Hogyan szeret az Y generáció?

Hogyan szeret az Y generáció?
Az Y generációról sokszor gondolhatjuk, hogy már csak a mának élnek, kerülik a hosszútávú elköteleződést. Egyre több kifejezés jön létre a nyelvhasználatban is a különböző minőségű kapcsolatok megjelölésére. A „randizás”, „találkozgatunk”, „járunk”, „kavarunk”, „összejárunk” és ezek bármilyen kombinációja már átláthatatlan lehet a korábbi generációk számára. De tényleg máshogy szeret az Y generáció?

Napjainkban a milleniálokat, vagyis az ezredforduló szülötteit, az Y generációt szokás az egyéjszakás kalandok generációjának is nevezni - írja a mindsetpszichologia.hu. Az Y generációba általában az 1982 és 1994 között született fiatalokat értjük, és a munkaerőpiac jelentős részét is már ez a generáció teszi ki. Általánosan elmondható, hogy 3 évvel később házasodnak, mint a szüleik, akik baby boomerek, és 5,5 évvel később, mint a nagyszüleik. A KSH adatai szerint, vagyis magyaroroszági viszonylatban 1991 és 2016 között több mint 8 évvel emelkedett mind a nők, mind a férfiak első házasságkötésének átlagos életkora. Az 1990-es években még 22 év volt a modális életkor, az ezredfordulóra már 25 év, 2016-ban pedig már 28-30 éves koruk között házasodtak a nők először. Vajon mire várnak a nők ennyi ideig?

Azok a ’60-as évek

Az 1960-as években kezdődött meg a szexuális forradalom, melynek eredményeképp a házasulandó nők mindössze 10 százaléka volt szűz a házasság megkötése idején. Ez a szám előtte 80-85% volt, így jelentős az eltérés. Emellett a randizás után még hamar eljegyzés és házasság következett, ha a két félnek szimpatikus volt a másik. 1980-ban azonban minden megváltozott, és a randizás már nem a házasság kezdetét jelentette. Sokkal inkább az első lépést egy párkapcsolatban, nem pedig a kapcsolatban, amely aztán lehet, hogy házasságban végződött, de lehet, hogy nem. A szülőknek kevesebb beleszólása volt abba, hogy a gyerekek kikkel randiznak, és már nem a lány szülői háza volt a randizás helyszíne.

A nőknek már volt lehetőségük fogamzásgátlásra, és akár arról is dönthettek, hogy mikor szeretnének gyermeket vállalni. Emellett már a szexualitásban is megjelent a nő, és nem csak egy tárgy volt, akinek célja a férfi szexuális vágyainak kielégítése. A fogamzásgátlás miatt pedig a nők is szívesebben vállaltak kapcsolaton kívüli szexuális élményeket, hiszen kisebb volt az esélye a terhességnek. A nők is dolgozhattak iskola mellett, így saját bevételre tettek szert, és ebből fedezhették a szépségük árát. Ruhák, sminkek, szórakozás, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy eljussanak olyan randihelyszínekre, mint a koncertek, a mozi, vagy a színház.

Az egyéjszakás kalandok kultúráját tehát nem 2000-től hanem innen, már az 1960-as évektől számítjuk. Innentől felgyorsultak az események, és az 1990-es évektől fogva már a nők is kezdeményezhettek a férfiaknál. A nők egyenjogúak lettek a randizás színterén, már nem a férfiakra hárult a randi szervezése. Egy 2006-os kutatás szerint a nők mindössze 23 százaléka várja el, hogy a férfi fizessen az első randin. A szexuális szabadosság pedig újabb szavak megjelenéséhez vezetett, hiszen, már nem a „férjfogás” és a házasság, majd gyermekvállalás volt a nő célja.

Lehetőséget kaptak a nők is arra, hogy dolgozzanak, karrierjük legyen, és ezért tisztességes bért kapjanak. Ha pedig nem boldogok egy házasságban, akkor már egyedül is képesek felnevelni és eltartani a gyermekeket. Az a fajta kiszolgáltatottság, amely jellemző volt a 20. század elején, már megszűnni látszik. A saját karrierrel és fizetéssel rendelkező nők már nincsenek rászorulva arra, hogy egy férfi eltartsa őket.

A milleniálok pedig, akik „beleszülettek” az internet világába, elsőként ismerkedhettek meg az online randizás világával. Egy korábbi cikkünkben már írtunk arról, hogy a fiatalok számára egyre több a lehetőség, és keresik az Igazit, de nem találják. Ahogy valamilyen nekik nem tetsző tulajdonságot vesznek észre a másikban, máris tovább állnak, hiszen annyi lehetőségük van. Ennek pedig egyik nagyon szembetűnő oka az internet megjelenése. Az internet megjelenésével egyértelművé vált, hogy akármennyi potenciális jelöltünk lehet, és mindeközben semmilyen elkötelezettség nem szükséges.

A távolságok áthidalhatóvá váltak, és az applikációk használhatók egyszeri szexuális alkalomra, hosszútávú párkapcsolatok keresésére, barátkozásra vagy szórakozásra is. Egy újabb rituálé alakult ki a fiatalok között, miszerint az ismerkedős applikációról áttérnek a saját közösségi médiaoldalaik chatfelületére. A Tindertől a Facebook Messengerig vagy WhatsApp-ig, és mindez történhet az első randi előtt, közben vagy rögtön azt követően. Általában ez a rituálé mutatja meg azt, hogy valóban érdeklődnek-e egymás iránt a randizó felek. Azonban, ha egy applikáción keresztül látjuk a másikat, akkor annak dehumanizáló értéke lehet, és inkább tárgyként látjuk a személyt, mintsem emberként. A teljes cikk itt folytatódik.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Twitteren is!