A szerencse és a munka, ami mögötte van

A szerencse és a munka, ami mögötte van
Hogyan épül fel egy óriás állami vállat marketingkommunikációs stratégiája és miként épül szerves egységként a cég teljes üzleti stratégiájába? Mikor és miért szükséges saját médiaplatformot építeni, és mikor kell a hagyományos média csatornákon megjelenni? Beszélgettünk a CSR-ról, a purpose-ról, a vállalati felelősségről és arról is, hogyan lehet kivédeni azt, hogy mindez a két fogalom, ne csak üres marketing beszéd, de valós és felelős tevékenység legyen, épp úgy, mint az ügyféledukáció értelme. Egy vállalat fejlődéséhez elengedhetetlenül hozzátartozik a fejlesztés mellett a piacnövelés is. Szükségszerűen szóba kerül a külföldi terjeszkedés is.

Csermely Ákos: Kedves Zsófi! Az elmúlt években kívülről is markánsan megfigyelhető volt a Szerencsejáték Zrt. marketingkommunikációs átalakulása erős digitális fókusszal. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Bánhegyi Zsófia: A marketing megközelítésünk nagyfokú megújulása összefügg és párhuzamosan zajlott azzal a folyamattal, amelyben a Szerencsejáték Zrt. működése alapvetően átalakult. A változások lényegében a társaság valamennyi szegmensét érintették az elmúlt három évben, de közben nem hanyagolhattuk el a gazdasági eredményesség szempontjait sem, azaz úgy cseréltünk kereket, hogy közben a gázt is nyomtuk. Ennek részeként az egész cég egy teljes transzformáción ment és megy jelenleg is keresztül a modern állami vállalati működés érdekében. Ennek része a marketingkommunikációs átalakítás, melynek során egy új szervezeti formátumot és teljesen új eszközrendszert vezettünk be, kompetenciákat hoztunk be az elmúlt 3 évben, amellyel terveink szerint eleget tudunk tenni a legújabb kihívásoknak is.

Melyek ezek a kihívások?

Sokan gondolják, hogy a szerencsejáték iparág hazánkban egy kiszámíthatóan bővülő, növekedő szektor, ahol egy monopolvállalatnak viszonylag könnyű helyzetben kell kiszolgálni a játékosait. Ez azonban napjainkra koránt sincs így, számos erős trend hat a működésünkre. A marketingkommunikációnak is szembe kell néznie a digitalizáció előretörésével, amely a pandémia hatására még inkább fokozódott, fogadóink jóval több időt töltenek az online térben. Másrészt többmillió játékosunk elvárja a személyre szabott ügyfélélményt mind a lottózókban, mind a digitális felületeinken. Harmadrészt pedig a külföldről üzemeltetett, Magyarországon engedéllyel nem rendelkező online szerencsejátékszervezők bevételeket visznek el Magyarországról erősen megcélozva a magyar közönséget, így itt egy erős versenyhelyzet alakult ki számunkra. Nem csak üzletileg, hanem a marketingben is fel kellett vennünk a kesztyűt a legújabb megoldásokkal.

Új jelenségként figyelhetjük meg, hogy a marketingkommunikáció nem külön szigetként működik, hanem szervesen beépül a cég üzleti stratégiájába. Sőt olyanra is látunk példát, hogy már a termékek fejlesztésének időszakában is részt vesz, mint tanácsadó és mint stratégiai partner is.

Úgy látom, ebben tőlünk nyugatabbra gyakran előrébb járnak, mint a hazai cégek. A nagyvállalatoknál több éve elindult egy új szervezeti működés kialakítása, amely az ügyfélutak jobb menedzseléséből és az ügyfélélmény fókuszba helyezéséből áll. A marketingesek úttörő szerepet tölthetnek be egy szervezetben egy új működési modell érvényre juttatásában, hiszen az ügyfélélmény mára a marketing terület felelősségévé vált elsősorban, ez hozzájárulhat a marketingterület megerősödéshez hosszú távon. A marketingvezetők többsége akár már a következő években is alakíthatja úgy a szervezetet, hogy az end2end ügyfélélmény építés feladatai hozzá kerülnek. Így a termék/szolgáltatás teljes életútját végigkíséri, végigmenedzseli a piacfelméréstől kezdve érintve a fejlesztést és értékesítést is. Ennek megfelelően a marketingnek mindenképp megalapozott helye van a felsődöntéshozói körben: a CMO feladat már egy menedzsmentszintű stratégiai szerepkört jelenthet. A nemzeti lottótársaságnál a marketing és kommunikációs vezetői pozíció a menedzsment része, és a teljes szervezetet innen látjuk el a szükséges kutatásokkal is egyfajta kompetenciaközpontként. Ez segít minket, hogy a marketing szemlélete beépüljön a vállalati szintű adatvezérelt működésbe.

Milyen médiafelületeket preferáltok leginkább 2022-ben? A teljes vertikumra gondolok: influencerek, podcast, hagyományos televízió.

A hirdetési piac jelentős szereplője vagyuk, és nem hagyhatjuk figyelmen kívül a piac és csatornák alakulását, szívesen kipróbáljuk az új, innovatív megoldásokat is. A háztartások háromnegyede játszik velünk, és az egyes stratégiai termékcsoportjaink célcsoportja és játékosattitűdje eltér, így ennek megfelelően alakítjuk az eszközrendszert is. A hagyományos csatornák közül még mindig a televízió a domináns a használt portfólióban, de itt is törekszünk médiamix szélesítésére új non-szpot megjelenési formák beemelésével. Folyamatosan növekszik digitális hirdetési költségvetésünk aránya, itt a cél a határozottabb konverziós pontok létrehozása, melyekre hatékonyabb optimalizálás lehetséges. Megnőtt a közösségi média platformok súlya a marketingmixben, mivel a hagyományos hirdetést blokkoló szoftverek használatának hatása is érezhető. Minden nagyobb platformra külön stratégiát építünk, megjelentünk a Twitchen és nem hagytuk figyelmen kívül a TikTok tavalyi kirobbanó növekedését sem. A tartalommarketingben mi is hatalmas lépésekkel megyünk előre, ennek részeként definiáljuk az influenszerekkel való együttműködést és a podcastokban való megjelenést is.

Miért fontos a tartalommarketing a médiamixetekben?

Az egyik legmeghatározóbb trendnek gondolom, ami például az én munkámra is nagy hatással bír, mint marketing vezető, hatékonyan növeli a minőségi elérést. Egymillióan látják hetente saját gyártású sorolási műsorainkat és mára többtízezren követik a Facebook-on közvetített ún. külön sorsolásainkat élőben, amelyet ezt megelőzően csak pár tízen láttak a helyszínen egy nagyobb konferenciateremben 28 éven keresztül. Az összes nagy közösségi platformon jelen vagyunk és saját social hub csapatunkkal, testreszabott tartalmainkkal 2.2 millió főt érünk el hetente, követőink rendkívül interaktívak és lojálisak a szektor sajátosságából adódóan. 2022-ben egy új szintre lépünk a sportfogadás területén, elindítva saját állandó műsorunkat a Tippmix új Youtube csatornáján. Teljeskörű szolgáltatást szeretnénk nyújtani fogadóinknak, így az élő streamközvetítés, fogadási online sport és e-sport magazin mellett Magyarországon egyedülálló exkluzív sportfogadási infotainment műsort indítunk március 5-én két ikonikus műsorvezetővel. Célunk, hogy játékosaink minden információt, amely fogadásaikat segíti, a Szerencsejáték Zrt. csatornáin kapjanak meg legteljesebb körűen, majd fogadásaikat is a Tippmixen tegyék meg.

Saját stúdiót építetek?

Egy kis mobilstúdió épül különleges látványtervezéssel egy indusztriális helyszínen, amely a Youtube műsor formátumot követi le. Jelenleg még csak hasonló sincs a magyar piacon, a televíziók műsorán sem, így jelentős érdeklődésre számítunk, a bevezetést kisebb CRM és digitális kampány is kíséri majd. A 18-34 éves sportfogadókat helyezzük elsődleges fókuszba, sok videós tartalommal, fogadási előrejelzéssel, számos hazai és nemzetközi vendéggel a sportszektorból. Számítunk a visszajelzésekre, amelyek alapján folyamatosan finomra hangolhatjuk a tartalmat. Egyelőre ez csapatunk idei kedvenc projektje, már a fejlesztése is rendkívül izgalmas és kreatív közös munkát eredményez. És többet még nem is árulnék el.

Úgy másfél évvel ezelőtt beszéltünk arról, hogy elkezdtetek saját tartalmakat gyártani. Milyen gyakorlati tapasztalatokra tettetek szert?

Több tapasztalatot szereztünk. Egyrészt belső szervezetüket kellett fejleszteni és képessé tenni a professzionális tartalomgyártásra, illetve a közösségi média területén erre szakosodott ügynökséggel kezdtünk el dolgozni 3 éve, amely előtte nem volt jellemző. Másrészt házon belül is több területnek kell ahhoz együttműködnie, hogy szakmailag releváns tartalmat gyártsunk, és például a sportfogadás területén nem hibázhatunk. Milliós, többségében sportértő fogadókörhöz szólunk kifejezetten szakmai tartalommal, ahol a professzionális pozícionálásunk nem sérülhet. Ebben szerencsére segítségünkre van a Magyarországon egyedülálló Odds Központunk, ahol 30 többségében elemző matematikus odds mester kollegánk mindent tud a sport és a fogadás világáról, és így rendkívül magas szintű szakmai tartalmat tudunk letenni játékosainknak közösen. Bármilyen szektorról is legyen szó, óva intenék attól, hogy bárki felületesen kezelje szakmai oldalról a tartalomgyártást, legyen szó egy belső kommunikációs blogról a munkatársak felé, vagy például speciális szakértői tartalomról ügyfelek egy csoportja felé.

Mi alapján döntitek el, hogy a fizetett médiában, nagy befolyású tömegmédia-felületeken jelentek meg, vagy inkább saját médiafelületeteket választotok?

A kampányokban integráltan közelítjük meg ezt a témát, egyelőre a 360 fokos médiamix része a hagyományos tömegmédia és a saját csatornáink is. Meghatározó a termék szegmensenkénti célzás, hiszen a sorsjegyeknél más az eszközrendszer, mint a Tippmixen, az előzőnél még csupán 3% az online értékesítés aránya, míg a sportfogadásban már csaknem 40%. A legdigitálisabb médiamixszel a sportfogadási kampányaink rendelkeznek, erős programmatic és PPC aránnyal. Egyre nagyobb hangsúlyt helyezünk a konverzió/értékesítés mérésére, amely befolyással lesz jövőbeni csatornahasználatunkra is.

Feltörekvő technológiák, blockchain - érdekel titeket?

A nemzeti lottótársaságok az Európai Lottótársaságok Szövetsége szintjén is vizsgálják még ezt a területet, és egyelőre elutasító testtartással. Egyes ún. földrajzilag decentralizált blockchain lottó platformok már biztosítanak ilyen fogadási lehetőséget 3-4 éve globálisan, ennek hivatalos engedélyezése Magyarországon nem várható.

Miben tér el a PR a hagyományos marketingeszközöktől?

A hagyományos marketingeszközök egy bizonyos szintig tudnak üzenetet átadni és célcsoportot elérni, a PR ezzel ellentétben a szervezet és a nyilvánosság szélesebb csoportja közötti párbeszédet kezeli. Integrált használatával mélységet és kiterjesztett tartalmat tehetünk a marketing által közvetített üzenet mögé, olyan organikus módon, amely a leghitelesebb hatást éri el. Hiszek a PR erejében, a járványidőszak felerősítette az üzleti értékteremtésben betöltött szerepét, és ráirányította a figyelmet, hogy nem hatékony szétdaraboltan, több egység által kezelni adott szervezeten belül.

A te nevedhez fűződik a PR Trendriport. Immár félévvel a megjelenését követően véleményed szerint mi a legnagyobb szakmai tanulsága a PR Trendriport kiadásának?

A tavalyi Internet Hungary-n jelentettük be a 130 oldalas kiadvány megjelenését, és ötletgazdaként engem is meglepett az a lelkes és széleskörű szakmai visszhang és fogadtatás, amely kísérte a publikációt. Utólag talán elmondhatjuk, hogy a PR szektor legmeghatározóbb közös produktuma lett 2021-ben, hiszen eddig sosem adtunk ki hasonló betekintést, elemzést a magyar piac állapotával kapcsolatban. Olyan érzés, mintha beledobtunk volna egy követ az állóvízbe, és ez nagyon pozitív hullámokat vert, a szakma tagjai összekapcsolódtak akár a társzerkesztéssel, akár az olvasással a járványidőszak ellenére is. Sok visszajelzést kaptam arról, milyen közvetlen üzleti haszonnal is bírt az ügynökségi és megrendelői oldalon a tanulmány. Fontos megjegyezni, hogy ezt az anyagot egy ültő helyünkben nehéz elolvasni, hiszen több mint 130 oldal, viszont pont olyan, amit odarakunk a polcra - hiszen megjelent könyvben -, vagy online néha-néha visszanézünk rá, egyfajta kiindulópontként, ha szeretnénk inspirációt kapni. Külön kiemelném, hogy a múlt héttől angolul is ingyenesen letölthető a prtrendriport.hu oldalról, amelynek talán még nagyobb jelentősége van, hiszen most adunk előszőr hírt külföldre is szakmai közösségünkről, működésünkről – miért is érdemes együttműködni akár globális szinten is a hazai szektor szereplőivel. Aki elolvassa az anyagot, talán egyetért velem, van mire büszkének lennünk.

A PR szakmára, vagy a PR és marketing szakmára gondolsz?

Mindkettőre. De míg a marketing szakma ezt rendszeresen és professzionálisan elmondja magáról a Magyar Marketing Szövetség vezetésével vagy egyes szakmai konferenciákon, a PR és kommunikációs szektor eddig nem igazán tette közösen az elmúlt 30 évben. Az MPRSZ égisze alatt tavaly megjelent kiadvány a tartalmán túl bemutatja a szakma véleményvezéreinek többségét és definiálja a PR egyre bővülő területeit, amelyek nem olyan egyértelműek elsőre, mint gondolnánk.

CSR - nem üresedett ki egy kicsit szerinted?

Az kezd kiüresedni, ahogy beszélünk róla. Gyakran olvasom, hallom, hogy egyes erre vonatkozó hazai marketing szakmai nyilatkozatokban repkednek a 3 betűs rövidítések és kurrens nemzetközi szakkönyvekben olvasottak kreatív „másodközlése”. A stratégiai elvont, nemzetközi narratíva ismételgetése helyett a felelős üzleti magatartás teljeskörű megvalósítására tenném a hangsúlyt tényleges eredménnyel és mérhető számokban kifejezhető elért hatással. A Deloitte 2021-es felmérése alapján azok a cégek, amelyek sikeresen valósítják meg az ügyvezérelt működést, azok versenyképességüket megerősítik, átlagosan háromszor nagyobb eladást realizálnak a versenytársaiknál, és a tőkepiacon 134%-os eredményt érnek el. Ezek azok a számok, amelyek segíthetik adott vállalatot, hogy elkötelezze jobban magát a társadalmi problémákra adott válaszok mellett.

Mit jelent az, hogy ügyvezéreltség?

Nagyon sokan gondolnak még ma is a társadalmi ügyek felkarolására egy kicsit megúszósan: „adok ide adományt”, „letudom év végén a dolgokat”, „a logóm is kikerül”, „sokat nyilatkozom hárombetűs szavakról” stb. Azonban a társadalom mára már erőteljes és folyamatos válaszokat vár a cégek részéről a társadalmi egyenlőtlenségek, problémák megoldására, és gyakran helyezi ezt döntése középpontjába vásárlásainál.

Egy saját példával illusztrálnám a Szerencsejáték Zrt. esetében, ahol állami vállalatként a piaci szereplőknél magasabb szintű társadalmi szerepvállalás is elvárt. A fogyatékossággal élők integrálásának ügyét 20 éve képviseli cégünk a foglalkoztatás területén, kollegáim 10%-a megváltozott munkaképességű. Az elmúlt években egy hármas szintű, teljes vállalatunk működését érintő stratégiát építettünk a befogadás elősegítéséért, amelyet a marketing területünk kezdeményezett. Ennek egyik eleme a foglalkoztatás és jógyakorlatok megosztása, második eleme pedig a fogyatékossággal élő játékosaink legmagasabb színvonalú kiszolgálása lottózóinkban és digitálisan. Harmadik elemeként pedig egy országos szintű vállalást tettünk a magyar érintettek támogatásáért. Mára 18 befogadó játszóteret építettünk közel 15 ezer ép és fogyatékos gyermek részére és 2021-ben széleskörű szemléletformáló kommunikációt indítottunk az általános elfogadás elősegítéséért. A Tarts velünk egy akadálymentes jövőért! platformunk nagyon jó fogadtatásra talált a szélesebb közvéleményben, a magyar lakosság 43%-a szerint a nemzeti lottótársaság teszi a legtöbbet az integráció területén, és ezzel elsők vagyunk a hazai vállalatok között.

Ha végignézed ezt a hármas egységet, látod, hogyan hatja át működésünket: például hogy fejlesztünk terméket vagy weboldalt, hogyan alakítunk át egy lottózót, milyen belső kultúrát építünk. Mindezeket áthatja a fogyatékossággal élők befogadásának ügye, minden alkalommal innen indulunk ki, ha tervezünk és végrehajtunk - ettől válunk hitelessé.

Ha már a CSR-ból indítottuk a kérdést, akkor behozok egy új, korszerű megfogalmazást, a purpose-t.

Talán már nem is olyan új ez a megfogalmazás, az elmúlt években felerősödött ez a jelenség, amelyről – nagyon helyesen – egyre több szó esik a szakmai párbeszédekben is. Egy olyan trendről beszélünk, amelyet nem söpört el a járványhelyzet, hanem inkább erősítette azt. Vannak persze még mindig olyan cégek, amelyek komolyabban veszik az ügyvezérelt működést, vannak, amelyek kevésbé. Az elmúlt években azonban az ügyfelek, munkavállalók elvárásai sokat változtak, olyan cégeknél szeretnek vásárolni vagy dolgozni, amelyek a számukra fontos pozitív értékekekt képviselik. És ne felejtsük el, hogy erősödik az a befektetői szemlélet is, amely előnyben részesíti a felelős cégeket, a fenntarthatóság képviseletét üzleti értelemben.

Lehet-e mérni annak hatását, hogy a Szerencsejáték Zrt. a hazai sport kiemelt szponzora, vagy hogy felkarolta a fogyatékossággal élők ügyét?

A szerencsejátékiparág legfontosabb tényezője a játékosok és a közvélemény bizalmi indexe, amely a Szerencsejáték Zrt. esetében nagyon magas Magyarországon. Más országokban ez nem mindig van így, több helyen a bizalmi deficit gátolhatja a helyi lottótársaság növekedését. Társadalmi szerepvállalásunk erre is irányul, a bizalom megerősítésére hosszú távon. Minden területet mérünk kvantitatív és kvalitatív kutatásokkal a reputáció, márka és sportmarketing területén két évente. A magyar sportban 144 sportklubbal működünk együtt hirdetési területen, amely jelentősen hozzájárul a sportfogadási bevételeink növeléshez, ugyanakkor a magyar sportsikerekhez is. Felméréseink alapján a mi sportban betöltött szerepünket találják a legszimpatikusabbnak a magyarok más nagyvállalatokhoz képest, és a 18-29 éves korosztály kétharmada nyilatkozott úgy, hogy pozitívabb a megítélése rólunk sportmarketing tevékenységünk következtében. Ez mind alátámasztja, hogy jó úton haladunk mind üzleti, mind társadalmi értékteremtésben.

Miért döntött úgy az Szerencsejáték Zrt., illetve te miért erősítetted azt, hogy a fogyatékossággal élők ügye legyen kiemelt ügy a cég tevékenységében?

A megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása több évtizedes hagyománnyal bír az európai szerencsejátékiparágban, mivel a szektor sajátosságai elősegítik a munkahelyek teremtését, elsősorban az értékesítésben. 20 évvel ezelőtt az akkori vezetés úgy döntött, hogy spanyol mintára bevezeti a karitatív sorsjegyárus hálózatot, amely a mai napig működik és folyamatosan fejlődik. Innen léptünk tovább a szemléletformálás és általános országos integráció elősegítésére. Hisszük, hogy tényleges változást tudunk elérni a területen, ezért három éve már fókuszáltan közelítjük meg és folyamatosan bővítjük. Ehhez szükséges a felsővezetés elkötelezett hozzáállása és teljes közösségünk támogatása, ami előreviszi az ügyet.

Hány fogyatékossággal élő embert foglalkoztattok, és milyen munkaterületen tudjátok őket alkalmazni, miként könnyítitek meg a munkájukat?

Ahogy említettem, elsősorban az értékesítésben dolgoznak a kollégáink, sorsjegyet árulnak az ország 126 pontján. Nemrég jelentettük be, hogy Európában másodikként bevezettük a digitális értékesítéstámogató rendszerünket számukra, amellyel biztonságosabban és gyorsabban tudják játékosainkat kiszolgálni. Mozgássérült, hallssérült és egészségkárosult kollegáim 4-6 órás műszakokban dolgoznak azonos feltételekkel, mint ép társaik. Érdekesség, hogy legtöbbjük az indulás óta velünk van, igen alacsony a fluktuáció a körükben, erős a munkahelymegtartó képességünk. Sok esetben nehéz élethelyzetből ad kiutat számukra a munka, gyakran családfenntartóként. Sokan nem is tudják, hogy ma egymillió embert érint a fogyatékossággal élők ügye: az érintetteket és családtagjaikat egybevetve az egyik legnagyobb csoportról beszélünk Magyarországon. Egy kedves történetem is van, nemrég egyik siket értékesítő kollegám elnyerte az országos Érték vagy! díjat, és a díjátadó után azt írta emailen, hogy kétszeresen érzi díjazottnak magát: egyrészt az elismerés miatt, másrészt, hogy ilyen közösségben dolgozhat.

Jól értelmezem, hogy közösséget is építetek?

Igen, jól értelmezed a hívószavunkat, a Tarts velünk egy akadálymentes jövőért! kampánnyal és aktvitiásainkkal egy cselekvő közösséget szeretnénk építeni. Megszólítjuk a különböző célcsoportokat, a játékosokat, a nagyvállalati kört, érintetteket, szakmai szervezeteket – mindenkit testreszabott aktivitással. És itt is bekapcsolódik a sport megint, Drávucz Rita olimpikonunk lett érintett szülőként 2022-től a befogadó játszótereink jószolgálati nagykövete.

A Szerencsejáték Zrt. kampányában a fogyatékossággal élőket - ha szabad is mondanom - premier plánban, a fogyatékosságukkal együtt, sőt azt kihangsúlyozva mutattátok be. Szándékos ez?

Nem volt kifejezett szándékosság mögötte, mert teljesen természetesen érkezett ez a nyári Tippmix reklámfilmünk forgatásakor, amelyben Illés Fanni paralimpai bajnokunk együtt edzett válogatott futballistáinkkal. Annyira egységes és hiteles, ráadásul látványvilágban gyönyörűen feldolgozott lett a sportfogadás támogatására készített reklámfilm, hogy a maga képi eszközeivel segítette elő közvetetten a befogadás szemléletét. Fanni a téli Tarts velünk! kampányban is szerepelt, és közvetlen személyiségével, elért eredményeivel pozitív példaként szolgált inspirációként. Az óriásplakáton pedig egy gyönyörű hölgyet látunk, aki büszkévé tette az egész országot a Paralimpián.

Az új technológiák mellett az új piacokat is figyelitek. Mik a tapasztalatotok? Ha jól emlékszem, 2021 novemberében indítottátok Szlovákiában, a betRING-get. Hogyan startoltatok?

Az elmúlt évben az egyik legdinamikusabb növekedést produkáltuk a régióban, létrejött szervezetünkben a kellő tapasztalat, magabiztosság és tőkeerő, hogy kipróbálhassuk magunkat külföldön. A nemzeti lottótársaság többéves piacelemzési és előkészítési munkát követően tavaly novemberben helyi leányvállalatán keresztül megkezdte működését betRing márkanév alatt a szlovákiai kompetitív, többszereplős szerencsejátékpiacon, amely megfelelő alapot adhat egy erőteljesebb, több országot is érintő regionális szerepvállaláshoz. A bevezetést célzott marketingkampánnyal támogattuk, amelynek elsődleges célja a gyors játékosakvizíció, fogadói bázisunk növelése.

Miért pont Szlovákia? Ott már vannak más, hivatalos szerencsejáték cégek, nem?

A szlovák online szerencsejáték piac – a magyartól eltérően – közel 15 éves múltra visszatekintő érett versenypiac. Három nagyobb szereplő a Niké, Fortuna és a Tipsport uralja. Szlovákia 2019-ben fogadta el az új szerencsejátékipari szabályozást, amelynek értelmében a kormány az európai uniós székhellyel rendelkező külföldi vállalkozások számára is lehetővé tette, hogy működési licenszeket szerezzenek be az online szerencsejátékokhoz. Erre a piacra léptünk be egy újonnan létrehozott vállalattal, szlovák menedzsmenttel.

Mik az első tapasztalataitok?

Az első hónapokat látva bizakodóak vagyunk a jövőre nézve, hogy a kitűzött középtávú célt elérhetjük, és megközelíthetjük a szlovákiai online bukmékeri sportfogadási piac 10 százalékát. A szlovák online sportfogadói piacra történő belépés történelmi jelentőségű számunkra, középtávú stratégiánk egyik legfontosabb eleme az, hogy a vállalat egy modern, regionális szintű szereplővé váljon.

Mennyiben változik egy szerencsejáték üzletpolitikája, stratégiája és ezen belül a marketingkommunikációs politikája, stratégiai politikája?

A kérdés nem is lehetne akutálisabb, mivel nemrég került definiálásra a 2025-ig tartó középtávú új üzleti stratégiánk, amelynek célja, hogy felkészítse nemzeti vállalatunkat a piaci és üzleti kihívások sikeres kezelésére, és részletes akciótervet deifinál minden területre hatékonysági mérőszámokkal. Fontos megjegyezni hogy növekedésfókuszú terveinkbe a felelős játékszervezési megközelítésünk visszafogó ereje beépül.

Szlovákiában nem akartok megállni, ugye? Mik a további növekedési céljaitok?

A Szerencsejáték Zrt. számára Szlovákia az első lépés, a stratégiának megfelelően jelenleg is több, célországot és társaságot vizsgálunk. Ennek támogatására dedikált akvizíciós csoportot állítottunk fel a társaságon belül, ahol tapasztalt szakemberek dolgoznak a Szerencsejáték Zrt. nemzetközi stratégiai víziójának megvalósulásán.

Köszönöm a beszélgetést.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …



Kapcsolódó előadó: Bánhegyi Zsófia