Van, ahol azon dől el egy munka, hogy milyen számítógépes játékkal játszunk?

Van, ahol azon dől el egy munka, hogy milyen számítógépes játékkal játszunk?
Voltál már olyan állásinterjún, ahol arra is rákérdeztek, hogy melyik számítógépes játékot játszottad végig legutóbb? Van, ahol a válaszodon akár az új állásod is múlhat – interjú Kozák Tamással, az Invictus Games társalapítójával.

A Logiscool által készített interjúban Magyarország legrégebbi játékfejlesztő stúdiójának, az Invictus Gamesnek társalapítójával beszélgettek. Többek között felmerült, hogy mik a piaci trendek, hogyan dolgoznak a programozók a kulisszák mögött, és milyen szakemberekre van szükség egy ilyen csapatban.

„Amikor az 1980-as években berobbantak a számítógépes játékok, sok gazdasági szakértő nem jósolt nekik nagy jövőt. Tévedtek” – kezdi Tamás. – „A játékipar ma már évi 32 milliárd dolláros forgalmat bonyolít. A pandémiában még jobban elindult, és nem áll meg.” Ahogy a volumen, úgy a célcsoport is folyamatosan bővült az elmúlt negyven évben. „Ma már nem csak a tinédzser fiúk, de a lányok is egyre többet játszanak. Sőt, a korosztály is kiszélesedett, hiszen a régi fiatal generáció felnőtt, és már együtt játszik a gyerekeivel.”

A felhasználók számával nőtt a fejlesztőké is, majd a verseny tovább élesedett az online platformok megjelenésével. „Ma már nem valós boltok polcairól emelik le a vásárlók a játékokat, hanem virtuális polcokról, amik ráadásul nemzetköziek. Ez fejlesztői részről azt jelenti, hogy a világon megjelenő összes játékkal versenyzel: 500.000 fejlesztő van beregisztrálva az AppStore-ba és a Google Play is hasonló számokkal operál. Ennek köszönhetően 3-4.000 játék jelenik meg egy nap. Vagyis amikor több éves fejlesztés után kikerül a játékod, számolnod kell vele, hogy több ezer másikkal fog versenyezni. Nem véletlen, hogy a forgalmazás legalább olyan hangsúlyt kap, mint a fejlesztés” – teszi hozzá Tamás.

A fejlődő technika változatossá, széppé is teszi a szakmát. „Sokáig csak PC-re készültek a játékok, majd jött a konzol, mobil és Nintendo Switch – csak, hogy párat említsünk. A technológia folyamatosan változik, így jobban ki tudjuk élni a kreativitásunkat.” Az új eszközök meg is könnyítik a munkát. „Régen a programozóknak le kellett fejleszteni a játékmotort is. Ma a motor már ingyen van. Ilyen például a Unity, ami mobilos játékokhoz készült, nagyon magas színvonalú és könnyen elérhető. Így mi már elég, ha magával a játékkal foglalkozunk.”

Játékfejlesztőként azonban nem csak a kreativitásra van szükség. A háttérben dolgozó programozóknak a logikus gondolkodás is nagyon fontos, csak úgy, mint a kudarctűrő képesség. „Ha valaki téveszt semmi gond, tanulunk belőle, és tovább megyünk. Mi a „design by play” gondolkodásmódban hiszünk. Vagyis van egy alap ötletem, elkezdem kidolgozni, és menet közben alakítom, hogy még jobb és jobb legyen. Emellett nagyon fontos a csapatmunka, a közös ötletelés, egymás segítése, és így új szempontok behozása” – mutat rá az alapító. – „Skandináviában már kis kortól nagy hangsúlyt helyeznek ezekre a készségekre. Eszközhasználatban is nagyon modernek: többek között például a Minecraft játékot is bevonták a mindennapi oktatásba. A magyar közoktatási rendszerben ez sajnos még várat magára. De különórákkal és sok-sok LEGO játékkal ezek a készségek ugyanúgy fejleszthetők.”

A nemek megoszlásának szintjén még van hova fejlődni. „Nemzetközi szinten 21% a női játékfejlesztők aránya – ami sajnos a játékokon is látszik. Főleg a fiúk fejlesztenek maguknak. Grafikában már több nő van, programozásban azonban még kevés. Pedig lenne kereslet a nőknek szóló játékokra is. A Give it up sikerjátékunk egy jó példa erre: 65%-ban lányok játszottak vele a Tik-Tok-on.”

A teljes interjút itt érhető el:

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!



Címkék: állás, munka