A nagy márkák itthon is rákaptak a Youtube-ra

A nagy márkák itthon is rákaptak a Youtube-ra
Lassan véget ér az a világ, ahol bármilyen tartalmat fel lehet rakni a Google videómegosztójára, úgy, hogy ebből még pénzt is lehet keresni. A jövő a minőségi tartalmaké és a minőségi influencereké – jelentette ki az digitalhungary.hu-nak adott interjúban Szabó Gergő, a Special Effects Media alapítója.

Szabó Gergő az online videó trendekről beszél majd az idei (február 28. - március 1.) Evolution konferencián budapesten.

- A 35 év alatti korosztálynál a Youtube hol áll elérésben, ha a teljesítményét az országos kereskedelmi csatornákhoz hasonlítjuk?
- 35 év alattiak körében a Youtube szerintem már az első helyen áll. Beszédes, hogy a két legnagyobb magyar csatorna a Pamkutya és a Videománia is több mint 770 ezer feliratkozóval bír. Így a hazai kábelcsatornákat önmagukban is meg tudják szorongatni.

- Mi várható ezen a téren? A hagyományos TV-zésnek be fog fellegzeni?
- Ebben nem hiszek. A lineáris tartalmaknak is meglesz a maguk helye a jövőben. Annyi történik, hogy megszűnik a TV korábbi hegemóniája. A televízió erős ellenfeleket kap. Itthon ez egyelőre főleg a Youtube-ot jelenti, de külföldön egyre erősebbek a streaming szolgáltatások, a Netflix, az Amazon-tól a Prime Video, vagy régiónkban a Showmax.

- Az köztudott, hogy a Youtube-ot itthon főleg a fiatalok nézik. Ezen túl tudunk még valamit az oldal közönségéről? Milyen arányban oszlik meg a férfiak és a nők, vagy a városi és a vidéki nézők aránya?
- Ha a nemeket nézzük, akkor ott a megoszlás csatornánként változó. Ez nagy mértékben függ a tartalomtól. A Youtube használata pedig vidéken is épp úgy elterjedt, mint a megyeszékhelyeken vagy a fővárosban. Ezen a téren nincs érdemi eltérés. Ami pedig a korosztályt illeti: a videó-megosztó a 18-24 közöttiek körében a legnépszerűbb.

- A véleményformálók vagyis az influencerek felfuttatásába mennyire éri meg befektetni?
- Mi a Special Effects Media-nál erre hoztunk létre egy üzleti modellt, úgyhogy bízunk benne, hogy megéri. Mi azért vágtunk bele, mert láttuk, hogy külföldön egyre jobban erősödik az influencer marketing. Vagyis a cégek egyre többször befolyásos véleményvezéreket kérnek fel a márkájuk promotálására. Tudtuk, hogy csak idő kérdése, hogy ez a trend hazánkba is elérjen, illetve úgy gondoljuk, hogy nagyon sokat tettünk is a piac fejlesztéséért. Végül 2016 vége és 2017 eleje táján erre sor is került.

- Magyarországon hol áll most ez a trend? Elértük már a plafont vagy még van hova fejlődni?
- A nagy márkák jó része a kampányaiban most már rendszeresen használja az influencer marketinget. Én személy szerint arra számítok, hogy a közeljövőben sor kerül majd némi konszolidációra. Az utóbbi időben ugyanis ez az eszköz kissé túl lett hype-olva. Ez egy remek marketing eszköz, de nem válasz mindenre, nem csodaszer. Főleg azoknak a cégeknek érdemes a közegben erőteljesen jelen lenni, akik fiatalokat szeretnének megszólítani.

- Még fél éve is sokat lehetett róla hallani, hogy a cégek nem mozognak otthonosan az influencerek világában. Például a támogatott videók készítésébe túlságosan is bele akarnak szólni, vagy PR-szagú mondatokat akarnak a készítők szájába adni. A cégeknek sikerült belerázódniuk ebbe a műfajba?
- Jó úton vagyunk és ebben nagy része van a hirdetőket és a videósokat összekötő ügynökségeknek és a szakmai konferenciáknak is. Hosszú utat tettünk meg: két éve, amikor mi hazai úttörőként először elkezdtünk ezzel a műfajjal kísérletezni még előttünk se volt teljesen világos, hogy a márkákat ebbe a videós közegbe miként lehet behozni. Azóta azonban kialakult ennek a jól definiálható módszertana, kezdve azzal, hogy az adott márkához megtaláljuk azt a véleményvezért, aki a brand mellett hitelesen ki tud állni. Itt fontos a hitelesség: ha a videós nem hisz őszintén a márkában azt a néző tudni fogja.

- Vannak, akik önerőből mások külső segítséggel futottak be a Youtube-on. Az utóbbi mennyivel gyorsabb illetve könnyebb módszer az előbbinél?

- Azt fontosnak tartom leszögezni, hogy a profi segítség nem jelent száz százalékos biztosítékot a sikerre. Nem mindenkiből lehet ismert Youtuber. Sokat tudunk segíteni az építkezésben illetve abban, hogy a videósok elkerüljék a szarvashibákat és esetleg olyan kompromitáló anyagot töltsenek fel, amely keresztbe tehet a karrierjüknek. De a sikerhez elsősorban a videós tehetségére van szükség. Egyébként pedig minden eset más és más: nincsenek fix számok arra, hogy a befutást külső segítséggel mennyire lehet megsiettetni.

- A Youtube-ra szánt reklám szpotok rendszerint kreatívabbak a TV-ben futó társaiknál. Miért?
- Az internet világában a videós hirdetések mögött sokkal több és pontosabb adat van. A TV-nél csak azt tudjuk, hogy megközelítőleg hány ember ült a készülék előtt, amikor lement a szpot. A neten azt is tudni, hogy ki meddig nézte, hol kapcsolt el. Hogyha link van a hirdetésben akkor a konverziók száma is kiderül. Mindezek miatt a reklámok készítői jobban rá vannak kényszerítve arra, hogy végig gondolják, hogy pontosan mit akarnak üzenni, és hogy miként lehet a lehető legjobban megfogni a fogyasztókat. A Youtube-on például van olyan formátum, amelynél a felhasználónak 5 másodpercet muszáj végignéznie a hirdetésből: aki például ezt használja annak rendkívül rövid idő alatt kell megragadnia a néző figyelmét.

- A videó-megosztó körül mostanában elég sok balhé volt: többször is előfordult, hogy a nagynevű csatornákra is botrányos tartalmak kerültek fel. Amikor egy ilyen ügy kipattan a Google általában átszabja a monetizálási szabályokat. Friss példa, hogy akinek a csatornáján a felhasználók együttvéve még nem néztek meg legalább 4000 órányi tartalmat, az egy forintot se kaphat a feltöltések után. Ezek az önkényes változtatások milyen hatással vannak a magyar Youtube-erekre?
- Ez egy olyan nehézség, amellyel együtt kell élni. Az elmúlt egy évben legalább 2-3 havonta sor került egy-egy botrányra és ilyenkor a Google igyekszik reagálni. A tapasztalat az, hogy az új szabályok az életbe lépésük után általában felkavarják az állóvizet és zavart okoznak a rendszerben, de aztán beáll a működésük egy stabil szintre és megoldást hoznak. Bár néha fájdalmasak, de összességében jót tesznek a platformnak. Az értéket és minőséget előállító videósok mindebből hosszútávon jól jönnek ki. Az biztos, hogy lassan véget ér az a világ, ahol bármilyen tartalmat fel lehet rakni a Youtube-ra, úgy hogy ebből még pénzt is lehet keresni, a jövő a minőségi tartalmaké és a minőségi influencereké!


Szabó Gergő

Digitális média és online video szakértő. Nemzetközi tapasztalatát olyan prémium szórakoztatipari tartalomtulajdonos cégeknél szerezte Budapesten és Londonban, mint az HBO, a The Walt Disney Company és a Sony Pictures Entertainment. 2013 óta YouTube-al foglalkozik, Special Effects Media nevű cége a Google Multi Channel Network partnereként számos YouTube csatornát fejleszt, épít és menedzsel.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Devecsai János

Szabadúszó újságíró