A mesterséges intelligencia képes lesz átvenni a szellemi munkákat, de a fizikait még mindig nem!

A mesterséges intelligencia képes lesz átvenni a szellemi munkákat, de a fizikait még mindig nem!
Titokzatos dimenziókba kalauzol minket egy interjú a lenyűgöző 3D szobrásszal, aki képes átültetni a képzelet világát a valóságba, és megteremteni az elképzelt formákat a háromdimenziós térben.

Hogyan jött az életedbe a 3D szobrászat?
Egzisztenciális szorongás…ez mind 2008-ban történt. 3 évvel korábban végeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Onnan kikerülve szembesültem a legnagyobb kérdéssel: - Na, most akkor mi lesz a továbbiakban? Egyetem után szerencsére gyorsan bele tudtam tanulni, olyan, a munkaerő piacon felhasználható területekbe, amivel magamat fenn tudtam tartani. A klasszikus művészeti tanulmányaimra alapozottan, a Photoshop és az Illusztrátor elsajátításával elég gyorsan előre tudtam lépni a 2D-s digitális képalkotás területén. Tervező grafikai feladatokban tudtam részt venni. Időközben elkezdett beindulni a kortárs autonóm szobrászati karrierem is. Ekkor azonban jött a 2008-as világválság, és az az ígéretesnek induló szobrászati karrier hirtelen megszakadt. Muszáj volt más fajta munka felé nézni, de mindenképp a kultúra területén szerettem volna maradni, ugyanakkor grafikai munkákat már nem szívesen csináltam volna tovább. Ekkor jött velem szemben egy álláshirdetés, amelyet a Nemzeti Galéria hirdetett meg. Ez egy félállás volt, nem volt más teendőm, mint az információs pultban üldögélni és fogadni a külföldi vendégeket, valamint útbaigazítani őket. Nem volt megterhelő. Már ekkor fogalmam volt a 3D adta izgalmas lehetőségeiről, tudtam a digitálisan alkotásról is, ezért vettem egy laptopot, és mialatt vártam a külföldi vendégeket elkezdtem autodidakta módon elsajátítani a 3D szoftverek használatát. Ekkor találtam rá az interneten arra, hogy lehet CNC-vel, robottal szobrot készíteni. Döbbenetes volt számomra.

Mi inspirált, hogy a 3D szobrászat területén kezdj el dolgozni?
A 3D grafikának van egy csomó felhasználási területe. Először a pusztán vizuális területek voltak, amik megragadtak, de aztán láttam, hogy a virtuális anyag materializálható a CNC marás vagy, maró robot alkalmazásával. Talán ez idő tájt kezdett el bejönni Magyarországra a 3D nyomtatás. Meg is kerestem egy 3D nyomtatással foglalkozó céget Magyarországon, akik akkor még az első kis műhelyükben dolgoztak. Azóta hatalmas vállalkozássá nőttek ki. Már kezdetben olyan technológiákat láttam náluk, hogy elállt a szavam. Biztos voltam benne, hogy ez a jövő, és megállíthatatlanul el fog terjedni ez a technológia, valamint be fog szüremleni a szobrászatba is. Ezek inspiráltak a 3D szobrászat területére… A doktori képzést Pécsett végeztem, az ottani mesterem és témavezetőm Colin Foster támogatott abban, hogy a digitális szobrászatot tudjam művelni a doktori képzésem alatt is. A képzés végén a doktori munkám digitális mintázással, maró robottal készült. Teljesen 3D alapon ment az egész. Ezt követően 2013-ban feleségemmel közösen hoztuk létre digitális szobrászati stúdiónkat, amiben 3D modellezéssel, 3D nyomtatókkal, és egy maró ipari robottal hozzuk létre a szobrászati alkotásokat.

Hogyan indul el egy ötlet és milyen úton vezet el az alkotásig 3D-nyomtatással?
Valójában, hogy honnan jön az ötlet az tényleg teljesen művészfüggő, az esetemben ez teljesen intuitív. 3D-ben a forma és a méret szabadon megválasztható. A digitális agyagot szabadon vágom és ragasztom, nyújtom és lapítom stb... Ha pedig valamit elrontok, azt egyszerűen visszavonom, vagy egy verzióként elmentem másként. Azt a formát, amit elképzelek, és megalkotok 3D-ben különböző anyagokba tudom végül transzformálni. Az a jó a 3D-ben, hogy sok kimeneti útvonal lehetséges.

Inspiráció, érzelmek vagy emlékek vezérelnek egy adott mű megalkotásánál?Esetemben minden műnek a mélyén ugyanaz a vezérelv húzódik. Van is egy szobrom, aminek a címe „Az ok mindig ugyanaz” A különböző munkák megjelenésükben azonban mindig intuitív módon születnek. Tehát ha álmomból felkelek és eszembe jut, vagy meditáció végén egyszer csak beugrik, hogy “ezt” kell megcsinálnom. A kiókumlált s az eltervezett munkák azok, amelyek esetemben mindig kudarcot vallottak a végén.

A 3D nyomtatás során csak a standard műanyagból tudtok nyomtatni vagy már lehetőség van különböző anyagok felhasználására?
Sok fajta anyaggal lehet 3D nyomtatni, alapesetben a 3D nyomtatás műanyaggal történik. Létezik kerámia nyomtatás, sőt házakat is, betont, fémet, de még ételt is lehet nyomtatni. A kisméretű nyomtató szegmensben, a legvalószínűbb nyomtatási anyag valamilyenfajta műanyag lesz. A 3D nyomtatásnak több fajta verziója van. Van olyan, amelyik szálolvasztással történik. Ebben az esetben több féle műanyag szálat meg tudnak olvasztani. Van olyan lehetőség is, amikor folyékony, fényre szilárduló műgyantából nyomtatnak, vagy valamilyen por alakú anyagokat ragasztanak, vagy olvasztanak egybe… Ez igazból csak technikai, és persze anyagi kérdéseket támaszt… Azt kell használni, ami a legalkalmasabb az adott feladatra.

Van olyan dolog a 3D nyomtatás területén, amit semmiféleképpen se tud kiváltani?
Van! Követ vagy fát nem tudunk nyomtatni. Ugyanakkor a CNC marással már meg tudjuk dolgozni ezeket az anyagokat. A gép, a robot persze nem tudja A-Z-ig megcsinálni a feladatokat. A robotot programozni kell, és rengeteg kézimunka kell a befejezéshez. Az a jó a 3D-ben, hogy mind additív tehát nyomtatásos, mind pedig szubsztraktív módon ki lehet vitelezni egy szobrot. Amit nem tudok megcsinálni az egyik technológiával, például nem tudok fát vagy követ nyomtatni, azt megtudom csinálni a másik technikával.

Hogyan tudod felmérni a költségeket és egy mű elkészítésének az időtartalmát?
Remekül fel lehet mérni a költségeket, sokkal jobban, mint egyéb más módokon, ugyanis a számítógép grammra pontosan megtudja nekem mondani, hogy például mennyi bronzra lesz szükségem az adott szoborhoz. Ezáltal a végső árat is pontosan ki lehet kalkulálni. Ha pl. egy bronz szobor elkészítésének az időtartamát kellene kiszámolnom, akkor azt 3 részre bontanám. A modell elkészítése, 3D nyomtatás és utómunka, bronzöntés. Ezek közül a nyomtatás időtartamát a számítógép elég pontosan megbecsüli, a többi munkafázis időtartamát sok-sok tapasztalaton alapuló, többé kevésbe pontos becsléssel tudom megállapítani.

Észrevehető-e, hogy egy szobor 3D-vel vagy hagyományos módon készült?
Mivel digitálisan a szobrász ugyanúgy a szemével, az arány érzékével, és térlátásával dolgozik, mint amikor valós anyaggal dolgozik, az elkészült formában nem lesz különbség. A 3D nyomtatásnál tudnak elveszni részletek, a nyomtatványnak pedig van egy sajátos rá jellemző felülete. Van hogy a művész kifejezetten láttatni szeretné a 3D eredetet. Ahhoz, hogy egy 3D modellezéssel készült szobor felülete 3D nyomtatás után az általam kívánt minőségű legyen, ahhoz én a nyomtatványra még rádolgozok. Így szerintem egy 3D alapból indult bronz szobor esetében a végeredménynél nem lehet megállapítani, hogy a szobrász agyaggal, vagy digitális agyaggal hozta létre a formát, mivel még igen sok fizikai beavatkozást igényel a szobor, mire végső anyagába kerül.

Milyen hatással van a 3D szobrászat a művészeti iparra és a művészi kifejezésre?
Úgy látom, hogy a 3D már mélyen beszűrődött a szobrászatba. Ha 10 évvel ezelőtt beszélgettem erről valakivel, akkor nagyjából 10 emberből 7 viszolygott ettől a megoldástól. Viszont mára ez az arány felcserélődött. Az emberek többsége elfogadta, hogy ez egy eszköz, egy igen hatékony eszköz. Továbbra is a művésznek a szeme és a gondolatai fogják meghatározni azt, hogy az alkotás milyen lesz. A kortárs művészek témáikban és eszközeikben is teljesen szabadok. Így ezt az eszközt is sokan használják, és élvezik a technológia adta lehetőségeket. Ami pedig a kulturális iparban a szobrászatot, mint alkalmazott művészetet illeti, a 3D forma alkotás módszere mind nagyobb teret hódít, lassacskán megkerülhetetlen.

2008-ban kezdtél a 3D szobrászattal foglalkozni, ekkor még nagyon gyerekcipőben járt ez a technológia, nem úgy, mint ma és jelenlegi is további fejlődésen megy keresztül. Mit gondolsz akár egy év múlva vagy talán már egy hónap múlva milyen új lehetőségeket tud nyújtani a szakmának?
Úgy látom, hogy nagy durranás most a mesterséges intelligencia bejövetele. Az elmúlt éveken a szoftverek csak kis mértékben változtak, általában véve felhasználóbarátabbá váltak... Az igazán nagy különbség az most következik, amikor a mesterséges intelligenciát egy szöveges paranccsal meg lehet majd kérni, hogy hozzon létre ezt vagy azt. Most a dolgok gyorsan fognak változni. A jelenlegi tudásom szerint még nincs olyan, a széles közönségnek elérhető, vagy bárki által használható applikáció vagy szoftver, ami 3D-t tud pontosan úgy generálni, ahogyan azt a felhasználó szeretné. De valószínűleg nagyon közel vagyunk ehhez. Szerintem egy éven belül ez megtörténik, és akkor eljön az a pillanat, hogy gyerekjáték lesz a digitális térbeli alkotás! Legalábbis egy bizonyos minőségű szinten. Ezután sokan azt fogja mondani, hogy - „Ó hát ezt én is megtudom csinálni…” a mesterséges intelligencia és egy 3D nyomtató segítségével. Ugyanakkor, ha az ember felmegy egy-egy ilyen 2D mesterséges intelligencia alapú képgeneráló oldalra, akkor azt fogja látni, hogy az embereknek nincsenek valójában ötletei, hogy mit is alkossanak. Nagyon kevés ember van, aki tényleg a művészetnek a lényegét tudja ezeknek a digitális technológiai eszközöknek az alkalmazásával megmutatni, vagy, hogy úgy mondjam, a művészeti látásmóddal csak nagyon kevesen rendelkeznek. Azok, akik a mesterséges intelligenciát a megfelelő látásmóddal céltudatosan, mint eszközt alkalmazzák, továbbra is ki fognak tűnni, mert ők azok, akik másként látnak és másként tudnak láttatni. A mesterséges intelligencia az egyéb digitális technológiákkal karöltve, az ő kezükben más eredményeket fog hozni, mint az átlagember kezében.

Tehát attól nem kell félni, hogy a mesterséges intelligencia megjelenésével minden második ember szobrász lesz?
Ettől egyáltalán nem félek, már csak azért sem, mert a szobrászat mindig is két világnak a határán volt. Egy nagyon szellemi és egy nagyon fizikai világ határmezsgyéjén mozgott. A mesterséges intelligencia sok területen megkönnyíti, vagy esetleg átveszi majd a szellemi munkát, de a fizikait még mindig nem! Szobor pedig csak a szellemi és fizikai összekapcsolásával születhet meg.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!