Megjelent a TOP 25 magyar zöld személyiség listája

Megjelent a TOP 25 magyar zöld személyiség listája
Első alkalommal lát napvilágot olyan lista, amely Magyarország legfontosabb fenntarthatósági személyiségeit mutatja be. A 25-ös listát a GREEN BRANDS Hungary vezetői által alapított GB Academy fenntarthatósági szakmai közösség száz tagja választotta ki kiegyensúlyozott kritériumrendszer alapján.

Nonprofit szervezetek vezetői, nemzetközileg ismert zöld hálózatok hazai képviselői, cégvezetők, tudós és humorista is szerepel Magyarország 25 legbefolyásosabb zöld személyiségeinek listáján. Első alkalommal jelenik meg ilyen összeállítás hazánkban, azt jelezve, hogy a fenntarthatóság képviselői immár meghatározó tényezők a közéletben és a gazdaságban is.

A listán jelentős többségben vannak a nonprofit szféra képviselői, de ez nem véletlen, hiszen az elmúlt évtizedekben a zöld kérdés főként civil kérdés volt, és itt alakultak ki a téma azon fórumai, amelyek kellő példamutatással és hatással vannak a szavazókra. Helyett kapott többek között a KÖVET, a HuGBC, a BCSDH, a Humusz Egyesület, az Ökotárs Alapítvány, a Levegő Munkacsoport vezetője is.

Várható volt, hogy a listán ott lesz a világ két legismertebb zöld nonprofit „márkája”, a Greenpeace és a WWF hazai vezetője is, akik viszont saját személyiségük, szakmai tudásuk révén emelték itthon is tényezővé ezeket a szervezeteket, így a listán szereplés elismerése őket magukat is illeti. Politikus gyakorlatilag nem kapott helyet, a versenyszféra viszont nagyobb térhez jutott például ifj. Chikán Attila (ALTEO), Gazsi Zoltán (Eisberg) vagy Lévai Gábor és Wiszkidenszky András (a GREEN BRANDS Hungary alapítói) szereplése révén.

A zöld influencerek még nem lepték el a közösségi médiát, de aki annak mondható - Ürge-Vorsatz Diána klímakutató a tudományos oldalról, Litkai Gergely, a Dumaszínház alapítója a szórakoztatás irányából -, azt viszontláthatjuk az ABC-sorrendben közölt névsorban.

Nem csak a hagyományteremtő lista számít újdonságnak, hanem az a módszer és a közösség is, amely szavazott az első 25 helyezettről.

Kik szavaztak?

A TOP 25 lista megalkotásának előzménye egy friss szakmai közösség, a GB Academy (a GB a Green Business rövidítése) létrejötte. A GB Academy a fenntarthatósági szakma összefogásával törődik, miközben évente díjazza is a legjobbakat. Az akadémia alapja tulajdonképpen egy alumni program, azon hallgatókból, oktatókból, akik a GREEN BRANDS Hungary fenntarthatósági menedzser képzésén (Certified Sustainability Manager, CSM) vettek részt. Az itt végzett és oklevelet szerzett menedzserek, az őket a fenntarthatóságba bevezető oktatók, valamint a GREEN BRAND minősítésű cégek képviselői alkotják a GB Academy tagságát. A CSM újabb évfolyamai folyamatosan gyarapítják a résztvevők számát.

A közösség számára a legfrissebb aktualitásokról szóló, eszmecserére is alkalmat adó üzleti reggeliket szerveznek, egy applikáció formájában létrejött számukra egy belső kommunikációs platform, amelyen szakmai infókat, eseményeket, fenntarthatósági álláslehetőségeket oszthatnak meg egymással. „A lista és a GB Academy is azt erősíti, hogy a fenntarthatóság egyre inkább szakértelmet igénylő iparág”, mondta Wiszkidenszky András társalapító. „A vállalatok tartoznak fenntarthatósági tudással és valós állításokkal a jövő munkavállalói felé”, tette hozzá Lévai Gábor, a szervezet másik alapítója.

A módszertan

A TOP 25 kiválasztásának első fázisában az alapítók arra kérték a GB Academy közösségének tagjait, hogy jelöljenek olyan személyiségeket, akik véleményük szerint meghatározóak a hazai fenntarthatósági mozgalomban vagy egyre inkább szakmában. Az erre adott 2 hetes időszak alatt csaknem 100 név állt össze az ún. long listben, amelynek szereplői mind teljes mértékben indokoltan szerepelhettek volna a 25-ös, végső sorrendben is. A fenntarthatósági szakemberek a versenyszféra, a politika, az oktatás, a civil szféra jeles képviselőit, bloggereket, tévés személyiségeket, influencereket jelöltek.

Ezt követően a GREEN BRANDS csapata egy kritériumrendszert állított fel, amelynek mentén 1-5-ig pontozni lehetett a long list jelöltjeit:

• Társadalmi hatás

• Gazdasági hatás

• Hitelesség

• Példamutatás

• Életmű

A TOP 25 színes, print kiadvány formájában jelenik meg március 20-án, a kiadvány másik felében pedgi a GREEN BRANDS fenntartható védjegyet viselő magyar cégek bemutatkozása olvasható. A szereplőknek való direkt terjesztésen kívül a kiadvány a TRADE Magazin következő számának mellékleteként érhető majd el.

GREEN BRANDS gála: a fenntarthatóság ünnepe

A magazin megjelenését ahhoz a budapesti, régiós gálához időzítették, amelynek során ezek a márkák, valamint a GREEN BRANDS cseh és szlovák nyertesei megkapják okleveleiket és trófeáikat. A németországi, ausztriai események után most először rendezik meg a zöld ágazat ünnepeként számon tartott díjkiosztót Magyarországon, és régiós gálaként is ez az első. Az ünnepélyes, fenntartható módon megrendezett rendezvény vendége Norbert Lux, a GREEN BRANDS németországi alapítója is. „A hiteles tanúsítványok segítenek a greenwashing elleni küzdelemben, hiszen a márkák fenntarthatóságról szóló állításaikat így tudják külső szakértők által megerősített módon alátámasztani”, mondta.

A TOP 25 kiadvány online formában itt letölthető.

 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!