Az előrelátó vállalkozók válságban is növekedni tudnak Interjú Király Mártival

Az előrelátó vállalkozók válságban is növekedni tudnak Interjú Király Mártival
A magyar kkv-k tulajdonosainak tudatosabban kellene a válságban fontos likviditásra figyelniük Király Márti, a MetLife biztosító prémium pénzügyi szakértője szerint. Interjúnkból az is kiderül, hogyan tudják a vállalkozók a kulcsembereiket hatékonyan megtartani hosszú távon.

- Hogyan érinti a hazai kkv-szektort a gazdasági bizonytalanság és a gazdasági növekedés lassulása, leállása?
- A jelenlegi gazdasági helyzetnek jelentős kihívásai vannak, elég csak az energiaárakra vagy az inflációra gondolni. Az nem kérdés, hogy ez valamilyen formában mindenkit érint, azonban az is elmondható, hogy az iparág, szektor határozza meg, hogy kit milyen mértékben érint. Azt tapasztaljuk, hogy számos vállalat számára a nehéz gazdasági szituáció egyben lehetőség is. A cégem is története legjobb évét fogja zárni, ezért jelenleg bővülni is szeretnék.

- A válság egyben lehetőség is lehet a növekedésre?
-Sokat tanultam külföldön, a világ legsikeresebb nemzetközi pénzügyi tanácsadóitól, és fontosnak tartom az ott elsajátított módszertanok és szemlélet meghonosítását Magyarországon, hiszen ezekben az országokban a pénzügyi tanácsadásnak is sokkal nagyobb hagyománya van. Akár már többszáz éve támogatják a vállalkozókat abban, hogy minél sikeresebbek tudjanak lenni. Amikor hosszú ideig tart a konjuktúra a gazdaságban, akkor könnyű elfelejteni, hogy válságok voltak, vannak és lesznek, mindig az a kérdés, hogy éppen előtte vagy utána vagyunk. A növekedés mindig fontos egy vállalkozás életében, akkor is, amikor válság van, hiszen tudjuk, hogy ami nem növekedik, stagnál, az valójában már csökken, csak még nem látszik. A válságokkal kapcsolatban gyakran elhangzik, hogy “tisztító hatása van” a gazdaságban, erről itthon az első gondolat általában azokról szól, akik ilyenkor eltűnnek a gazdasági életből, pedig, ez azokról is szól, akik egy ilyen helyzetben tudnak nemcsak fennmaradni, de növekedni is.

- Hogyan lehetne jól felkészülni a válságokra?
-A válságok ismétlődnek, ezért nem szabadna, hogy váratlanul érje a vállalkozókat. Az a rossz hírem, hogy a mostani válságra a leghatékonyabban korábban lehetett felkészülni, a jóhírem pedig az, hogy már most el lehet kezdeni a felkészülést és a hatékonyabb működést. Az általunk javasolt megoldások az adott pénzügyi évben nem jelentenek szignifikáns kiadást. Ha az időtávokat nézzük, akkor a vállalkozást megvédeni mindig hosszútávon kell, ezért 5 év pluszos távlatban szoktunk gondolkodni. Fontosnak tartom az egyik leggyakoribb hibát elkerülni, amibe a vállalkozók többsége gyakran bele szokott futni, ami arról szól, hogy „mindent visszaforgatok” stratégiát követnek. Ez egyrészről érthető, mivel a vállalkozás sok esetben Számukra a legjobb befektetés - hiszen azért folytatják a tevékenységet, mert az jelenti Számukra a legnagyobb megtérülést - ez és előfordul, hogy ez a likviditás rovására megy és amikor beüt egy váratlan helyzet, akkor derül ki, hogy nincs stratégia ezek kezelésére. Ez komoly problémát tud okozni, akár a vállalkozás csődjét isjelenteni. Tapasztalataink szerint ebben meg lehet találni a megfelelő pénzügyi egyensúlyt.

- Segíthetné a hatékonyság növekedését, ha a tulajdonosok át tudnák engedni a cégvezetést egy profi menedzsment számára?
- Magyarországon nagyon jellemző, hogy sokan a saját gyermeküknek tekintik a cégüket, és nem tudják elengedni. Két jellemző problémát is látok ennek kapcsán. Előfordul, hogy bár felvesz egy menedzsment csapatot a tulajdonos, nem sikerül háttérbe vonulnia a mindennapi működésben, így az ügyvezető sem tudja jól végezni a munkáját. A másik tipikus probléma, hogy a generációváltás nincsen jól megtervezve. Pedig fel lehet készülni arra a helyzetre is, hogy a kulcsemberek hogyan tudják elfogadni az új, jellemzően fiatalabb vezetőket. Az exit stratégiával is fontos lenne foglalkozni: ha már akkor akarja valaki eladni a cégét, amikor már nem tud vele foglalkozni, vagy ha nem megy jól az üzlet, akkor csak sokkal kevesebbet kaphat érte. Az exit lehet előre, pénzügyileg és stratégiailag tudatosan megtervezett, de sajnos azt látjuk, hogy lehet váratlan is, amikor nem várt esemény történik és a céget kényszerből kell átadni, mert pl. a betegsége korlátozza abban, hogy ellássa ezeket a feladatokat. Egy jól átgondolt Kulcsember Programmal tapasztalataink szerint a tervezett átadás sokkal sikeresebben tud végbemenni.

- Milyen versenykésességi hatása lehet annak, hogy a hazai kkv-k szeretnek saját ingatlant, szervert stb. vásárolni, nem igazán nyitottak a rugalmasabb bérleti megoldásokra?
- Minden válságban rugalmasságra van szükség, és el kell engedni régi berögződöttségeket. Az ingatlanok kapcsán össztársadalmi hiedelemről van szó, nálunk mindenkinek fontos a tulajdon – még ha adott esetben ez gazdaságilag nem is racionális. A válságok idején érdemes a vállalkozásoknál megvizsgálni, hogy lehet-e alvótőke. Fel kell mérni azokat az eszközöket, amiket akár évek óta nem használnak, nem termelnek vele – ezeket érdemes lehet értékesíteni.

- Mennyire nyitottak a kkv-k a tanácsadásra? Nem okoz túl nagy nehézséget néhány berögződés megváltoztatása?
- Amikor rezeg a léc, és nehezedik a helyzet, akkor azt látjuk, hogy nyitottabbak a cégek a tanácsadásra. A számok szerencsére azt mutatják, hogy egyre növekedik azoknak a vállalkozóknak a száma, akik valóban komolyan gondolják, hogy hosszútávon , 10-20-30 évig szeretnének sikeresek lenni és ezért hajlandóak konkrét lépéseket is tenni. Ezzel személy szerint könnyű azonosulnom, hiszen én is vállalkozó vagyok. Jelenleg négy kiemelt területen adunk egyedi megoldást: Kulcsemberek megtartása, Tulajdonos tőkeképzése, Tulajdonrész védelem, Tulajdonosi vállalkozói felelősség biztosítása.

- Mit gondolsz azokról a kkv-król, akik úgy gondolják, hogy elérték amit akartak, nem akarnak tovább növekedni?
- Van egy örök szabály az üzletben: ami nem növekszik, az valójában csökken. A válsághelyzetben különösen igaz ez, hiszen ilyenkor kell előregondolkodni, új piacokat, új megoldásokat, új értékesítési csatornákat kell keresni. A Covid-válság erre rá is kényszerítette a cégeket, hiszen sokaknak muszáj volt pl az e-kereskedelem felé fordulni. A túléléshez folyamatosan keresni kell az új megoldásokat: ha látjuk, hogy nem működik az üzletünk, akár másokkal együtt keresni kell az új megoldásokat.

- Említetted, hogy a munkaerőhiány még mindig a vállalkozások fő kihívása – tud ezen a várható gazdasági recesszió érdemben segíteni?
- Nem érdemes abban bízni, hogy a gazdasági lassulás hatására javul a munkaerőhiány helyzete. Természetesen ez nagyon szektorfüggő, az építőiparban például várhatóan valóban enyhülni fog a szakemberhiány az építkezések csökkenése miatt. Általánosságban azonban nem ez fog érvényesülni. Hiszen amikor egy vállalkozónak nincs más választása, és meg kell válnia kollégáktól, akkor nem a kulcsembereket fogják elengedni. A válsághelyzetben azok lehetnek nyertesek, akik képesek a jó munkavállalók megtartására, és velük együtt tudnak növekedni.

- Hogyan lehet a kulcsembereket megtartani, a magasabb fizetés elég lesz ehhez?
- Az a hiedelem, hogy a béremelésnek van megtartó hatása, az nem igaz. Statisztikailag – iskolázottságtól függően – 3-6 hónap alatt az életszínvonal felemelkedik a magasabb bér szintjére, ezután ez lesz az új fizetési elvárás. Ez a tulajdonos szempontjából egy folyamatos nyomás, hiszen a magasabb béreket ki is kell tudni termelni, ráadásul még csak abban sem lehet biztos, hogy valóban ott marad nála a kolléga. Az általunk javasolt megoldás a statisztikáink alapján a legerősebb, legnagyobb arányban tudja megtartani a munkaerőt hosszútávon. Olyan lojalitási programokat építünk, ahol ha adott évig a cégnél marad a kulcsmunkavállaló, akkor sokmillió forintos bónuszhoz tud hozzájutni. Ha pedig elmegy a cégtől, akkor ez a pénz a vállalkozónál marad és sokféleképpen tudja felhasználni. Ez külföldön már egy jól bevált módszer. Nagy előnye, hogyha mégsem maradna a kolléga, a tulajdonosnál marad az erre szánt összeg. Fontos azonban kiemelni, hogy ezt nem béremelés helyett, hanem amellett érdemes adni. A győztes-győztes helyzet pont ezért tud kialakulni, hiszen a munkavállaló is egy nagyon komoly, több millió Ft-os összeghez tud hozzájutni abban az esetben, ha lojális.

- Hogyan tud a vállalkozó magánemberként is felkészülni a váratlan helyzetekre?
- A tőketartalék fontos eszköz a cég stabilitásának biztosítására, de érdemes a családra is gondolni. A vállalkozói munka sok stresszel jár, ennek pedig az egészségügyi kockázata is nagyobb. Ha a vállalkozóval történik valami, és kiesik a munkából, akkor a család megélhetése is veszélybe kerülhet. Érdemes ezért felkészülni az ilyen váratlan helyzetekre, ahol költséghatékony, adóelőnyöket biztosító megoldásokat javasolunk a vállalkozók számára. Ha azt kéred tőlem, hogy még egy területet emeljék ki emellett, akkor a magánvagyon növelését emelném ki. Hiszen, végső soron a vállalkozás van a vállalkozóért, és nem fordítva.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter