A streaming nem a jövő, hanem a jelen. Interjú Hajdú Péterrel a Frizbi TV-ről

A streaming nem a jövő, hanem a jelen. Interjú Hajdú Péterrel a Frizbi TV-ről
December 9-től a YouTube-on folytatódik a Frizbi, Hajdú Péter 15 éven át televízióban futó legendás talkshow-ja. A Frizbi TV névre átkeresztelt műsor első ránézésre őrzi a formátum hagyományait, de tartalmában megújult és a platform elvárásaihoz idomult. Eddigi tapasztalatairól, szponzorációról, bővítési tervekről és a lineáris vs online verseny állásáról kérdeztük a producer műsorvezetőt, televíziós szakembert.

December 9-én elindult a Frizbi TV online formájában, az első évadra 40 adást várható, ami stabil ajánlatnak hangzik.
Heti két adást veszünk fel egyszerre, legutóbb Lakatos Márk volt a vendégem, akivel keményen beszólogattunk egymásnak illetve Molnár Anikóval is beszélgettem, akit azzal kapcsolatban kérdeztem, hogy regisztrált és megosztja erotikus fotóit az Only Fans nevű erotikus csatornán. (az adások már megtekinthetők a Frizbi TV YouTube csatornán - a szerk.). 40 adást tervezünk, de lehet, hogy egy-kettővel több is lesz belőle, július-augusztusban pedig szünetre megyünk.

Miben más a tartalomgyártás egy online felületen?
Nekem televíziósként mindig az volt a fontos, hogy tévéműsort készítsek. Nem youtuber vagy megmondó ember próbálok lenni, aki egy kamerába beszél 8-10 percet, hanem televíziós műsorkészítőként működök az online térben is. Hogy a műsor a magyar televízióban megy, ahol annak idején elindultam, a Tv2-n, az RTL-en, vagy a Life tv-n, esetleg az Atv-n, az igazából mindegy.

A Partizán című műsorban jelentette be az online tévé indulását, ahol Gulyás Márton és Friderikusz mintáját nevezte meg inspirációként. Eltelt közel három hónap – jól döntött?
Igen, valóban kihívás volt, hogy Gulyás Marciék és Fridi igényes tévéműsort tudott készíteni a legnagyobb streaming felületre, a YouTube-ra. Meg akartam mutatni, hogy ez nekem is megy, mert azt tapasztaltam, hogy a brandem minden csatornán megállja a helyét, mert követi a közönsége, jönnek velem a nézők. Ma már a számok is ezt igazolják. Ez egy talkshow, ami egy personality műfaj vagyis nagyon nem mindegy, hogy ki kérdez. Az, hogy a YouTube-on is bizonyított a brand igazolta az elvárásaimat.

A környezet nem változott, ugyanaz a díszlet, több kameraállásból dolgoznak vagyis az infrastruktúra nem egyszerűsödött, de fenntartható ez az apparátus, a nagy, televíziós-show formátum ezen a platformon is?
Valóban, ez egy drága műfaj, elég csak arra gondolni, hogy négy kamerával vesszük fel az adásokat és bár a csatorna fizet a megtekintések után, de támogatók nélkül még nem lennénk rentábilisak. A Top 3 youtuber Magyarországon olyan 8-10 millió forint körül keres, mindezt kizárólag a megtekintésszámból. Ez egyértelművé teszi, hogy van perspektíva a csatornában és bőven tudunk még növekedni. Nemrégiben megkeresett az egyik YouTube ügynökség a nézettségi számainknak köszönhetően azzal, hogy működjünk együtt, és meg is állapodtunk. Emellett nagy előny az is, hogy a saját streaming felületemen teljesen a magam ura lehetek, ami nekem kifejezetten fontos, hiszen sosem csak műsorvezetője, de producere is vagyok a saját műsoraimnak.

A termékelhelyezésből tudható, hogy a Hell Energy Magyarországgal működnek együtt.
A Hell-lel meg a Mastergood-dal vagyunk szponzori kapcsolatban, akik a hazai FMCG szektor két legnagyobb szereplője és egész évre bevásárolták magukat hozzánk.

Istenes Bencével készült korábbi interjúnkban a Digital Hungary-n a műsorvezető mesélt róla, milyen nehezen találta meg IstenEst című műsorához a szponzorokat. Hasonló nehézségei voltak az indulásnál?
Nekem azért nem volt nehéz, mert a Mastergood és a Hell tulajdonosai a barátaim, így amikor prezentáltam nekik a tervemet csak annyit kértek, hogy csináljam meg a legjobb YouTube-csatornát. Ehhez hozzájárult, hogy egy kipróbált, erős tévés brandet vittem el, ahol egyébként ők korábban meg is jelentek, valamint mindkét cégnek nagyon markáns az online költése és hisznek bennem. Nem volt nehéz.

Változott a célközönség az online felületen?
15–39 most a fő nézőbázisunk.

Nézettségben verhető a lineáris televíziózás?
Ha megnézzük, hogy jelenleg a televízióban milyen nézettségek vannak, akkor láthatjuk, hogy a nézettség folyamatosan csökken, miközben a streaming nézők száma folyamatosan emelkedik. A legfontosabb, 18–49-es korosztályban például a Top 3 televíziós csatorna műsorai körülbelül 300 ezres nézettséget érnek el, míg a teljes lakosságon belül 8-900 ezres a nézettség aránya. A Sebestyén Balázs interjú, ami az első online adásunk volt rövidesen eléri a 600 ezres megtekintést. Tehát a teljes lakosságban beférne a Top 5 tévéműsorba, nem beszélve a 18–49-es korcsoportról. Szóval én azt gondolom, hogy a streaming nem a jövő, hanem már a jelen.

Tegeződik nemcsak a vendégekkel, a nézőkkel is. Mit kell még máshogy csinálni az online térben, ahol bizonyítottan fiatalabb közönséget kell elérni?
Szerintem modoros lett volna, ha magázódom a nézőkkel. Egyébként Friderikuszon kívül mindenki tegeződik, még Geszti is a Friderikusz podcastben. Még a köztelevízióban megtanultam, hogy ? azonosulni kell a nézők azon rétegével, akit az adott csatorna elér és kiszolgál. A Frizbi nézői nem a 15–20 évesek közül kerülnek ki, viszont nem is az 50+-ból, bár sok levelet kapok az utóbbi korosztálytól. Egyensúlyra kell törekedni a témaválasztásban, ezért bemutatunk olyan népszerű fiatalokat, mint a Forstner Csenge, aki a legtöbb követővel rendelkező TikTok-sztár, de ugyanúgy helyet kap Sebestyén Balázs vagy Zámbó Krisztián is.

Dancsó Péternek is reagált az egyik adásban.
Ha megjelenek egy platformon, akkor tisztában kell lennem a platform szabályaival, másrészt a platform jelentős szereplőivel. Ha ennek a felületnek az egyik legerősebb szereplője beszól, akkor nyilván visszaszólok, amit szerintem Dancsó Péter pontosan tudott előre, ahogy azt is, hogy ezt majd felkapja a sajtó. Ha teszem azt a TheVR-osokba állt volna bele, akkor nem gondolom, hogy abból bárhol újságcikk született volna. Viszont pontosan tudtam, hogy ha a Dancsó beszól nekem, akkor azt meg fogják nézni, és ezért muszáj reagálnom. Egyébként Dancsó Péter méltó is a figyelemre, mert 1.100.000 követővel nagyon szorgalmasan, hétről hétre gyárt tartalmakat. Semmi bajom nincs az ő munkásságával.

Mennyire fontos az aktualitás a YouTube-on?
Változatlanul ugyanolyan fontos. Persze egy akkora sztár esetében, mint Sebestyén Balázs már a puszta jelenlét is elegendő. De Zámbó Krisztiánnál fontos volt, hogy az RTL+-on bemutatott Király című sorozat kapcsán beszéljünk, ami most nagyon-nagyon dübörög, és ezért Krisztiánra most nagyon kíváncsiak voltak a nézők.

Mivel az online térben sokkal gyorsabb a tartalomgyártás mint a televízióban adódik a kérdés, hogy mennyire fontos a kizárólagosság?
Mindenféle nagyképűség nélkül mondom, hogyha valaki nálam megszólal, akkor arra kíváncsi lesz mind a sajtó, mind pedig a nézők. Az nem zavar, ha a vendég a megjelenés előtt vagy után elmegy egy kevésbé ismert műsorvezető műsorába, esetleg egy reggeli műsorba ugyanabban a témában, amiről velem beszélget, mert nem is nagyon van átfedés a tévénézők és a streamingelők között. De más streaming csatornán hasonló megjelenéssel, mondjuk egy Partizán vagy Friderikusz-podcast beszélgetéssel már nem hívom meg ugyanazt a vendéget a műsoromba, de ez fordítva is igaz úgy látom. Ez magától beállt egy jó működésre, például mióta jelen vagyok az online térben azt tapasztalom, hogy a Partizán sem bulvárkodik annyira. Talán Palikék (Palik László - Palikék Világa by Manna YouTube-csatornája - a szerk.) visznek hasonló tematikát, sok sikert nekik!

A YouTube-on még kevésbé kikerülhetőek a kommentek, foglalkozik velük
Kommenteket régóta nem olvasok – erre még Friderikusz tanított meg. De a kollégáim jelzik, ha olyan, a műsort érintő észrevételt kapunk, amivel foglalkozni kell.

Az online térben is ‘több lábon kell állni’ - mi a helyzet a további social média platformokkal, a Spotify podcasttal?
A Frizbi TV-nek van TikTok-csatornája és elég jól teljesít, például Fazekas Vivien promóját 700.000-en nézték meg, és Frostner Csengéjé is elérte a 400.000-et. Tehát elég jó megtekintés számmal rendelkezünk ott is. A Spotifyon nem vagyunk elérhetőek és egyelőre nem tervezzük feltenni az adásokat. Facebook és Instagram oldalunk is van.

Készül más, kísérő műsor akár a Frizbi TV-re vagy önálló, akár korábban kipróbált formátumot tervez-e bevezetni?
Ez az év ez a Frizbié. Viszont a következő évtől tervezünk elindítani még egy podcast műsort a Frizbi mellett, de nem a Frizbi helyett. Megpróbálunk bővülni, de természetesen nem akarjuk a saját műsorainkat kannibalizálni. Nem tartom túl jónak, ha egy YouTube-csatorna minden nap műsort szolgáltat, mert egész egyszerűen nem lesz kifutása az előzőnek. Mindenképpen heti egy, legfeljebb két műsorban gondolkodunk, akár váltásban. Erre megint jó példa Friderikusz, aki heti váltásban csinálja a podcastjét Gesztivel. Szerintem ennek van a legnagyobb létjogosultsága, de tanuljuk még a streaminget és konzultálunk szakértőkkel arról, hogyan is érdemes majd bővíteni.

Elképzelhető egy társ-műsorvezetés Hajdú Péterrel?
Hogy én leszek a képernyőn, az biztos, többet azonban nem árulok el a további tervekeről.

A lineáris műsorszolgáltatás még szóba jöhet akár egy pár év múlva?
Ha televízióban akarnék lenni, akkor ott lennék. De nem, nem tervezek televízióban műsort készíteni. Az, hogy szereplőként megjelenek rendben van, de a saját YouTube-csatornámat építem. Ha belevágtam, akkor most 100%-kal és teljes gőzzel ezt csinálom, és ezt fogom csinálni. Nem akarom, hogy ezt a lendületet megtörje valami egészen más. Ha műsort fogok készíteni a közeljövőben, akkor biztos, hogy a saját YouTube-csatornámon teszem majd.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Gaszner Veronika

A digitalhungary.hu újságírója, a Business Class Magazin főszerkesztője. Több mint tíz éve publikál és szerkeszt elsősorban kulturális és üzleti témákban. Emellett a filmszakmában tevékenykedik …


Címkék: streaming, tévé