A telco-k és a startupok - interjú Takács Zoltánnal

A telco-k és a startupok - interjú Takács Zoltánnal
A telekom cégeknek egyre több média tartalommal kell a fogyasztók kegyeiért megküzdeni. Az innovatív megoldások bevezetéséhez pedig jó lehetőséget biztosít a startupok felkarolása és fejlesztése – véli Takács Zoltán, a Telenor innovációért felelős alelnöke.

 

- Miért fontos a média és a startup terület a telekommunikációs cégeknek?
A startupok és a nagyvállalatok kölcsönösen profitálhatnak az együttműködésükből. A startupok az innovációs képességükkel, agilitásukkal és digitális tudásukkal, a nagyvállalatok pedig ügyfélbázisukkal, tőkeerejükkel és tapasztalatukkal tudnak hozzájárulni a sikeres közös munkához. A média fontos szerepe pedig éppen abban rejlik, hogy - többek között - beszámol ezekről az együttműködésekről, még több embernek és vállalkozásnak esélyt adva arra, hogy ország világ előtt megmutassa magát és az ötletét.

- Mi a fontosabb a tartalomfogyasztóknak, a brand vagy a tartalom?
Szerintem a legfontosabb az ügyfelek igényeire szabott szolgáltatás: ennek fontos eleme a tartalom és az az ügyfélélmény, amin keresztül a szolgáltatás eljut az ügyfélhez.

-Saját brandeket érdemes építeni, vagy együttműködésre kell törekedni?
Mindkét modell életképes es alkalmazzuk is. Azt, hogy egy konkrét esetben melyik modellt érdemes alkalmazni többek között az adott szolgáltatás piaci érettsége, a szereplők ereje határozza meg. A MyTV szolgáltatásunk tökéletes példa a saját brand sikerére, míg az együttműködés kapcsán a Deezert említeném meg.  Mindkét modell sikeres, de másképp és más íve volt a fejlődésnek.

- Kik lesznek a digitális média világában a legfontosabb szereplők? A telekom, média vagy satartup cégek?
-Azok a cégek, akik legjobban ki tudják szolgálni a digitális tartalomfogyasztási szokásokat. Az, hogy ebben a versenyben a feltörekvő digitális médiacégek, vagy meglevő nagy médiacégek teljesítenek-e majd jobban nehéz megjósolni. Mi a Telenornál mindenesetre mindent megteszünk annak érdekében, hogy mi legyünk a nyerők: globális szinten vásároltunk releváns cégeket, komoly összegeket fektettünk startup programjainkba és nagy erőkkel dolgozunk a digitalizáción.

- Mi lesz a telekom cégek szerepe a jövőben? Mennyire lehetnek az összetett online világban a felhasználók segítői?
-A Telenornak fontos, hogy az ügyfelei számára a lehető legjobb partner legyen a digitális világban. Természetes szerepünk a hálózatunkon keresztül az internet hozzáférés biztosítása, de e mellett fontosnak tartjuk, hogy bizonyos területeken ennél többet is nyújtsunk,  ezért is indítottuk útjára digitális  szolgáltatásainkat, mint például a MyTV-t, vagy a pénzügyi megoldást kínáló Telenor Wallet alkalmazást.

-Tudnak a telekom cégek is saját élő ökoszisztémát létrehozni, mint mobil operéciós rendszerek?
-Ökoszisztéma létrehozásánál a partnerség a legjobb megoldás, ahol az ökoszisztéma lehetséges szereplői összefogva, közösen hozzák azt létre. Jó példa erre a mobilparkolás, ahol a résztvevők közösen fejlesztették ki azt a rendszert, amin az összes parkolás több mint 50%-a bonyolódik, és ami európai szinten is kiemelkedő.

- Miért kezd egy telekom cég startupkkal foglalkozni, miért lehet sikeres ezen a területen?
-Hiszem azt, hogy ha két egymástól teljesen eltérő típusú cég – esetünkben egy startup és egy multinacionális vállalat – összeáll, és kihasználja a különbözőségből fakadó előnyöket, abból olyan pozitív eredmények születhetnek, amiből mindenki tud profitálni.   Éreztük, hogy jó az ajánlatunk és vonzó lehetőségeket kínálunk a vállalkozó kedvűeknek, de azért az minket is meglepett, hogy a tavaly meghirdetett 5 helyre majdnem 150 startup jelentkezett, és köztük nagyon igényes, igencsak piacképes projekteket is találtunk. Talán ez a siker egyik legjobb mércéje.

- A digitális startupoknak mennyire könnyű ma a piaci megjelenés? Nem túl telített már a piac?
- Ez főként attól függ, hogy mennyire valós és milyen méretű az a probléma, amit az adott startup szolgáltatása megold. Ha ez alapján a piac mérete megfelelő, akkor természetesen a kivitelezés, ügyfélélmény és a piacra lépés minősége is nagyon fontos eleme a sikernek.

- Hogyan lehet egy startupot jól felkészíteni arra, hogy legyen megfelelő piaci kereslet a termék iránt?
- Ha a kezdő ötlet jó, egyedi és valós igényekre épül, akkor jó coachinggal egy jó akcelerációs - program sokat tud csiszolni rajta és igazán sikeressé teheti. Ezen a szinten még nagyon fontos a valós ügyféligény és az egyszerűen kommunikálható terméküzenet.

- Milyen csatornán érdemes a startupoknak a bevételt megszerezniük? Vagy érdemes egyáltalán ezzel foglalkozni, vagy a Snapchat vagy Whatsapp mintájára csak felhasználókat gyűjtsenek, aztán csak lesz valami a bevételekkel is?
- Itt sincs egységes recept, hiszen ez sokban függ attól mi is az a probléma, amit megold az adott startup. Ennek kidolgozása és folyamatos frissen tartása is fontos része a vállalkozás fejlődésének. Csakúgy, mint a szolgáltatás többi eleménél, folyamatosan kell figyelni az ügyfelek reagálását, és ennek megfelelően kell az üzleti modellt is frissen tartani.

- A Telenor akcelerátor programban mivel foglalkoznak a startupok, melyeket tartják ígéretesnek akár globális szinten is? Egyáltalán, érmesebb helyi piacra célzottan fejleszteni, vagy inkább globális megoldásokban lehet gondolkodni?
- A Telenor Accelerate program első évében öt startuppal dolgoztunk együtt. A Tickething egy másodlagos koncertjegy piactér, a Musicating a Kodály módszerre alapozva készít digitális zeneoktató platformot, az eSports Horizon egy esport játékos es edző piactér, a Zoi egy okoskerékpárt fejlesztő csapat, és a Zyntern egy gyakornok, pályakezdő állásokat közvetítő portál. A startupokat úgy választottuk ki, hogy azok nemzetközi szinten is komoly potenciállal rendelkezzenek ;a Telenor ebben a terjeszkedésben is segíti őket.

Bemutatkozás - Takács Zoltán

Takács Zoltán villamosmérnöki diplomáját 1995-be szerezte a BME-n.
Karrierjét az Ericsscsonnál kezdte, majd a Nokiánál folytatta.
2001 és 2004 között a Vodafone marketing vezetője volt, ezt követően az RTL Klub új média és üzletfejlesztési igazgatója lett.
2006 és 2011 között a Huaweinél dolgozott, értékesítési igazgatoikent, majd ügyvezető igazgató helyettesi pozícióból váltott a Telenorhoz, ahol azóta is dolgozik
A Telenornál, kezdetben a termék és innovációs igazgatóságot vezette, majd 2013-ban vezérigazgató-helyettesként a digitális szolgáltatásokért felelős divízió élére került.
2016 óta a Telenor innovációért felelős alelnöke


Takács Zoltán - Telenor


 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter