Kiderült a titok? Így működhetnek jól együtt a munkában a különböző generációk

Kiderült a titok? Így működhetnek jól együtt a munkában a különböző generációk
Évek óta egyre gyakoribb téma, hogy miként lehetne a leghatékonyabban összehangolni az X, az Y és a Z-generációsok munkáját. Erre adott választ Rajki Annamária, a Magyar Telekom TV és Entertainment területének vezetője az idei Digital-Media Hungary konferencián tartott Mit adhat egy X generációs a digitális generációnak? című előadásán, április 24-én.

Egyesek minden más elé helyezik a munkájukat és foggal-körömmel ragaszkodnak hozzá, mert a régi bizonytalan berögződések miatt féltik a megélhetésüket. Mások hatalmas szabadság- és tudásvággyal rendelkeznek, így ha tehetnék, folyamatosan tanulnának. Ezen kívül a munkaerőpiacon vannak már azok is, akik sokkal komfortosabban érzik magukat a digitális térben, mint személyes kapcsolatok hálójában. Éppen ezért korunk egyik legégetőbb kérdése, hogy hogyan teremtsünk harmóniát az X-generációs igáslovak, a szabadságharcos millenárisok és a digitális bennszülöttként működő X-generációsok között úgy, hogy a hatékonyságot is növeljük. A kutya pedig ott van elásva, hogy az ellenségeskedés és ítélkezés helyett a büszkeséget félretéve tanulnunk kell egymástól.

"Mind emberek vagyunk és emberként működünk. Generációtól függetlenül vannak céljaink és karriervágyunk, a különbség annyi, hogy mást hozunk magunkkal, így más a dinamikánk" - kezdte az előadását Rajki Annamária. "Az X-generáció tagjaira általánosságban jellemző, hogy szinte mindenre van egyfajta analógiájuk, ezért nehezen esnek kétségbe, hiszen a rendszerváltásban kezdtek dolgozni, túléltek 30 százalék fölötti inflációt, leépítések miatt kirúgták őket, mindemiatt pedig megtanultak túlélni. Mindent kibírnak, emelett lojálisak, de versengők is tudnak lenni. A millenárisoknak ezzel szemben hatalmas a szabadságvágyuk és folyamatosan tanulni akarnak. A többségükről azt mondják, hogy sose nő fel, mamahotelben él és 30 évesen még nincs karrierje, a munkahelyeiket ugyanis rövid időn belül váltják. A Z-generációról pedig úgy hírlik, hogy a tagjai könnyebben ugrálnak időben és térben, hiszen digitális bennszülöttek. Leginkább a virtuális térben érzik jól magukat, de ettől még a személyes kapcsolattartás is fontos a számukra. Én egy X-generációs vezető vagyok 30 éve és külön szerződéseket kötök az olyan képességekre, mint a digitális bennszülöttség. Bár a csapatom háromnegyed részénél már nem értem, hogy mit mond, így nem az a szakember vagyok, aki voltam, mégis képes vagyok vezetni. Mindenre van analógiám és amit kell, azt megoldom. Ugyanakkor a többiek sem állnak fel az asztaltól, hiszen okosak és jól dolgoznak. A feladatunk, hogy más-más generációkként minél jobban együtt tudjunk működni és összehozni azt, ami közös bennünk" - magyarázta a Telekom munkatársa. Hozzátette: ehhez a legfontosabb, hogy mindenkinek fogadjuk el a saját problémamegoldási módszertanát.

"Engem nem érdekel, hogy ki hogyan csinálja meg a munkáját. Engem az eredmény érdekel. Aki digitális képességekkel rendelkezik, attól nem várom el, hogy csavarhúzóval oldja meg a digitális televíziózás kihívásait. Azt kell megtanulnunk, hogyan kooperáljunk jól. Ehhez pedig az kell, hogy ami hiányzik egy nemzedék tagjaiban akár generációs okból, akár neveltetésből adódóan, azt pótoljuk, vagyis tanuljunk egymástól. Egy X-generációs sokat tud segíteni a buborékban felnövő Y- és Z-generációnak az interperszonális képességei, így a csapatban dolgozás, valamint a vitához és érdekérvényesítéshez szükséges készségek fejlesztésében. Ezzel szemben egy digitális bennszülött megtaníthat minket a különböző digitális eszközök használatára és hogy hogyan érezhetjük magunkat biztonságban a virtuális környezetben is. Én például simán rákattintok egy bannerre, amelyben azt írják, hogy nyertem egymillió eurót. A lényeg, hogy kössünk kölcsönös mentori szerződéseket, megállapodásokat, és adjuk át a bennünk lévő legjobbat a másiknak, hogyha nem is ugyanolyanok, de hasonlók tudjunk lenni" - fogalmazta meg jó tanácsait Rajki Annamária.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!