Akadémiával segítik a hazai e-kereskedelemben a munkaerő utánpótlást

Akadémiával segítik a hazai e-kereskedelemben a munkaerő utánpótlást
A Pelenka.hu alapító-ügyvezetője szerint tovább növekszik a hazai online kereskedelem, és a járvány visszaszorulásával sem érezni visszarendeződést a hagyományos kereskedelem felé. A rugalmas és innovatív hazai e-kereskedőkkel a legnagyobb beszállítók is szívesen együtt dolgoznak, az egyre nagyobb kihívást jelentős munkaerőhiányt pedig az Ekereskedelmi Akadémia elindításával orvosolnák.

- Az e-kereskedelem óriásit fejlődött a Covid alatt - fenn lehet tartani ezt a fejlődési ütemet?

Általánosságban lassulás tapasztalható a növekedésben, de szó sincs visszarendeződésről. A piac tovább fejlődik, csupán a növekedés mértéke lassult. Szerencsére a Pelenka.hu továbbra is dinamikusan, az átlagos növekedési rátát meghaladó módon tudott növekedni a Covid utáni időszakban is.

- Milyen hatása van a globális ellátási láncok kihívásai miatti áremelkedésnek a vásárlókra? Jobban figyelik az árakat, inkább online felé fordulnak?

- Eddig is különösen árérzékenyek voltak a magyar fogyasztók, ami tovább fokozódhat, ha a fizetéséből kevesebb terméket tudnak a háztartások megvásárolni. Jobban meggondolják a vásárlók, hogy mit tesznek a kosarukba, illetve jobban megnézik, hogy hol vásárolják meg a szükséges árut. Az akcióknak, promócióknak eddig is nagy keletje volt, ez a jövőben még tovább fokozódhat, mert ezen alkalmakkor a fogyasztók úgy érzik, hogy jobb árakon vásárolhatnak. Mivel mi nem vágytermékeket árulunk, így különösebb visszaesésétől személy szerint nem tartok.

- Az alapvető szükségletű termékeknél akkor kedvezményeket kell a kommunikáció központjába állítani, erre figyelnek a fogyasztók?

- Ez jellemzően eddig is így volt, ez után is így lesz. Vélhetően még nagyobb fókusszal fogja az átlag fogyasztó az akciós termékeket keresni.

- A reklám az online kereskedelemben kiemelten fontos. Mely felületeken lehet leginkább hatékonyan ma Magyarországon webshopoknak hirdetni?

- Nincs egy kiemelt csodafelület, különben minden hirdető azonnal odacsődülne. Az e-kereskedőknek sokcsatornás kommunikációban kell gondolkodniuk, ez lehet a siker kulcsa. Mi egy nagyon szofisztikált hirdetési mixet állítottunk össze, amit a potenciális és a meglévő vásárlók köré építettünk fel online és offline felületekből. Ugyan kereskedők vagyunk, de „szolgálni” szeretnénk a vásárlóinkat és a kommunikációinkat is ezzel a szemléletmóddal, üzenettel alakítottuk ki.

- A pandémia előtt számos fizetős és ingyenes sajtótermék ért el célzottan kisgyermekes családokat – mennyiben alakította ezt a fizikai kapcsolatok számának csökkenése? Kellett emiatt a médiastratégián változtatnotok?

- A korábban jól működő kismamákat célzó kiadványok továbbra is működnek, azok működését jellemzően nem befolyásolta a pandémia, de a digitalizáció előretörésével a súlyuk némileg csökken az idő előrehaladásával. A Pelenka.hu mint piacvezető szereplő, mindenhol ott van, ahol a kismamák mozognak, így a hagyományos kiadványokban is kiemelt megjelenéseink vannak. Természetesen a piac az offline eszközök területén is tisztult a pandémia alatt, a gyengébb üzleti modellel rendelkező cégek vagy megszüntek vagy megpróbálják átalakítani a működésüket.

- A Pelenka.hu üzemeltetője a Webshop Global Kft. - esetleg nemzetközi terjeszkedésben is gondolkodtok?

- Itthon is van még bőven terünk a növekedésre, jelenleg elsősorban még erre fókuszálunk. A szervezetünk ugyanakkor nagyon rugalmas és az eddigi tapasztalatok és az én szándékaim szerint is nagyon gyorsan tudunk reagálni a kihívásokra. Így teljesen azért nem zárnám ki a külföldi terjeszkedés lehetőségét sem.

- Kezdő vállalkozásként mennyire volt nehéz a legnagyobb FMCG cégek partnerévé felnőni? Lehet ez a kapcsolatrendszer nemzetközi bővülés során segítség?

- Részben a korábbi tapasztalataimnak köszönhetően, részben mert a piacot mi tudatosan építeni szeretnénk, sikeresen tudunk a legnagyobb multikkal is partneri, sok esetben stratégiai együttműködésben gondolkodni. Innovatívabban, komlexebben közelítünk a közös munkához, mint az megszokott lenne ezen a piacon. Több beszállítónk a velünk való közös munka során próbálja megismerni és megtanulni az e-kereskedelem lehetőségeit, korlátait, illetve hogy ez miben tér el a hagyományos kereskedelemtől. Az elérhető forgalmon kívül emiatt is izgalmasak vagyunk a nagy FMCG cégek számára. Mi olyan keretrendszert dolgoztunk ki, ami a tapasztalatok alapján elismerést vált ki a nemzetközi hálózatokkal való munka során.

- A régiós e-kereskedelmet a cseh cégek uralják, de a legnagyobb szereplő itthon is román partnerrel bővül - miért nem vagyunk mi magyarok olyan jók ebben?

- Meglátásom szerint kevésbé vagyunk kreatívok/innovatívok, kisebb a rendelkezésre álló tőkénk és kisebb a kockázattűrő képességünk.

- Elindítjátok az Ekereskedelmi Akadémiát – mi motiválta ennek létrejöttét, és kiknek szól?

- Az e-kereskedelem területén azt látjuk, hogy óriási a munkaerőhiány. Van olyan cég, ahova most azonnal többszáz munkavállalót fel tudnának venni, ha találnának az elvárásnak megfelelő szaktudással és képességekkel rendelkező jelölteket. Alapvetően ez az általános hr helyzet motivált minket arra, hogy elkezdjünk a témáról közösen gondolkodni az iparág több szereplőjével. A közös gondolkodás oda vezetett, hogy több sikeres cégvezető összeállt és kialakított egy fentartható koncepciót a munkaerő képzésére és ebből egy oktatási intézményt hozott létre Ekereskedelmi Akadémia néven. Az akadémián még a munka elején járunk, de már most élvezzük a szakma több nagy szereplőjének a támogatását. A B2B és a B2C képzéseink is előkészítés alatt állnak, azaz cégek számára is biztosítunk képzéseket, fejlesztéseket és magánemberek számára is lesznek képzéseink méghozzá olyan módon, hogy állásajánlatot is tudunk adni a képzésen bizonyos szintet teljesítő hallhatók számára.

- Kikkel kezdtétek el ezt a vállalkozást?

- Az alapítói körben öt olyan az e-kereskedelemben is aktív hazai vállalkozó szerepel, akik már külön-külön is építettek fel milliárdos forgalmú cégeket. Úgy látjuk, hogy ez az erőteljes szakmai háttér, kapcsolatrendszer, tőkeerő és megálmodott vízió garancia arra, hogy a szegmens meghatározó oktatási intézménye legyen az Ekereskedelmi Akadémia.

- Volt korábbi előzmény, van tapasztalatod cégekkel közös munkára, tanácsadásra?

- Korábban a hr területen is volt szerencsém tapasztalatot szereznem, illetve én magam is vállalok cégvezetőket, vállalkozókat mentorálni, támogatni, hogy sikereket tudjanak elérni (ehhez hoztam létre a Csereklei.com felületet). Az Ekereskedelmi Akadémia ilyen szempontból is egy rendkívül izgalmas közös munka lesz, hiszen az alapító társak is mind-mind erős karakterű, sikeres emberek, akik mellett az akadémia operatív csapatatával közösen alakítjuk ki az oktatási intézményünk irányvonal.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

­­Bucsky Péter – Gazdasági újságíró. Több magazinnál, hetilapnál és online hírportálon is rendszeresen publikál.