Van recept az új generáció csapatépítésére?

Van recept az új generáció csapatépítésére?
A generációk közötti különbségek kifejezetten izgalmasak és tanulságosak lehetnek. A vasárnapi ebédlőasztalnál a nagymama és az unoka közötti nézeteltéréseket látva, amikor az idősebb generáció rosszallva figyeli az unokája okostelefon-használatát, párhuzamot vonhatunk, hogy a munkahelyen is más és más igényekkel, képességekkel lépnek elő a különböző generációk képviselői. De mit lehet tudni a generációk különbözőségeiről, és milyen kihívásokkal járhat egy új generációs csapatépítés szervezése?

A nagy négyes

Melyek is a jelenleg „uralkodó” munkavállalói generációk?

- A Baby boomerek (1946 és 1964 között születettek)

- A X generáció (1965 és 1980 között születettek)

- Az Y generáció, más néven Milleniálok (1981 és 1996 között születettek)

- A Z generáció (1996 után születettek)

Az [eureka] Consulting & Games új generációs csapatépítések során szerzett tapasztalatai szerint a diverzitás fárasztó lehet, de ugyanakkor a sokszínűség motiváló is tud lenni. A sikeres munkahely alapja az elkötelezett munkavállalók és a magas bizalmi szintű csapatok létrejötte. Egy hatékony csapatban gyakran találkozunk több generáció képviselőivel, éppen ezért fontos megérteni a különféle generációk alapvető igényeit a munkahelyen. - vallja Bárány Gergő a cég Games üzletágának vezetője.

Négy generáció, számos különféle igénnyel

A baby boomerek kiemelten fontosnak tartják a stabilitást, és rendkívül lojálisak, ha megkapják a megfelelő megbecsülést. Ők a legkevésbé hajlamosak a munkahelyváltásra az életkoruk és hűségük miatt.

Az X generáció tagjai jól tudják összeegyeztetni a munkát a magánélettel és a családdal. Ha ehhez megkapják a megfelelő támogatást is a munkáltatótól, valóban hűséges és hatékony munkatársakká válnak.

A milleniálok számára a rugalmasság és a szabadság biztosítása kulcsfontosságú. Hajlandóak folyamatosan tanulni, és fontos számukra a teljesítmény elismerése is, cserébe azonban elvárják, hogy a munkáltató igenis vegye figyelembe szabadságvágyukat.

A Z generáció tagjai a legfiatalabbak, és ezáltal is a legmobilisabbak és legkönnyebben váltanak munkahelyet. Folyamatosan igénylik a visszajelzéseket, és nem szeretik sokáig ugyanazt a munkát végezni. Készek tanulni és képezni magukat, és ha a munkahely ebben partner, könnyebb megtartani őket.

Az egyes generációk tehát eltérő értékekkel, elvárásokkal, kommunikációs stílussal és tanulási preferenciákkal rendelkeznek, és mindezek befolyásolják, hogyan reagálnak a különböző típusú csapatépítő tevékenységekre.

Miért is olyan fontos az új generációs csapatépítés?

Dr. Kalmár Péter, az [eureka] Consulting & Games társalapítója szerint azért, mert más generációkhoz más megközelítésre van szükség.

“Az elmúlt években megjelentek a munkaerőpiacon a Z generáció tagjai, és hamarosan ők lesznek a meghatározó változások képviselői. A Z generáció egy új tudatos nemzedék, és a munkahelyválasztás során már a jutattásokat követően a virágzó szervezeti kultúra a legfontosabb szempont számukra. Nem félnek kimondani: boldogok szeretnének lenni, és nem mellékesen szórakozást is keresnek a munkájukban.”

Ha tehát csapatépítő program szerveződik, melyben a Z generáció is érdekelt, itt van néhány fontos szempont:

1. Meg kell hagyni a szabadságukat!

A munka-magánélet egyensúlya a Z generáció számára kiemelten fontos. A COVID időszak traumatikus hatásokkal járt az otthoni munkavégzés és a szabadidő-munkaidő kérdéskörében, ezért a Z generáció számára az empatikus és jó munkahely alapfeltétele, hogy tiszteletben tartják a munkaidejüket, és nem kényszerítik őket folyamatos készenlétre. A csapatépítő programokat érdemes nem akkorra szervezni, amikor a munkavállalók szabadságon vagy munkaidőn kívül vannak, hogy olyankor valóban szabadok lehessenek.

2. Ne legyen kötelező!

A kötelezővé tett csapatépítő események gyakran visszatetszőek lehetnek. Jobb, ha az ilyen eseményeket szabadon választhatják a résztvevők, mivel ez motiváltabbá teszi őket, és jobban élvezik majd a programot. A jó élmények szájhagyomány útján terjednek, és a következő alkalommal már többen lesznek kíváncsiak a csapatépítésre.

3. Legyen kreatív és élményszerű!

A Z generáció számára fontos az újszerűség és az élmények. Modern technológiát, humoros történeteket és izgalmas kihívásokat keresnek. A kreativitás, a céltudatosság és a közösségteremtés is kulcsfontosságú elemek az új generációs csapatépítés során.

4. Nem kell félni a játékoktól!

A Z generáció számára a játék nem ciki, és nagyra értékelnek egy jól megtervezett, szórakoztató programot. Az ő életük már tele van játékokkal, és a játék segít abban, hogy könnyedén összehozzák a csapatot. Azonban fontos, hogy a programok ne legyenek túl „mozgósak" vagy túl kompetitívek, és hagyjanak helyet a közösségépítésnek.

Az új generációs csapatépítés tehát egy komplex folyamat, amely megfelelő rugalmasságot és kreativitást igényel. A változatosság és a megértés kulcsfontosságú ahhoz, hogy sikeresen egyesíthető legyen a generációk sokszínűsége, és egy erős, összetartó csapat jöhessen létre.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!