A PR-ban a hírérték a legfontosabb

A PR-ban a hírérték a legfontosabb
Azokat a kihívásokat szeretjük, amikor egy olyan cég kommunikációját vállalhatjuk, amelynél gyökeres percepció váltásra van szükség – hangsúlyozza Koltay Tamás a TMC Communication társtulajdonosa és vezetője, aki nemrégiben csatlakozott a TMC Grouphoz.

- Ön nemrégiben távozott a TV2 kommunikációs vezetői székéből. Köze volt ennek a csatornánál zajló tulajdonosváltáshoz?

- Lényegében nem, csupán a pontos időzítés tekintetében. Már a távozásom előtt fél évvel eldöntöttem, hogy saját vállalkozásba kezdek. Hosszú ideje érlelődött bennem a gondolat: csaknem hat évet töltöttem a csatornánál, végigjártam a ranglétrát, építhettem saját csapatot - akikre egyébként nagyon büszke vagyok - számtalan dologba belekóstoltam, rengeteg tapasztalatra, és komoly kapcsolatrendszerre tettem szert. Úgy éreztem eljött az ideje, hogy önállóan érvényesüljek a piacon. Mivel aztán a TV2 tulajdonosváltása már a kanyarban volt én pedig semmiképpen nem szerettem volna, ha a távozásom összemosódik ezzel, beadtam a felmondásomat.

- Miért akart önállósodni?

- Ki akartam próbálni, hogy a magam erejéből mire megyek. Azt nem zártam ki, hogy társsal dolgozzak, csak a nagyvállalati struktúrákból akartam végleg kilépni. Ekkor keresett meg Kende-Hofherr Krisztina, akinek sikeres sztármenedzsment és kommunikációs tanácsadó cége van, és aki szerette volna, ha megnövekedett számú, sztároktól független megbízásaik egy önálló üzletágban összpontosulnának a cégen belül. Mivel mi régóta ismertük, és kölcsönösen elismertük egymás munkáját, kézenfekvő volt, hogy társuljunk. Így jött létre a TMC Group kommunikációs divíziója a TMC Communication, amelyben - azon túl, hogy egyszemélyben irányítom - társtulajdonos is vagyok.

- Miért volt ez jobb megoldás, mint a teljes önállósodás?

- Mindkettőnk neve ismert a szakmában, számomra azonban kihagyhatatlan lehetőség volt, hogy egy erős és sikeres brand-hez csatlakozva kezdjem el a saját vállalkozásomat. Ennek elképesztő ereje és értéke van. Azt is láttuk, hogy ha összeadjuk kettőnk kapcsolatrendszerét, abból nagyon gyorsan rentábilis ügynökséget lehet összerakni. A tények is ezt mutatják: már az első hónap után is meglehetősen sok új megbízást tudhatunk magunkénak, szépen alakuló ügyfélkörrel rendelkezünk, saját várakozásainkat is felülmúlja a TMC Communication épülése.

- Nincs sok kommunikációs cég a piacon?

- De kismillió van. Azt hiszem, minket az különböztet meg másoktól, ahogyan egy-egy feladathoz közelítünk, abban pedig teljesen egyediek vagyunk, hogy szimbiózisban működünk egy sztármenedzsment céggel.

- Mi ennek a konkrét előnye?

- Komoly hozzáadott érték és előny, hogy mellettünk valódi teljesítménnyel bíró, komoly sztárok állnak. Ez egyrészt erős pozíciót teremt, hiszen ha egy kampány úgy kívánja, mi házon belül meg tudjuk oldani a részvételüket. Ezt más ügynökség nem, vagy csak alvállalkozók bevonásával tudja megtenni. És fordítva is működik a képlet: kézenfekvő lehet, hogy a megrendelő kihasználja a szinergiákat, és a kampányhoz választott híresség mellé ezen túl már kommunikációs szolgáltatást is igényel.

- Miben tudná megkülönböztetni magát a többi kommunikációs cégtől?

- Egyrészt komplex szolgáltatásokat nyújtunk, de talán még ennél is fontosabb, hogy mi azokat a megbízásokat szeretjük, amelyek nehéz munkának tűnnek. Tevékenységünk fő profiljának a személyi márka és reputáció menedzsmentet valamint az általános percepció befolyásolást tekintjük. Kifejezetten azokat a kihívásokat kedveljük, ha olyan céget vagy személyt vállalhatunk, amelynél vagy akinél gyökeres percepció váltásra van szükség. Krisztina ezt fantasztikusan művelte eddig is. Említhetem itt például Liptai Claudia esetét, aki az ő segítségével vált Magyarország elsőszámú női sztárjává. Többek között ezt a know-how-t is adoptáljuk.

- Vannak már ilyen ügyfeleik?

- Hogyne. Ilyen és másmilyen is. Viszonylag széles leszerződött ügyfélkörünk van.

- Ön szerint milyen ma a PR és a reklám viszonya egy cég életében?

- A gazdasági válság átalakította a cégvezetők gondolkodását a reklám és a PR vonatkozásában. A PR egyre erősebbé vált, hiszen egy PR kampányt jóval könnyebb finanszírozni, sokkal kisebbek a nagyságrendek. Sok cégvezető indult el ebbe az irányba, az erre fordított összegek megnövekedtek. Fontos, hogy mi magunk se felejtsük el, hogy a reklám nem egy az egyben kiváltható PR-rel. Más az eszköztára, mások a lehetőségei. Estenként a PR hitelesebb.

- Vége a reklámnak?

- Erről szó sincs! De az egyik alma, a másik körte. Jól kiegészíthetik egymást, egy kampány akkor működik jól, ha egészséges arányokat mutat fel.

- Mi a véleménye arról, hogy egyre több fizetett tartalom jelenik meg? Önök élnek ezzel az eszközzel?

- Mi olyan információkkal szeretünk előlépni, amelyek átmennek fizetés nélkül is, vagyis hírértékűek.

- Ez nem könnyű dolog. Hogy talál ennyi érdekes dolgot a képviselt cég életében?

- Folyamatosan konzultálunk, ötletelünk, állandó az információcsere a partnerrel. A cél az, hogy minél több információt megtudjuk a cégről. Nem ritka, hogy ami számukra kevésbé jelentős, mi éppen azzal tudunk kezdeni valamit. A siker persze több összetevős. Nem kizárólag azon múlik, kivel dolgozom, de függ attól is, hogy milyen az alkupozícióm a piacon, mit tudok adni az adott hír mellé, ha úgy tetszik, mivel tudok kereskedni. Függ még a médiakapcsolataim aktuális minőségétől és attól is, hogy éppen milyen a hírkörnyezet. Ez egy mátrix. Ezért is szeretem ezt a munkát, rendkívül izgalmas a számos összetevőt figyelembe véve kell meghatározni a lépéseinket.

- Önök előnyben részesítik az online felületeket, vagy inkább a printet preferálják?

- Attól függ, mi a célunk, mit szeretnénk elérni. Az online gyors, legtöbbször nincs felületi korlát, bármekkora terjedelmet és mennyiséget felszív, könnyebb beférni az információval. Ez persze olykor be is árazza a hírünket. A print ugyanakkor lassú, terjedelmi korlátai vannak, de kétségkívül még mindig komoly presztízs értéke van. Mindig az adott eset dönti el, hogy mit választunk, melyik számunkra az optimálisabb megoldás.

- A bulvármegjelenés mennyire értékes manapság?

- Nyilván üzenetfüggő, de úgy gondolom, kifejezetten az.

- A komoly cégek esetében is így van ez?

- A bulvár értékével egyre több cég tisztában van. Mi több, sok olyan ügyfelünk van, akik kifejezetten azzal a szándékkal jönnek, hogy megjelenjenek a bulvármédiában. A megbízóink közül sokan látják, hogy széles tömegekhez így lehet hatékonyan eljutni. A bulvár szerepe tehát felértékelődik, nem mellesleg egyébként azért is, mert a cégek szempontjából fontos döntéshozók sokszor maguk is bulvárfogyasztók. Hozzáteszem, minden bulvárosodik, a szeriőz lapoknál is megfigyelhető egyfajta tabloidizáció. Megérne egy hosszabb beszélgetést, mi számít bulvárnak és mi nem a jelenlegi sajtópiacon.

- Az újságírókat mennyire lehet rávenni manapság, hogy elmenjenek egy sajtótájékoztatóra?

- A klasszikus sajtótájékoztatók ideje lejárt: régóta véget értek azok az idők, amikor egy hosszú asztalnál ültünk és beszélgettünk. Ahhoz, hogy kimozdítsuk az újságírókat a szerkesztőségből, nem elég a jó kapcsolat. Tartalmat, sztorit, aktivitást, élményt kell adni. Ezt a TV2-nél alaposan megtanultam.

- Ön miként értékeli azokat a céges próbálkozásokat, amikor egy vállalkozás saját kommunikációs csatornákat nyit meg, s nem használ külső médiumot?

- A saját kiadványok fontos próbálkozások, de biztos vagyok benne, hogy sosem lesznek képesek kiváltani a hagyományos médiumokat. A jelenlegi példák azt mutatják, hogy a céges kiadványok mögötti erős sales megfontolások jelentősen leszűkítik és aránytalanná teszik az olvasottságot, nézettséget hozó szórakoztató, informáló tartalmat a reklám jellegűvel szemben.

- Mennyire nő a blogok szerepe a céges kommunikációban?

- Nagyon régóta dolgozom bloggerekekkel. A blogok ma már kihagyhatatlanok a kommunikációs folyamatokból, bizonyos esetekben komolyan konkurálnak a tömeglapokkal. Ha például van egy igazán erős témám, és bedobom egy marginális blogon, nincs kizárva, hogy ugyanolyan pályát ír le, mintha egy erős orgánumban tálaltam volna.

- Mennyiben befolyásolja a munkáját, hogy önnek a híres modell, Görög Zita az élettársa, akiről többször is írnak a lapok?

- Zita sok mindenben kikéri a tanácsomat, de a róla szóló sajtómegkereséseket maga intézi. Ami pedig a közös megjelenéseinket illeti: a munkámat egyáltalán nem befolyásolja, de kétségtelen, egyfajta referencia, hogy velem, velünk mi történik a sajtóban: milyen minőségűek a sajtókapcsolataink, tudjuk-e kezelni a megjelenéseinket. Lekopogom, eddig még nem volt ezzel probléma.

 

Kamasz Melinda

 

Koltay Tamás,

a TMC Communication vezetője, társtulajdonosa

A szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskolán végzett Mozgókép és médiakultúra szakon. Hallgatott politológiát a Miskolci Egyetemen, politikai kommunikációs tanulmányokat folytatott a Századvégen.

2007-2009 között dolgozott a Bors újságírójaként majd szerkesztőjeként, 2009-ben csatlakozott a TV2-höz. Előbb program PR menedzserként, majd a vállalat PR csoportvezetőjeként és szóvivőjeként tevékenykedett. 2014-től a TV2 Csoport kommunikációs vezetőjévé nevezték ki, irányítása alá tartoztak a program, a talent és a corporate kommunikációs területek.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!


Kamasz Melinda

Kamasz Melinda a növekedés.hu gazdasági és a tudás.hu tudományos oldal alapító főszerkesztője, közgazdász. Pályáját a Magyar Hírlap gazdasági rovatában kezdte, majd a Piac és Profit gazdasági havilap …