- Mit jelentett a koronavírus okozta kényszerű digitalizáció a gazdaságban, és ezen belül a Portfolio számára?
- Már eddig is rengeteg digitális megoldásunk volt, de ezek mintha most egy varázsütésre együtt kapcsoltak volna egy magasabb fokozatra. Amit a digitális médiában ebből érzékeltünk az az volt, hogy sokkal nagyobb lett a forgalom, megnőtt a konverzió.Csak egy példa: már csaknem két évtizede szervezünk webináriumokat, tehát a lehetőség adott volt eddig is – de most jött el az a pillanat, amikor tömegek kezdték el ezeket használni, de összességében az összes online szolgáltatásunk sokkal jobban teljesített. A versenyképes cégeknek, akik eddig is készültek a jövőre, ez az időszak egy nagyon jelentős pozitív visszacsatolást jelentett, hiszen ők tudtak gyorsan és hatékonyan reagálni a járvány okozta kihívásokra. A digitális működésre, otthoni munkára átállásnak költsége is volt, de a hatékonyságjavulás nyersége ezt felül tudta múlni a jól szervezett cégeknél, így nálunk is – és egy nagy ijedtség után még a nyereséget is lehetett így növelni.
- A személyes kapcsolatok mennyire hiányoztak? Ezt is kiváltja a digitális, adat alapú világ?
- Kevés találkozót szerveztem korábban, mert a saját konferenciáinkon lehetőségem volt a fontos vezetőkkel és döntéshozókkal találkozni, most ezt pótolni kellett. Nem jelentett azonban ez problémát, ráadásul a digitális kapcsolattartás még hatékonyabb is tud lenni sok esetben, de csak átmeneti megoldásként. Fontos megkülönböztetni a b2b és b2c világot: az üzleti életben szerintem soha nem lehet a személyes kapcsolatokat hosszú távon is kiváltani digitális megoldásokkal. A rendezvényeinket amikor a járványhelyzet megkívánta online tartottuk, de ahogy lehetett, visszahoztuk a fizikai jelenlétet, hiszen erre látványosan igény van. A b2c kapcsolatokban azonban ma már valóban lehet adat alapon, akár személyes kapcsolatok nélkül is kiválóan kommunikálni. Ha egy cégnek nincs boltja, üzlete, csak online van jelen, akkor is kiválóan ismerheti a fogyasztóti. Korábban minden olyan hitem, hogy látom a jövőt, és tudok arra felé haladni annyiban módosult, hogy a Covid után sokkal inkább az adatokra alapozva képzelem ezt el, az intuíció szorul visszaA b2c kapcsolatban az adatokra kell támaszkodni, azok alapján dönteni és fejlődni.
- Felértékelheti a médiavállalatok szerepét és értékét, hogyha pontos és jó minőségű adatokat tudnak adni a hirdetőknek? Mennyire hajlandók a fogyasztók adatokat megosztani?
- Igen. A fogyasztók számára is fontos kérdés, hogy kinek és milyen adatokat adnak át. Hiszen vannak olyan vállalatok, amelyek felelősen, a szabályoknak megfelelően bánnak adataikkal. Emellett egyre nagyobb teret nyernek az adatokkal visszaélő trükkös cégek, e-mailek is, ami ellen fel kell lépni, mert rontják a bizalmat a korrekt szolgáltatásokkal szemben is. A fogyasztóknak érdemes az adataikat megosztani, mert így kaphatnak jobb, pontosabb, relevánsabb szolgáltatást. Mi például egyedi szinten természetesen nem gyűjtünk semmilyen adatot az olvasóinkról, ott az aggregált adatok érdekesek. Konferencialátogatóknál vagy az előfizetőknél – ha anonim módon is –, de fontosak akár egy-egy ember visszajelzései is.
- Az online média számára mi jelenti a fenntartható üzleti modellt? Hirdetések helyett előfizetésre kell váltani?
- A hirdetési bevételeket sem szabad elhanyagolni. Ez is kapcsolatban van a digitalizációval: aki online szeretne valamit eladni, annak egyre többet kell a hirdetésre és a márkára költeni. Ma már az nem működik, hogy a körúton vagy egy plázában nyit valaki egy boltot, és a lokáció miatt be fognak esni a vevők, és a jövőben egyre kevésbé fog működni. Ezért hosszút távon is bízok az online média iparágban, egyszerűen mindenkinek egyre többet kell költeni a márkaépítésre és a hirdetésrea jövőben.
- A koronavírus alatt változtattatok, és több tartalmat csak előfizetőknek tettek elérhetővé, milyenek a tapasztalatok?
- Talán mi voltunk az elsők a jelentősebb hazai médiapiaci szereplők közül, akik az előfizetéses modellt bevezették. 2000 óta van előfizetési modellünk ami az archívum és a real-time tőzsdeadatok elérésére vonatkozott. 2020-ban emellé vezettük be, hogy bizonyos kulcstartalmak eléréséhez is előfizetés szükséges. . Fontos azonban, hogy nem azt akartuk elérni, hogy előfizetés nélkül ne legyen fogyasztható a Portfolio. Nekem az a hitem, hogy nem szabad akadályozni az olvasóinkat a gazdaság megértésében azzal, hogy vannak paywall mögötti tartalmaink. Az a célunk, hogy aki minőségi cikket akar látni, az vegye észre, hogy az nem lehet teljes mértékben ingyen, a hirdetési modellek nem a sok energiával készített tartalmakat támogatják. . Ugyanakkor természetesen zavaró ha egy-egy cikk paywall mögött van, szerencsére olvasóink növekvő száma dönt a minőségi tartalom támogatása mellett. Különösen az unikális tudást jelentő befektetési tematikájú cikkek olyanok, ami a mi törzsközönségünket érdekli, és ezért hajlandók is fizetni.
- Az ingyenes online média felett eljárt az idő? Vagy az előfizetés alternatívája lehet a kereskedelem felé nyitás?
- Hagyományosan a médiában a hirdetések mellett mindig ott volt az előfizetői láb, amikor az emberek fizettek például egy újságért. Az online média esetében sem gondolom, hogy tarható az egyetlen hirdetési lábon állni. Az előfizetés mellett lehet más bevételi forrásokat is keresni, csak arra kell nagyon vigyázni, hogy ez ne távolodjon el túlságosan a márka, a média eredeti tevékenységétől, identitásától. Mert ha messzire visszük a márkát, akkor eltűnnek az ehhez társított előnyök. Nekünk például üzleti rendezvényeink, tőzsdei kereskedési szolgáltatásaink vannak, illetve befektetési témákban üzemeltetünk könyvesboltot Szeretnénk megmarad a saját kaptafánknál: üditőital márkaként nem sok értelme lenne a Portfoliót használni – de ha két befektetési alap között kell különbséget tenni, abban már hitelesek vagyunk. Azt is szem előtt kell tartani, hogy az egyéb tevékenység segítsék a márka építését és fejlesztését, mert könnyen és gyorsan lehet erodálni rosszul megválasztott együttműködésekkel a márka értékét.
- Mennyire jellemző, hogy a médiatermékek egyre inkább egy-egy témára specializálódnak?
-Nem lehet egyszerre mindent is jól csinálni. Ha megnézzük, hogy egy jó befektetési témájú cikkhez milyen minőségű szakemberállomány kell, és mennyien olvasnak el egy ilyen cikket, akkor hagyományos üzleti modellel biztosan nem lenne működőképes. Ezért ehhez egy olyan üzleti modellt kell felépíteni, amiben ez működőképes, az ezekre a témákra épülő szolgáltatásokkal, termékekkel együtt. Ma már nem lehet általános stratégiákról beszélni, minden olvasótípus esetében más-más témákra és üzleti modellre van szükség. Ma már nem létezik olyan olvasó, mint a hagyományos napilapoknál, aki a címlaptól a hátoldalig elolvasta azt. A fogyasztóknak egyre inkább személyre szabott szolgáltatásokat várnak el mindenben, így a médiában, de a konferenciákon is. Természetesen ezeket nem lehet minden embernek ténylegesen személyre szabni, de az ügyfélcsoportok igényeire egyre részletekre menőbben kell odafigyelni.
- A rendezvényeknél mit várnak el a résztvevők? Egyre inkább digitális eseményeket keresnek?
- A rendezvények egy sokkszerű tesztet kaptak azzal, hogy a személyes helyett csak digitális eseményeket lehetett tartani. Nagyon nagy eredmény, hogy ezt sikerrel vettük, de azt is megtanultuk ebből, hogy valószínűleg mindig szükség lesz a személyes lábra. A digitalizáció tapasztalatait természetesen be kell építeni, és a jövőben már a digitális láb is a konferenciák része lesz, számos olyan újszerű megoldással tudtuk kiegészíteni a rendezvényeinket, amelyek eddig nem voltak. Digitalizációban pedig legalább ötévnyit sikerült most a járvány alatt előrelépnünk, hatalmas volt a fejlődésDe ennél is fontosabb, hogy a jelenlegi tudásunk szerint legalább a következő évtizedben nem kell attól tartanunk, hogy egy digitális megoldás, vagy platform átveszi a konferenciák szerepét. Ez szerintem nagyon fontos eredmény, mert számos iparágban nem lehetnek ebben biztosak.
- Mit jelent a médiapicon a techcégek egyre jelentősebb jelenléte?
- A legtöbben a versenyt és a kockázatot látják a globális technológiai cégekkel kapcsolatban a médiapiacon, de szerintem a lehetőséget is észre kell venni! Nekünk megadatik a magyar médiapiacon az a lehetőség, hogy a világ öt legversenyképesebb cége közül kettővel dolgozzunk és versenyezzünk együtt. Néha szimbiózisban, néha versenyben, néha ellenfélként, de ez segít minket abban, hogy nemzetközi szinten is versenyképesek legyünk.Az állandó verseny éberen tart, ezért talán nem érhetnek minket felkészületlenül a nemzetközi versenyből származó sokkhatások, amely számos hazai hagyományos üzleti modellről nem mondható el.
- De kinek kell személyre szabni, az olvasóknak, vagy a Google és a Facebook algoritmusainak? Mekkora kockázatot jelent a forgalomterelésük és a módszereik változása?
- A médiapiacon a két techóriás megkerülhetetlen szereplő mára, ezért aktívan jelen kell lenni ezeken a platformokon. Az együttműködés során fontos, hogy tartsuk meg a márkánk önazonosságát és a megkülönböztethetőségét. De hogy ki a fontosabb, a platform vagy a vevő, arra egy példát mondanék: az éttermeknek óriási lehetőséget is jelenthetnek a nemzetközi ételkiszállítási platformok, de a hosszú távú működéshez elengedhetetlenek a saját jogon szerzett vendégek. Nekünk is a címlapi olvasóink az elsődlegesek. Ha két brutálisan versenyképes cég van jelen a piacunkon, akkor az folyamatosan ébren tart minket, hogy le ne maradjunk. Az algoritmusok kérdését nem látom olyan élesen: ha valaki ezeket jó kiismeri, akkor átmenetileg valóban nagy mennyiségű forgalmat tud az oldalára terelni, de egy-egy módosítás után nagyot is bukhat. Ha valaki tudatosan használja ezeket a platformokat, de nem ezekre építi a stratégiát, hanem a saját alapértékeire, akkor hosszú távon működőképes modellt tud építeni.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!