- Mik idén a legnépszerűbb munkatípusok a diákok körében?
- A fiúk esetében a könnyű fizikai munkák. Úgy gondolják, hogy ezzel lehet nagyon egyszerűen és gyorsan pénzt kereshetnek. A lányok inkább a hostess munkákat preferálják, ahol sok embert megismerhetnek. Többek között Budapest gyógyfürdőiben van erre lehetőség, ahol nagyon sokan dolgoznak és nagyon szeretik is a diákok. Ezen kívül van sok alkalmi hostess munka, ahova szívesen jelentkeznek a diákok. Ilyen például a szórólapozás, vagy emberek megszólítása bizonyos promóciókkal kapcsolatban.
- Melyek azok a területek, ahová nehéz jelentkezőt találni?
- Vannak olyan cégek, akik kimondottan takarító diákokat keresnek, akár nappalra, vagy éjszakára. Nagyon kicsi a diákoknak az a rétege, akik szeretnek takarítani. Főleg egy étterem takarítása nehéz eset, ahol nem csak porszívózni kell, hanem akár mosdókat is takarítani.
- Az elmúlt évekhez képest hogyan alakulnak a fizetések idén?
- Jóval magasabbak, mint eddig. Erre a legjobb példa Budapest gyógyfürdőinek fizetései. Június előtt az alapbér nettó 687 forint volt. Június 1-jén történt egy nagyobb ugrás, mikortól nettó 882 lett az alapbér, tehát 200 forintot ugrottunk. Azok a diákok is, akik nagyon szerették ezeket a munkákat, már jogosan kacsingattak másfelé, mert itt volt a legalacsonyabb a bérek. Mind szellemi, mind fizikai munkáknál hatalmas az ugrás, mert most már nettó 1000 forint alatt elég kevés ajánlatunk van.
- Ez minek köszönhető?
- Főleg a munkaerőhiány az oka. Valamint elindultak a cégek azon az úton, hogy belássák, ha jó diákokat szeretnének, meg kell őket fizetni. Ha lépést akartunk tartani Európával, muszáj volt követnie a diákmunkáknak is a béreket.
- Nálatok a szervezés a közösségi médián nagyon látványosan zajlik. Milyen egy átlagos napod a Facebookon?
- Reggel minden üzenetemet feldolgozom, ami nagyjából egy órát vesz igénybe, rengetegen írnak minden nap. Nem csak diákok, akik már dolgoznak velem, hanem diákok ismerősei, akik úgy keresnek meg, hogy hallottak rólam, hogy rajtam keresztül lehet munkát találni. Ezután ki kell rakni a hirdetéseket több csoportba, ahol épp hiány van az aktuális munkákra, hogy minél több emberhez eljusson. Innentől pedig a diákokkal való kommunikáció a feladat egész nap. Ez a generáció, sokkal vehetőbb arra, hogy Facebookon keressük meg őket. Sokszor érzem, hogy a telefonos beszélgetéseket nyűgnek érzik, sokkal szívesebben pötyögnek üzeneteket. Nekem is egyszerűbb ez olyan szempontból, hogy több felületen tudok beszélgetni. Akivel tudom, hogy telefonon jobban működik az egyeztetés, azt felhívom, miközben tudok chaten másokkal is beszélni. Egyre jobban multifunkcionálisak vagyunk így mi is.
- Mióta működik ilyen intenzíven a Facebookon történő egyeztetés?
- Évek óta bevált már ez a rendszer. Én két és fél éve vagyok a cégnél, ez alatt az idő alatt, több mint 3500 ismerősöm lett. Azt veszem észre sajnos, hogy iskola közben is pad alatt mindenki nyomja a telefont, mindenki elérhető. Nem egyszer megtörtént, hogy egyetemisták úgy fogadták a hívást, hogy bent ültek előadáson, és suttogták a telefonba, hogy beszélni most nem tudnak, de Facebookon máris beszélhetjük a részleteket. Az információátadás is sokkal egyszerűbb, írásban nyoma marad a dolgoknak, vissza tudjuk olvasni, sokkal kevesebb így a félreértés. Ha reklamáció adódik, hogy valakit rossz helyre írunk be, akkor is könnyen leellenőrizhető, hogy ki hibázott.
- A weboldalaton is élnek hirdetések. Mekkora szerepe van a Facebook mellett?
- Mióta a Facebook átvette az irányítást, azóta hetente egyszer frissítjük, mert nem igényel gyakoribb frissítést. Mindig valakinek eszébe jut, hogy le kell frissíteni, mert egy csomó dolog van kint, ami nem aktuális. De inkább mindenkinek azt mondom, hogy a Facebook az, ami előtérben van, mert ott minden aktuálisabb. Sokan csinálják, hogy kinéznek maguknak egy munkát az oldalon, és Facebook üzenetben írnak, hogy találtak egy hirdetést, amire szeretnének jelentkezni. Ilyenkor tudom elmondani, hogy aktuális-e, illetve mik a jelentkezési feltételek.
- Mennyire rugalmasak a diákok? Mindig találsz jelentkezőket a szorult helyzetekben is?
- Nyáron igen. Mikor beköszönt a suli időszak, akkor picit nehezebb, de mindig van, aki kisegít. Ha kiírom, hogy lebetegedés van, hostess munkára keresek éppen valakit, akkor egy órán belül mindig jön rá jelentkező. Nagyon sok emberhez eljut az információ Facebookon keresztül. Ha valaki látja, de nem ér rá, továbbküldi az ismerőseinek, és valahogy mindig célba ér.
- Milyen az „Y generáció” felelősségvállalása? Hogy kezelik a pontosságot, milyen a megbízhatóságuk?
- Mielőtt kiküldünk bármilyen munkára egy diákot, előtte mindenképpen bejön hozzánk egy beszélgetésre. Találkozik a koordinátorral, aki odafigyel rá. Ha olyan munkáról van szó, ahol nagyon fontos a pontosság, akkor arra csak olyat küldünk ki, akiben látjuk, hogy rendesen akarja és csinálja. A fiatalabbaknál, akiket a szülők küldenek el dolgozni, hogy tapasztalják meg a munka világát, sokszor nagyobb ez a probléma, hogy nem veszik komolyan a feladatot és a felelősséget. Sokszor megkérdezik tőlünk, hogy nekünk miért fájt, hogy ő nem ment ki dolgozni a megbeszélt időpontban? Akkor elmondom neki, hogy a nagybetűs életben sem fogják ezeket a dolgokat a munkaadók elnézni.
- Mik a leggyakoribb kifogások? Hogy lehet kezelni ezeket?
- Megesik, hogy a diákok felhívnak egy órával a munka kezdése után, hogy nem tudtak kimenni a munkára, mert elaludtak, vagy hasonló. Facebookon ismerőseink, és mi azt is pontosan látjuk, hogy előző este az illető bulizott például és posztolt is róla. Persze ilyenkor orvosi igazolást kell kérnünk eredeti példányban. Nem mondhatom neki, hogy láttam, hogy tegnap este hol volt, mert nem azért használjuk a Facebookot, hogy bárkit számon tudjunk kérni. A másik leggyakoribb kifogás a fiatal lányoktól érkezik, akik a női napjaikat élik. Felhívnak, hogy emiatt nem tudnak menni dolgozni. Nekem ilyenkor annyi a válaszom, hogy képzelje el, ha a bérszámfejtési időszakban a kolléganők emiatt nem csinálnák a mu
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!