Korábban több alkalommal is beszéltél már róla, hogy nem vállaltad volna a NET4+ tartalomfejlesztési- és kommunikációs igazgatói pozícióját, ha nem írhatsz.
Igen, András (Borsány-Gyenes András, a Network4 elnöke – a szerk.) ezzel tisztában volt és abban, hogy rám esett a választása annak is szerepe volt, hogy egyfajta média-érték a nevem. Az elején tisztáztuk, hogy csak akkor vállalom a pozíciót, ha van írásos része is, mivel az online felületen elég sokféle és jó tartalom futott már akkor. Jelenleg is vannak cikkek, sportszakmai podcastok és indulnak továbbiak is, amiben már én is részt veszek majd.
Milyen tartalmat gyártanál szívesen?
Többféle tartalmat is tervezek – filmeset, tévéset, akár a comment:com formátum feltámasztásra is hajlandó lennék. Egyébként az RTL a Viasat és a TV2 után új Éden hotel-évadot forgat, amiről nagyon szeretnék hogyvoltot írni, és keresem is rá a megoldást, mert ugye a Network4 felületein csak nem futtathatom a konkurencia tartalmait... Ami a kritikákat, recenziókat illeti, ahogy Kolosi Péter sem ír ilyet a TV2 sorozatairól (vagy Fischer Gábor az RTL-tartalmakról), én sem írhatok más csatornák kontentjéről, mert etikátlan lenne.
Mint Sixx nem lehet saját blogod, vlogod, podcastod, TikTokod…önálló felületed és arcéled?
Szakmailag, morálisan, etikailag, mindenhogy aggályos. Bár a kommentelők annak idején is meg voltak róla győződve, hogy a TV2, a Viasat és az RTL egyszerre fizet. Mindig bekommenteltem, hogy oké, legyen így. De hol a pénz?
A ma már NET4+elnevezésű platform veled együtt érkezett a Network4-ra?
A felület kezdetleges formában már létezett addigra. Kezdetben egyben volt minden a honlapon, fent futott az éppen aktuális élő közvetítés, vagy a legújabb videó, mellette megtalálható volt a hírblokk, alatt pár képes anyaggal, ezalatt pedig ott voltak a videók. Nagyon sok kritikát kaptunk, hogy az egyik cikket kattintva automatikusan elindul a videó, míg a másiknál kiírta, hogy előfizetéses a tartalom és ez kavarodást okozott. Javasoltam, hogy szedjük szét a kettőt és különüljön el a stream, ahova egyébként lassan felkerül majd a szórakoztató tartalom is.
Honnan tudom, hogy milyen élő közvetítések lesznek egy adott napon?
Mindenütt megtalálod azt, hogy mi lesz aznap terítéken: a hírblokk tetején elolvasható műsorban is ott van, de például a Facebookra is minden reggel kitesszük az aktuális programot és az applikációban az élő közvetítések menüpont alatt napi lebontásban ott van az is, hogy melyik közvetítés hány órától lesz aznap. A stream elérhető telefonon, desktopon, tableten és Android tévén, hamarosan jön a dedikált alkalmazás LG és Samsung tévékre is, és célegyenesben van az Apple TV app is.
Mi volt a garanciája egy ilyen platformnak?
Nem azért, hogy hazabeszéljek, de Andrásnál jobban senki sem ért a sporttelevíziózáshoz Magyarországon. Annak idején ő hozta létre a Sport 1-et majd a Sport 2-őt a UPC-nél majd beindította a DigiSportot is. Mindezek előtt pedig Angliában dolgozott sport tévéknél, vagyis nagyon képben van a trendekkel. Már a legelső beszélgetésünknél elmondta, hogy a tévé az egyik láb, de ki kell lépni az online térbe, mert luxus, hogy egy méregdrágán megvett közvetítési jog 70%-a elvész, mert az élő közvetítés nem versenyképes az ismétléssel. Ahogy egy választási műsort sem nézel vissza, ugyanígy egy sportközvetítés is akkor és ott érdekes. Viszont a sportesemények hétvégén vannak ezért gyakran ütik egymást. Vagyis vagy indítasz egy ikszedik sportcsatornát, amire a szolgáltatónak sem lesz igénye vagy elkezded streamelni a meccseket. Hogy hamarabb miért nem jutott ez senkinek eszébe, az érthetetlen.
Pedig dübörög a streaming.
És gondolj vissza, amikor a Netflix elindult, volt, aki röhögött rajta és volt, aki katasztrófaturizmusból nézte, hogy előbb-utóbb úgyis beleállnak a földbe, mert ez az üzleti modell nem fenntartható. Azóta mindenki ezt a mintát követi. Mindegy, hogy melyik platformra gondolunk, de ugyanígy néz ki az összes felülete, a miénk is, mert ha valami működik, kis változtatásokkal ugyan, de mindenki azt fogja koppintani. Olyan, mint a tévében a talkshow: ül a csávó egy asztal mögött, mellette a kanapén meg ül egy vendég. Hogy éppen jobb vagy bal oldalon van a kanapé, az már részlet, a benyomásod azonnal megvan arról, hogy mit is nézel.
A pandémia megsürgette a streaminget?
A pandémia azért volt érdekes, mert senki nem látta előre, hogy mi lesz. Volt olyan bajnokság, ami leállt, volt, amelyik elindult néző nélkül. Az NBA meccseket buborékban rendezték meg például. De az NHL-ben is előfordult, hogy a csapatok nem mentek át a keleti partról a nyugati partra. Bár sok szempontból unalmas volt, a szolgáltatónak jól jött, mert csak a tévé meg a streaming maradt a rajongóknak. Ez nagyon megdobta a sport streaming fejlődését az egész világon. Az ausztráloknál az egyik szolgáltató a pandémia első évében 1200%-os növekedést tudott produkálni úgy, hogy mellette a tévét választók száma sem csökkent számottevően.
Technikailag könnyű volt az indulás?
Induláskor azt csináltuk, hogy amilyen verseny vagy meccs éppen ment a tévében, az kiraktuk a Vimeóra, mert akkor még az ARENA4 csak a UPC-nél volt elérhető, de így bárki nézhette a közvetítést inteneteléréssel. Láttuk a számokat, amik elképesztően jók voltak és már csak azt kellett kitalálni, hogy mikor és hogyan tegyük fizetőssé a szolgáltatást. Mivel a Vimeónak megvoltak a maga korlátai, kerestünk egy alkalmasabb szolgáltatót. Az NHL, az NFL vagy éppen az ESPN is a Verizont használja, vagyis ebben sem volt túl sok vitánk, adta magát, hogy ide kell vinnünk a platformot, ráadásul jó feltételeket tudtunk kialkudni.
Az NFL-nél ugyanakkor elérhető a Game Pass. Akkor miért titeket válasszon a rajongó?
A nagy amerika ligáknak – NFL, NBA – van saját game passa, korábban az NHL-nek is volt, de mára betagozódott az ESPN alá. Nekem is van ESPN + előfizetésem, de le fogom mondani, mert egy-egy meccsért nem éri meg évi 30 ezret kifizetni. És itt érhető tetten a streaming problémája: ha szeretem a Trónok harcát, akkor elő kell fizetnem az HBO-ra, de ha a Narcos-t is szeretem, akkor már a Netflixre is vennem kell egy előfizetést. Szidják a Gyűrűk ura-sorozatot, engem viszont érdekelne hogy miért, úgyhogy előfizetek az Amazonra. Dicsérik a Királyt, akkor nézzük meg és már elő is fizettem az RTL+-ra. Annyira specifikusan érhetők el a tartalmak, ami fragmentálja a piacot és lassan az egész streaming úgy fest már mint ahogy annak idején a kábel piac. Szerintem egyébként ugyanabba az irányba tartunk: létre fognak jönni nagyobb csomagok, úgynevezett bundle-ök, mert az emberek nem fognak előfizetni tíz streaming szolgáltatásra, mert rohadt sokba kerül.
Mégis egyre-másra indulnak a streamingek. Idehaza kilőtt a SkyShowtime, közel egy éve fut a Disney+.
A Disney nagyon okosan csinálta. Majdhogynem utoljára indultak el, így kipörögtek a jogaik. És most, amikor a nagy stúdiók bemutatják a portékájukat, akkor az ABC, a Disney tévés ága nem mutat be semmit, mert screening helyett minden tartalom megy a streamingre, a Disney+-ra. Ezen kívül náluk van a legerősebb gyerektartalom, vagyis a gyerek addig sír, amíg apu elő nem fizet. Ez volt az elképzelésük és fényesen be is jött. Itthon a felhasználó a Disney mellé hagyományőrzésből választ egy HBO-t meg harmadiknak egy Netflixet, bár ez a harmadik hely a legbizonytalanabb, a piacon ezért a helyért megy az igazi harc. És hol vannak még a specializáltabb streamek, mint egy Dumaszínház, akinek ha összegyűlt 5000 órányi tartalma, valóban megéri platformot indítania, hiszen ezeket a tartalmakat bárki szívesen újra nézné. A piac elkezdett telítődni, leszámítva a sportstreaminget.
Mennyire könnyű targetálni?
A sport egy teljesen más állatfaj és ezzel nagyon meglepő dolgokat produkál. Minden nap nézem a Google Analyticsben, hogy mi történik a usereinkkel és nagyon érdekes dolgokat tapasztalok. Filmes tartalom esetén például jól targetálható, hogy valaki a romantikus filmeket, a drámát, a vígjátékokat vagy éppen a horrort keresi. De a sportban ilyen műfajiság nem létezik. Attól még, hogy valaki szereti a focit, egyáltalán nem kell, hogy érdekelje a cseh, a holland vagy a német bajnokság, ha őt az angolok érdeklik és azon belül is a Liverpool. Neki hiába mutatsz Manchester United meccseket, ő a Poolt akarja nézni, és ha nem kapja meg, akkor lemondja az előfizetést. És ez sportáganként megjelenik. Elképesztően sok, kisebb-nagyobb rajongótábor van, és három évvel az indulás után nagyon jól lekövethető, hogy ahogy elindul szeptemberben az amerikaifutball-szezon úgy ugrik meg az előfizetőink száma, de februárban, Super Bowl után sokan elmennek. Márciustól viszont indul a MotoGP, akkor ez a rajongótábor jön vissza, és így tovább.
Milyen a lemorzsolódás?
Az általános világpiaci tendencia a sport stremingben a 30-32%-os churn, ami borzasztóan nagy, egyharmados arány, miközben a streamingnél 15-18% szokott lenni. Nálunk a teteje a 20-22% volt, azt hiszem 18 az átlagunk.
Ki a korosztály?
Ha a kommentelőkből indulok ki, akkor egyértelműen egy fiatalabb korosztály a közönség, ami nemcsak műszaki okokból van így, hanem mert eleve sportot szolgáltatunk. De itt is vannak eltérések, egy elektromos scooter-bajnokság - ami a legeszementebb dolog volt, amit valaha láttam életemben - közönsége túlnyomó részben 25 év alattiakból áll.
Rentáblis a platform?
Megvan az a threshold, amitől rentábilis a szolgáltatás. Most ott tartunk, hogy azokat a célokat, amiket kitűztünk magunk elé, nagyjából teljesítettük. A lényeg, hogy a fejlődés folyamatos, nincsenek nagy kiugrások és nagy beesések sem.
Az örök kérdés: lineáris vagy stream?
A tévét mindig leírják, pedig nem szabad és nem is lesz leírható soha. Ha csak a sportot nézzük, vegyük például a mostani Super Bowlt. A meccset a tévében 113 millió néző látta, ami azon a piacon minden idők harmadik legnagyobb nézettségét jelentette. A streamingen viszont csúcsot döntöttek, az amerikaiaknál 7 millió néző követte a meccset online. De így is szemmel látható, hogy két teljesen más számról van szó.
Az egyik legmagasabb előfizetői díjat kéritek a szolgáltatásért a hazai streaming piacon.
Amikor megállapítottuk a havi 3000 forintos előfizető díjat, volt egy olyan ötletem, hogy számoljuk ki Big Macben, ami egy nemzetközi viszonyszám. Akkor még másfél Big Macből kijött a havidíj, de aztán jött az infláció és mi nem emeltünk árat, így jelenleg már egy Big Mac menü kerül annyiba, mint az előfizetés. Közben egy NFL Game Pass 150 dollár, a MotoGP havonta 30 euró, és még ebben nincs benne a multikamera. Ha ezeket összeadod, bőven megéri egy előfizetés. Vagy ott a NASCAR, aminek idén már a betétfutamait is adjuk, és ami az autóverseny-sorozatok között a legértékesebb brand a világon, megelőzi a Forma-1-et is. Elképesztően jó kommentátoraink vannak, akik nélkül igencsak bukás lenne a közvetítés, mert egy ilyen bolond sportot nem elég jól ismerni, de el kell tudni magyarázni a nézőnek is, hogy megértse a finomságait. Az elhivatottságuk és lelkesedésük nélkül nem lenne ilyen sikeres a NASCAR, de ez éppúgy igaz az NFL-t, NHL-t, MotoGP-t vagy éppen focimeccseket közvetítő kollégáimra is.
Minden lemegy a streamen és van-e olyan közvetítés, ami csak itt érhető el?
Ami a tévében élőben megy, az 99%-ban elérhető a streamen. Az viszont mindennapos, hogy valami csak a streamen megy, mert a két lineáris sportcsatornára már nem fér be. Online egyelőre öt-hat élő streamet tudunk adni párhuzamosan. Ezért amikor egy szombat délután nyolc esemény zajlik együttesen élőben, akkor lesz, ami kimarad vagy csúsztatjuk. Emellett igyekszünk olyasmit hozzátenni az online látható eseményekhez, amit a hagyományos tévében nem lehet megvalósítani, például a Bundesliga-meccseket élő statisztikákkal adjuk online, a MotoGP-versenyek és időmérők eseményei 6-7, választható kamera képein is lekövethető és így tovább. Tényleg próbálunk minél több extrát hozzátenni az online szolgáltatásunkhoz.
Rengeteg sportágat streameltek, milyen érdekességet hoznál még el tartalomban?
A nagy álmom az ausztrál futball bajnokság, de nagyon rétegsport és az időeltolódás miatt élőben csak az olyan őrültek néznék, mint én. Szeretném elhozni a hagyományos rögbit is, de a szörf WSL Tourt, vagy nemzetközi vitorlásversenyeket is és nem azért, mert sznob vagyok, hanem mert látványos, mert keresik és itthon legfeljebb kalóz streameken érhetők el.
Hogyan alakítjátok ki az adásmenetet?
Misur Tamás a főszerkesztőnk, ő átlátja az egész őrületet és pontosan tudja, hogy minek hol a helye. Én pedig elmondom, hogy nálunk mik a műszaki lehetőségek, de nem mondok nemet semmilyen tartalomra. A bemelegítéstől elkezdve sajtótájékoztatón át minden jöhet, mert minden tartalom. Minél több van, annál inkább várható, hogy valaki azt mondja, hogy ha ezek még ezt a baromságot is képesek leadni, akkor tényleg előfizetek. Egy MotoGP hétvége konkrétan 20 eseményből áll például. Idén már cseppet sem lesz meglepő, ha egy héten 78-80 élő tartalmunk lesz a streamingfelületen.
Milyen otthon a newsroomod, hány meccset nézel meg naponta?
Nálam folyamatosan megy: dolgozok egy asztali gépen, mellette van két iPad meg a telefon és szombat délután még egy laptop is előkerül a több közvetítés miatt, hogy lássam, mi történik a streamekkel. Sok technikai gebasz adódhat, néha elképesztő apróságokon múlik egy-egy közvetítés sikere és nagyon sok függ a partnertől is. Előfordult, hogy a meccs előtt fél órával még nem volt jelünk egy focimeccshez vagy a külföldi partner elfelejtett szólni, hogy bocs, de másik műholdról küldjük a jelet, stb. És ez egy olyan hétvégén, amikor 12 féle sportesemény 40 élő adását kell műszakilag is összehangolni.
Addiktívnak tűnik.
Baromi jól érzem magam. Amikor azt látom, hogy szombaton délután 15:30-kor lesz 3 Bundesliga meccs, előtte elkezdődik 2-kor egy spanyol kosárlabda negyeddöntő és van még mellette egy angol Championship mérkőzés, és tudok válogatni, mindenbe bele tudok nézni, az szerintem minden sportszerető embernek öröm. Lesz olyan technikai fejlesztésünk, amivel osztott képernyőre ki lehet rakni négy élő eseményt, és te választod ki, melyiknek a hangját akarod hallani.
A platformra hamarosan felkerülnek a szórakoztató csatornák tartalmai is, mi várható?Rengeteg jogunk és archív tartalmunk van és míg a tévében lemegy egy Poirot rész, addig a streamre fel tud kerülni mind a 80. Vásárolni is fogunk tartalmat, de sem más televíziókkal, se filmes platformokkal nem akarunk versenyezni. Kibányásszuk magunknak, ami a közönségünket érdekli és ami valóban jó tartalom. Nálunk van az FBI franchise, ami a világ egyik legértékesebb sorozatfranchise-ja jelenleg. Nagyon büszkék vagyunk, mert jó tartalom is emelett. Veszünk kisebb stúdióktól sok európai gyártású tartalmat, németet, angolt, írt. Igyekszünk egy olyan palettát lefedni, olyan tartalmakat kínálni, amit más nem. A következő nagy feladat a STORY4, GALAXY4, FILM4, TV4, MAX4 csatornák alkotta szórakoztató portfólió netes megjelenésének megerősítése.
Minden szolgáltatónál elérhető lesz a MAX4 csatornátok és itt is lesz sport, bár ez nem dedikált sportcsatorna lesz, mint a ARENA4 és a MATCH4.
A MAX4 egy vadonatúj csatorna, amit tudatosan úgy építünk fel, hogy a társaság minden tartalmát bemutassuk rajta. Itt közvetítjük majd a Darts Európa-bajnokság eseményeit is. A MAX4 egyfajta kirakat lesz, amin meg akarjuk mutatni, hogy mit tudnak a Network4-csoport tévéi nyújtani a nézőknek.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!