Beszélgetés a programmatic rejtelmeiről, 
a purpose álmokról és a CSR vélt igazságáról. Podcast beszélgetés Bognár Verával.

Beszélgetés a programmatic rejtelmeiről, 
a purpose  álmokról és a CSR vélt igazságáról. Podcast beszélgetés Bognár Verával.
A Rebootl Hungary podcastjában Csermely Ákos Bognár Verával, a Nestlé Magyarország corporate communications managerével arról beszélgetett, hogyan alakította át a marketinget és reklámot a digitális média előretörése. A munkája mellett Bognár Vera az IAB és a MAKSZ munkájában is aktívan részt vesz, ezért a hazai reklámvilágra széles rálátással rendelkezik. A beszélgetésből az is kiderül, hogy a performancia alapú hirdetéseken túl milyen edukációval, pr-ral lehet elérni és megszólítani a mai fogyasztókat.

A programmatic hirdetések viharos gyorsasággal hódították meg a reklámvilágot. Bognár Vera a Mediacomnál 2012-ben találkozott vele először, akkor még űrtechnológiának tűnt. Ma már minden típusú hirdetésre lehet használni.
(Meghallgatni web: ITT.)

A technológiát sokan megismerték, de az edukációs sokáig tartott, amíg mindenki megtanulta, hogy mi az automatizált vásárlás, az RTB és a programozott vásárlás között a különbség. A médiatulajdonosi és hirdetői oldalon is kialakult ez mára, de egyszerűségből programmatic-knak hívnak mindent, amit inkább automatizáltnak hívnánk. A legnagyobb halmaz a fogalmak közül az automatizált hirdetés, ide tartozik a Google vagy Facebook hirdetés – minden, amit kattintás vagy más mérőszám alapján lehet vásárolni. Szűkebb területet fed le a programozott hirdetés, a legszűkebb pedig az RTB. Ez utóbbi azt jelöli, amikor egy nyílt piactéren, akár élőben, online lehet bármilyen metódus alapján vásárolni.

A licitálás minden automatizált hirdetésvásárlásnál megjelenhet, ahogy a közvetlen vásárlás is. Bognár Vera hisz a private dealekben, mert ilyen kontingensekkel lehet a magyar hirdetőknél is forrásokat tartani a nemzetközi versenyzőkkel szemben. Ma már a hazai automatizált digitális hirdetési kínálat megfelelően működik.

A podcastban az is szóba került, hogy milyen hatása volt a Covidnak a hazai kereskedelemre, a házhozszállításra, és miben nagyon hatékonyak a házhozszállítást kínáló futár cégek.

Míg a futárok szerpe globálisan is nagyon hasonlóan növekedett, a kreatívok minősége és hatékonysága még mindig jelentősen eltér az egyes országok között. Csermely Ákos arra volt kíváncsi, hogy mennyiben lehetnek hatékonyak a nemzetközi kreatívok a hazai fogyasztóknak szánt hirdetésekben. Bognár Vera szerint a fő kérdés az, hogy globális vagy lokális márkát hirdetnek. De valóban igaz lehet, hogy egy nemzetközileg egységesen kitalált hirdetés nem feltétlenül működik olyan jól a hazai fogyasztóknál – volt is, hogy a tesztek eredményei miatt nem használtak inkább itthon ilyen reklámokat.

A hatékonyság szerepe egyre nőtt a reklámiparan – Csermely Ákos arra kereste a választ, hogy a performancia szerepe nem kapott-e túl nagy hangsúlyt a márkaérték rovására az elmúlt évtizedben. A sales és a marketing között ennek kapcsán folyamatos a harc – de mindkettő megközelítésre szükség van.

A performancia pedig alapvetően a digitális hirdetésekről szól, mégis a legfejlettebb piacokon a legnagyobb hirdetők jelentős része a digitálisról a hagyományos, főként tévés hirdetésekre csoportosítottak át reklámköltéseket, mert szerintük az online mérések csalókák. Ezt Bognár Vera átmeneti bukkanónak tartja csak, már csak azért mert a tévés nézettségek világszerte zuhannak, a streaming hirdetéseken pedig még nem találták ki a hirdetési formákat. Amíg azonban nincsen egységes mérés, addig nehéz pontosan megmondani, milyen az egyes médiatípusok hatékonysága.

A digitális hirdetéseknél azt látni, hogy a globálisok sokkal hatékonyabbak, jobban működnek a konverziós számokban, mint a hazai hirdetők rendszerei, ezért fontos lenne, hogy fel tudjanak a magyar médiaszereplők zárkózni. A hirdetések számára is újat jelent a digitális: szinte azonnal kell reagálni a reakciókra, a hirdetési stratégiában mindezt figyelembe kell venni. A visszajelzések követése és figyelés kiemelt feladat a kampányok kapcsán is – és itt a negatív mellett a pozitív ügyfélszolgálati visszacsatolásoknak is kiemelt szerepe van. A panaszokat pedig megpróbálják a lehető leggyorsabban beépíteni a kommunikációban is.

A marketing és pr kapcsolatát is gyorsan alakította át a digitális médiatér. Nagyon eltérő erre az egyes cégek válasza, a Nestlé esetében leginkább az anyavállalat foglalkozik a pr típusú üzenetekkel, míg a fogyasztói márkák esetében a hagyományosabb marketing a jellemzőbb. Bognár Vera szerint ma már nem működik, hogy rendeznek egy sajtótájékoztatót, kiküldenek egy sajtóközleményt. Az információk sokasága mellett nagyon nehéz olyan témát találni, amiről írni szeretnének a szerkesztőségek. A negatívabb témákat könnyen felkapják, de pozitív eseményekkel is sokkal nehezebb megugrani a lécet. A Nestlé sajtóközleményét arról, hogy visszaadták a Szerencsi márkát Szerencs városának néhány évvel ezelőtt biztosan sokkal többen vették volna át például.

A pr és a marketing szempontjából egyre nagyobb szerepe van az edukációnak. A Sparral közösen készített a Nestlé egy újrahasznosítási kisokost, amit iskolák felé is elvitték. A tudatossággal sokkal könnyebb a fiatalokat megszólítani. A Nestlé a csomagolások lecserélésével, a hulladék csökkentésével igyekszik példát mutatni. Ebben fontosak a szimbolikus , látványos projektek: ilyen volt, amikor a kapszulás kávék újrahasznosításakor keletkező kávét a a pannonhalmai Apátság levendulaföldeken szórták szét.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter