A szóvivők szerepe a vállalaton belül is felértékelődött a pandémia hatására

A szóvivők szerepe a vállalaton belül is felértékelődött a pandémia hatására
A szilánkosodó médiapiacon egyre nagyobb erőforrásokat köt le a nagyvállalatoknál is a médiamegkeresések kezelése. A digitális médiában felgyorsult a hírek iránti igény, de a megalapozott és pontos kommunikációt, illetve a válaszok kidolgozásához szükséges időt nem szabad megtakarítani – emelte ki Bakos Piroska, a MOL Magyarország médiakapcsolati vezetője és szóvivője. A vállalati kommunikáció számára az online és távoli munkavégzés miatt felértékelődik az ismert és hiteles vállalati szóvivők szerepe, akik a munkavállalók és a vezetőség közötti kapcsolatot tudják garantálni.

- Az online és a közösségi média korában szükség van még a sajtószóvivői munkára? Kivárják a megszólalást a sajtó képviselői?

- . Mi azt a módszert követjük, hogy ha megkeresnek minket, akkor kiválasztjuk, hogy az adott megkeresésre milyen formában tudunk a leghatékonyabban reagálni. Ez lehet írásos – gyors, néhány mondatos, vagy kifejtős, a szakértőinkkel ellenőriztetett - válasz, de a sajtószóvivő megszólalása is. Mivel a MOL nagyvállalatként szerteágazó feladatokkal és üzletágakkal működik, ezért konkrét szakmai kérdésekben inkább az azokért felelős kollégákat igyekszünk a megszólalásra kijelölni, nálam az általános, a vállalat egészét, vagy épp az imidzsét érintő ügyek vannak. Az épülő poliol üzem kapcsán például nem én, hanem a projekt vezetője tud a leghitelesebben kommunikálni. A Hygi fertőtlenítő folyadék bevezetését viszont én vittem, mivel ez nem csak egy volt az új termékek közül, hanem a pandémia kapcsán fontos fejlesztésünk volt, aminek a MOL márkára is hatása volt. Arról nem is beszélve, hogy maga a termékötlet egy kommunikációs kollégám fejéből pattant ki.

- Mennyire lehet a sajtóval online formában hatékonyan együttműködni?

- Szerintem az elmúlt két év során mind a vállalatok, mind az újságírók alkalmazkodtak ehhez az új helyzethez. Legutóbb épp januárban tartottunk online sajtótájékoztatót a lengyel akvizíciónk bejelentése után (a Mol 417 töltőállomást vett Lengyelországban). A három vezetőnk Varsóban ült a konferenciateremben, én, mint moderátor Budapesten az íróasztalom mögött, az újságírók pedig hol irodából, hol otthonról jelentkeztek be. Nyilván fura, amikor valaki eltűnik az éterből, vagy inkább a chatablakban küld kérdést, mert a videót a kameraképpel nem bírja a net, de ez van, hozzá kell szokni, hogy nem megy minden zökkenőmentesen. Szerencsére az újságírók jó részét jóval korábbról ismerem, abból az időből, amikor magam is újságíró voltam, így könnyebb kezelni ezeket a helyzeteket is. Nálunk egyébként kitűzött cél, hogy minden egyes megkeresésre válaszoljunk, és beszélgessünk az újságírókkal az adott témáról.

- Mennyire okoz kihívást a szilánkosodó médiapiac, hogy egyre több, néha csak kisszámú fogyasztóhoz eljutó médiafelület keresi meg a vállalatot?

-Ahogy említettem, minden kérdésre igyekszünk reagálni. A MOL társasági kommunikáción belül egy úgynevezett content csapat dolgozik a megkeresésekre adott válaszokon, vagy a háttéranyagokat állítja elő a kommunikációhoz., Mivel az ország számos részén vannak üzemeink és telephelyeink Százhalombattától Algyőn át Tiszaújvárosig, az országos médiumokon túl a helyi vagy regionális médiumok is fontosak számunkra. Az olyan esetekben, mint amilyen az AdBlue volt, amikor egy piaci pletykából, félreértésből pánikfelvásárlás lett, tényleg minden lehetőséget meg kell ragadnunk, hogy hiteles információkat szolgáltassunk és eloszlassuk a pánikot.

- Az OMSZ-t szinte mindenki Győrfi Pálhoz köti Magyarországon, de a globális nagyvállalatoknak jellemzően nincsen ma már ismert szóvivője – senki sem tudna a Google vagy Facebook esetében ilyet megnevezni. Mennyire fontos egy nagyvállalat számára, hogy legyen olyan ismert arca, akit ismernek a fogyasztók?

- A Mentőszolgálat vagy éppen a BKK azért más, mert ezek a cégek alapvetően egy tevékenységgel foglalkoznak, így könnyebb egy-egy ismert sajtószóvivőt felépíteni, aki a vállalathoz köthető összes témában mindig felkészülten tud nyilatkozni. Nekünk más a helyzetünk, mert sok üzletágunk van, az olajtermeléstől a finomításon és a logisztikán át a kis- és nagykereskedelemig, van Limónk, Fresh Corner kávéhálózatunk, a benzinkútjainkon lehet elektromos autót tölteni, enni és bevásárolni, kezelünk autóflottát, erősítünk a körforgásos gazdaságban és az újrahasznosításában, számtalan fenntarthatósági projektünk indult, és még sorolhatnám. Ezért igyekszünk egy-egy szakmai területen is ismert arcokat felépíteni. Természetesen a MOL elnök-vezérigazgatója is igen jól ismert és elismert szereplője a hazai gazdaságnak, ő a legfajsúlyosabb kérdésekben tud megszólni. Én pedig az általános kérdésekben tudom a vállalatot képviselni. Ez azért fontos, hogy legyen mivel és kivel azonosítani a MOL-t. Magyarországon úgy gondolom, hogy még mindig fontos értéke van, hogy egy márkát lehessen arcokhoz, emberekhez kötni. Érdekes módon ez egyáltalán nem csak a külső, de a belső kommunikáció szempontjából is igen fontos.

- A belső kommunikációra milyen hatása volt a koronavírus járványnak?

- A pandémia során nagyon megerősödött az online belső kommunikációnk, a kollégák – kivéve a gazdaság szempontjából létfontosságú létesítményekben lévőket - sokszor heteken át teljesen otthonról dolgoztak. Később is csak „félházzal” működhettek az irodáink, így sok kolléga hónapokon át nem találkozott a munkatársaival és a vezetőivel. Ezért is vezettük be az angolul town hall meetingként ismert, nálunk munkavállalói fórumnak hívott online eseményeket. Ezeken egy-egy vezető tájékoztatást ad a kollégáknak, hogy mi történik a vállalatnál. Egy idő után tradícióvá vált, hogy ezeket én moderálom – felkonferálom a megszólalókat, kezelem a kérdéseket. Volt olyan, hogy egy ilyen online fórumot 3500 ember nézett-hallgatott élőben. Számomra is érdekes volt, hogy amikor nem tudtam az egyik ilyenen részt venni, akkor az ebédlőben jelezték a kollégák, hogy nagyon hiányoltak, mert megszokták, hogy ezeknek az eseményeknek én vagyok a stabil résztvevője. Az online világban az ilyen identifikációnak befelé és kifelé is megnőtt a jelentősége.

- A hiteles és ismert arcok fontosak a professzionális kommunikációban, de milyen kapcsolatban van ez a sales marketingben felkapott influencer marketinggel, ahol igen ritka a hosszú távú együttműködés?

- A MOL a kereskedelmi kommunikációban is fontosnak tartja, hogy hiteles és szakmájukban elismert szereplőkhöz kössék. Ezért kértük fel például Caramelt vagy Csuja Imrét, hogy szerepeljenek a reklámjainkban, a fogyasztókhoz szóló üzeneteinkben. A kommunikációinkban megjelennek azok a sportolók is, akiket támogatunk, közülük sokakat már a karrierjük kezdete óta – elég itt Szilágyi Áronra, Hosszú Katinkára, vagy Fucsovics Mártonra gondolni. Nagy hangsúlyt fektetünk annak kiválasztására, hogy kik lehetnek a MOL-hoz köthetők.

- A jól kommunikáló, felkészült szakértők és sajtószóvivők szerezhetnek nagyobb ismertséget és elismertséget egy márkának azzal, hogy őket szívesebben és gyakrabban hívják tévébe, rádióba, vagy éppen podcastban szerepelni?

- Tapasztalatom szerint igen. Nyilván egy felkészülten és közérthetően kommunikáló embert gyakrabban hívnak el műsorokba, ezért neki több lehetősége van elhelyezni az általa képviselt vállalat üzeneteit. Mi hangsúlyt fektetünk arra, hogy azoknak a szakértőinknek, akik gyakrabban szerepelnek, időről-időre kommunikációs és médiatréninget szervezzünk. Nekem pedig tévés, híradós hátterem van, illetve a magyar uniós elnökség során a szóvivőséget is megtapasztaltam már. Pontosan látom, mennyire fontos az a képesség, hogy a megszólaló mindenki számára érthetően tudjon beszélni az üzleti világban sokszor igen összetett folyamatokról. A közérthetőség és a hitelesség nagyon fontos szempont a külső kommunikációban. .

- Mennyire eltérők a hazai és nemzetközi kommunikációs feladatok?

- A MOL magyarországi tevékenységéről beszéltünk eddig, de a vállalat a világ 30 országában van jelen. A korábban már említett content csapat a magyarországi mellett a nemzetközi kommunikáción is dolgozik, hiszen a Mol Csoportnak van egy stratégiája Shape Tomorrow néven, amit tavaly mutattunk be, és ezt a csoport valamennyi országában azonosan kell kommunikálnunk. Emellett vannak általános üzenetek is, amelyekre szintén komoly hangsúlyt kell fektetnünk. A számunkra kulcsfontosságú, szomszédos országokban – különösen Horvátország, Szlovákia, illetve Románia és Szlovénia esetében – még aktívabb a kapcsolat a helyi kollégákkal. A csoportszintű üzenetek mellett minden országban vannak helyi, releváns témák, ezek közvetítésére a Mol is a lehető legtöbb csatornát használja. Magyarországon például a saját Facebook oldalon túl van külön oldala a Limonak, és de nemrégiben indult a Fresh Cornernek is – hiszen ma már elég erős ez a márka ahhoz, hogy külön kommunikáljunk azokkal, akik nem csak tankolni járnak a töltőállomásokra. Igyekszünk a csatornáinkat minél inkább diverzifikálni, ezért is vagyunk ott az Insta mellett már a TikTokon is.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Bucsky Péter

Bucsky Péter



Kapcsolódó előadó: Bakos Piroska