
Kommunikációs szempontból milyen kihívások várnak rátok 2023-ban?
Az iparági várakozások alapján egy kihívásokkal teli időszak jön 2023-ban, így mi is fel vagyunk készülve. Az elmúlt években megtanultunk gyorsan reagálni a váratlan helyzetekre és újratervezni.
Mi adja el leginkább csatornát: a média márkája, a megjelenő celebekek, vagy a tartalom?
A csatornát leginkább a műsorok, a műsorok többségét a benne szereplő celebek. És ha jól végezzük a munkánkat a műsorkészítőkkel együtt, akkor a műsorok brandekké válnak, amelyek hosszú távon képesek a médium márkaértékét meghatározni és növelni.
Milyen egyéb médiacsatornákon lehet jól elérni a lineáris tévék nézőit? A bulvármédiában, a közösségi site-okon, vagy az online híroldalakon? Mennyire lehet különválasztani a műsor nézőjét a csatornai nézőjétől? Mire kapcsolnak: csatornára vagy műsorra?
Szerintem nem kell különválasztani. A programkommunikációs-kampányokkal elsősorban a csatorna nézőit célozzuk meg, másodlagosan pedig a műsor profiljához illeszkedő kiegészítő célcsoportokat. A célcsoporttól függően változik a médiamix, amit használunk. A PR-Marketing csapat munkájának sikerességét pedig ilyenkor az mutatja meg, hogy mennyien kapcsoltak oda az első adásra.
A tévézés és az online tartalomfogyasztás egyre párhuzamosabbá válik – szeretnétek tudni, hogy mit olvasnak, mire görgetnek a telefonon és a tableten tévézés közben a nézőitek?
Természetesen, az adatok egyre fontosabbá válnak a hatékonyabb kommunikáció és célzás érdekében. Így a marketing kampányok tervezésekor a kutatási kollégák elemzéseit is figyelembe vesszük, és előfordul, hogy a kutatási eredmények alapján olyan stratégiát alkalmazunk, ami célzottabbá teszi a nézői rész-célcsoportok elérését.
Az átalakult bulvársajtó hogyan hat ki a munkátokra?
A bulvársajtóval hosszú évek óta jól működő, egymás érdekeit tiszteletben tartó kapcsolatunk van, hiszen még mindig fontos orgánumok a szórakoztató műsorok kommunikációjában. Jelenleg még mindig a televízió a tömegek első számú szórakozási lehetősége, ezért a képernyőn megjelenő sztárokról a mai napig szívesen olvasnak, így a bulvársajtó számára is fontos az együttműködés a tévékkel. Ami kihívás, hogy ezt a közös munkát úgy kell megvalósítanunk, hogy mindeközben a képernyőseink érdekeit és elvárásait is figyelembe vesszük, hiszen egyre kevesebben nyitottak arra, hogy magánéleti történeteket megosszanak, viszont a bulvár számára ezek a legérdekesebbek
Hogyan lehet másképpen kommunikálni, újat, figyelemfelkeltőbbet mondani, írni egy olyan tévéshow-sorozat újabb epizódjáról, aminek már több évada, változata volt, és ahol a nézők már az elejétől a végéig ismerik a műsor szerkezetét, várható tartalmát?
A tévéshow-k esetében hiába egy már visszatérő, jól ismert brandről van szó, az új szereplők megjelenése folyamatosan okot ad a kommunikációra. És mivel a szereplők változnak, a műsor dinamikája, dramaturgiája is szezonról-szezonra változik, így bőséggel szolgáltatnak muníciót a kommunikációhoz. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy mennyivel másabb volt 2022-ben az Ázsia Expressz, A Nagy Ő vagy éppen a Farm VIP, mint a korábbi évadokban. A PR csapatunkban olyan kollégákkal dolgozom együtt, akik szakmájuk legjobbjai, így pontosan érzik, tudják, hogy az adott szezonban mire kell a hangsúlyt helyezni.
A nézettségen túl mennyire fontos egy műsor/kommunikáció elindításakor, hogy milyen mértékben ismerjük a nézők médiamárka iránti elköteleződését?
Mivel napi szinten kapjuk a nézettségi adatokat, amelyeket folyamatosan elemzünk, így arról elég pontos képünk van, hogy ki a csatorna nézője; ezért egy program-kampány indításakor mindig ez az alap, amiből kiindulunk.
Mit tekintetek a fő márkátoknak? A TV2 Média Csoportot, az egyes tévéket, vagy a műsoraitokat?
Három évvel ezelőtt az új vezetés fontos stratégiai célként fogalmazta meg a TV2 név kiterjesztését, azaz egy umbrella brand létrehozását. Ezért több csatorna új nevet kapott, illetve még ebben az évben továbbiak rebrandingje is várható. A portfóliónkban vannak olyan csatornák, amelyek már maguk is olyan erős brandek, hogy megkerülhetetlenek a piacon, mint pl. a SuperTV2 vagy éppen a Mozi+, amely tavaly a hatodik születésnapját ünnepelte, és a harmadik legnézettebb csatorna a TV2 és az RTL után. A csatornák mellett pedig egyértelműen meg kell említeni a műsorokat, amelyek meghatározzák az adott csatornát.
Hogyan alakult át a celebek szerepe? Jól gondolom, hogy régebben a tévék voltak a „királycsinálók”, ma pedig már sokszor az online világból jövő celebekre építenek a tévék?
Ma már lehet valaki úgy ismert, hogy jelentős követő bázissal rendelkezik az online térben, de az egy más kérdés, hogy ez az ismertség mennyire vihető át és jelent előnyt egy másik platformon, mint például a televízióban. Azt nem mondanám, hogy rájuk építenénk a TV2-es tévéműsorokban, inkább színesítik azt a szereplői gárdát, akikkel dolgozunk, mivel általuk új nézőket is nyerhetünk.
Ma már nem elég Majkának, vagy Liptai Claudiának lenni… Hogyan változtak a csatornák és a tévéműsorok, hírességek bulvárba kerülésének kritériumai?
Szerintem minden esetben a tartalom diktál, ez nem változott. Ha van jó sztori a műsorhoz kapcsolódóan, akkor címlapra lehet kerülni. A celebek, ismert emberek esetében viszont a social media megjelenése nagy változást hozott. Azzal, hogy saját felülettel rendelkeznek, ahol gyakran egy bejegyzésük több embert ér el, mint egy bulvárcikk, a sajtó is arra törekszik, hogy kiegyensúlyozott legyen a viszonyuk. Az is egyértelműen látszik, hogy már egy érdekesebb social post is elengedő ahhoz, hogy egy celeb bekerüljön a bulvárba.
A kívülről érkező influencerek tudnak érezhető számú nézőt is hozni magukkal? Vagy ők inkább egyes célcsoportok – kiemelten fiatalok – elérésében lehetnek segítség?
Fentebb ezt már érintettük, hogy számunkra is fontos, hogy a TV2-es műsorokban megjelenjenek más platformon már sikeres szereplők, ezáltal színesítve a műsort; valamint általuk új nézőket érhetünk el. Jó példa erre Marics Peti megjelenése a Sztárban Sztárban, aztán a Valmar szereplése az Ázsia Expresszben. Tavasszal pedig már a Sztárban Sztár zsűrijében láthatjuk Marics Petit.
A bulvársajtó, vagy a TikTok fontosabb ma a celebek számára? Hogyan hat ez a változás a ti munkátokra?
Az ország legértékesebb műsorvezető-pooljával rendelkezik a TV2, őket lehetne felhozni példaként arra, hogy ezt, hogyan lehet jól csinálni. A tévés jelenlét mellett ott vannak a social media felületeken, amikor pedig műsort vezetnek, akkor a bulvár jelenlétük is nagyobb hangsúlyt kap.
A tévék arcaitól, műsorvezetőitől és celebjeitől elvárás ma már a közösségi médiában való jelenlét? Ezt a celebeknek, a színészeknek maguknak kell kezelni, vagy ezt szükséges a médiavállalatoknál koordinálni, irányítani?
A TV2-nél a műsorvezetők, illetve a műsorainkban megjelenő szereplők, színészek maguk kezelik a social media felületeiket, de azt természetesen koordináljuk, hogy az adott műsorról milyen tartalom és milyen időzítéssel jelenik meg.
Hogyan kommunikáltok a különböző generációk felé? Egyáltalán van különbség a különböző korosztályok kommunikációjában? Például hogyan szólítjátok meg a Z generációt? Hogyan és mivel szoktatjátok magatokhoz a fiatal korosztályt?
Ahogy említettem is, első körben a tömeget, a csatorna core nézőit célozzuk meg; az adott műsor profiljának megfelelően pedig további, kiegészítő célcsoportokat. A fiatalabbakat azokon a platformokon próbáljuk megszólítani, ahol elsősorban tartalmat fogyasztanak, valamint olyan szereplőkkel, akik számukra érdekesek lehetnek.
Kríziskommunikáció: a krízisre azt mondják, azért krízis, mert váratlanul jön… a versenypiac viszont sok krízissel jár. Miképpen lehet felkészülni a váratlan, gyakran negatív hatású krízisek kommunikációjára?
Azzal, hogy állandó készenlétben állunk. Ehhez ki kellett alakítanunk a belső döntési folyamatokat, és folyamatosan aktualizáljuk a kríziskommunikációs feladatokat. A pandémia alatt erre számos esetben szükségünk is volt.
Hogyan változott az elmúlt években a B2B kommunikációtok? Pl. a hirdetők vagy a kábelesek felé?
A kábeles/telekommunikációs partnerek száma az elmúlt években egyre kevesebb lett, ezért esetükben a nagyobb rendezvények, konferenciák helyett felértékelődött a részletesebb nézettségi adatokra, statisztikákra épülő hírlevelek, valamint a személyes találkozók értéke.
A disztribúciós kollégáknak köszönhetően sikeres együttműködéseket tudunk megvalósítani a közös kampányok során. A hirdetők esetében az elmúlt években egyre fontosabb lett, hogy támogatóként ott legyünk a legjelentősebb szakmai konferenciákon, ezáltal az értékesítési kollégák esettanulmányokon, szakmai kerekasztal beszélgetések formájában még inkább szélesíteni tudják a hirdetőink ismereteit a márkáinkról.
Miképpen inspirál téged a többi kereskedelmi televízió kommunikációja, sikere vagy épp hibája? (lásd versenypiac)
Tavaly ünnepeltük a kereskedelmi televíziózás 25. évfordulóját. Az első napjára is pontosan emlékszem, amikor Jean-Charles de Keyser, az akkori vezérigazgató megnyomta a gombot, és elindult az RTL Klub adása. Ebből a negyedszázadból az elmúlt hat évet már a TV2-nél töltöttem, és látva azt a kemény munkát, amit befektettünk, hogy megvalósítsuk a 2016-ban elindított programstratégiát, elmondhatom, hogy semmi nem inspirálóbb a saját eredményeinknél, sikereinknél. Ezt csak az itt dolgozó kollégák tudják és értékelik igazán, hogy mennyi bukás és újratervezés után jutottunk el oda, hogy a hirdetők számára kiemelten fontos szeptember-decemberi időszakban a TV2 nyerte a nézettségi versenyt mindhárom kiemelt korcsoportban, teljes napon és főműsoridőben is. A teljes 2022-es évet vizsgálva szintén elmondható, hogy a TV2 teljes napon nyerte a nézettségi versenyt mindhárom kiemelt korcsoportban, és főműsoridőben is minimálisra csökkent a fő versenytárshoz képest mért különbség.
Te hogy látod, általánosan hogyan változott az újságírói szakma, annak színvonala, preferenciái, feladatai, szakembergárdája?
Az elmúlt 25 évben, nemcsak a kereskedelmi televíziózás fejlődését követhettem, hanem a közös munka során az újságírói szakma változásaira is ráláthattam. Napjainkban ahogy a tévéknek alkalmazkodni kell a változó fogyasztói szokásokhoz, úgy az írott sajtónak is. A nyomtatott lapok háttérbe szorulása egyre nagyobb kihívást jelent; a hírverseny mellett a fogyasztók figyelméért is élesebb a harc, hiszen sok esetben az érdeklődők előbb értesülnek a sztárokat érintő hírekről azok social felületeiről, mint a sajtóból.
Köszönöm a beszélgetést.
Én is köszönöm.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!