„A tucatgyártás olyan, mint az egyéjszakás kaland”

„A tucatgyártás olyan, mint az egyéjszakás kaland”
A sajtóközlemények fölött eljárt az idő, már csak akkor relevánsak, ha valami nagyon izgalmas témát dolgoznak fel, illetve, ha fontos az adott site számára - véli Pácsonyi Daniella. Az NLC főszerkesztője szerint a jó PR tartalom egyedi, van mondanivalója és a termék arcához lehet szabni.

Újságíró szemmel szerinted milyen a jó magazinos tartalom, mi kell a jó újságcikkhez?

Egy jó magazinos tartalom eredeti koncepcióból indul ki. Vagy olyan információt tartalmaz, ami exkluzív vagy olyan feldolgozás módja van annyira kreatív, hogy messziről ordít róla: ezt máshol nem lehet megtalálni. Ami pedig a legfontosabb, a jó újságcikkhez kiváló újságíróra van szükség. Mindig azt szoktam mondani, hogy egy igazán profi ugyanolyan minőségben ír meg hírt, mint riportot vagy interjút.

Ebbe a képbe hogyan illeszkedik a pr?

Évek óta egyre nehezebb munkájuk van PR-osoknak, az újságíró szakma jobban átlátja, hogy nagyon ritkán kapnak „csak úgy” exkluzív anyagot vagy információt tőlük. Ami részben teljesen érthető, hiszen a PR-os azért felel, hogy az adott hír vagy üzenet a lehető legtöbb médiumban kapjon helyet, nem lehet harminc helyre egyedit adni.

Hiszek abban, hogy a közös gondolkodás eredménye lehet egy igazán jó együttműködés. Mindazonáltal ne hazudjunk magunknak: mindig jóval egyszerűbb a PR-os dolga, ha van mellé vásárolt tartalom is az adott site-nál.

Az elmúlt évek során hogyan változtak a PR-tartalmak: van esélye még az egyszerű sajtóközlemények közlésének a magazin üzletágban vagy a komplexebb tartalom a nyerő?

Sajtóközleményt már csak akkor hozunk le, ha tényleg nagyon izgalmas a téma vagy fontos a site-nak, hogy megjelenjen nálunk az adott tartalom. Senki sem szereti, ha ugyanazokat a mondatokat látja minden második oldalon, és egy sajtóközleménynél ez elkerülhetetlen.

Egy magazin szempontjából milyen a jó és fogyasztható PR-tartalom?

Legyen egyedi, legyen mondanivalója és lehessen a saját termékünk arcához szabni.

Milyen stílusban, műfajban érdemes PR-tartalmat készíteni, hogy ne csak a megrendelő, de a fogyasztó is hasznát lássa?

A lehető legrosszabb az, ha valamit készen kapunk, ha már az elejétől bevonnak minket az együtt gondolkodásba sokkal hatékonyabb lesz a végeredmény. Hiába hív fel valaki, hogy van egy szuper híre, vagy hogy van egy sajtóesemény, ahol ott lesz egy adott sztár. Ha a sztár csak a reklámozandó termékről beszél az nekünk nem anyag.

Az talán mindenki számára érthető, hogy a fogyasztó mit nyer egy termékhez fűződő jó PR-tartalommal, de a promóció megjelenítésével mit nyernek a különböző magazinok?

A site-PR-médiaügynökség szentháromság a kölcsönhatásokról szól, a nap végén mindenkinek jól kell járnia. Azt már a legtöbben értik, hogy nem szabad nyakon önteni site-okat PR-cikkekkel, unásig tudnám ismételni, de tényleg ez az igazság. Az egyedi ötlet mindig bejön, a tucatgyártás olyan, mint az egyéjszakás kaland, elmegy, de holnap inkább mégse jönnék.

Szerinted hogyan teheti magát egy pr-os nélkülözhetetlenné a magazinújságírók számára?

Legyenek exkluzív információi.

Médiaszakemberként mit tapasztalsz, a pr szakma hogyan változott az elmúlt években, a nagy pr-ügynökségek milyen irányba mozdultak el? Ez alapvetően jó vagy rossz irány?

A legtöbben már értik, hogy minden köré mese kell, ha a mesét nem jól találják ki nem lesz sikeres a kampány. Egyre több ügynökség nyitott arra, hogy együtt gondolkodjunk már az első perctől. Sőt vannak olyan tenderek, ahol a véleményünket is kikérik, ez szerintem nagyon jó irány.

Mi lenne az ideális fejlődési irány szerinted, ami még jobbá teheti a média és a pr-szektor együttműködését?

Az ügyfelek edukációja közös és fontos feladatunk, ha még mindig influencer kampányokba vándorol át a digitális budget egy része, akkor mi nehezen tudjuk hallatni a hangunkat és bebizonyítani, hogy profi újságíróink segítenek abban, hogy a kampányok a lehető leghatkonyabbak legyenek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Latyák Balázs

"Vannak olyan írók-rendezők, akiknek jobb, ha nem állnak színpadra" - mondta 2011-ben Rusznyák Gábor rendező a kaposvári színművészeti egyetemre való felvételim során. Igaza volt, mert az írás beszél …