A növekedés és a fenntarthatóság 22-es csapdái. Podcastajánló!

A növekedés és a fenntarthatóság 22-es csapdái. Podcastajánló!
Gyorsul a versenypiac és vele változik a világ, mi pedig mint fogyasztók és vásárlók, ha nem is mindig azonos sebeséggel, de próbálunk mindenhez alkalmazkodni. Például azzal is, hogy megvesszük azt a terméket, amelyre nincs is igazán szükségünk, és csak a vásárlás, a birtokbavétel okoz pillanatnyi boldogságot. A kapitalizmus tényleg felzabálhatja önmagát? A téma nehezebb és sürgetőbb lépéseket kíván, mint azt elsőre gondolnánk.

Nekünk embereknek, valóban tartanunk szükséges a versenypiacok által diktált gyorsulást? Lelkünk mélyén érezzük, hogy lassítanunk kellene, de MA még kényelmesen tesszük a dolgunkat, vásárolunk, és közben ″örömszínűre″ mázoljuk magunkat és a világot. 

Tán egy jó nagy sokkra lenne szüksége az emberiségnek?
De mi lesz az a sokk, ami után utólag azt mondjuk: " ...mi megmondtuk előre, régóta ezt mondom magam is, hogy változtatunk szükséges?".

A kapitalizmus tényleg felzabálhatja önmagát?
A világgazdaság és benne a versenypiac két nagy halmazzá osztódik és távolodik egymástól.

Nyillik az olló, hajlik az akarat.
Egyik részről ( halmaz I.) a koncentrálódó globálisok gazda(g)sága jön létre. Egyfajta digitális gyarmatosítás folyik napjainkban.
Másik részről pedig a maradék piacok (halmaz II.) a végtelenségbe szilánkosodó gazdasága, kereskedelme osztozkodik és veszti naponta el például, a média esetében (is) a befolyásoló képességét.

Több dimenziós, párhuzamos világok alakulhatnak ki? 
Orwell valóban láthatta merre halad az emberiség?

Ha viszont lassul a gazdaság, az szükségszerűen visszaesést jelent?
Eljött-e a kapitalizmus vége, és hamarosan a nyakunkon lesz a teljes gazdasági világvége?
Vagy mindezek csak jól hangzó bullshit összeesküvés elméletek, amelyeket unatkozó és kattintásvadász médiaszereplők értelmeznek félre ?

Pogátsa Zoltán közgazdász, szociológus, a nemzetközi politikai gazdaságtan szakértője, több sikeres gazdasági könyv írója segít kibogozni a gazdasági helyzetünket, és rendet tenni a fejünkben, hogy mire is készüljünk cégvezetőként, marketingesként, vagy éppen átlagemberként a furcsán megváltozott üzleti/politikai világrendben.
A podcastban arról is szó lesz, lehet-e vége a kapitalizmusnak, miért feleslegesek az SUV terepjárók, és a slow marketing miért nem szól arról, amiről kellene: a lassulásról.

Pogátsa Zoltánt Hegyi Nóra kolléganőm beszélgetett.

Jó hallgatózást kívánok!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Csermely Ákos

Producer, konferenciaszervező, álmodozó.Életpálya évszámokban, utána meg a sztori1981–1996 Magyar Televízió (Külpolitikai Főszerkesztőség, TV2, Kisebbségi és Határontúli Szerkesztőség) 1990–1996 …