„A televíziózás köszöni, jól van; akadt egy új barátja is: a streaming.”

„A televíziózás köszöni, jól van; akadt egy új barátja is: a streaming.”
2023 izgalmas évnek ígérkezik a televíziózás számára is. Nem csupán a felfokozott gazdasági helyzet ad bőven feladatot, de egyre több médiaszereplő is versenyzik a tévénézők figyelméért, kegyeiért. Egymás ellen, vagy együttműködve lehet a versenypiacon sikeresen leküzdeni az akadályokat? A „végén” mindig a néző dönt. A nézettségi számok már pedig makacs dolgok, pontosan megmutatják egy tévétársaság sikerét. Interjú Vaszily Miklóssal, a TV2 elnökével.

Mi az első gondolat, ami eszedbe jut, ha azt mondom: 2023?
Kihívásokkal teli, mozgalmas időszak. A pandémia alatt megtanultunk reagálni a hirtelen változásokra. Azt hiszem, erre a tudásra most nagy szükségünk lesz.

Mi az újdonság, amivel most, vagyis 2023-ra a piac és a nézők felé tudtok nyitni?
Lineáris és digitális fronton is számos újdonsággal készülünk. Jövőre indítjuk a TV2 Play Zero szolgáltatásunkat, aminek köszönhetően megszakítás nélkül élvezhetik majd digitális tartalmainkat az érdeklődők. A képernyőn számos új formátum várja a nézőket, amelyek közül most csak egy-két érdekességet emelnék ki. A Szerencsekerék sikerén felbuzdulva újabb régi nagy kedvencet újítunk meg: Majkával és Pápai Jocival jön vadonatúj formában a Zsákbamacska. Visszatér tavasszal a Sztárban Sztár, és indul a legújabb napi sorozatunk, a Hazatalálsz.

A legutóbbi Nielsen adatok szerint 2022. III. negyedévében 4 óra 31 perc volt az átlagos tévénézési idő – ez 5 perccel magasabb a 2020-as adatnál. A Covid miatt alakultak át a tévézési szokások, vagy mi lehet az oka növekvő tévézési időnek a digitalizáció korában?
Az emberek nagy részének még mindig a televízió a legkönnyebben és legolcsóbban elérhető szórakozási forma. Az sem lenne meglepő számomra, ha ez a szám tovább nőne.

A világon is kiemelkedő a magyarországi tévézésre fordított idő – Európában a 4-5. legmagasabb a magyar adat. Mi ennek az oka? Lehet-e a rejtély kulcsa, hogy nagyon olcsón, 6-7 ezer forintért száz feletti csatorna, a kereskedelmi tévék VOD tartalmai mind elérhetők?
Az egyértelmű, hogy a magyar nézők kivételes helyzetben vannak. A piacon közel 120 magyar nyelvű csatorna érhető el, ami ritkaság Európában. Ami szerintem még fontos tényező, az pedig a magas színvonalú tévézés, amit a két nagy kereskedelmi csatorna folytat évek óta.

Míg a tévézésre fordított időben kiemelkedik Magyarország, Európában nálunk az egyik legalacsonyabb a streaming penetráció – ennek mi lehet az oka? A tévék szerepe erős a szórakoztatásban, idejében tudtak saját – nem mellesleg ingyenes – streaming tartalommal megjelenni? Vagy túl drága a nemzetközi árszínvonalú streaming a hazai piacon?
A magyar piac látjuk, hogy sok esetben merőben máshogy viselkedik, mint a környező országok televíziós piacai. Az alacsony penetráció egyik oka szerintem mindenképpen abban keresendő, hogy a két nagy kereskedelmi csatorna Európában is magas színvonalú televíziózást képvisel. A tartalmaik a saját digitális platformjaikon könnyen elérhetőek, és erre már évek óta edukálják a fogyasztókat. A penetráció növekedésének egyik gátja szerintem a tartalmak lokalizálásában keresendő. Az első streaming szolgáltatók megjelenésekor még jóval kevesebb tartalom volt elérhető pl. magyar szinkronnal, amiről tudjuk, hogy milyen fontos a magyar nézőknek. Ezen a területen az elmúlt évben jelentős elmozdulást láthatunk.

Milyen hatása van a lineáris tévézésre az egyes korosztályok jelentően eltérő tévézési szokásainak? A hirdetők számára kiemelten fontos, fiatalabb korosztályok kevesebbet tévéznek. Érdemes lehet őket speciális, prémium áron is értékesíthető csatornákkal megcélozni?
Ez - meglátásom szerint - inkább általánosítás, hiszen nem minden hirdető számára kiemelten fontos a fiatal célcsoport, bár természetesen léteznek ilyen ügyfelek. Ma Magyarországon közel 120 magyar nyelvű csatorna érhető el, és kijelenthetjük, hogy igazi streaming robbanás közepén vagyunk. Így további csatornák indítása nem jelentene megoldást (ha egyáltalán megoldandónak ítéljük a helyzetet), hiszen míg a tartalmainkat lineárisan kicsit idősebb korosztály nézi, addig online platformunkon, a TV2 Play-en a nézői összetétel pedig ennek pont a fordítottja, ott a nézők jelentős része a fiatal célcsoportból kerül ki. Sokkal inkább tartalmakban, mint csatornákban érdemes gondolkodni, hiszen itt van például az Exatlon Hungary, ami a lineáris térben kiemelkedően magas nézettséget ért el a fiatal, 18-29 éves korosztályban is. Az eddig adásba került négy évad átlag közönségaránya a 18-29-es korcsoportban 14,8%, a 30-39 évesek körében pedig 16,0%, ami jelentősen magasabb a 18-59-es korcsoportban mért 13,3%-os átlagnál (Forrás: Nielsen Közönségmérés; live+as live adatok).

Milyen lehetőségek vannak a lineáris tévé és a streaming egymásra építésében? Növelheti a kettő együtt az adott médiamárkánál töltött időt? Lehetnek egymás kiegészítői?  Lehetnek egymás kiegészítői?
Pont ez a cél, hogy a két platform egymás kiegészítőjeként működjön, és segítségükkel minél több időt töltsenek a nézők a tartalmaink fogyasztásával. Ezáltal a felülteink is értékesebbek lesznek, ami egyértelmű üzleti cél. A TV2 pont ezen érvek mentén, a fogyasztói élmény fokozása érdekében újította meg 2021-ben OTT platformját, amit azóta is folyamatosan fejleszt, és ami 2023-ban - a terveink szerint - már televíziós applikáció formájában is elérhető lesz.

A lineáris tévé tartalmainak mennyire kell multiplatformmá válnia? Szempont egy-egy műsor készítésekor, megvásárlásakor, hogy online is jól működjön?
A TV2 digitális felületén elsősorban a tévéműsorainkat és az azokhoz kapcsolód extra, kiegészítő tartalmakat keresik a felhasználók, így amikor készülnek a műsorok, a digitális csoportunk a produkciókkal együttműködve gyártja a saját tartalmait.

A nézettség mellett lehet a tartalom összeállításakor szempont, hogy a fiatalabb, kevesebbet tévéző generációkat is megszólítsa?
Kereskedelmi televízióként a tömeget célozzuk meg. Természetesen vannak olyan tartalmak, ahol látjuk, hogy a fiatalabb nézők inkább online fogyasztják, mint a tévékészülék előtt ülve. De számunkra ők ugyanolyan értékes fogyasztók. Mivel a nézők szabadidejéért versenyzünk, a legfontosabb, hogy minél több időt töltsenek a portfóliónk tartalmainak fogyasztásával.

A magyar nézőknek mennyire fontos a hazai tartalom, az ismerős sztárok és celebek?
A nézettségi eredményekből látjuk, hogy a magyar sztárok és a hazai tartalom viszi egyértelműen a prímet. Elég csak említeni a Sztárban Sztár sikerét, vagy egy hétköznap sugárzott realityt, mint pl. a Farm VIP. Régen a nagy stúdiók sorozatai, blockbuster filmjei is képesek voltak nagy létszámú közönséget leültetni a képernyők elé. Ma ezt leginkább már csak a hazai sztárokkal és sportműsorokkal tudja elérni a tévé.

A tévés tartalomból mit keresnek online, streaming formában is a leginkább a nézők?
A jelenleg futó műsoraink közül műfajként a showműsorokat (Sztárban Sztár, Dancing With The Stars, Sztárban Sztár Leszek!) és a realityket emelném ki (Párharc, Ázsia Expressz, Farm VIP, Nagy Ő). Ezek a legkeresettebb tartalmak. A teljes epizódok is jól működnek ezeknél a műsoroknál, de a rövid, kivágott részletek azok, amik igazán magas számokat tudnak generálni.

A nézők mellett legalább ilyen fontos a hirdetők elérése. Az Internet Hungaryn szó volt arról, hogy jelentős áremelésre lenne szükség a tévés hirdetési áraknál. Hogyan fogadta a piac a bejelentett 2023-as tarifákat?
Igen, valóban jelentős áremelés szükséges a tévés hirdetői piacon, hiszen a mai inflációs gazdasági környezetben minden műsor előállítása jelentősen drágul, az árfolyamkülönbözet pedig a vásárolt formátumok beszerzésére van jelentős hatással. A korábbi keresletalapú megközelítést fel kell váltani a költségalapú szemlélettel. A TV2 Csoport és stratégiai partnerünk, az Atmedia kereskedőház kedvezőbb helyzetben van a konkurenciához képest, hiszen a TV2 rendkívül sikeres őszi programstruktúrája nagyon szép 25. születésnapi ajándék számunkra. Immáron a TV2 nem csak teljes napon, hanem főműsoridőben, a 18-59, 18-49 évesek körében és a teljes lakosságon mérve is piacvezető. Emellett csoportszinten szintén vezetünk mindhárom kiemelt korcsoportban, teljes napon és főműsoridőben egyaránt. (Forrás: Nielsen Közönségmérés; live+as live adatok; vizsgált időszak: 2022.09.01-2022.11.30., főműsoridő=18:00-22:59)

Az adressable tv, a személyre szabott reklám bevezetése segíthetne a tévés hirdetések árazásának az online szintjére emelésében?
Jelenleg az addressable tv nem igazán járható út, erre pont alkalmas az online hirdetés, hiszen jól szűkíthető az ügyfél igények mentén. A televízió továbbra is a nagy tömegek elérésére alkalmas médium, amely kihagyhatatlan a médiamixekből, számos esetben a bázist képezi. Az addressable tv kialakítása jelentős befektetést igényelhet minimális megtérüléssel, ugyanakkor a televízióban hirdetők nem feltétlenül igénylik ezt a fajta szűkítési, szűrési opciót.

Magyarországon, ha ugyanazt a tartalmat tévében, egy hazai tévé streaming platformján, vagy egyéb online videómegosztón nézi meg valaki, akkor teljesen más árat fizet az elérésért egy hirdető. Az egységesebb árazás segíthetné a tévéket, hogy az online-hoz jobban közelítő bevételekhez jussanak?
Bár a reklámtortából már valóban nagyobb részt harap ki a digitális, mint a televízió, de ha abból kivesszük a nagy külföldi online cégeket (Google, Meta – amelyek a digitális bevételek több mint 65%-át tudhatják magukénak), akkor a hazai piac teljesen más képet mutat, és messze a televízió generálja a legnagyobb bevételeket. A televíziók életében évek óta inkább az jelenti a kihívást, hogy a saját online terükben hogyan tudnák megközelíteni azt a bevételi potenciált, ami a lineáris térben sikerül; azzal együtt, hogy a televízió életét olyan nehezítő paraméterek is befolyásolják, mint a véges inventory mennyiség vagy a sokkal szigorúbb jogi környezet. Európai szinthez mérve nagyon alacsonynak tekinthető a hazai televíziós hirdetési árszint, ezért is szükségszerű az áremelés. A bevétel maximalizálása érdekében évek óta fontolóra veszi a piac a közös valutát, azaz az együttes mérést az online és lineáris térben. Vannak már kezdeményezések, de erre még nemzetközi szinten is várat magára az optimális megoldás.

Ha fordított nap lenne a TV2-nél, és a vezetőség tagjai, a műsorok készítői lépnének elő a műsorok szereplőivé, melyiket érezné leginkább testhezállónak? Sztárban sztár? Dancing With The Stars? Párharc? Farm VIP? Ázsia Expressz?
Talán az Ázsia Expresszt választanám. Azt hiszem, jól jönne egy néhány hetes digitális detox, és a párommal Ázsia felfedezése is izgalmas kalandnak hangzik.

A tizen-huszonéves korosztályra ma már egyre inkább jellemző, hogy a YouTube vagy valamelyik streaming szolgáltató előtt több időt tölt el, mint tévét nézve. Mivel tudna rávenni egy fiatalt, hogy adjon esélyt a tévének is?
Erre már számos példa volt a TV2 történetében, amikor meg tudta szólítani a fiatalokat is. Az Exatlon Hungary egyértelműen az élén van ennek a sornak, de említhetném az őszi szezon kiemelkedő eredményt hozott műsorát az Ázsia Expresszt is.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …



Kapcsolódó előadó: Vaszily Miklós