe és rengeteg pénzbe került, mire egy nagyon alap változattal el tudtam indulni. Kezdésként az irodánk túráit töltöttem fel a weboldalra, és már a legelső hónapban többet adtam el némelyikből a saját oldalamon keresztül, mint a cég összes többi értékesítési csatornáján keresztül együttvéve.

– Szolgáltatói oldalról nézve hogyan változtatta meg az internet az utazást és a turizmust?

– Mindenképp javított a szolgáltatások minőségén, mert egyfelől a vásárlói értékeléseknek köszönhetően ki lehet szűrni a kóklereket. Másfelől az interneten rengeteg információt találni bármiről, ezért sokkal egyszerűbb saját magunknak is megszervezni az utazást, így az ezzel foglalkozó cégeknek muszáj valami olyan extrát nyújtaniuk, amiért mégis megéri őket választani.

– Kik élvezik az online utazási iroda előnyeit? A tájékozottabb, rutinosabb vevők, vagy a kezdő utazók?

– Az OTA-nak (Online Travel Agencies) szinte csak előnyei vannak mindenki számára. A kérdés inkább az, hogy ki mennyire mozog magabiztosan az interneten. Az idősebbek valószínűleg inkább a személyes kontaktust preferálják, és talán jobban szeretik, ha konkrét választ kapnak a kérdéseikre, míg a fiatalabb, vagy a rutinosabb vásárlók számára megfelelőbbek az online adta lehetőségek. Itt a kulcs az információ mennyisége. Ha az érdeklődő megtalál minden tudnivalót, amikor online foglalna, vagy lehetőséget nyújtunk arra, hogy feltegye a kérdését, és azt meg is válaszoljuk, akkor valójában az online értékesítés nagyon kényelmes. De csak akkor, ha az előbb említettek mindegyike biztosított. Mert ha csak egyetlen egy vevői kérdés is megválaszolatlan marad, akkor az érdeklődő meg fogja keresni a konkurenciát, akitől ha megkapja a hiányzó információt, és ezáltal a “személyes törődést” is, akkor ott fog vásárolni. Egy kisgyermekes anyuka sosem fog lefoglalni egy túrát online, ha nincs róla teljesen meggyőződve, hogy az maximálisan megfelelő a gyermekének. De ugyanez igaz az idősebb emberek esetében is, vagy azoknál, akik speciális diétát követnek, vagy ha valaki csak szimplán meg akar győződni róla, hogy “de ugye, tuti biztos, hogy teknősöket is látunk majd a túra során”.

Mint minden más üzleti vállalkozás esetében, úgy egy online utazási irodánál is fontos meghatározni, hogy kik a célcsoportunk tagjai, és a felhasználó felület tervezésénél az ő szükségleteiket kell figyelembe vennünk. Nincs olyan weblap, ami mindenki igényeit kielégíti. Elég csak arra gondolnunk, hogy egy 60 éves nő teljesen máshogy lát egy weboldalt mint egy 25 éves fiú. El kell dönteni, hogy számunkra ki a fontosabb ügyfél, és az ő igényeit kell szem előtt tartva terveznünk.

– Az utazási irodával elért sikerek, vagy egy jóidőben, jókor észlelt piaci rés ösztönzött arra, hogy létrehozzátok Szabó Mátéval a Borindexet?

– A Borindexet 2021 nyarán indítottuk el Mátéval az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures 15 millió forintos inkubációs befektetésének köszönhetően. Máté szőlész-borász végzettséggel rendelkezik és borkereskedéssel foglalkozott, de szeretett volna csinálni egy borkóstolókkal foglalkozó weboldalt. Innen jött az ötlet, hogy igazándiból ezt a már korábban kidolgozott webes rendszert könnyedén át lehet ültetni a borkóstoló piacra is.

– Hogyan működik, mi a sajátossága a borkóstolók Booking.com-jaként is emlegetett Borindex-nek?

– A Borindex elsődleges célja, hogy összegyűjtse a magyarországi pincészetek borkóstolóit, melyeket az oldalon keresztül könnyedén le lehet foglalni. Eddig egy borkóstolás lefoglalásához az embernek először is tisztában kellett lennie azzal, hogy milyen pincészetek vannak egy adott borvidéken, ezek közül melyek a jók, majd előkeresve az elérhetőségüket, elkezdődött a telefonálás vagy az e-mailezés, hogy megbeszélje a részleteket. Ez eléggé körülményes folyamat. Ezzel szemben a Borindexen több száz pincészet borkóstoló programja közül lehet válogatni, melyekhez részletes leírás is tartozik, valódi képekkel, értékelésekkel. A lehetőségek közül választva bármelyik könnyedén lefoglalható az oldalon keresztül levelezgetések és telefonálgatások nélkül. Eddig ilyen nagy és részletes adatbázissal rendelkező cég még nem volt itthon. Sőt, még a pincészetek saját weboldalán sem találhatók olyan részletes borkóstoló csomagok, mint a Borindexen. Épp ezért a szolgáltatásunk a pincészeteknek is egy nagy segítség. Nekik is sokkal egyszerűbb, hogy csak kapnak egy e-mailt a borkóstoló foglalásról, amit csak be kell írniuk a naptárukba, és nem kell egyenként elmondani az érdeklődőknek a részleteket, hogy miből is áll a borkóstoló, elmagyarázni az odajutást, bekérni az előleget és még sorolhatnám. Ezen felül mi részben a marketingtevékenység terhét is levesszük a borászatok válláról. A saját fotósaink által készített hangulatos képekkel olyan lehetséges vásárlókkal is megkedveltetjük a borkóstolást, akik eddig azt gondolták, hogy az csak egy unalmas hobbi, ahol néhány ember egy dohos pincében bort szagolgat. Továbbá hamarosan elindul az oldal angol, német és lengyel nyelven is, így a pincészetek sokkal könnyebben érik majd el a turistákat is.

– A Borindex nagyon rövid idő alatt nagy sikert futott be az érdeklődőknél és szakmai körökben is. Számítottatok erre?

– Eléggé maximalista vagyok, ezért én még mindig úgy gondolom, hogy a Borindex nagyon-nagyon kezdeti szakaszban van, jó pár alapvető hiányossággal. Ha csak rajtam múlt volna, a mai napig nem élesítjük az oldalt. Épp ezért meglepett egy kicsit minket is, amikor már a tavaly augusztusi indulás után volt, hogy naponta tucatnyi foglalás érkezett. Azóta sokat fejlődtünk, már több mint kétszáz borkóstolós program érhető el az oldalon, és a következő két hónapban nagyon fontos újítások lesznek még, ráadásul hamarosan elindulunk külföldön is.

– Az utazási iroda és a Borindex az indulástól számítva mikorra hozta a hozzá fűzött pénzügyi reményeket?

– Az utazási iroda egy érdekes eset, mert épp, amikor több év fejlesztés után végre elindult, rá pár hónapra a történelem valaha volt legerősebb hurrikánja letarolta az összes szigetet, ahol működtem. Amíg a szigeteket újjáépítették én is teljesen újjáépítettem az alapoktól a weblapot. Második verziója 2019-ben indult el, és már az első évben több százmilliós forgalmat generált. Aztán 2020-ban a covid küldte padlóra a céget. Most fogok harmadjára nekifutni, de most már azt tervezem, hogy egy évnél tovább életben marad. A Borindexszel egy teljesen új szolgálatatást találtunk ki, amit “szoknia” kell az embereknek és a pincészeteknek is, de teljesen jó úton haladunk. Maga a cég sosem lesz nyereséges, de nem is ez a lényege.

– Hogy érted azt, hogy nem is fontos, hogy nyereséges legyen?

– Ha nagyon szeretnénk, akár már most is nyereségessé tudnánk tenni azáltal, hogy visszaveszünk a növekedésből. De nem éri meg csupán a nyereséget visszaforgatni a növekedésbe, mert ha tegyük fel termelünk is havi egymillió forint nyereséget, és azt használjuk fel fejlesztésre és növekedésre, akkor az egy nagyon lassú építkezés lenne. Éppen ezért vonunk be mindig újabb és újabb kör kockázati tőkebefektetést, hogy felgyorsítsuk az expanziónkat. Tehát jobban megéri nekünk bevonni 100 millió kockázati tőkét, amit elégetünk növekedésre. Igaz, hogy így sokkal több a költségünk mint a bevételünk, azaz veszteségesek vagyunk, de maga a cég értéke növekszik. Míg, ha csak a profitot forgatjuk vissza, akkor csak egy helyben toporgunk addig, amíg egy konkurens cég le nem tarolja a piacot.

– A Borindex a ti ötletetek volt, vagy van már erre nemzetközi példa?

– Nem csak nemzetközi, de itthoni példa is van rá. De, mint korábban is említettem, ilyen részletes, ekkora tartalommal rendelkező oldal nincs, mint a miénk. A legtöbb cég azt a hibát követi el, hogy csak a pincészetek adataiból dolgozik; és ez igaz a karibi konkurenciáimra is. Nincs egy részletes leírás a borkóstolókhoz, nincsenek hangulatos, valódi képek, értékelések, és sokszor még az is hiányzik, hogy pontosan mit tartalmaz egy-egy borkóstoló csomag és mennyibe kerül. Mi minderre nagy hangsúlyt fektettünk. Megesik, hogy mi állítjuk össze a pincészettel közösen a csomagot, amihez elkészítjük a részletes leírást, majd a fotósaink befotózzák a helyszínt. Mindemellett vannak vásárlói értékelések, további információk a környező látnivalókról, és még rengeteg újdonság, ami csak most jön. Nemzetközi szinten van pár komolyabb vetélytársunk, de egyelőre még nem jött létre egy cég sem, amely a borkóstolók Booking.com-ja lenne. Ezek szeretnénk mi lenni öt éven belül.

– Kik tartoznak a Borindex célcsoportjához? A kisebb vagy a nagyobb borászatok veszik igénybe a szolgáltatásaitokat?

– Vannak kisebb és nagyobb pincészetek is a partnereink között. Összességében elmondható, hogy a nagyobb pincészeteknek már megvan a saját infrastruktúrájuk, és kevésbé van ránk szükségük. Valamint a legtöbb nagyobb pincének annyira nem is nagy biznisz borkóstolót tartani, hiszen évente több millió palack bort adnak el, és a bevételük legnagyobb része ebből származik, míg a borkostolók sok idő- és pénzbeli befektetést igényelnek a részükről. A kisebb pincék viszont nagyon pozitívan állnak az általunk kínált lehetőséghez. Nekik nagy segítség, hogy mi minden terhet leveszünk a vállukról, mindent megcsinálunk helyettük, és mindezt teljesen ingyen. Nincs csatlakozási díj, nincs havidíj, mint szinte az összes többi hasonló oldalnál. Mi csak az általunk generált eladások után számítunk fel jutalékot.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Juhász Mariann

Pályafutását egy megyei napilap tudósítójaként kezdte, ezt követően éveken keresztül munkatársa volt több országos gazdasági magazinnak, kiadványnak; jelenleg közreműködik több nyomtatott és online …