„Az elbizonytalanodást érdemes ugrásszerű fejlődésre használni”

„Az elbizonytalanodást érdemes ugrásszerű fejlődésre használni”
Sokan kíváncsiak arra, hogy mégis mitől lesz valaki jó fotós. Volom Sára szerint a képlet egyszerű: egy jó képhez kell egy jó szakember, jó eszközök és jó körülmények, noha rengetegen állítják, hogy a profik rossz eszközökkel is szuper képeket tudnak készíteni. A fotósok Uberjeként elhíresült, a fotósokat a megrendelőkkel összekötő Photon nevű startup cég alapítója hozzátette, vállalkozásában a fentiek mellett szükség van a precízségre, a pontosságra is.

Mi volt életed első fotójának a témája?

Legelső kamerám egy rózsaszín Barbies egyszer használatos filmes gép volt. Körülbelül 6 éves lehettem, de emlékszem, már akkor rabul ejtett a fotózás varázsa. Az összes képemet a bátyám születésnapján készítettem vele, de aztán valahogy sosem lettek előhívva azok a fotók.

Mikor döntötted el, hogy fotós leszel?

Ez nem volt egy konkrét döntési pont, ez egy folyamat volt. Gimiben kezdtem el aktívan fotózni, ami az évek alatt egyre komolyabbá vált. Első körben csak barátokat fotóztam, majd idővel jöttek az első hivatalos megrendelőim is.

Mi motivál a munkád során?

Engem a fotózásnak nem a művészi oldala fogott meg, hanem az élmény. Élményt okozni másoknak szép képekkel és ugyanúgy élményeket megörökíteni. Egy kifejezetten pozitív és mosolygós lélek vagyok, talán ezért a kedvenc témám a mosolygó ember. Minden rendezvényen és esküvőn, ahol fotóztam eddig, a mosolyokat vadásztam. Boldoggá tett mások boldogsága.

A fotóssá válásod folyamatának elején már tudtad, hogy céget fogsz alapítani?

Hamar realizálódott bennem, hogy a szabadúszói létnek sok korlátja van. Kezdve azzal, hogy ott a saját időnkkel kereskedünk, ami véges, vagy említhetném a magányt is, ami körbe tudja fogni az egyéni vállalkozókat. Szeretek emberek közt lenni és szeretem, ha a növekedésnek, fejlődésnek nincsenek határai. Így egyenes út vezetett a cégalapításához.

Hogyan és mikor született meg a Photon, mivel foglalkoztok pontosan?

Még 2017-ben végzős gimnazistaként részt vettem egy középiskolás diákoknak szervezett vállalkozói képzésen, a BCCH-Uschool programján, ott ismerkedtem meg a vállalkozásépítés alapjaival. A program keretében ki kellett dolgozni egy startup koncepciót, s mivel addigra már otthonosan mozogtam a fotós piacon, így kézenfekvő volt, hogy ott kezdjem el feltérképezni a problémákat. Mert minden startup egy problémára, egy kielégítetlen igényre hoz megoldást.

Mi lett a „te problémád”?

Észrevettem, hogy milyen sok szabadúszó fotós szenved az ügyfélszerzés nehézségeitől és a megrendelőkkel való kommunikációtól. Ezzel párhuzamosan az ügyfelek oldalán azt tapasztaltam, hogy nem kis kihívás megtalálni azokat a fotósokat, videósokat, akik olyan stílusban és minőségben tudják megvalósítani az ötleteiket, amire szükségük van. Így született meg a Photon, ami nemcsak a két oldalnak segít egymásra találni, hanem végig is követi az egész folyamatot, hogy a végén mindkét fél elégedett lehessen. Az ügyfelek mindenféle fotós, videós és streames szolgáltatást megkaphatnak nálunk, a rendezvények dokumentálásától kezdve a portrék készítésén át egészen a reklámokig minden megtalálható nálunk.

Jelenleg hány fotóssal dolgoztok, s hány ügyfeletek van?

Több mint 80 fotóssal és videóssal, illetve a 3,5 év alatt 400+ megrendelővel dolgoztunk együtt. Kifejezetten büszkék vagyunk arra, hogy ügyfeleink nagy része nem egyszeri, hanem visszatérő partner.

Mennyire viselt meg titeket a pandémia, a rendezvények ideiglenes felfüggesztése?

Tavaly márciusban az első korlátozások bevezetése sokkolóan hatott ránk, egy hét alatt az összes megrendelésünket lemondták. Szerencsénkre a mentorunk, Takács Zoltán, nem hagyta, hogy sokáig búslakodjunk, rögtön a megváltozott körülmények adta új lehetőségekre irányította a figyelmünket. Így kezdtünk el streamek és online oktatóanyagok készítésével is foglalkozni, amikre ebben az időszakban kifejezetten nagy igény volt. Így az eredeti üzleti tervünket nemcsak teljesítettük, de jóval túl is szárnyaltuk.

Mi a helyzet most, hogyan sikerül a normál kerékvágásba való visszaállás?

Nem olyan a helyzet mint régen, mert sok dolog megmaradt a járvány szabta igényekből. De azért valamilyen szinten visszatértek már a járvány előtti megrendelések is, mint például a rendezvényfotózás és videózás.

A Photon egy startup vállalkozás. Milyen befektetők támogattak eddig titeket, s kikkel álltok jelenleg partnerségben?

A Telenor Magyarország 2018-ban befektetett a Photonba, azóta saját bevételekből növekszünk. Persze következő körös befektetésről is zajlanak tárgyalások, aminek eredménye csak a következő hetekben, hónapokban lesz.

Mit tanácsolnál azoknak, akik startup alapításon gondolkodnak vagy éppen már a befektetők előszobájában állnak?

Rengeteg dolgot tudnék tanácsolni, mert az utam alatt sokat hibáztam, amikből még többet tanultam. De talán a legfontosabb tanulság az volt, hogy érdemes körbevenni magunkat olyan tanácsadókkal, akiknek a véleményében megbízunk. Egy-egy külső nézőpont sok dolgot tud új megvilágításba helyezni - sokszor csupán egy új szemszögre van szükségünk az adott helyzet megoldásánál.

Mik a Photon hosszú távú tervei, egyáltalán mennyire élhető a magyar fotós piac?

Jelenleg főleg Budapesten vagyunk jelen, de vannak külföldi ügyfeleink is Németországból, Szlovákiából, Chiléből és több más országból is. A jövőben a budapesti és német jelenlétünket szeretnénk tovább erősíteni.

Van fotós példaképed? Ha igen, akkor miért ő?

Valószínűleg sokan mondják erre a kérdésre Borsi Flóra nevét. Én is őt szeretném kiemelni, mert nemcsak a képei varázsolnak el, hanem szerintem óriási dolog művészi fotográfiából egy karriert felépíteni, abból megélni. Neki sikerült tehát szakmailag és üzletileg is kiemelkedőt alkotnia.

Mi kell szerinted egy jó fotóhoz, s mi egy jó fotóshoz?

Jó fotóhoz kell egy jó fotós, jó eszközök és jó körülmények, bár vannak akik azt mondják, hogy egy igazán jó fotós rossz eszközökkel is szuper képeket tud készíteni. Ez az állítás a művészi fotográfia oldalán lehet megállja a helyét, de alkalmazott fotográfiában szerintem nem. A jó fotós definíciója szerintem a fotózás típusaiként változik, de az biztos, hogy jó látásmód és szépérzék mindenkinek kell. Emellett, ha nem csak a jó fotók oldaláról közelítem meg a jó fotós definícióját, hanem az ügyfelek érdekeit is nézem, akkor fontos, hogy a fotós precíz legyen, ne késsen a határidőkkel és mindent úgy adjon át, ahogy azt egyeztették. Ezt a szemléletet behoztuk a Photon felvételi folyamatába is: kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a fotósoknak ne csak a technikai tudását mérjük fel, hanem az emberi-, illetve a munkájukhoz kapcsolódó etikai oldalukat is.

Fotósként volt már, hogy annyira elbizonytalanodtál, hogy kétségbe vontad a saját hitelességedet? Elvégre ez egy kreativitást igencsak kimaxoló terület.

Szerintem fontos a folyamatos önreflexió, hogy időnként kétségbe vonjuk magunkat. Ezek a helyzetek azok, amikor magunkra és a munkánkra más szemmel tudunk nézni. Ilyen szakaszokban is nagyon fontos, hogy kérjünk a nálunk tapasztaltabbaktól tanácsot. Érdemes az elbizonytalanodást ugrásszerű fejlődésre használni.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Latyák Balázs

"Vannak olyan írók-rendezők, akiknek jobb, ha nem állnak színpadra" - mondta 2011-ben Rusznyák Gábor rendező a kaposvári színművészeti egyetemre való felvételim során. Igaza volt, mert az írás beszél …