A cikk először szeptember 29-én jelent meg.
- Amikor először rákerestem a nevedre, rögtön a termékenységtudat-szakértő jött velem szembe. Hogy kell elképzelni a munkádat, mivel foglalkozol?
- Magát a termékenység tudat fogalmat én kezdtem el széles körben használni itthon. A lényege az, hogy olyan módszert oktatok, amivel a nők megismerhetik a saját testük, termékenységük működését. Ezt lehet használni fogamzásgátlásra, babatervezésre, vagy akár „csak” az egészség, a hormonháztartás nyomon követésére is. Amerikában ez egy jól működő rendszer, amit itthon is érdemes lenne mindenki számára elérhetővé tenni. Angliában elvégeztem egy ehhez kapcsolódó képzést, így oktatóvá, szakértővé váltam a témában. Úgy tapasztaltam, hogy online nagyon jól lehet oktatni, mivel gyakorlatilag egy biológiai tudásról van szó, így nem feltétlenül szükséges leülni szemtől-szemben a tudás átadásához. Emellett létrehoztam egy Facebook csoportot, ahol egyben maradhat a közösség, illetve tudok válaszolni a kérdésekre, és nyomon tudom követni azokat, akik elvégezték a tanfolyamot.
- Mivel neked volt elsőként szakértői végzettséged, abszolút úttörő vagy a témában. Gondoltad volna, hogy ennyi embert fog érdekelni?
- Bíztam benne, igen. A webshopot indítottam el legelőször, ahol konkrét fogamzásgátló eszközöket lehetett vásárolni. Fontosnak tartottam, hogy az érdeklődők elsőként mindenképpen valami kézzel foghatóval találkozzanak, mivel így könnyebben megérthető, mi is ez: megveszem az eszközt, használom és kész. Ehhez képest a tanfolyamon elsajátított módszer sok energia befektetést igényel a felhasználó részéről. Emiatt kíváncsi is voltam, hányan szánják rá magukat, hogy x hónapig ezt fogják tanulni annak érdekében, hogy megértsék a testüket. A webshop mellett elkezdtem aktívan kommunikálni annak érdekében, hogy bevezessem a témát, hogy egyáltalán létezik ez a tudás, és mit is jelent pontosan. Kiderült, hogy óriási igény van rá, szomjaznak rá a nők, mert lássuk be, mélységében nem tanulunk arról, hogyan működik a ciklusunk, és nem is tudjuk, honnan szerezhetnénk meg a kellő tudást.
- Nyíltan és leplezetlenül beszélsz a témáról, és bárhogy is nézzük, ez sok ember számára zavaró vagy legalábbis kínos lehet, mert erről nem szokás úgy beszélni, ahogy te teszed. Gyakorlatilag tabu. Nem féltél a negatív véleményektől, a támadásoktól?
- De, nagyon. (nevet) A legelején, miután elindult a webshop nem is mutatkoztam be, nem mertem odatenni az arcomat a vállalkozás mellé. Akkor alapvetően attól féltem, hogy a szakmaiságomat fogják kritizálni, hogy ki vagyok én, hogy erről beszéljek. Ez volt a legnagyobb félelmem. Miután megszereztem a képesítést, az jelentett gondot, hogy itthon nem igazán értik, ez mit is jelent, de sok szakma kezdődött így; az elején idegen volt, majd természetessé vált. A legtöbb támadás a Youtube csatornám indításakor ért, ami körülbelül április óta működik. Volt egy időszak, amikor hirtelen megugrott a feliratkozók száma, 800 feliratkozóról két héten belül 10.000 lett. Ez teljességgel sokkolt. Ennél a pontnál elgondolkodtam, hogy tényleg akartam ezt, tényleg fel voltam rá készülve? De persze ahogy mindent, ezt is megtanultam kezelni.
- Nagyon erősek a közösségi felületeid, főként a csatorna. Miért ezt a formát választottad, hogy videóban kommunikálj a követőkkel? Így jobban tudsz hatni?
- Úgy láttam, szükség van arra, hogy több embert elérjek. A webshoppal egy időben indult a blogom, ahol a cikkek nagy olvasottságokat értek el. Facebook-on ott van a már említett csoport, ahol 5500 nő van jelen. Így egy nagyon speciális célcsoportot értem el, akik a vásárló közönségemet is kitették. Ez egy nagyon biztonságos buborék volt körülöttem, hiszen tudtam, hogy ezek a nők szeretnek, felnéznek rám, és értékes számukra, amit mondok. De a tanfolyamok során azt a temérdek visszajelzést kaptam, hogy „bárcsak tudtam volna ezt kislányként, másképp nőttem volna fel”. Így egyértelművé vált, hogy el kell érnem a fiatalokat, amihez a leghatékonyabb út a Youtube. Bárki megnézheti, bárki elérheti. Viszont ott olyan stílusban kell kommunikálni, úgy kell megfogni a tényeket, hogy érdekes és kattintható legyen. A „végig akarom nézni” érzést kell kiváltani a nézőkből. A célom egy infotainment jellegű műsor készítése volt, ami tényleg hasznos, de mégis szórakoztató. Ráadásul egyensúlyoznom kellett aközött, hogy érdekes legyen a tizenéveseknek is, de tudjak újat mondani felnőtteknek is. Már most nagy sikere van a csatornának, óriásit fog robbanni, hiszen ilyen még nincs a magyar piacon. A videó ötlete azért is jó, mert az elképzeléseim között szerepelnek iskolai felvilágosító órák, de mivel nem tudok minden iskolába eljutni, így a csatorna egy kicsit kiváltja ezt: mintha előadást tartanék, csak egyszerre több embert is elérek.
- A stílust akkor a videó mivoltából választottad. Én is tudtam, hogy tabuk nélkül beszélsz a videóidban, de megmondom őszintén, engem is mellbevágott a stílus. Azt gondolod, hogy így jobban eljut a fiatalokhoz? A szlenges lazaság?
- Igen. Fogyaszthatóbb, de ugyanakkor benne van a tudomány, hiteles marad. A tabumentességet pedig csak így lehet. Ha az érződne rajtam, hogy magas lóról beszélek, vagy én is zavarban vagyok ettől a témától, akkor elveszne az ereje.
- Marketing szempontból hogyan építetted föl a vállalkozást? Nincs ilyen irányú végzettséged, ehhez képest tavaly megkaptad az év marketingese díjat. Akkor mégis sikerült letenni valamit az asztalra.
- Amikor megfogalmazódott a fejemben a Hormonmentes.hu ötlete, nagyon piciben indultunk. Családon belül kértünk kölcsön 500.000 forintot, hogy az első termékeket meg tudjuk rendelni. A webshopot és a weboldalt én raktam össze éjszakánként teljesen laikusként, mivel nem volt ré keret. Éppen ezért tudtam, hogy hirtelen berobbanással nem tudunk haladni, hiszen nincs miből. Így nagyon pici lépésekből építkezve haladtunk. Az irányvonal az volt, hogy nőként szólok nőkhöz: nem felsőbbrendűségből, mint a gyógyszeripar vagy az orvosok, hanem mint egy személy, aki tudja, hogy mi a problémájuk, én is átéltem, de van rá megoldás. Ennek mentén kezdtem el kommunikálni. Megfogott az a mondat, hogy lehet neked bármilyen jó cuccod, ha az alagsorban árulod, senkit nem fog érdekelni. És ekkor tudtam, hogy nekem a közösségi média lesz a kulcs. A weboldal, a jó blog működött, kvázi ingyenes lehetőségek. Direktbe nem hirdettem, de mivel van íráskészségem (kommunikáció szakon végeztem), saját szövegekkel próbáltam felkelteni a figyelmet. Aztán elkezdtem a Facebook oldallal foglalkozni közösségépítés gyanánt, ami egy nagyon tudatos lépés volt. Egy csoportot akartam, akik a tanfolyamra is eljönnek. Ők azt a magot alkotják, akik értik miről beszélek. Ráadásul úgy beszéltem ezekről a témákról, ahogy más eddig nem. Tényleg kimondtam azokat a tényeket, amelyeket más csak kerülgetett. Ez az eszköz kulcsfontosságú volt. Hitelessé pedig attól vált, hogy ez az egész belőlem fakadt, én igazából is ilyen vagyok. Ez megy a legjobban. Az őszinteség. Főleg, ha ilyen komoly témáról beszélünk.
- Direkt hagytál ennyi időt a különböző platformjaid és a Youtube csatorna elindítása között? A már összegyűjtött közösséget irányítottad át a csatornára?
- Igen. Ismerem magam, és tudtam, hogy fel kell készülnöm lelkileg, hogy mivel is jár egy ilyen. Illetve már a férjem is velem dolgozik főállásban, így felszabadult annyi időm, hogy tudok elegendő energiát ráfordítani a videó készítésére és vágására, ami nem egyszerű. Felkészülni, vázlatot írni, ahol tudom, hogy lesz grafika vagy effekt, ott már eleve úgy viselkedni. Az előtte létező oldalaimon csak a szakmai részéről beszéltem, viszont éreztem, hogy a Youtube csatornán nem fog menni, ha csak ezt dolgozom fel. Így kiterjesztettem jóval több kérdésre, amit érdemes megválaszolni, így tudtam egy másik közönséget is elérni.
- Bármilyen interjút olvastam veled az interneten, mindenhol feltüntették a TEDx-es előadásodat. Ez egy jó reklám és referencia számodra. Hogy élted meg?
- Óriási fordulópontnak éltem meg, pontosan azért, amit említettem, hogy a vállalkozás elején sokat küzdöttem, hogy szakértőként tűnjek fel. Szeretek kitűzni magam elé kihívásokat, amelyekről tudom, hogy túl vannak a határaimon. A TED ilyen volt. Tudtam, hogy hatalmas dolog ott állni azon az ikonikus piros szőnyegen, és hogy a szakértőségen mennyit tud emelni. Erre bármikor lehet hivatkozni referenciaként. És fordulópont volt abból a szempontból is, hogy előtte is volt már néhány média megkeresés, de utána megugrott a megkeresések száma, hiszen ez egy erős hitelesítő tényező a munkámra nézve. Innentől pedig egymást erősítik a dolgok. Maga a téma is érdekes lehet több újságnak csak különböző szempontokból.
- A beszélgetés alapján nem tűnsz egy könnyen megalkuvós típusnak. Mik a terveid a jövőre nézve?
- Rengeteg ötletem van, mindig igyekszem rendszerben gondolkodni. Szeretném a termékenységtudat-oktató képzést bevezetni itthon is, hiszen ez egy konkrét szakma, még ha viszonylag új is. Fontos lenne, hogy még több orvoshoz eljusson ez a tudás, és fel tudják kínálni alternatívaként a hormonmentes fogamzásgátlást. Hosszútávon vannak vízióim olyan egészségügyi központokról, ahol teljesen a nőket megértve, komplexen foglalkozunk női egészségügyi problémákkal nemcsak orvosi, hanem lelki is oldalról megközelítve. Ezek nagyon fontos lépések. Szeretnék emellett több tanfolyamot is, sok témát még jobban ki kellene fejteni, amire nem elég egy Youtube videó vagy blog bejegyzés. Ha az üzleti oldalát nézzük, még egy erősebb brand építést tervezek: sok olyan termék ötletem van, ami kizárólag saját termék, szexi forradalmi pólók. Egy olyan vonalat építeni, ami összeköthet minket, nőket.
Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!